Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Telpeva

Berichten: 14705
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 11:41

Cowboy55 schreef:
Cayenne schreef:


LOL.....gewapende jagers dwars gaan zitten......altijd slim. Spring vooral in het schot anders.

Ik hoop dat ze snel veel van die herten afschieten zodat we niet weer een massale hongersnood hebben.

Vraag me nu af: heeft iemand enig idee met wie je contact moet opnemen om te helpen om de geschoten herten van het terrein af te krijgen? Ik heb wat tijd de komende weken en het gerucht gaat dat ik niet per se de.....ehm... slapste wereldburger ben.

Ja en dan achteraf huilen en weer een rechtszaak beginnen als ze worden geraakt natuurlijk :')

Karl66

Berichten: 29745
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 13:14

Welnee, op het moment dat die mensen er lopen, dan wordt er niet geschoten. Gelukkig zijn de boswachters die belast zijn met het afschieten verstandig genoeg om dan niet te gaan schieten. Het is wel te hopen als ze dat gaan doen, dat ze dan juridisch stevig aangepakt gaan worden en dat er niet allerlei begrip is voor hun lange tenen.

@Jennyj01, als ik jou was, dan zou ik niet al te hard voor die boswachters juichen. Die zijn namelijk niet ten halve gekeerd, maar willen juist doorgaan met het Frans Vera experiment, waarbij er niet wordt ingegrepen, niet door voeren, niet door afschieten en ook niet door het weghalen van dieren. Tenzij jij natuurlijk ook liever hebt dat er niks gedaan kan worden, zodat er over een aantal jaren weer een overschot aan dieren is, zoals afgelopen jaar en jij je weer moreel verheven kan voelen.

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 13:37

Dat denk ik ook, Karl. Aanvulling op je rijtje van Frans Vera: De hekken niet weghalen. De waterstand wel steeds regelen (anders wordt het weer zeebodem).

Rizette
Berichten: 4350
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 13:44

terpentijn schreef:
Twee boswachters van de OVP hebben zich laten overplaatsen aangezien ze het niet eens zijn met het beleid gezonde dieren af te schieten, vernam ik op het nieuws.

Klopt 2 van de 4 stond er in de Stentor, ik vind het toppers dat ze er zo voor uit komen. Is toch ook niet normaal wat er in de OVP gebeurt. Groot gelijk dat ze er afstand van nemen. Chapeau.

Rizette
Berichten: 4350
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 13:47

Karl66 schreef:
Welnee, op het moment dat die mensen er lopen, dan wordt er niet geschoten. Gelukkig zijn de boswachters die belast zijn met het afschieten verstandig genoeg om dan niet te gaan schieten. Het is wel te hopen als ze dat gaan doen, dat ze dan juridisch stevig aangepakt gaan worden en dat er niet allerlei begrip is voor hun lange tenen.

@Jennyj01, als ik jou was, dan zou ik niet al te hard voor die boswachters juichen. Die zijn namelijk niet ten halve gekeerd, maar willen juist doorgaan met het Frans Vera experiment, waarbij er niet wordt ingegrepen, niet door voeren, niet door afschieten en ook niet door het weghalen van dieren. Tenzij jij natuurlijk ook liever hebt dat er niks gedaan kan worden, zodat er over een aantal jaren weer een overschot aan dieren is, zoals afgelopen jaar en jij je weer moreel verheven kan voelen.

Er wordt rustig voor de neus van meerdere mensen geschoten. Kijk naar vorig winter., vanuit de auto van SBB. Dan schiet die SBB er de kaak van een hert af (hert was terminaal en kon niet eens meer lopen en nog mis schieten) en beweert dat het dood is. Kan niet eens raak schieten. Er zijn zelfs filmpjes van gemaakt en het publiek moest hem smeken om het hert dood te schieten want het tilde de kop een paar keer op en de boswachter maar beweren dat het dood was, totdat hij het dan toch doodschoot. Was een drama.

