Ras van de maand: de Shetland Pony

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 11:52

Hier ook nog steeds een groot liefhebber van deze kleine monsters.

Enige waarom ik ze niet meer heb..
De minipaardenfokkerij hebben de markt aardig verk**t.(natuurlijk niet de echte minipaarden, maar de wannabee's)
Vind maar eens een leuke grote maat merrie in een andere kleur dan zwart.
Alles is 80-90 centimeter.


Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 12:14

De wanabee's
Die shetten fokken als zogenaamde minipaarden waardoor veel te veel shetten nu volwassen een stokmaat van 85 cm halen. En je de grote maat met een loep moet zoeken.

En ik vind zwarte shetten nu eenmaal niets. :D

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 12:53

StalNollie schreef:
Dan nog klopt het niet met wat je zegt?
Er worden nog steeds grote gefokt en ook kleinere in zeker geen minipaard variant!

Ze letten enorm streng op het extrieur en als het eruit ziet als minipaard krijg je geen premies.

En shetten worden verdeeld onder 4 maten en die van onder de85 cm vallen onder de mini
86-91 kleine maat
92-97 midden
98+ grote

Grote maat zwart word wel echt meer gefokt maar moet zeggen dat die voor Handel wel weer beter verkopen!



Ik ben bekend met de shettenfokkerij, maar niet geinteresseerd in de kleine middenmaat en de kleine maat.
En ik ben zeker niet de enige die op zoek is naar een goede! grote maat (1.00 meter plus) shetlander merrie.
En dan ook nog eens niet zwart.
Gelukkig is er in het buitenland meer keus, want zoals ik al zei. Met de komst van de minipaarden dachten veel 'shetfokkers' een graantje mee te pikken en kwamen ineens de advertenties zwaar in opkomst van shetlanders als zijnde minipaardjes van 75 centimeter. Hartstikke lief, maar je kunt er weinig mee.


Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 12:54

Dennis schreef:
Onali schreef:
Ik zie anders genoeg grote maat shetten in andere kleuren dan zwart.

Vraag maar eens bij het shetlandstamboek.


Waar?
Ik ben hier op de keuring altijd de enige met een niet-zwarte in de grote maat. En in de middenmaat heel soms 1 andere. En een goede (niet-zwarte) hengst vinden valt ook nog niet mee.

Ook ik ben erg benieuwd waar!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie