Duitse koper moet 4 ton betalen voor 'ziek' paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Duitse koper moet 4 ton betalen voor 'ziek' paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-18 00:18

rtl nieuws
Juridisch

Afbeelding
Foto: © FEI Photos

Een paardenfokker in Duitsland moet een Nederlandse verkoper bijna vier ton betalen voor een paard dat volgens hem ziek is. Een rechtbank in het Duitse Kiel heeft dat bepaald.

De fokker kocht de Trakehner-tophengst op een veiling in 2017 in het Noord-Duitse Neumünster. Hij betaalde de koopsom van 381.692,50 euro niet, omdat Kaiser Milton volgens hem niet helemaal in orde was. Hij overlegde attesten van een dierenarts waaruit bleek dat het paard kreupel was en peesbeschadigingen had en hij wilde het paard teruggeven.

Aanvullende prestatie
Volgens de rechtbank had de koper verzuimd de Nederlander om een zogenoemde 'aanvullende prestatie' te vragen: het oplossen van de gezondheidsproblemen van het paard of het leveren van een ander paard. De rechtbank sprak van een 'wettelijke fout' en bepaalde dat de koper daarom toch moet betalen. Die kan nog hoger beroep aantekenen.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 00:29

Maar wordt zo'n duur paard niet eerst compleet röntgenologisch onderzocht voor het geveild/gekocht wordt? Het lijkt mij ook dat een koper een onderzoeksplicht heeft, maar daar lees ik niets over.

En ik lees dat het paard kreupel WAS en peesbeschadiging HAD. Is dit dan ook over en genezen?

Ik vind het ook wel apart dat er in principe een ander vergelijkend(?) paard geleverd mag worden. Je koopt toch een uniek specifiek paard, een paard waar er maar één van is.

luckyfarm
Berichten: 208
Geregistreerd: 29-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 05:29

Peesbeschadigingen kan je niet zien op de rontgen, gaat via een scan/echo.

M_D_H
Berichten: 17470
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 07:21

Delphi schreef:
Maar wordt zo'n duur paard niet eerst compleet röntgenologisch onderzocht voor het geveild/gekocht wordt? Het lijkt mij ook dat een koper een onderzoeksplicht heeft, maar daar lees ik niets over.

En ik lees dat het paard kreupel WAS en peesbeschadiging HAD. Is dit dan ook over en genezen?

Ik vind het ook wel apart dat er in principe een ander vergelijkend(?) paard geleverd mag worden. Je koopt toch een uniek specifiek paard, een paard waar er maar één van is.

Dat kan omdat een paard volgens de wet een product is en net als bij een product kan er dan om een vergelijkbaar paard geleverd worden van dezelfde waarde.

Ik vind het een vreemd verhaal.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Duitse koper moet 4 ton betalen voor 'ziek' paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 08:01

Maar ze hebben het hier over de Duitse rechtbank.
En in Duitsland zijn die regels misschien anders als in Nederland

weule

Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Twente (land der kampioenen)

Re: Duitse koper moet 4 ton betalen voor 'ziek' paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 08:12

Het artikel geeft maar heel beperkt informatie. Dit paard werd overtuigend kampioen van de Trakhener hengstenkeuring. De koper kocht het paard op de aansluitende veiling en werd de dag erna vanuit de stallen van de keuring geleverd.

Het paard zou eerst kreupel zijn, dat is nooit bewezen. Enkele maanden terug liep het paard zijn verrichtingsonderzoek en slaagde met behoorlijk hoge punten. Dis niet kreupel.

Ondertussen had de koper zogenaamd bewijs dat paard aan 4 hartkleppen een afwijking zou hebben. Dat zou via een afhankelijke kliniek worden onderzocht. Echter voordat dat gebeurd is, of bekend gemaakt is, is in deze zaak een uitspraak gedaan over de vormfout door de koper vanwege het niet juist reclameren.

En dan is ongetwijfeld de helft van wat er achter de schermen speelt nog niet bekend...

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Duitse koper moet 4 ton betalen voor 'ziek' paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 08:30

Wat een vreemd verhaal en zoals Weule zegt is waarschijnlijk nog niet de helft bekend van wat er echt speelt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 09:26

Het gaat dus om dit paard.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Duitse koper moet 4 ton betalen voor 'ziek' paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 09:53

Bedankt voor het filmpje Cayenne. Daar loopt hij in elk geval niet kreupel.Mooi paard.Al zou hij nu kreupel zijn (geworden?) dan kan hij zijn werk als dekhengst toch nog doen.

weule

Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Twente (land der kampioenen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 10:03

anjali schreef:
Bedankt voor het filmpje Cayenne. Daar loopt hij in elk geval niet kreupel.Mooi paard.Al zou hij nu kreupel zijn (geworden?) dan kan hij zijn werk als dekhengst toch nog doen.