Rizette
Berichten: 4350
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 13:51

Karl66 schreef:
Afgelopen jaar is er een natuurlijke reset geweest. Dus de komende jaren zouden ze sowieso wel goed zitten qua aantallen dieren. Maar als er niks aan de populatie gedaan zou worden, dan groeit die binnen een aantal jaren weer naar hoeveelheden die te groot zijn voor de winterdraagkracht. Als dat net als afgelopen jaar weer samenvalt met een jaar dat qua weersomstandigheden zwaar is (een hele natte winter met veel wind zorgt voor veel sterfte door onderkoeling), dan loopt het weer helemaal mis.

Het afschot van dit jaar is dan ook helemaal niet bedoeld om deze winter problemen te voorkomen, er zijn tenslotte 40% minder dieren dan vorig jaar. Maar om problemen in de toekomst te voorkomen. Natuurlijk zullen er nog steeds dieren zijn die de winter niet overleven omdat ze simpelweg te zwak zijn daarvoor. Maar die hoeveelheden zullen veel lager zijn.

@Cowboy, dat hadden ze met zekerheid kunnen zeggen als ze niet door rechtszaken tegengewerkt werden. Daar zit op dit moment namelijk echt het probleem.

Je spreekt helemaal de taal van Vera: Reset m.a.w. er zijn er genoeg verhongerd en door zorgonthouding dood gegaan. Ben je helemaal into "rewilding" Karl? Maar dan wel met een hek erom?

Karl66

Berichten: 29745
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 14:08

Misschien moet je een cursus begrijpend lezen volgen?

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 14:15

Rizette schreef:
Karl66 schreef:
Welnee, op het moment dat die mensen er lopen, dan wordt er niet geschoten. Gelukkig zijn de boswachters die belast zijn met het afschieten verstandig genoeg om dan niet te gaan schieten. Het is wel te hopen als ze dat gaan doen, dat ze dan juridisch stevig aangepakt gaan worden en dat er niet allerlei begrip is voor hun lange tenen.

@Jennyj01, als ik jou was, dan zou ik niet al te hard voor die boswachters juichen. Die zijn namelijk niet ten halve gekeerd, maar willen juist doorgaan met het Frans Vera experiment, waarbij er niet wordt ingegrepen, niet door voeren, niet door afschieten en ook niet door het weghalen van dieren. Tenzij jij natuurlijk ook liever hebt dat er niks gedaan kan worden, zodat er over een aantal jaren weer een overschot aan dieren is, zoals afgelopen jaar en jij je weer moreel verheven kan voelen.

Er wordt rustig voor de neus van meerdere mensen geschoten. Kijk naar vorig winter., vanuit de auto van SBB. Dan schiet die SBB er de kaak van een hert af (hert was terminaal en kon niet eens meer lopen en nog mis schieten) en beweert dat het dood is. Kan niet eens raak schieten. Er zijn zelfs filmpjes van gemaakt en het publiek moest hem smeken om het hert dood te schieten want het tilde de kop een paar keer op en de boswachter maar beweren dat het dood was, totdat hij het dan toch doodschoot. Was een drama.



Als dat hele leger aan demonstranten nou gewoon lekker in de randstad blijft dan leiden ze de jagers ook niet af.

mysa

Berichten: 10466
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 16:15

Heilloze discussie eigenlijk, de feiten, afschot van 1800 herten, liggen er al na de rechterlijke uitspraak. Maar tjonge, wat ben ik blij dat ik geen getuige hoef te zijn van dat bloedbad op een postzegel land. (en het zal wel gefaseerd uitgevoerd worden, maar dan nog)

Voor wat betreft de vertrekkende boswachters;die vertrekken waarschijnlijk niet omdat ze het zo zielig vinden maar om de 'teloorgang van een ongeëvenaard stuk oernatuur'.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 17:59

Rizette schreef:
terpentijn schreef:
Twee boswachters van de OVP hebben zich laten overplaatsen aangezien ze het niet eens zijn met het beleid gezonde dieren af te schieten, vernam ik op het nieuws.

Klopt 2 van de 4 stond er in de Stentor, ik vind het toppers dat ze er zo voor uit komen. Is toch ook niet normaal wat er in de OVP gebeurt. Groot gelijk dat ze er afstand van nemen. Chapeau.


