Bokkers vertellen: Rivano

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 16:04

Barramundi schreef:
Of zelf bakken. Dat doe ik nog weleens als ik trek heb in wat anders dan fabrieksbrood (hoewel je hier ook wel stokbrood etc kan kopen, maar idd ook wat duurder).

Wat grappig om te lezen dat het aan de andere kant van de oceaan zo vergelijkbaar is wat brood betreft. Heb een vriendin uit Duitsland die hier nu anderhalf jaar woont, en mist ook het gewone simpele brood als ontbijt. (het "halfje volkoren wit, gesneden.")
Zelf bakken heb ik wel eens geprobeerd, maar moet beter oefenen. :D Heb nu een airfryer, misschien dat daar iets in kan wat er eetbaar uitkomt.


Kelly_ann schreef:
Ja, onwijs beledigd nu :j

Ahh, niet zijn hoor! :(:)
In elk land zitten goede en slechte stallen, ook in Nederland. Was meer bedoeld dat het op zich met de kennis/kwaliteit wel redelijk goed zit in Brazilie voor onderhoud, verzorging, voer, veterinair, voortplanting, hoefsmeden, etc. En dat gedeelte heel westers is. Maar voor o.a. rijdkunstige kennis en toegang tot informatie (in het portugees) voor de paardeigenaar zelf (en hun interesse hierin) is nog flink wat te winnen.


Duke schreef:
En dat uitzicht op stal op die bossen op de heuvels.


U vraagt, wij draaien!
Ditmaal het omgekeerde uitzicht. De andere fotos zijn van vanuit de weides zelf. Deze is van het huis naar "beneden". Het terrein is groter dan dit, loopt nog verder naar links en rechts door.

Afbeelding

Duke schreef:
En wat doe je dan met het wc-papier? In een prullenbak? Dat moet toch enorm stinken...

Naast alle WC's staat een prullenbak, en daar doe je het in. Overal, ook in dure hotels, restaurants, winkelcentra, kantoren, vliegvelden, en bij mensen thuis. Gek genoeg stinkt het niet, maar wordt dan ook 1x per dag leeggehaald. Moet als ik in Nederland altijd aan wennen dat ik het NIET in een prullenbak moet gooien. Zit je daar op de pot met dat papiertje hulpeloos in je hand, op zoek naar het prullenbakje.... Kijkt rechts, kijkt links, "Waar issie nou!?"


Duke schreef:
En je schrijft dat criminaliteit en veiligheid niet te vergelijken is in Nederland. Voel je je vaak onveilig? Kom je niet meer buiten als het donker is? Hoe houdt je het veilig voor jezelf?


In Rio voelde ik me wel vaak onveilig, in Sao Paulo niet. In Rio ben ik nog steeds duidelijk een "toerist" met mijn lengte, haarkleur en ogen. In Sao Paulo ga ik meer op in de massa en is iedereen "gelijk" wat risico betreft. Ik betaal nu wat meer huur, maar woon in een (relatief) veilige buurt. Overdag kan ik gewoon buiten lopen, heerlijk. Maar ik (en niemand die ik ken) loopt buiten als het donker is. De straten zijn dan ook praktisch uitgestorven wat voetgangers betreft. (auto's dus des te meer)
- Wij hebben 24/7 beveiliging bij de ingang,
- Niemand heeft de sleutel van de voordeur, als er visite is wordt er eerst naar je appartement gebeld voor persoonsverificatie, en dan wordt de deur pas open gemaakt. (de beveiliging kent iedereen die er woont, dus dan doen ze de deur meteen open)
- De buitenmuren hebben van die electrische draden die een shock geven.
- De meeste gebouwen hebben een parkeergarage onder het flatgebouw, en die hebben een sluis systeem. Dus de auto gaat erin, de deur erachter gaat dicht, en pas erna gaat de tweede deur open. Zodat er niemand stiekem binnen kan glippen.
- Je doet eigenlijk alles met de auto of Uber/Taxi. "Voor de deur erin, en voor de deur eruit."
- Veel plekken (restaurants, kappers, etc) zonder eigen parkeerlokatie hebben valet parking. Dan hoef je zelf niet over straat te lopen.
- In Europa is "het centrum" meestal de place-to-be (winkelen, restaurants, terrasje, etc). In Braziliaanse steden is dat zelden het geval, en al helemaal niet 's avonds. Mensen gaan sneller naar een (beveiligd) winkelcentrum, en daarna naar individuele restaurants met valet parking.

Klinkt misschien wat 'heavy' dat het op zo'n manier "moet", maar gek genoeg wen je eraan. Ik voel me echt veilig en merk het amper meer op.


poes schreef:
Dat wc papier is denk ik overal in zuid-Amerika en in veel andere landen. Ik vind het ook nooit fris bah.

Ben ook geen voorstander.
Weet iemand of het ook zo in Afrika is?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Bokkers vertellen: Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 19:15

In ZA en Namibië alvast niet. In marrakech wel.

Barramundi

Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Re: Bokkers vertellen: Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 01:57

Misschien zijn wij Hollanders gewoon raar met ons brood, hahaha!!
Leuk, zo'n outdoor entertainment area met zwembad erbij. :D Oh, dat WC papier... Dat herinner ik me nog toen ik op Aruba woonde… Was er ook nooit een fan van, maar je went eraan! En het stinkt idd veel minder dan je zou verwachten!

Interessant om te lezen over veiligheid enzo. Enerzijds denk ik: OMG!! Wat heftig! Maar je went snel aan dat soort dingen als het de standaard is. Heel gek is dat.
Veel mensen panikeren bijvoorbeeld compleet bij de gedachte aan de slangen/spinnen in Australie en voor ons is het inmiddels een gewoonte om je schoenen even uit te schudden als ze buiten gestaan hebben en altijd op je hoede te zijn als je in de tuin werkt etc.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Bokkers vertellen: Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 01:58

En dan vinden wij Belgen dat jullie slecht brood hebben haha.

Linnie050

Berichten: 11804
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Bokkers vertellen: Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 03:45

Wat een leuk topic!

Wat een mooie foto's <3
De omgeving en de dieren zijn er prachtig uit.
Leuk om alles te lezen!

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 17:42

poes schreef:
In ZA en Namibië alvast niet. In marrakech wel.

Dank je!
(Ik zeg altijd maar tegen mijzelf: We kùnnen tenminste WC papier gebruiken, want in sommige landen.... :D)


Barramundi schreef:
Leuk, zo'n outdoor entertainment area met zwembad erbij.

Niets te klagen. :o Ze hebben ook hangmatten, tafelvoetbaltafel, voetbalveld, schommels, klimhuisje (niet op foto), etc. In die overkapping bij het zwembad is (erg braziliaans) een een grote overdekte BBQ met schoorsteen. En... uitzicht op de paarden. (al zijn ze wel erg klein zo op afstand)

Barramundi schreef:
Veel mensen panikeren bijvoorbeeld compleet bij de gedachte aan de slangen/spinnen in Australie en voor ons is het inmiddels een gewoonte om je schoenen even uit te schudden als ze buiten gestaan hebben en altijd op je hoede te zijn als je in de tuin werkt etc.


Haha! Treffende vergelijking. Inderdaad. Want lijkt mij juist weer ~heel~erg~eng~ om in een land te wonen waar je grote (?) kans hebt reptielen, slangen, spinnen, schorpioenen tegen te komen. Ik zou mijn schoenen niet eens uit dùrven schudden. Zou gewoon elke keer nieuwe schoenen moeten kopen. ( :') ) Het idee alleen al dat ik een slang in mijn huis zou kunnen hebben.... En jullie hebben ook nog van die vliegende vossen.
Maar lijkt me inderdaad hetzelfde, dat je eraan went zonder je elke seconde af te vragen of er misschien een slang onder je bed ligt dan wel spin op je rug zit. Zoals je bij ons niet elke sconde afvraagt of een (gewapende) onverlaat uit is op je geld/spullen. (of nouja, we zullen beide bewust zijn/blijven van de mogelijkheid, maar niet op een manier dat je in constante angst zit.)

