[BLOG]Apple: Mike's reis naar de Mongol Derby 2: Training

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

[BLOG]Apple: Mike's reis naar de Mongol Derby 2: Training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-18 16:42

*Bokt.nl
Blog


Introductie
Eind oktober heeft mijn wederhelft, Mike, groen licht gekregen om mee te doen met de Mongol Derby 2019. Een race van 1000 kilometer dwars door Mongolië. In deze blog zal ik elke maand, zo rond de 15e, een verslag doen van zijn (onze) voorbereidingen.

Blog 2: Training
Eind oktober hoorde Mike dat hij mee kon doen met de Mongol Derby. Dat betekent nog 9 maanden de tijd om te trainen en fit te worden. Ruimschoots genoeg zou je denken!

Het gesprek in de auto ging als volgt “in de voorbereiding naar de Mongol Derby moet je weten wat je zwakke punten zijn en daar aan werken, als jij dit ooit zou willen doen dan zou je moeten werken aan je focus” “Huh? Mijn wat? Zei je iets”
Op dat moment waren wij onderweg naar Hoek van Holland voor een trip naar de U.K. Vervolgens ging het van “je zou ook moeten werken aan het navigeren, kaartlezen en routebepaling”. Voor degenen die de omgeving rond Hoek van Holland niet zo goed kennen: kassengebied, kleine dorpjes en momenteel veel wegwerkzaamheden en omleidingen.
Zo pratende volgden wij de omleidingsroute die plots niet meer te vinden was. Mike riep nog blij 'kijk, daar is die kerk waar we altijd rechtsaf slaan'. Helaas bleek dit een volkomen andere kerk te zijn.
Na rondjes gereden te hebben in het Westland en uiteindelijk door iemand van de lokale bevolking weer op het juiste spoor gezet te zijn arriveerden wij bij de boot.
Het is maar goed dat er in Mongolië geen kassen, dorpjes en kerken zijn!

Aandachtspunten
Waar gaat Mike aan werken komende maanden?
Afbeelding

1. Knieën. Mike heeft door een niet nader te noemen paard gerelateerd ongeluk ooit zijn linkerbeen gebroken. Hij heeft een poos een pin door zijn knie gehad waardoor zijn linkerknie verzwakt is. Ergens twee en half jaar geleden is hij in 5 minuten tijd tweemaal van een paard gevallen op zijn rechter knie (Mike is soms ook een beetje hardleers). Zwak punt zijn dus zijn knieën. Vroeger in zijn jeugd heeft Mike hardgelopen (cross country) op hoog niveau. Hij dacht eigenlijk dat hij niet meer kon hardlopen na het gebroken been en is dit weer gaan opbouwen. Op dit moment gaat het goed, Mike loopt een aantal keer per week 6 kilometer over het strand en nog een aantal keer per week 3,5 kilometer over de weg.
Dit doet hij meestal nadat we naar de paarden zijn geweest: in zijn paardenkleren dus! Dat had als gevolg dat hij op een van zijn strandlopen werd ingehaald door een politie-auto welke vervolgens ietsje verderop stopte. Het raampje ging naar beneden en een vriendelijke politievrouw vroeg “kan ik u helpen? Loopt uw paard hier ergens los rond?”

2. Schouders. Door een recenter paard gerelateerd ongeval was Mike op de IC beland met een gebroken sleutelbeen, gebroken schouderblad, 4 gebroken ribben en een klaplong. Hij doet nu ook oefeningen met een gewichtje om de spieren rondom zijn sleutelbeenderen sterker te krijgen. Daarnaast ook buikspieroefeningen voor de 'core-stability'. Mike heeft toen hij nog op redelijk hoog niveau Rugby speelde uren achtereen in de fitnessruimte doorgebracht, zijn spieren moeten dus een beetje worden wakker geschud, maar weten in principe wel wat er van ze verwacht wordt. Het werd iets minder toen Mike ook zei “dan doe jij toch ook gezellig mee? Voor algehele fitheid?” Uit solidariteit heb ik twee dagen meegedaan.