Nee, dood laten gaan van de honger is dan weer geen probleem.... Dat is lekker diervriendelijk

Telpeva

Berichten: 14705
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 18:01

Deze kerst nog geen hertenvlees in de verkoop, er staat ook dat ze een dood hert eerst onderzoeken en beoordelen.
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... -met-kerst


En ze gaan meer beschutting plaatsen en beschutting repareren om de dieren door de kou te helpen
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... te-grazers


Over de vertrekkende boswachters: die mensen worden ook met de dood bedreigd door activisten, en activisten dreigen nu ook weer met geweld. Ik vind het echt niet gek dat er mensen vertrekken.

mysa

Berichten: 10466
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 18:29

Dat laatste is niet de reden van hun vertrek, zegt de Volkskrant.

pillow
Berichten: 7792
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 19:20

mysa schreef:
Dat laatste is niet de reden van hun vertrek, zegt de Volkskrant.

Dat denk ik wel, maar dat ze dat niet durven toegeven.

Rizette
Berichten: 4350
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 20:54

Als dat zo was dan hadden ze al jaren geleden op kunnen stappen. SBB roept al jaren dat ze bedreigd worden maar verder komt het dan ook niet.

Rizette
Berichten: 4350
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 20:56

Gaat goed met organiseren van beschutting. Er staan nu bossen klein boompjes die nog in de grond moeten , die geven misschien over een jaar of 10 wel wat beschutting. Tegelijkertijd worden er grote bomen gekapt voor een uitkijkpunt.

Karl66

Berichten: 29745
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:20

Hoe hoog denk je dat een boom moet zijn om aan een hert beschutting te geven? Het zijn geen giraffes.

se7entje

Berichten: 841
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:23

Een boompje van pakweg een meter doorsnee op de kruin schiet ook niet op hè :')

Karl66

Berichten: 29745
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 22:15

Bomen schieten sowieso niet zoveel op. Je hebt meer aan struiken en onderbegroeiing.

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 22:31

Ik hoorde vandaag dat er alleen mannetjes geschoten mogen worden? Iemand die daar ook iets van weet?

pillow
Berichten: 7792
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 23:06

Francieen schreef:
Ik hoorde vandaag dat er alleen mannetjes geschoten mogen worden? Iemand die daar ook iets van weet?

er lopen vast geen 1800 mannen

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 17:25

Nee, niet alleen bokken, gewoon "het overschot" dus ook vrouwtjes, oudjes, simpelweg "wat er te veel loopt" .

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 20:43

Nouja ik snap het opzich wel dat ze gaan schieten. Maar het is een probleem oplossen op de korte termijn. Op de lange termijn blijft er toch teveel lopen. Maar eerlijk denk ik dat het schieten beter is als dat ze verhongeren. Dat lijkt mij een veel naardere dood.

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 20:46

Daarbij vind ik het wel raar dat de boswachters zijn opgestapt omdat ze geen gezinde beesten willen afschieten. Ze doen dit toch ook bij bijvoorbeeld wilde zwijnen als er teveel lopen? Dat actievoeren vind ik ook een beetje onzin. Mensen maken een groot gedoe van de ovp (begrijpelijk hoor) maar zitten savonds wel vrolijk aan een stukje vlees waar ze geen idee van hebben waar het vandaan komt

Karl66

Berichten: 29745
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 21:00

Francieen schreef:
Nouja ik snap het opzich wel dat ze gaan schieten. Maar het is een probleem oplossen op de korte termijn. Op de lange termijn blijft er toch teveel lopen. Maar eerlijk denk ik dat het schieten beter is als dat ze verhongeren. Dat lijkt mij een veel naardere dood.


Ze brengen het aantal omlaag, waarna je minder aanwas krijgt. Vanaf dat moment kunnen ze met veel minder afschot het aantal dieren onder controle blijven houden. Het is niet zo dat ze nu één keer gaan schieten en daarna met de armen over elkaar gaan zitten wachten tot er weer veel te veel dieren zijn.

mysa

Berichten: 10466
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 21:11

Precies Francien, dat is ook wat mij stoort, ze zien de OVP terecht als een mislukt experiment waarvan de dieren de dupe zijn maar de bio-industrie boeit de meesten niet. Ik hoor ze er in elk geval niet of nauwelijks over in de fb-groepen. Sterker nog, bij één van de protesten werd opgeroepen om voor of na het protest hamburgers te gaan eten bij de Mac.......