Nog wat gezellige "Sao Paulo Statistiekjes-van-de-Dag":
(Je zou maar Lotto Weekend Miljonairs meespelen en dit als vraag krijgen)
  • Sao Paulo is de op 3 na drukste stad ter wereld. (inwonersaantal januari 2018)
  • Sao Paulo heeft het drukste helicopterverkeer ter wereld. (daardoor ook de stad met grootste aantal helicopters en helicopers platforms in de wereld)
  • Sao Paulo is de stad met de meeste gepantserde personenautos ter wereld.
  • Sao Paulo staat wereldwijd op #4 wat betreft ergste/grootste filevorming.
  • Hier wonen het grootste aantal Japanners, Italianen en Libanezen. (in aantal, buiten hun eigen land)
  • De stad Sao Paulo heeft de meeste pizzarias ter wereld, en na New York ook de grootste Pizza consumptie. Meer inderdaad dan in Italie.)


poes schreef:
En dan vinden wij Belgen dat jullie slecht brood hebben haha.

Dan moet ik denk ik een keer naar Belgie toe. Ben dol op brood. Tot nu toe het lekkerste gevonden in Zweden. Beetje zuurdesem-achtig, en heel zwaar en compact.


linnie050 schreef:
De omgeving en de dieren zijn er prachtig uit.


Dank je wel!

Nog maar wat foto's erbij:
Twee Friese veulens:
Afbeelding

Veld van de hengstenopfok groep:
(alleen liepen ze net op een lager deel.. )
Afbeelding
In die bak in het midden zit een zoutmengsel, en rechts onder de boom staat de (automatische!) drinkbak.

Barramundi

Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 03:12

Rivano schreef:
En jullie hebben ook nog van die vliegende vossen.

Die zijn juist superschattig… kijk dan... (enige jammere is wanneer ze op je auto poepen, de lak aangetast wordt)
Afbeelding


Rivano schreef:
  • Sao Paulo is de stad met de meeste gepantserde personenautos ter wereld.
  • De stad Sao Paulo heeft de meeste pizzarias ter wereld, en na New York ook de grootste Pizza consumptie. Meer inderdaad dan in Italie.)

:wow: Bizar joh! Erg leuk om te lezen zo, die statistiekjes!

Leuke foto van die veulens! En een automatische drinkbak, das best luxe ja!

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Bokkers vertellen: Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 07:57

Die Friezen staan goed in het Braziliaanse landschap <3

Fascinerend dat er zo veel pizza wordt gegeten in SP! En met zo veel Japanners, is er ook veel sushi te verkrijgen?

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 18:10

Barramundi schreef:
Die zijn juist superschattig… kijk dan...

Op zich ja, lieve koppies, en ben pro-dier, in alle gevallen. Vind ze ook interessant en zou ze best in het echt willen zien, uhm... vanaf een afstand.... :o
Maar dan ook echt met trillende knieen, en zeker niet zo dichtbij als deze man:
https://img.memecdn.com/giant-golden-crowned-flying-fox_o_1881931.webp

Zie jij die grote exemplaren echt ergens hangen in een boom of aan je deurpost?
Dat je de deur uitkomt en dan:
https://images7.memedroid.com/images/UPLOADED146/5498aa634f5f6.jpeg
Denk niet dat mijn angst reeel is, want een stal van een dominante 'happende hengst' ingaan doe ik dan weer wel. Het is denk ik meer de schrik-reactie als je er opeens eentje tegenkomt. (of ik heb gewoon teveel enge films gezien?)
Welke (potentieel "enge") dieren kom je nog meer zoal tegen nabij waar je woont? (is dat correct nederlands? B-) )
Ik bedoel, wij doen bijvoorbeeld cavaletti-training over een rijtje anacondas. Super handig.
( :+ )


Barramundi schreef:
Bizar joh! Erg leuk om te lezen zo, die statistiekjes!

