Grote ruiter in klein zadel slechte combinatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Grote ruiter in klein zadel slechte combinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 18:51

Ik denk dat in ieder geval de gemiddelde volwassen mannelijke ruiter al minimaal 85 a 95 kilo weegt. Daar hoor je nooit iemand over, zien ze een vrouw met dit gewicht dan zijn de rapen gaar. Persoonlijk vind ik dat je met echt overgewicht niet op een dier moet willen zitten of je nu GP of B ruiter bent.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.


Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 19:04

CharmingS schreef:
En toch zijn er nog heeel veel te zware ruiters/amazones die toch stug door blijven rijden onder het motto "er zijn genoeg lichte mensen die hun paarden op een andere manier in de weg zitten" dus is alles goed gepraat he ;) Of het paard er dan onder moet lijden of niet maakt dan niet meer uit. Maar dat mag hier op bokt niet gezegd worden.. Want er worden wel 100 excuses bedacht waarom je toch met teveel gewicht op een paard kunt kruipen..


Ach welnee, die paarden staan er elke dag om te springen om weer bereden te mogen worden :') :')

plieza

Berichten: 198
Geregistreerd: 09-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 19:23

bigone schreef:
Ik denk dat in ieder geval de gemiddelde volwassen mannelijke ruiter al minimaal 85 a 95 kilo weegt. Daar hoor je nooit iemand over, zien ze een vrouw met dit gewicht dan zijn de rapen gaar. Persoonlijk vind ik dat je met echt overgewicht niet op een dier moet willen zitten of je nu GP of B ruiter bent.


Het gaat volgens het bericht dan ook voornamelijk over ongunstige plaatsing van het gewicht in het zadel. Mannen van 95 kilo met de bijbehorende lengte hebben kort gezegd waarschijnlijk niet de kont die dames met een vergelijkbaar gewicht, zonder de bijbehorende lengte wel hebben.
Dus zitten ze vaker niet te ver naar achteren in een kleiner zadel.

M2+5 / L+3 ~ verkocht


khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 19:38

Interessant om te lezen!

Als het 'smaller wordende paard' een graadmeter zou zijn, heb je dus een manier om te zien of in ieder geval het zadel dat zo lekker onder de kont zit, ook zo goed op het paard ligt nog.

Ik ken wel een aantal wat grotere ruiters op niet zo grote paarden/ponies waar het qua gewicht misschien nog kan, maar die echt een groter zadel moeten hebben. Geeft weer genoeg te denken en weer een stok achter de deur om te zeggen 'je zadel past op je paard, jij past (nog) op je paard, maar je zadel past jou niet en daarmee belast je het paard'

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Grote ruiter in klein zadel slechte combinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 19:52

Ik bezit nu een paard (1.75-1.80) waar een 19" zadel (dat heb ik nodig) zonder problemen op past, waarschijnlijk kan hij zelfs nog een 20" zadel hebben, gezien de ruimte die hij nog heeft totdat de lendenen beginnen. Mijn vorige paard (1.80-1.85) kon eigenlijk maximaal een 17.5" hebben, 18" lag meestal al over de ribben, hoewel ik uiteindelijk een model had dat nog net goed ging (ik was toen nog iets lichter). Dat paard was veel langer in zijn lijf, maar dat kwam volledig uit lange lendenen, hij had een relatief korte ribbenkast. Zijn dekenmaat was 215-225, van mijn huidige paard, dat ook nog eens breder is, is dat 195-205 (maar meestal 195).

Beiden kunnen/konden me qua gewicht hebben, maar qua zadel zou het bij het eerste paard nu heel lastig worden (paard is helaas overleden aan een dikke darm-draaiing, waar zeer grote en/of langgerekte paarden in mijn enquete opvallend vaker last van bleken te hebben).

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 20:00

Magrathea schreef:
Ja blijkbaar is dat niet voor iedereen logisch. En als je een onderbouwing hebt kun je er ook maatregelen op gaan nemen.


En die gaan er komen.

Er is ook veel onderzoek geweest en nu gaande over de effecten van een te strakke neusriem en nu zie je mondjesmaat steeds strengere controle op wedstrijden. Dat kan nu ook omdat er tastbaar bewijs is.

Zo zal het met dit ook gaan.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Grote ruiter in klein zadel slechte combinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 20:19

Wat voor de 1 heel logisch is, is voor een ander totaal nieuw.