3. Gewicht. Mike’s normale gewicht schommelt zo rond de 80kg. Voor de Mongol Derby mag je maximaal 85 kilo wegen inclusief je kleren/cap/chaps. Geen enkel probleem zou je denken. Mike wil graag iets fitter zijn en heeft gewicht verloren waardoor hij op dit moment rond de 77 kg zit. Toen Mike nog op hoog niveau aan het hardlopen was woog hij rond de 70kg en toen hij Rugby speelde rond de 110kg. Hij is gewend om na te denken over zijn voeding om het gewenste effect te bereiken. Meeste deelnemers aan de Mongol Derby vallen ongeveer 6 tot 7 kilo af tijdens de race. Die reserve moet je dus eigenlijk bij je dragen wil je niet omvallen voor de finish. 76-77 kg is prima en goed vol te houden voor Mike. Hoewel, zoals Mike ook zegt “de taart overdag is heel andere taart dan de taart (en chocolade!) in de avond!” Wij kijken uit naar de Kerstdagen!
Afbeelding


Aangezien de Mongol Derby nog best ver weg is is het ook opletten dat Mike niet teveel traint waardoor er juist blessures ontstaan. Hetzelfde met paarden: er zijn veel verhalen bekend van deelnemers die vlak voor de Derby nog even akelig van een paard afvielen en uiteindelijk niet mee konden doen of onder de pijnstillers met gebroken ribben probeerden de Derby te voltooien.

Paarden? En hoe verder?
Na de eerste blog kreeg ik vragen over 'en hoe zit het dan met paarden'. Mike rijdt nu af en toe op andere paarden, maar de echte training voor wat betreft paardenkilometers komt in het voorjaar: dan gaan immers de meeste Endurance paarden weer in training voor het volgende seizoen. Plan is ook om ergens in april of mei een hele blog te gaan wijden aan de paarden die Mike mag rijden. Op de foto alvast Mike op Valkan van Karrimh

Tenslotte: vanuit de organisatie wordt aangeraden om wat 'oudoor-activities' zoals bergwandelen te ondernemen om beter voorbereid te zijn. We gaan proberen om ergens eind februari/begin maart met nog twee Nederlandse deelnemers naar Wales te gaan voor wat serieus bergwandelen. Natuurlijk ga ik ook mee: iemand moet de zwakste schakel zijn!

Volg ook vooral Mike's Facebook pagina, daar is elke week een update met foto's!

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: [BLOG]Apple: Mike's reis naar de Mongol Derby 2: Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:22

_O- Fijn, zo'n solidaire partner :))

Veel gesport in het verleden dus. Dat is wel handig. Hoewel, met al die mankementen die je er ook aan over kan houden...

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: [BLOG]Apple: Mike's reis naar de Mongol Derby 2: Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:38

Twee dagen...... daar kun je mee thuiskomen :))
Niet dat ik het beter zou doen hoor :D

pvdbosch
Berichten: 491
Geregistreerd: 22-11-05

Re: [BLOG]Apple: Mike's reis naar de Mongol Derby 2: Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 21:30

Zitten die andere 2 deelnemers ook op bokt? Weet je of die ook een blog schrijven of dat gaan doen?

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [BLOG]Apple: Mike's reis naar de Mongol Derby 2: Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 22:15

Geweldige blog weer! Als je zo leest over zijn verleden met botbreuken ga je je haast afvragen of het een goed idee is :)) maar hij is iig heel volhardend in het paardrijden! :))

Berdien

Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [BLOG]Apple: Mike's reis naar de Mongol Derby 2: Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 22:40

Wat een geweldige blog :D En wat stoer dat hij mee gaat doen!

De paarden daar zijn natuurlijk heel anders dan de paarden hier/jullie eigen Ieren. Mike gaat dus ook op andere paarden rijden, maar oefent hij ook met ander tuig etc? En het andere eten daar?

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 22:48

pvdbosch schreef:
Zitten die andere 2 deelnemers ook op bokt? Weet je of die ook een blog schrijven of dat gaan doen?