YEAH!! (Ben statistiekjes-freak.)


Barramundi schreef:
En een automatische drinkbak, das best luxe ja!

Werkt zoals zo'n stort-WC bak. Zodra het waterniveau tot een bepaald punt daalt, dan zakt de "dobber", en wordt het vanzelf weer aangevuld. (...tot zo ver mijn expert technische architectuur inzicht)


RianneH schreef:
Die Friezen staan goed in het Braziliaanse landschap

Het worden er steeds meer in Brazilie. En doen het goed in de wedstrijden. Ze worden gelijkwaardig beoordeeld. Laatst is er nog eentje jaar kampioen geworden, was enige fries in die categorie tussen alle andere rassen. En weet je nog van heel lang geleden die man die ook dekens verkocht? Daar stond een 2,5 jarige die we aangekocht hadden, die is nu PSG met scores rond de 65%!


RianneH schreef:
En met zo veel Japanners, is er ook veel sushi te verkrijgen?

Ja!! En voor goede prijs & kwaliteit, en oneindige keus. Japans eten is super populair. Denk dat ik makkelijk 5 japanse restaurants in mijn zeer nabije omgeving heb. (heerlijk, yam.)

Twee Braziliaanse culinaire weetjes:
RODIZIO
Het concept "Rodizio" is veel gebruikt binnen alle keukens. Dan komen ze 1-voor-1 langs je tafel met alle klaargemaakte gerechten die ze hebben, en dan beslis je of je er (direct) een klein beetje van wilt of niet.
Meest bekend is met een "vlees restaurant", dan komen ze langs met grote spiezen geroosterd vlees, en wil je er iets van, dan snijdt de kelner er een klein stukje voor je vanaf. En komt er na paar minuten weer een ander met een ander soort vlees, etc.
Maar kan ook met pizza, dan komen ze om de paar minuten langs met een andere smaak pizza, en neem je er (of niet) een kleine slice van. (zowel hartige als zoete pizzas) Maar kan dus ook met Japans eten, of arabisch, etc. Heel handig, je kijkt ernaar, en beslist direct of je er iets van wil of dat je op hetvolgende gerecht wacht. Je kunt dan onbeperkt alle gerechten eten. I.p.v. voor 1 groot gerecht te kiezen.
Voorbeeldje van vlees restaurant:
https://www.rodiziogrill.com/fort-collins/files/4411/RodizioGrill-151.jpg

KILO-Restaurant
Wat ook normaal is, en je overal vindt zijn Kilo-restaurants. Dan loop je langs een buffet, schept het eten op je bord, en als je klaar bent met opscheppen dan laat je het met bord en al wegen. Je betaalt dan alleen voor het gewicht aan voedsel wat je opgeschept hebt. Kleine eters betalen minder, en grote eters betalen meer. Daarna ga je aan tafel zitten, en eet je het op.
Denk dat dit het meest voorkomende lunch concept is voor de werkende (kantoor)mensen. Ergens
staat de prijs per kilo of per 100gram, dan weet je of je bij een luxe of goedkoop kilo-restaurant aanbeland bent. Ik ga er ook graag naartoe. Je hebt deze restaurans voor braziliaans voedsel, maar ook voor japanse, arabische, italiaanse restaurants. Ideaal als je met een groep gaat. Ieder krijgt zijn eigen kaartje waar het gewicht op genoteerd wordt. Kun je ook apart afrekenen.
Wegen:
https://ichef.bbci.co.uk/news/640/media/images/52710000/jpg/_52710559_jex_1045017_de27-1.jpg

Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Re: Bokkers vertellen: Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 18:51

Jaa, dat zijn zulke geniale restaurants! Wij gaan altijd naar een heerlijk Braziliaans BBQ restaurant in Rio, ik ben normaal niet zo'n vleeseter, maar het is daar zo lekker. En daar spreken ze tenminste ook engels... :')

Die kilo-restaurants die zijn ook ideaal, want ik ben niet zo'n grote eter, en vind het altijd een opgave om mijn bord leeg te eten.