Ik zie nog te vaak dat iemand te veel achter in het zadel komt omdat er in het zadel niet genoeg plek is.
En dat is niet perse omdat de ruiter te dik of te zwaar is, het zadel is gewoon te klein.

En niet zelden kom je er bij even doorvragen achter dat dat zadel door een heuse zadelpasser tijdens een duur consult is aangesmeerd.
Ziet zo'n zadelpasser dat dan niet of zeggen ze liever niet tegen een klant dat een bepaalde inch maat te klein is?

Het is zo zonde, niet alleen omdat het paard er ongemak van heeft.
Maar een paard met ongemak kan niet ontspannen, die laat ook je niet lekker zitten, zeker niet als je ook nog op een zadel zit waar je niet lekker in past.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 20:27

Ik ben ook erg benieuwd naar de invloed van lengte. En dan met name de afstand knie-zitbeenknobbel. Als het inderdaad gaat om puntbelasting zou er meer variatie moeten komen in de afstand tussen kniewrong en diepste punt vh zadel. Ik zie regelmatig ruiters (met of zonder flink achterwerk) die gewoon achterop de lepel klappen ipv in het midden vh zadel zitten. Dat zou obv dit onderzoek net zo pijnlijk moeten zijn als een te zware ruiter

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Grote ruiter in klein zadel slechte combinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 20:43

Even een knuppel in het hoenderhok, als je naar de gemiddelde jonge goedgekeurde (KWPN) hengst kijkt worden die ruggen steeds korter.. Past dus straks geen ruiter meer op..

insta Fenna.Ivy
Fenna ZZ+2
Ivy

[b]† Spekkie

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 21:10

Ladygiroc schreef:
Even een knuppel in het hoenderhok, als je naar de gemiddelde jonge goedgekeurde (KWPN) hengst kijkt worden die ruggen steeds korter.. Past dus straks geen ruiter meer op..


Dat gaat al een tijd zo. Genoeg paarden van 175 cm waar geen 17,5 inch op kan.
Ik heb bewust in de lengte gefokt, maar het commentaar is niet van de lucht: oei dat zal wel moeilijk rijden zijn, of, goh daar moet je nog lang aan rijden voor hij kort lijkt, en meer van zulke onzin.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 21:18

Dat viel mij ook al op! Maar daar wil het fokbeleid niks vanaf weten. Volgens de statistieken wordt het beenwerk steeds dunner gefokt? Ik hou juist van langgelijnde paarden :)

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Grote ruiter in klein zadel slechte combinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 22:07

Ik hoop dat hier snel een vervolg onderzoek op komt met handige richtlijnen. Ik vraag mij oprecht af hoe het bijvoorbeeld met mannelijke ruiters (en bijbehorend gewicht) zit qua belasting op de paardenrug.

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Grote ruiter in klein zadel slechte combinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 22:21

Langgelijnd is niet voldoende, ze moeten veel ribbenkast hebben, niet veel lendenen en dat laatste wordt vaak juist wel als mooier beschouwd.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 22:38

Ongeacht of er een juiste paard met het juiste zadel voor onder je billen.. vind ik het persoonlijk onverantwoord om met 140 kg op een paard te gaan zitten.

Er loopt iemand op stal met dat gewicht. Paard is grote kwpn van 1,80. Paard is zojuist afgekeurd op zijn benen (het fijne weet ik er niet van). Wat doet zij? Gewoon doorrijden. Heb haar er mee geconfronteerd en met haar gewicht, maar neeeee dat is niet de oorzaak!

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 23:00

140 kg op een paard :roll: van 500-600... Duh dat er zo'n resultaat uit komt! Ben wel benieuwd vanaf welk gewicht het paard van de buitenkant (even afgezien van wat binnen gebeurt) schade oploopt.

When nothing goes right,

go left.

Maddy_Paola

Berichten: 1329
Geregistreerd: 19-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 23:08

Bralindy schreef:
Ongeacht of er een juiste paard met het juiste zadel voor onder je billen.. vind ik het persoonlijk onverantwoord om met 140 kg op een paard te gaan zitten.

Er loopt iemand op stal met dat gewicht. Paard is grote kwpn van 1,80. Paard is zojuist afgekeurd op zijn benen (het fijne weet ik er niet van). Wat doet zij? Gewoon doorrijden. Heb haar er mee geconfronteerd en met haar gewicht, maar neeeee dat is niet de oorzaak!