Ja, die zitten ook op Bokt en ze hebben ook blogs, alleen verschijnen die (nog) niet op Bokt.nl

pvdbosch
Berichten: 491
Geregistreerd: 22-11-05

Re: [BLOG]Apple: Mike's reis naar de Mongol Derby 2: Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 23:10

Ok, afwachten dan maar...

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 23:11

Als die kerstdagen toch eens voorbij zijn :Y)

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-18 23:47

Berdien schreef:
De paarden daar zijn natuurlijk heel anders dan de paarden hier/jullie eigen Ieren. Mike gaat dus ook op andere paarden rijden, maar oefent hij ook met ander tuig etc? En het andere eten daar?


Mike gaat inderdaad ook op andere paarden rijden, met name kleinere paarden :+ (dat kan makkelijk, ongeveer alles is kleiner dan Chip :+ ). Daarnaast zijn onze paarden geen Endurance paarden, Dais en Chip vinden met 15km dat ze al een hele afstand hebben afgelegd en daar een week van moeten bijkomen. Mike oefent dus ook vooral op paarden die daar wat meer in getraind zijn.

Het andere eten is voor de meeste deelnemers een uitdaging. In Mongolie is het vooral schaap, noodles en melkproducten. Dat valt niet echt te oefenen :+

AfricanLady

Berichten: 8003
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: [BLOG]Apple: Mike's reis naar de Mongol Derby 2: Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 00:35

Super leuke blog weer :D

Linda_Fleur

Berichten: 5223
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 08:42

Hilli schreef:
Ja, die zitten ook op Bokt en ze hebben ook blogs, alleen verschijnen die (nog) niet op Bokt.nl

Deze deelnemer heeft wel een blog op Bokt :o .

Ook een ontzettend leuk stuk weer Apple :D

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 09:50

Zo jou wederhelft is wel een strebertje op sportgebied denk ik. Ik vraag me inderdaad af of het wel verstandig is om deel te nemen gezien zijn blessure verleden. Al zit er duidelijk een koppig trekje in hem denk ik. :=

Arme Apple die dit allemaal moet aankijken. :+

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: [BLOG]Apple: Mike's reis naar de Mongol Derby 2: Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 10:02

Ik zou Mike met pensioen doen, Apple! :))

Petraaken, denk je nou echt dat het beter is om gewoon op de bank te zitten? Denk je niet eerder dat iemand met een extreme sports-verleden juist geschikt is voor zo'n klus? Of moet ik het niet zo positief bekijken?

Mijn lijf is minder kapot geweest dat dat van Mike maar mooi niet dat ik meer aan de Derby doe dan gemotiveerd toeschouwer zijn.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [BLOG]Apple: Mike's reis naar de Mongol Derby 2: Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 10:08

Wat een traject zeg! Petje af voor zijn opbouw naar de derby.
En wat een heerlijke schrijfstijl heb je :D

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [BLOG]Apple: Mike's reis naar de Mongol Derby 2: Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 10:38

Oh nog een stipje om te volgen volgend jaar.

Apple je hebt een heerlijke schrijfstijl. Kom maar op met die blogs...

Anoniem

Re: [BLOG]Apple: Mike's reis naar de Mongol Derby 2: Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 11:07

Wat interessant om dit zo te kunnen volgen, fijn dat je ons meeneemt in het traject naar de derby toe vanaf de zijlijn! En wauw wat een doorzettingsvermogen heeft Mike!
Maar begrijp ik goed dat de derby dus niet op eigen paarden gereden wordt? Wordt dat dan op mongoolse paarden gereden?

Cilianne
Berichten: 327
Geregistreerd: 11-11-18

Re: [BLOG]Apple: Mike's reis naar de Mongol Derby 2: Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 11:43

Dit wil ook graag volgen!

AfricanLady

Berichten: 8003
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 11:53

Shanna schreef:
Wat interessant om dit zo te kunnen volgen, fijn dat je ons meeneemt in het traject naar de derby toe vanaf de zijlijn! En wauw wat een doorzettingsvermogen heeft Mike!
Maar begrijp ik goed dat de derby dus niet op eigen paarden gereden wordt? Wordt dat dan op mongoolse paarden gereden?