Ik vind eten sowieso heel erg centraal staan, of tenminste in de familie van mijn vriend. Eten, eten, eten, ze halen echt alles in huis en mijn schoonmoeder staat de hele ochtend in de keuken om het middageten klaar te maken.

Mando

Berichten: 15692
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 19:11

Wat een vreselijk leuk topic en wat schrijf je leuk.
Die siamezen.... strik erom en stuur maar op passen wel bij mijn 3 Siams.

Daks weet ik ook nog wel.
Alweer zo lang geleden... zit al veel te lang op bokt denk ik. _O- (of ik wordt gewoon oud)

Ik lees met plezier mee.
Vooral veel vertellen.. leuk.

Barramundi

Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 02:32

Rivano schreef:
Maar dan ook echt met trillende knieen, en zeker niet zo dichtbij als deze man:
https://img.memecdn.com/giant-golden-crowned-flying-fox_o_1881931.webp

Het linkje deed het niet, maar heb even de giant golden crowned flying fox gegoogeld (had er nog nooit van gehoord), maar die komt uit de Filipijnen.
Degenen die wij hier hebben is de grey headed flying fox, waarvan het lijf maar ongeveer 25 cm groot is (vleugels hebben wel een spanwijdte tot een meter).

Rivano schreef:
Zie jij die grote exemplaren echt ergens hangen in een boom of aan je deurpost?

Haha nee hoor (tenminste, dat is nog nooit gebeurd). Ze leven in kolonies op een vaste plek, dus als je langs zo'n kolonie komt overdag, zie je ze wel hangen, meestal in een boom. Wij zien ze veel tegen zonsondergang als ze komen eten, in deze tijd vh jaar in de boom van de buren die volop in bloei staat nu. Dan klauteren ze door de boom, kletsen gezellig tegen elkaar en de volgende ochtend zijn ze allemaal weer weg.
Toen we nog in Sydney woonden, heb ik een tijdje vrijwilligerswerk gedaan als wildlife rescuer en dan ging ik vaak fruit snijden voor een meisje die jonge weesjes opving. Die had wel 20 dieren in huis (in kooien), erg leuk om van dichtbij te zien, maar ik mocht niet 'hands-on' met ze werken omdat ik niet gevaccineerd ben tegen rabies, wat ze heel veel bij zich dragen.

Rivano schreef:
Welke (potentieel "enge") dieren kom je nog meer zoal tegen nabij waar je woont? (is dat correct nederlands? B-) )
Ik bedoel, wij doen bijvoorbeeld cavaletti-training over een rijtje anacondas. Super handig. ( :+ )

_O- Proest, daar ging de koffie!!! Ik zie dat dus voor me...
Het meest zien we toch wel spinnen/insecten. Eergister dacht ik dat er een muis door de kamer liep, maar die bleek 8 poten te hebben. :+ Overigens zijn de groten ongevaarlijk, dus die worden op vriendelijke wijze buiten gezet.
We hebben een heel leger gekko's waar we mee samenwonen. Ik probeer ze zoveel mogelijk buiten te houden omdat ze zoveel poepen, maar in de zomer is dat onbegonnen werk.
Slangen zien we hooguit 2-3 per jaar en hebben wij nog nooit in/bij huis gehad.
Kangaroes/wallabies eigenlijk altijd zodra je het dorp uitrijdt, maar die zijn alleen gevaarlijk als in dat ze een kamikaze actie voor je auto langs uithalen.
Haaien nog nooit zelf tegengekomen, maar zijn de laatste tijd wel veel in het nieuws qua aanvallen etc. Wij zien alleen dolfijnen en schildpadden als we gaan varen (niet dat ik dat erg vind hoor!).

