Bouw paardenwoonwijk na 10 jaar van start

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14027
Geregistreerd: 20-04-16

Bouw paardenwoonwijk na 10 jaar van start

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-18 16:02

omroep gelderland
Overige


'Ik had er acht jaar geleden een andere voorstelling van. Het moest eigenlijk allemaal op een iets hoger niveau komen, de woningen moesten in Engelse stijl gebouwd worden. Nu komen er 7 hele mooie woningen, maar die hadden ook in een nieuwbouwwijk kunnen staan'.

Dat zegt Roy Barthen over de paardenwoonwijk in Velswijk, bij Zelhem. 'De jus is er af', zegt hij. Barthen heeft een adviesbureau en is al jaren betrokken bij de ontwikkeling van de paardenwoonwijk.Toch is vrijdagmiddag een feestelijke dag. Wethouder Hofman stond stil bij een officieel moment. 'Het heeft acht jaar geduurd, maar ik ben blij dat de wijk er nu toch komt.'

Ruitersportcentrum met plek om eigen paard te stallen
Paardenliefhebbers kunnen nu eindelijk bij hun paard wonen. In de wijk komen naast 7 woningen ook een ruitersportcentrum met rijhallen en paardenstallen.

De familie Groot Nibbelink is één van de families die er gaat wonen. Hij is veearts en zij reed vroeger paard. 'We gaan hier wonen omdat ik een huis naar mijn zin kan bouwen', legt Fred Groot Nibbelink uit. 'De paarden, dat is misschien een leuke bijkomstigheid, maar echt niet onze hoofdreden om hier te gaan wonen'.

De tijd heeft ons tegengewerkt
Volgens Barthen hebben de andere bewoners wel affiniteit met paarden. 'Ik heb nu 3 bewoners gesproken die echt paarden hebben gelukkig en daarom hier komen wonen voor het wonen met paard en ze ook willen stallen'.

'De tijd heeft ons tegengewerkt', legt hij uit. Barthen heeft in het begin alle energie ingezet op toekomstige bewoners. 'Ik kende iedereen die hier wilde wonen en ze konden allemaal niet wachten. Maar we zijn nu zoveel jaren later, de grond is van een nieuwe eigenaar die het als een investering ziet en we hebben de economische crisis gehad', legt Barthen uit. 'Ik heb nog aan de kar getrokken en daarom komt het er nu, maar ik ben niet meer zo betrokken als destijds en ken de toekomstige bewoners ook niet.'

Paardengemeente Bronckhorst
Wijlen burgemeester Henk Aalderink inspireerde Roy Barthen tot het ontwerpen van de woonwijk. Aalderink vond dat Bronckhorst een echte paardengemeente was en daar hoorde volgens Barthen een paardenwoonwijk bij. 'Toen een varkensbedrijf aan de rand van Velswijk stopte begon ik met de ontwikkeling van het paardenwijkje'. Volgens Barthen ontstonden in den lande meer ideeën. 'Maar het komt nog steeds niet voor in Nederland. Ook als is iets afgezwakt, het blijft uniek', zegt hij.

Volgend jaar klaar
De familie Groot Nibbelink kan niet wachten tot hun huis klaar is. 'Ik woon nu ook in Velswijk en ik kom elke dag wel even kijken', zegt Groot Nibbelink. Volgend voorjaar moeten de woningen klaar zijn. Over een maand o drie wordt begonnen met de bouw van het ruitersportcentrum.


Lukasje
Berichten: 11241
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Bouw paardenwoonwijk na 10 jaar van start

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 16:42

Een paardenwoonwijk speciaal voor mensen om dichter bij hun paard(en) te wonen en de familie waarover gesproken wordt, heeft er .... geen >;)

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Bouw paardenwoonwijk na 10 jaar van start

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 16:44

Zullen we de rijdende rechter er vast heen sturen :P :+

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 16:48

enjoymyhorse schreef:
Zullen we de rijdende rechter er vast heen sturen :P :+

Haha!!
Inderdaad, die stinkende paarden en ontsierende rijbak.