Dit filmpje is van de dag van de veiling, 1 dag voordat het paard geleverd is, hier was hij duidelijk niet kreupel.

Paard is natuurlijk ook met oog op de sport gekocht.

Alleen de hengst heeft gewoon onlangs zijn verrichtingstest van 2 weken doorlopen en daar de 1-na hoogste punten behaald. Daar was het paard dus gewoon gezond. Daarna kwam het verhaal dat het paard ook hartkwalen zou hebben.

Horsesnl heeft hier ook het afgelopen jaar 3/4 keer wat over geschreven.

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 12:44

Citaat:
Maar ze hebben het hier over de Duitse rechtbank.
En in Duitsland zijn die regels misschien anders als in Nederland

Er zijn wel EU-richtlijnen voor handel, ook om de vrijhandel binnen de EU grenzen te vereenvoudigen. Het is als (ver)koper ook wel zo handig als je binnen de EU dezelfde rechten en plichten hebt.
En de motivering van de rechter is ook gelijk aan hoe het in NL geregeld is. Ook hier moet je als koper de verkoper eerst in de gelegenheid stellen het product te herstellen of te vervangen. En pas daarna heb je recht op teruggave van je geld.

Nou is een rood bankstel vervangen door een rood bankstel nog wel te doen. Maar bij levende have is het ingewikkeld, want wat is nou "een identiek dier"?

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 13:33

anjali schreef:
Bedankt voor het filmpje Cayenne. Daar loopt hij in elk geval niet kreupel.Mooi paard.Al zou hij nu kreupel zijn (geworden?) dan kan hij zijn werk als dekhengst toch nog doen.


Een jonge onbewezen hengst die zich in de sport nooit zal laten zien zal geen dik belegde boterham opleveren qua dekkingen. En het gaat hier natuurlijk ook om het bedrag dat neergelegd is... dat zit een zakelijke insteek achter.

Jouw theorie klopt alleen voor de paar hengsten die zichzelf al dusdanig op de kaart hebben gezet en toch wel dekkingen krijgen ondanks het wel of niet in de ring verschijnen.

Abbb
Berichten: 10
Geregistreerd: 14-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 13:38

MariekeS_ schreef:
anjali schreef:
Bedankt voor het filmpje Cayenne. Daar loopt hij in elk geval niet kreupel.Mooi paard.Al zou hij nu kreupel zijn (geworden?) dan kan hij zijn werk als dekhengst toch nog doen.


Een jonge onbewezen hengst die zich in de sport nooit zal laten zien zal geen dik belegde boterham opleveren qua dekkingen. En het gaat hier natuurlijk ook om het bedrag dat neergelegd is... dat zit een zakelijke insteek achter.

Jouw theorie klopt alleen voor de paar hengsten die zichzelf al dusdanig op de kaart hebben gezet en toch wel dekkingen krijgen ondanks het wel of niet in de ring verschijnen.


Helaas werkt het bij de dressuurhengsten precies andersom. De jonge hengsten die het meest apart bewegen en kampioen worden dekken extreem veel. Bewezen hengsten dekken in de dressuurwereld veel minder.

Dakota12
Berichten: 26
Geregistreerd: 16-07-13

Re: Duitse koper moet 4 ton betalen voor 'ziek' paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 13:47

het is een heel apart verhaal moet ik zeggen, en in de video loopt hij inderdaad niet kreupel. maar is wel een heel mooi beestje.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Duitse koper moet 4 ton betalen voor 'ziek' paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 16:44

Vi d het ook vreemd. Helemaal omdat Duitsers best wel bekend zijn om hun strenge keuringen.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Duitse koper moet 4 ton betalen voor 'ziek' paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 18:37

Paarden die geveild worden zijn toch altijd vantevoren gekeurd?

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Duitse koper moet 4 ton betalen voor 'ziek' paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 19:30

Natuurlijk is die van te voren gekeurd. Vanaf het voortraject. Met zo'n dier wil je ook geen risico nemen. Dus neem maar aan dat hij de hele weg gecontroleerd is...

Maar dit soort dingen gebeuren blijkbaar vaker; paard kopen en dan af laten keuren..

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Duitse koper moet 4 ton betalen voor 'ziek' paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 12:04

Het is wel een hele mooie jongen zeg. Maar goed wat hier boven gezegt is zakelijk gezien een strop natuurlijk. Als hij in de sport mee had gelopen had hij zijn geld terug verdiend. Dat gaat nu niet gebeuren.