Veel mensen durven anderen er niet mee te confronteren, ik heb daarin dus veel respect voor jou, ik ben zelf ook niet een tenger gebouwd poppetje jammer genoeg en vind mezelf dus vaak ook niet in de juiste situatie om er wat van te zeggen, gelukkig kom ik t zelf bijna niet tegen.

Ik vind zelf kleinere paarden niet lekker rijden ook, en voel me er slecht over om daar op te stappen dus ik zal t zelf niet snel doen, en al helemaal niet in de zin van op zoek naar eigen paard >;)

Vind misschien gewicht nog niet eens zo'n heel erge graadmeter of je op een paard past, of je beide kanten op een zadel kunt vinden is net zo belangrijk, zijn er zat met grote broekmaat en vaak dus meer gewicht die qua zitmaat niet op een pony of paard passen, maar oh dan doen wel wel een zadel met franse kussens zodat de zitmaat een inch groter kan zijn, dat gaat voor mij al tegen mn gevoel in |o

Paola ❤ elke dag met haar is een cadeautje [o]

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 23:16

Ik vraag me af of die stalgenoot daadwerkelijk 140kg is, of dat het jouw schatting is :roll:.. En nee, gewicht blijft niet de bepalende factor, rijstijl en kunde brengt veel meer gevolgen met zich mee.

Blijft een feit dat je een paard moet kiezen wat bij je postuur past, en waar een zadel op past wat bij je postuur past. Het blijft dodelijk vermoeiend dat iedere zware ruiter over 1 kam geschoren wordt. Iemand van 140 kilo op een pony/klein paard en een 17 inch zadel is een slechte combi, maar diezelfde persoon op een robuuster type paard, met een passend zadel zou soms prima kunnen, mits degene capabel genoeg is.

En dat gewicht niet de maatstaf is voor al dan niet goed rijden. Je moet goed kijken wat er past en zorgen dat je geen concessies hoeft te doen ten koste van je paard. Daar gaat het om.

Grappig eigenlijk, ik heb toevallig de afgelopen 2 weken gezien wat slanke ruiters kunnen doen met een (door een ruiter met overgewicht) correct doorgereden paard. Paard is in een tijdsbestek van een jaar volledig naar de knoppen gereden, vakkundig ook, beest loopt zelfs in stap niet meer rad :n. Om te janken. Gelukkig zijn ze nu weer op de juiste weg met de nieuwe eigenaar.

VP waar ik nu mee bezig ben, heeft de maat, maar niet het juiste zadel voor mij, dus ik voel me op dit moment niet comfortabel om erop te stappen. Dus dat houdt in, als ik ga rijden, dat ik een eigen zadel fiks waar ik wel in pas. Tot die tijd is het trainen en hem sterker maken voordat ik structureel ga opstappen. Simpel zat.

Laat mensen gewoon eens in hun waarde, en laat die discussie gewoon eens een keer los.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 23:29

Oh god daar is de eerste bokt moraalridder. Het valt me tegen dat het woord "fat shaming" niet gebruikt is. Dat is dit niet.

Dit is een feit wat (dacht ik) iedereen wel kan begrijpen, maar kennelijk steken mensen na een onderzoek nog liever hun kop in het zand 8)7

Bizar. Kennelijk moet ik mijn initiële sarcastische reactie terug nemen en hopen dat er nog meer onderzoek naar gedaan wordt.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 01:00

hyppolyte schreef:
Ik vraag me af of die stalgenoot daadwerkelijk 140kg is, of dat het jouw schatting is :roll:.. En nee, gewicht blijft niet de bepalende factor, rijstijl en kunde brengt veel meer gevolgen met zich mee.

Blijft een feit dat je een paard moet kiezen wat bij je postuur past, en waar een zadel op past wat bij je postuur past. Het blijft dodelijk vermoeiend dat iedere zware ruiter over 1 kam geschoren wordt. Iemand van 140 kilo op een pony/klein paard en een 17 inch zadel is een slechte combi, maar diezelfde persoon op een robuuster type paard, met een passend zadel zou soms prima kunnen, mits degene capabel genoeg is.

En dat gewicht niet de maatstaf is voor al dan niet goed rijden. Je moet goed kijken wat er past en zorgen dat je geen concessies hoeft te doen ten koste van je paard. Daar gaat het om.

Grappig eigenlijk, ik heb toevallig de afgelopen 2 weken gezien wat slanke ruiters kunnen doen met een (door een ruiter met overgewicht) correct doorgereden paard. Paard is in een tijdsbestek van een jaar volledig naar de knoppen gereden, vakkundig ook, beest loopt zelfs in stap niet meer rad :n. Om te janken. Gelukkig zijn ze nu weer op de juiste weg met de nieuwe eigenaar.

VP waar ik nu mee bezig ben, heeft de maat, maar niet het juiste zadel voor mij, dus ik voel me op dit moment niet comfortabel om erop te stappen. Dus dat houdt in, als ik ga rijden, dat ik een eigen zadel fiks waar ik wel in pas. Tot die tijd is het trainen en hem sterker maken voordat ik structureel ga opstappen. Simpel zat.

Laat mensen gewoon eens in hun waarde, en laat die discussie gewoon eens een keer los.


Nee. Zij is echt 140 kg. Heeft ze zelf verteld. Ik kan zo een foto laten zien maar heb wel het fatsoen om dat niet te doen.. paard kreunt als zij gaat zitten. Gewoon sneu.

Met het dikgedrukte ben ik ook absoluut met je eens. Ook zat tengere ruiters die ook paarden kapot maken.

Het is soms jammer, ongeacht dik of dun en wel of geen goed zadel, dat sommige mensen niet de gevolgen kunnen of willen zien met wat ze doen bij het paard. Durf te kijken denk ik dan en blijf kritisch. Niemand is perfect, en accepteer dat ook maar doe tenminste je best voor het dier..

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Grote ruiter in klein zadel slechte combinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 08:57

Het probleem is heel vaak dat zware ruiters geen grote paarden hebben. Die hebben vaak een fjord, tinker of een haflinger of iets anders van rond de 1.50 m. Die zijn vaak kort in de rug en daar past geen groot zadel op. Dus je ziet dan een ruiter die amper in het zadel past.
Als je zwaar bent neem dan een groot paard, die kan je ook beter dragen en er past een groter zadel op. Maar even heel stereotiep: zware ruiters zijn vaak geen helden en willen geen enorm groot paard.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 09:15

Suzanne F. schreef:
Het probleem is heel vaak dat zware ruiters geen grote paarden hebben. Die hebben vaak een fjord, tinker of een haflinger of iets anders van rond de 1.50 m. Die zijn vaak kort in de rug en daar past geen groot zadel op. Dus je ziet dan een ruiter die amper in het zadel past.
Als je zwaar bent neem dan een groot paard, die kan je ook beter dragen en er past een groter zadel op. Maar even heel stereotiep: zware ruiters zijn vaak geen helden en willen geen enorm groot paard.


Ik vraag me wel af hoe je hierbij komt? :) Ik ben zelf een lange, zwaardere ruiter (heb zelf geen overgewicht e.d. ) maar ik vind een klein paard echt vreselijk zitten. Ik zie ook meestal toch wel dat grotere ruiters kiezen voor een groter paard, puur omdat dit ook voor hen meer comfortabel is.
Ik vind je opmerking dat zware ruiters vaak geen helden zijn ook wel een beetje vreemd :') het zal best zijn dat zware ruiters minder snel grote helden zijn maar dat hoeft niet te betekenen dat ze daarom een klein paard willen. Er zijn zat grote paarden waar een zwaardere ruiter zich ook prettig op voelt.

Anyway, ik denk dat er sowieso per paard gekeken moet worden. Als je een paard van 1,70 onder je kont hebt wil dat niet meteen zeggen dat dit paard jou prima kan dragen. Er zijn zat grotere paarden die juist een zwakke rug hebben dan bijvoorbeeld een koudbloed van 1,55

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Grote ruiter in klein zadel slechte combinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:48

Ik vind hoogte ook lang niet altijd een goede indicator, je moet kijken naar het hele lijf, en naar jezelf. Ik vind friesen bijvoorbeeld echt niet geschikt voor zwaardere ruiters vanwege de vaak zwakke rug, maar die hebben wel maat. Om maar even een voorbeeld te noemen.