Lindsey_99
Berichten: 2485
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 16:52

Nou, laat maar. Als het een paddock paradise was geworden met rijbak en dergelijke... alors. Maar hiervoor ga ik niet verhuizen. ;)

Lindsey_99
Berichten: 2485
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 16:53

enjoymyhorse schreef:
Zullen we de rijdende rechter er vast heen sturen :P :+


:= :D

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Bouw paardenwoonwijk na 10 jaar van start

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 17:14

Wat een arrogantie zeg van die familie zonder paarden..

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 17:44

Damned schreef:
Wat een arrogantie zeg van die familie zonder paarden..

Welke arrogantie?Mens is blij met de woning die hij aan het bouwen is en wil misschien in de toekomst nog wel eens een paard.Ik zie de arrogantie niet?

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 17:50

Er zijn maar 7 woningen bedoeld voor paardeneigenaars. De koper is geen paardeneigenaar maar wil er wonen omdat hij de woning 'naar eigen zin kan aanpassen' ==> wat je met elke bouwgrond kan. Hij neemt dus een plaats in van wel paardeneigenaars die misschien veel meer aan die woning zouden gehad hebben.
'de paarden is maar een leuke bijkomstigheid.' Neen, 'de paarden' zijn juist het hele doel van de woonwijk. Dat vind ik getuigen van arrogantie ja.
Laatst bijgewerkt door Schemerdier op 03-11-18 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Niobe

Berichten: 7983
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 17:52

Damned schreef:
Er zijn maar 7 woningen bedoeld voor paardeneigenaars. De koper is geen paardeneigenaar maar wil er wonen omdat hij de woning 'naar eigen zin kan aanpassen' ==> wat je met elke bouwgrond kan. Hij neemt dus een plaats in van wel paardeneigenaars die misschien veel meer aan die woning zouden gehad hebben. Dat ik vind ik arrogant.
Het ligt misschien ook deels aan de manier waarop het artikel geschreven is (slecht).


Arrogant is misschien niet helemaal het juiste woord, maar ik vind dat gegeven ook een beeeeetje jammer.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Bouw paardenwoonwijk na 10 jaar van start

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 17:52

Egoïstisch kan ook :))

Niobe

Berichten: 7983
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 17:54

Damned schreef:
Egoïstisch kan ook :))


Ja!

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 18:27

Damned schreef:
Er zijn maar 7 woningen bedoeld voor paardeneigenaars. De koper is geen paardeneigenaar maar wil er wonen omdat hij de woning 'naar eigen zin kan aanpassen' ==> wat je met elke bouwgrond kan. Hij neemt dus een plaats in van wel paardeneigenaars die misschien veel meer aan die woning zouden gehad hebben.
'de paarden is maar een leuke bijkomstigheid.' Neen, 'de paarden' zijn juist het hele doel van de woonwijk. Dat vind ik getuigen van arrogantie ja.

Het hele idee van die woonwijk is gewoon mislukt, er is geen vraag naar.
Dus verkopen ze het als een gewone woonwijk, simpel toch?

Maar als je wilt, kun je er nog een huis kopen https://www.funda.nl/nieuwbouw/zelhem/p ... -velswijk/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 18:50

enjoymyhorse schreef:
Zullen we de rijdende rechter er vast heen sturen :P :+


Jij zegt het, ik dacht het. Het was echt het eerste dat in me opkwam. :')

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: Bouw paardenwoonwijk na 10 jaar van start

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 19:13

Ik moet er niet aan denken om met allemaal paardenmensen in een wijk te wonen :+

Niks ten nadele van jullie, lieve bokkers, maar de paardenwereld vind ik over het algemeen nou niet de allerleukste wereld.

Daarbij; 90% vrouw, hoe kom ik dan ooit aan de man :D

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Bouw paardenwoonwijk na 10 jaar van start

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 20:11

Blijkbaar staan paardemensen niet te dringen om er te wonen.Dus om iemand dan arrogant of kleinzielig te noemen omdat hij een huis ergens kan kopen ,is naar mijn mening een vreemde reactie.

Als ik nog eens een woning zou kopen wil ik ze toch echt aan mijn eigen huis staan ipv te delen met andere (liefhebbers)

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 20:50

Saar88 schreef:
Ik moet er niet aan denken om met allemaal paardenmensen in een wijk te wonen :+

Niks ten nadele van jullie, lieve bokkers, maar de paardenwereld vind ik over het algemeen nou niet de allerleukste wereld.