Maarrehhh…. afgezien van de Anaconda's (die ik op zich ook best 'potentieel-eng' vind :+ ) wat voor dierlijk gespuis heb je nog meer in Brazilie dan?

Rivano schreef:
Meest bekend is met een "vlees restaurant", dan komen ze langs met grote spiezen geroosterd vlees, en wil je er iets van, dan snijdt de kelner er een klein stukje voor je vanaf. En komt er na paar minuten weer een ander met een ander soort vlees, etc.

That's it! Ik kom naar Brazilie op vakantie! Geweldig lijkt me dit!
Net als het kilo-concept trouwens. Ik bestel hier sommige gerechten niet omdat ik vantevoren al weet dat ik het niet op ga kunnen.

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 23:42

Roquen schreef:
Wij gaan altijd naar een heerlijk Braziliaans BBQ restaurant in Rio, ik ben normaal niet zo'n vleeseter, maar het is daar zo lekker.

Porcao toevallig? Die is wel bekend, en spreken inderdaad engels. Zit aan het water.
Het vlees bij de betere tenten wordt geroosterd op speciaal houtvuur. En zit er een krokant korstje aan.
(Vegetatisch is niet bepaald populair in Zuid-Amerika...)

Roquen schreef:
Ik vind eten sowieso heel erg centraal staan, of tenminste in de familie van mijn vriend. Eten, eten, eten,

Inderdaad veeeeel bourgondischer dan Nederland. (Al is een land dat al snel in vergelijking) Maar ook eten op je werk is een geniet-moment om een uur voor uit te trekken, en moet in een goed restaurant plaatsvinden. Effe de broodtrommel leegeten achter je computer... kan ECHT niet. :')


Mando schreef:
Die siamezen.... strik erom en stuur maar op passen wel bij mijn 3 Siams.

Vind de ogen echt prachtig. Zo'n mooie kleur blauw, beetje paarlemoer. Ik zei al, Laat die paarden toch zitten, gaan we siamezen fokken!! <<) (Ze zijn niet gecastreerd/gesteriliseerd want we krijgen ze niet te pakken. Dus zijn de staljongens ze nu aan het paaien met voedsel. Ze hebben 1 nestje gehad.)


Mando schreef:
Daks weet ik ook nog wel.
Alweer zo lang geleden... zit al veel te lang op bokt denk ik. _O- (of ik wordt gewoon oud)

Heb het ook paar keer nagerekend, maar ik ben bang dat het inderdaad onze respectabele leeftijd is. (We zouden smilyes met grijs haar en een rollator moeten hebben voor ons veteranen-bokkers.)


Barramundi schreef:
die komt uit de Filipijnen.

Mooi, dan hoef ik daar niet zo perse naartoe. Australie lijkt me samen met Nieuw Zeeland namelijk wel aantrekkelijk. Ze zien er echt gigantisch groot uit.
Dit is zelfde foto maar andere link, misschien doet die het wel.
https://redlegagenda.files.wordpress.com/2015/11/foxbat1.png


Barramundi schreef:
Kangaroes/wallabies eigenlijk altijd zodra je het dorp uitrijdt, maar die zijn alleen gevaarlijk als in dat ze een kamikaze actie voor je auto langs uithalen.

Heb wel eens fotos gezien van die mannetjes die heel erg gespierd zijn. Moet je geen ruzie mee krijgen, ik zou ze zeker overal voor laten gaan. (ik bedoel kangaroes, geen beach-dudes.)


Barramundi schreef:
Haaien nog nooit zelf tegengekomen, maar zijn de laatste tijd wel veel in het nieuws qua aanvallen etc.