Dat klopt

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: [BLOG]Apple: Mike's reis naar de Mongol Derby 2: Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 12:07

Echt super leuk om nu ook het voortraject te lezen. Ik volg tijdens de derby altijd graag mee maar een kijkje in de keuken is erg leuk!

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 12:15

Hilli schreef:
Ik zou Mike met pensioen doen, Apple! :))

Petraaken, denk je nou echt dat het beter is om gewoon op de bank te zitten? Denk je niet eerder dat iemand met een extreme sports-verleden juist geschikt is voor zo'n klus? Of moet ik het niet zo positief bekijken?

Mijn lijf is minder kapot geweest dat dat van Mike maar mooi niet dat ik meer aan de Derby doe dan gemotiveerd toeschouwer zijn.

Rust roest zeggen en daar is wel een punt van waarheid in maar mijn lijf zou het toch echt niet meer willen doen zo'n zware tocht wat Mike doet. Het is in het verleden al bewezen dat sommige lichamen er toch beter tegen kunnen dan anderen. Sommige 80-jarigen zijn nog zeer kwik en fit en anderen zitten al in een roelstoel of hebben moeite met stappen. Het ene lichaam is het andere niet dat is wel duidelijk.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-18 12:58

Mike heeft vooral doorzettingsvermogen :+ Dat kan voor je werken, maar ook tegen.

Over (sport)blessures: in deze blog staan alleen nog de meest opvallende paard gerelateerde blessures. De hardlooptijd en de Rugbytijd gingen ook niet geheel blessurevrij voorbij :))


Elk jaar zijn er meerdere deelnemers aan de Mongol Derby die weten hoe het werkt met blessures. Een van de andere deelnemers dit jaar is een jongen die werkt op een renstal in de UK die enkele jaren geleden zijn rug heeft gebroken met een paardgerelateerd ongeluk. Daarvan was het nog de vraag of hij ooit weer te paard zou zitten.

Een van de deelnemers enkele jaren geleden had voor de Mongol Derby ook zijn rug gebroken op de renbaan. Hij heeft uiteindelijk de MD gewonnen.

Paardensport is nu eenmaal een gevaarlijke sport. Je kunt altijd vallen, er kan altijd iets gebeuren. Dan heb je eigenlijk twee keuzes: niet meer op een paard gaan zitten of accepteren dat er iets kan gebeuren en er mee dealen als het zo ver is.

In Nederland wordt daar echt anders mee om gegaan dan in bijvoorbeeld de UK. Als je in Nederland van je paard valt dan hoor je dat nog weken later (oh, wat erg, was je gevallen, heb je je geen pijn gedaan, o jee, je hebt je wel pijn gedaan, durf je er nu nog wel op, ik zou het niet doen hoor). In de UK val je er af en ga je weer door. Ik ben in de UK regelmatig op bijvoorbeeld een huntball geweest, waar meerdere mensen met krukken rondliepen 'ja, van de 4-jarige gevallen, over 3 weken hoop ik er weer op te zitten'.

Maar dat neemt niet weg dat je het natuurlijk niet op hoeft te zoeken! Alleen ingecalculeerde risico's nemen.

Raineri
Berichten: 6197
Geregistreerd: 21-02-11

Re: [BLOG]Apple: Mike's reis naar de Mongol Derby 2: Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 13:22

Wat wordt er qua “paard”-ervaring gevraagd voor de MD? Wat zijn de criteria? Klinkt als een leuke uitdaging.

Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 16:24

Leuk, nu van meerdere personen 'de weg er naar toe' te lezen!
Succes voor Mike *\o/*

Ramona1993

Berichten: 446
Geregistreerd: 26-08-12
Woonplaats: Dordrecht

Re: [BLOG]Apple: Mike's reis naar de Mongol Derby 2: Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 02:48

Gaaf ik ga volgen! hoe kan ik hem vinden op facebook?