Daarbij; 90% vrouw, hoe kom ik dan ooit aan de man :D

:))

Ik ben benieuwd hoe het uiteindelijk uitpakt, vind het mooie woningen die er komen te staan.

Niobe

Berichten: 7983
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 20:51

Saar88 schreef:
Ik moet er niet aan denken om met allemaal paardenmensen in een wijk te wonen :+

Niks ten nadele van jullie, lieve bokkers, maar de paardenwereld vind ik over het algemeen nou niet de allerleukste wereld.

Daarbij; 90% vrouw, hoe kom ik dan ooit aan de man :D


Goed punt :=

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Bouw paardenwoonwijk na 10 jaar van start

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 20:57

Een rijhal en stallen, ik vraag me af of er ook weiland en paddocks komen..

carley

Berichten: 226
Geregistreerd: 18-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 21:42

In kilometers omtrek zijn er op bijna elke hoek van een straat mogelijkheden om een huis te kopen waar ook een paard bij kan staan. Er zijn ook vele paardenaccomodaties. Ik snap echt de meerwaarde van dit traject niet en ben heel benieuwd naar het management van de stal als iedereen maar zijn eigen plan kan gaan trekken. Zon ideale plek is het ook nog niet eens wat betreft uitrijmogelijkheden.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Bouw paardenwoonwijk na 10 jaar van start

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 08:59

Er staat niet eens info over de rijhal en stallen die er gaan komen. Ik verwacht een 7*24 buiten in een kudde. Met veel weiland en een altijd te gebruiken verlichte buitenbak waar je je hindernissen in kunt laten staan. En waarbij je paard gevoerd wordt en evt. verzorgd wordt en dat voor een betaalbare prijs.
Een dressuurprikker zal weer moeite hebben met een hindernis in de bak, dus hoe ga je dit dan oplossen? Privelessen ja, maar de bak dient voor iedereen beschikbaar te blijven.
En een ander wil weer een eigen bak dan, maar daar wens ik weer niet voor te betalen.
Kortom, iets wat iedereen bevalt zal erg lastig worden. Ik denk dus dat het flopt, want die 7 'paardenhouders' zullen al een stal zoeken die bij ze past. En niet omdat ie toevallig direct om de hoek ligt.

jana79
Berichten: 485
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: well

Re: Bouw paardenwoonwijk na 10 jaar van start

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 10:47

Die man is wel dierenarts dus altijd handig om dicht bij te hebben.

Popstra
Berichten: 13733
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 11:06

Saar88 schreef:
Ik moet er niet aan denken om met allemaal paardenmensen in een wijk te wonen :+

Niks ten nadele van jullie, lieve bokkers, maar de paardenwereld vind ik over het algemeen nou niet de allerleukste wereld.

Daarbij; 90% vrouw, hoe kom ik dan ooit aan de man :D

:') :') precies dit!

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 11:22

carley schreef:
In kilometers omtrek zijn er op bijna elke hoek van een straat mogelijkheden om een huis te kopen waar ook een paard bij kan staan. Er zijn ook vele paardenaccomodaties. Ik snap echt de meerwaarde van dit traject niet en ben heel benieuwd naar het management van de stal als iedereen maar zijn eigen plan kan gaan trekken. Zon ideale plek is het ook nog niet eens wat betreft uitrijmogelijkheden.


Dat dacht ik ook, als ik geld zou hebben om een huis te kopen dan zou ik liever even doorsparen voor een vrijstaand huis met grond erom heen.

Maar als ik een huis zou kunnen huren in zo'n woonwijk met een goede paardenaccomedatie er naast dan zou het voor mij wel interessant kunnen zijn.

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 16:38

Er staat:
Hier kunt u wonen en leven in het buitengebied én kunt u uw eigen paard meenemen of gebruik maken van een pensionpaard in het naastgelegen nog te bouwen ruitersportcentrum

Wordt het dan een compleet apart commercieel ruitersportbedrijf waar je dan "toevallig" een stal kunt huren?
En "gebruik maken van een pensionpaard"? :+
Hoop dat de bewoners die hun paard daar stallen dit weten. (Al klinkt het meer als een interpretatie-foutje van de makelaar? Misschien wordt het ook een manege, en zijn het geen pensionpaarden maar manegepaarden)