@bralindy, ja dan wordt het wel een bijzonder verhaal, ik zou met dat gewicht niet meer opstappen, dat doe ik nu al niet meer, tot er weer wat af is. En indd, zou goed zijn als mensen de gevolgen van hun daden wat meer inzien. Zeker als zware ruiter heb je de verantwoordelijkheid om voor een echt goed passend zadel te zorgen wat de druk goed verdeelt. Als dat niet op je paard past, dan moet je zorgen voor een paard waar dat wel past, of afvallen zodat je wel in het juiste zadel past. Toch zijn een heleboel zware ruiters heel erg bewust bezig met hun gewicht tbv rijden. Niet allemaal helaas, maarja, er zijn helaas zoveel ruiters die alleen maar met hun eigen belangen bezig zijn.

Ik stap sowieso niet op paarden onder de 1.60, toen ik lichter was deed ik dat incidenteel wel eens, als er echt een probleem was wat rijtechnisch opgelost moest worden. Die vp is 1.76, maar daar stap ik dus ook echt niet op voordat ik een goed zadel gefikst heb voor ons beiden :n.

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Grote ruiter in klein zadel slechte combinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 11:25

Eerlijk kom ook ik foto's tegen op bokt waarbij ik denk 'jeetje,dat paard heeft toch heel wat te dragen met het gewicht van de ruiter,maar dan staan daar enkel Posts onder à la 'mooie combi' en 'mooie foto's

Tja.....

Ik ken ook iemand met extreem veel overgewicht en die ploft ook neer op een iets smallere haf en rijdt 'wedstrijd' aangespannen met een shet.
Zelfs de jury heeft haar al eens gezegd dat haar gewicht haar parten speelt en die shet de combi te zwaar vindt,maar mevrouw gaat lekker verder en komt jaarlijks nog bij....

Ik denk dat zoiets vooral egoïsme is.
Ik rij graag paard,dat is het enige wat telt....

Heel erg jammer....

EpiqueCheval

Berichten: 58
Geregistreerd: 05-12-18
Woonplaats: Leende

Re: Grote ruiter in klein zadel slechte combinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 11:40

Iedereen vind het zo vanzelfsprekend, en dat snap ik. Toch heb ik heel wat issues gehad met mijn bijrijdster die op z'n zachtst gezegt een paar maatjes meer is. toen ik er op wees dat ze echt niet mijn zadel kon gebruiken, omdat deze simpelweg te klein voor haar is, kreeg ik de grootste drama. (huilen, beschuldigen dat ik zei dat ze dik was.. etc etc.) Zelf heb ik een 17inch zadel, en voor haar is minimaal een 18,5 wenselijk. Uiteindelijk is er een ander zadel gekomen.

Ik weet niet of dit alles heeft opgelost. De osteo heeft mn friesje 2weken geleden goed te pakken gehad. op de plek waar de lepel rust zat het compleet vast.... Ze heeft er flink last van gehad.

Ergends is het goed dat er aandacht aan besteed word. Ik heb het belang van een goed passend zadel proberen uit te leggen, ongeacht of je nou wat flinker bent of wat kleiner. Vaak word er wel moeilijk om gedaan omdat het confronterend is... #) |( |(

Ik ben nieuw op bokt, hoi hoi !!
Gek op mijn allerliefste paard Hetske <3
Check mijn blog! https://www.epiquecheval.com/blog-vlog/,
Hoop hier veel te leren en informatie te verzamelen :D

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 11:49

EpiqueCheval schreef:
Iedereen vind het zo vanzelfsprekend, en dat snap ik. Toch heb ik heel wat issues gehad met mijn bijrijdster die op z'n zachtst gezegt een paar maatjes meer is. toen ik er op wees dat ze echt niet mijn zadel kon gebruiken, omdat deze simpelweg te klein voor haar is, kreeg ik de grootste drama. (huilen, beschuldigen dat ik zei dat ze dik was.. etc etc.) Zelf heb ik een 17inch zadel, en voor haar is minimaal een 18,5 wenselijk. Uiteindelijk is er een ander zadel gekomen.

Ik weet niet of dit alles heeft opgelost. De osteo heeft mn friesje 2weken geleden goed te pakken gehad. op de plek waar de lepel rust zat het compleet vast.... Ze heeft er flink last van gehad.

Ergends is het goed dat er aandacht aan besteed word. Ik heb het belang van een goed passend zadel proberen uit te leggen, ongeacht of je nou wat flinker bent of wat kleiner. Vaak word er wel moeilijk om gedaan omdat het confronterend is... #) |( |(


Ik neem aan dat je nu niemand meer op je paard laat rijden met overgewicht? ;)

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 bezoekers