Tenzij hij wel heel best blijkt te fokken. Misschien dat mensen er dan nog bij willen fokken.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 12:55

4 ton??? mijn hemel wat een geld.. kom ik aan met mijn pony voor 2 k :D

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 15:41

LoveBodin schreef:
Natuurlijk is die van te voren gekeurd. Vanaf het voortraject. Met zo'n dier wil je ook geen risico nemen. Dus neem maar aan dat hij de hele weg gecontroleerd is...

Maar dit soort dingen gebeuren blijkbaar vaker; paard kopen en dan af laten keuren..

Al goedgekeurd paard kopen en daarna af laten keuren?Waarom? Willen ze weer van hem af?Of achteraf nog geld terug?En als hij bij aankoop niet kreupel was en kort daarna wel,dan kan hij zich ergens geblesseerd hebben.Dat kan al bij het laden op de trailer.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 16:11

ponyparadijs schreef:
Maar ze hebben het hier over de Duitse rechtbank.
En in Duitsland zijn die regels misschien anders als in Nederland


Klopt, en in Duitsland worden kopers veel vaker in het gelijk gesteld. Consumenten zijn daar een stuk beter beschermd.

Mijn vorige werkgever heeft hier flink wat geld verloren op iets wat hier in Nederland niet aan de verkoper verweten kon worden, maar waar in Duitsland de regels anders over zijn.

Ging weliswaar niet over levende have, maar valt net zo goed onder consumentenrecht.

Ik ben daarom bijzonder verrast over de uitspraak! In positieve zin uiteraard.

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:13

anjali schreef:
LoveBodin schreef:
Natuurlijk is die van te voren gekeurd. Vanaf het voortraject. Met zo'n dier wil je ook geen risico nemen. Dus neem maar aan dat hij de hele weg gecontroleerd is...

Maar dit soort dingen gebeuren blijkbaar vaker; paard kopen en dan af laten keuren..

Al goedgekeurd paard kopen en daarna af laten keuren?Waarom? Willen ze weer van hem af?Of achteraf nog geld terug?En als hij bij aankoop niet kreupel was en kort daarna wel,dan kan hij zich ergens geblesseerd hebben.Dat kan al bij het laden op de trailer.



Stond ooit een artikel in horses over geloof ik. Heb er iig meer over gelezen. Waarschijnlijk achteraf geld terug idd. Maar is al tijdje geleden dat ik dit allemaal gehoord heb, voordat milton afgekeurd werd.

LaLune
Berichten: 54
Geregistreerd: 17-12-16

Re: Duitse koper moet 4 ton betalen voor 'ziek' paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:42

Ik heb net idd een paar artikelen op Horses en dehoefslag gevonden.

Het paard was op ene veiling gekocht en kwam volgens de koper kreupel aan op zijn stoeterij. Daarom had hij niet willen betalen. Ook zou het paard hartkwalen hebben en dat was door meerdere dierenartsen onderzocht.

Bijzonder is het volgende:

Saillant detail is dat Kaiser Milton in september, dus ten tijde van het juridische conflict, voorkwam in de uitslagen van de 14-daagse beoordeling in het Duitse Schlieckau. Daar sloot hij de beoordeling af met een gemiddeld cijfer van 8.10. Hij kreeg onder meer een negen voor zijn karakter, interieur en werkwilligheid en een 8,5 voor zowel de galop als voor de rittigkeit. Datzelfde cijfer kreeg hij ook van de testruiter.

Maar inmiddels wordt hij volgens mij gebruikt als dekhengst, waarbij zeven merries van de koper zijn, en er wordt verwacht dat hij makkelijk terug kan komen in de sport.

Dus ik geef die rechter groot gelijk.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:43

Ik heb even op internet gekeken. Het paard kwam kreupel van de trailer af toen hij bij de koper aankwam,en daarom wilde die toen niet betalen.Zou zo'n duur paard tijdens het transport niet verzekerd zijn geweest,en van wie is hij dan nog,voor de betaling? Dit kan ieder van ons ook overkomen,maar misschien zijn onze paarden een ietsje minder duur,de mijne wel in elk geval!Maar ook dan is het heel vervelend zoiets.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:57

anjali schreef:
Ik heb even op internet gekeken. Het paard kwam kreupel van de trailer af toen hij bij de koper aankwam,en daarom wilde die toen niet betalen.Zou zo'n duur paard tijdens het transport niet verzekerd zijn geweest,en van wie is hij dan nog,voor de betaling? Dit kan ieder van ons ook overkomen,maar misschien zijn onze paarden een ietsje minder duur,de mijne wel in elk geval!Maar ook dan is het heel vervelend zoiets.


Ben je nu niet in de war met dat paard dat naar Denemarken is gegaan?

Ik kan nergens vinden dat Kaiser Milton kreupel van de trailer af is gekomen. Alleen dat hij een week later (als in een week na aankoop) kreupel liep?