Daar had ik nog niet eens aan gedacht. Haaien, inderdaad.
In Brazilie hebben we alleen haaien in 1 heel piepklein deeltje, bij Recife. Maar vond dat toch verdacht, alsof ze daar niet weg kunnen zwemmen. Heimwee? Nooit op vakantie? Het is/was zelfs 1 van de gevaarlijkste plekken in de wereld om te zwemmen mbt haaien. (gezien aantal, agressiviteit, en aantal aanvallen)

Barramundi schreef:
afgezien van de Anaconda's (die ik op zich ook best 'potentieel-eng' vind :+ ) wat voor dierlijk gespuis heb je nog meer in Brazilie dan?

Anaconda's zijn inderdaad geen dieren om op een kinderboederij te houden.
Denk dat de Mug het gevaarlijkst is. Sommige delen hebben nog Malaria, maar in grotere delen bestaat de Dengue, Gele Koorts en Zika mug.
Verder hebben we de giftigste/gevaarlijkste spin ter wereld. (jeetje, ben wel van de wiki-weetjes) Dacht altijd dat die in Australie zou zitten, maar het is de Brazilian Wandering Spider. Deze is ook nog eens heel agressief, en zit niet in een web, maar loopt over de grond, zit op donkere plekjes, zoals kastjes, boten, autos, etc. Gif is 20x keer meer potent dan de Zwarte Weduwe spin.
Verder hebben we nog Piranhas, (Gouden) Poison Dart Frog (niet aanraken of opeten...), en gifslangen.
De mug heb je het meeste kans tegen te komen, voor de rest moet je echt wat meer in oerwoud gebied zitten.


We hebben veel fruitbomen/struiken op stal. Manderijn, Avocado, Mango, Braam, etc.
Misschien wel leuk om te zien, heb fotos gemaakt van 2 verschillende bomen.

De Bananenboom.
Denk dat we iets van 20 bananenbomen hebben op stal.

Eerst ziet het er zo uit:
Afbeelding

Daarna:
Afbeelding

(bijna) Eet smakelijk:
Afbeelding

Bananenbomen zijn niet zo groot, dus je kunt er zo bij om er eentje te plukken.

Ook staan er een paar Jabuticaba bomen. De eerste keer dat ik die zag... moest ik toch wel even 3 kijken.
Afbeelding

Is inderdaad eetbaar. Nog duur ook als je het in de winkel zou kopen!
Op mijn foto nog een zeer bescheiden "oogst". Sommige zitten echt helemaal bomvol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 07:57

Leuk zeg, om zo te horen hoe het leven daar is. De omHELsingen de hele tijd lijken mij verschrikkelijk :')

Ik vroeg me af of jij je zorgen maakt om de politiek, en die Bolsonaro? Of ben je daar helemaal niet mee bezig?

Mando

Berichten: 15692
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Bokkers vertellen: Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 08:11

Wow die bomen. Dat is dus feest als alles rijp is.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Bokkers vertellen: Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 08:48

Wat zijn die zwarte dingen?

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 22:37

Marie_Anne schreef:
De omHELsingen de hele tijd lijken mij verschrikkelijk

Met mensen die ik echt graag mag is het nu vrij OK. Maar bij de rest, nee, kan er niet aan wennen. En dan ook nog de smakkende "wang-druk" erbij.
Voorbeeld: Een vriendin heeft een nieuwe vriend, dus toen ik hem voor het allereerst ontmoette ging dat ook zo. Vond ik eigenlijk ongepast. Maar het zou nog ongepaster zijn als ik het niet zo doen. Dus... hoppa, kom maar ferm in mijn armen en laten we onze wang tegen elkaar aandrukken. :')


Marie_Anne schreef:
Ik vroeg me af of jij je zorgen maakt om de politiek, en die Bolsonaro? Of ben je daar helemaal niet mee bezig?

