Dierenartsenkoepel FEEVA: rugfoto’s niet nodig

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ibbel

Berichten: 49057
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Dierenartsenkoepel FEEVA: rugfoto’s niet nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 19:40

Wordt tijd dat ze dat voor de gebruikelijke beenfoto's ook eens uitspreken. Want het is al járen bekend in dierenartsenkringen dat het onderzoek van Ab van Barneveld uit de jaren 80 (waar die hele fotohype op gebaseerd is, nog steeds) niet goed was.


Ibbel

Berichten: 49057
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Dierenartsenkoepel FEEVA: rugfoto’s niet nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 08:46

Maar daar gaat het nu net om. Die 'beginnende KS' op de foto heeft nul komma niks voorspellende waarde voor het krijgen van klachten!

Ibbel

Berichten: 49057
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 09:08

Ab had het verschil tussen correlatie en causaliteit niet helder op z'n netvlies. Zoals veel onderzoekers trouwens. Dat was overigens eind vorige eeuw al duidelijk (Ab publiceerde z'n onderzoek ergens midden jaren 80 als ik me goed herinner). Bovendien is zelfs die correlatie die Ab dacht te zien ondertussen onderuitgeharkt bij pogingen zijn onderzoek te repliceren.

Bottomline: er is géén causaal verband tussen afwijkingen op foto's en klinische symptomen. Dat geldt trouwens ook voor mensen. Je kunt/mag op basis van afwijkende foto's zónder klachten geen diagnose stellen. Als er klinische klachten zijn en je ziet afwijkingen op foto's dan zijn die afwijkingen een onderbouwing van je klinische diagnose. Maar het omgekeerde geldt absoluut niet.

Ibbel

Berichten: 49057
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 09:23

Skippy01 schreef:
Paarden zijn ook de enige sporters waar op deze manier naar gekeken wordt. Beetje gek wel, want ik denk dat als we een hoop topsporters op foto zetten, humane topsporters, dan veel daarvan ook niet door de röntgenologische keuring zouden komen :+


Sterker, de junioren van Feyenoord zijn wel eens op de foto gezet. Een (groot) deel had heupafwijkingen, maar sommige heupafwijkingen bleken beschermend te zijn tegen het ontwikkelen van heupartrose!

In het "Rotterdam cohort" worden mensen al een jaar of 50 gevolgd, de laatste 20 jaar of zo worden er bij een deel van dat cohort ook rug-MRI's gemaakt. Onder schoolkinderen van 14-16 jaar wordt bij bijna de helft op de MRI een hernia gezien. In de 20 jaar follow-up was er geen enkel causaal verband tussen hernia in de MRI op jeugdleeftijd en klinische herniaklachten op 30-40-jarige leeftijd.


Ibbel

Berichten: 49057
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 09:35

Rizette schreef:
Als ik het goed begrijp laat jij een paard dan ook nooit keuren? Ook niet voor een merrie PROK?


Ik laat niet Rö keuren (wel klinisch want dát zegt in ieder geval iets over de status op dat moment) en ik heb geen KWPNers, dus PROK heb ik niets mee te maken.

Ibbel

Berichten: 49057
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 09:59

Elisa2 schreef:
Klopt, maar bij een ouder (ver)reden paard kan het wel nuttig zijn om foto's te maken om te kijken wat de schade is.


Ook niet. Want wat je op de foto ziet kan wel de normale situatie zijn die er bij de geboorte al was.
Er bestaat geen 'normale' foto. Er is geen norm die zegt: de gewrichtspleet moet bij de knie 4 mm zijn, en bij de sprong 3,2 mm, en bij de wervels T1-T3 2,9 mm, bij de wervels C2-4 1,5 mm, enz.
Bij het ene paard geeft een spleet van 0,5 mm geen klachten, en bij een ander is een gewrichtsspleet van 3 mm zichtbaar en heeft het paard pijn.
Bovendien zeggen die afstanden uiteindelijk nóg niets, want je wilt eigenlijk de dikte en kwaliteit van het kraakbeen zien, en die kan je helemaal niet zien op een Rö-foto.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Domi_94, Facebook, IASCrawler, Lanoca, muzzy17, Rubio, Saskia9, Stybba, Tinkermuts en 45 bezoekers