Heel erg dit. Iedereen is ermee bezig, en 'alles' gaat erover. En maak me zeker zorgen. Het is kiezen uit 2 kwaden. Beide kandidaten hebben alles in zich om Brazilie naar de afgrond te brengen. Vreselijk, dit land heeft zoveel te bieden, en dan zitten ze/we tussen 2 politieke hellevuren in.
De partij van Haddad heeft een communistische dictator staat in gedachte. Groot deel van deze partij zit echter al in de gevangenis vanwege grootschalige corruptie of andere criminele feiten. Deze partij is verantwoordelijk voor het grootste politieke corruptieschandaal ter wereld! Kun je je dat voorstellen? Grootste en omvangrijkste ooit ter wereld. (gaat om biljoenen aan belastinggeld, fraude en corruptie) De eigenlijke lijsttrekker (de voormalige president) is veroordeeld voor een gevangenisstraf van 12 jaar, maar was een procedure gestart om alsnog aan de presidentsverkiezingen mee te mogen doen, en dus president te worden, vanuit de gevangenis. %) Dat proces heeft hij verloren, maar was nipt.
En dan Bolsonaro. Als jullie denken dat Trump vrouwonvriendelijk, racistisch, extreem conservatief rechts en homofoob is, en foute uitspraken doet.... Nou, dan hebben jullie Bolsonaro nog niet gehoord! Door hem lijkt Trump een softe model burger. Het meest sprekende voorbeeld vond ik nog wel dat zelfs Marine Le Pen (Frankrijk), zelf niet vies van harde en extreem rechts gedachtegoed, openlijk afstand nam van Bolsonaro's uitspraken omdat het te extreem en ongepast zou zijn. Nogmaals: %).
Ik kan hier voorbeelden gaan noemen, keus zat, maar is om :r van te worden.
We hebben dus de keus uit 'corrupt communisme dictatorschap (type Venezuela)' of 'militair rechts conservatief dictatorschap', waarbij vrouwen gewoon weer achter het aanrecht kunnen.


Mando schreef:
Wow die bomen. Dat is dus feest als alles rijp is.

Behalve die eene bananenboom, die tros hangt altijd over ons "ruiterpad" heen. En ooit kom ik in het nieuws: "Bananentros slaat amazone uit het zadel".
Of op bokt: "Ben jij wel eens van het paard gevallen? Zo ja, hoe?" Rivano: "Een bananentros".
8)7


Suzanne F. schreef:
Wat zijn die zwarte dingen?

Grote Zwarte Bessen! (maar dan heten ze Jabuticaba bessen, en zijn ze wit van binnen)
Je kunt ze eten, zijn zoet. En prijzig als je ze in de winkel koopt.
Niet mijn foto, maar hier kun je zien hoe bizar dat eruit ziet als de boom "vol" is:
https://cdn.awsli.com.br/600x450/163/163535/produto/6681163/931dc0859c.jpg
Zit alleen wel een grote pit in, en het velletje is best dik en bitter dus beide spug je meestal uit.
Je kunt ze zo eten, of sap en jam van maken.

Barramundi

Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 00:44

Rivano schreef:
Dit is zelfde foto maar andere link, misschien doet die het wel.
https://redlegagenda.files.wordpress.com/2015/11/foxbat1.png

Oh wauw… Nee, dat formaat hebben wij hier niet (gelukkig).

Rivano schreef:
Barramundi schreef:
Kangaroes/wallabies eigenlijk altijd zodra je het dorp uitrijdt, maar die zijn alleen gevaarlijk als in dat ze een kamikaze actie voor je auto langs uithalen.

Heb wel eens fotos gezien van die mannetjes die heel erg gespierd zijn. Moet je geen ruzie mee krijgen, ik zou ze zeker overal voor laten gaan. (ik bedoel kangaroes, geen beach-dudes.)

Moet nodig zeggen dat die kangoeroes niet zo gevaarlijk zijn; was vandaag op het nieuws dat een man en vrouw zijn aangevallen door een mannetje en beiden behoorlijk gewond geraakt zijn. Moet er wel bij zeggen dat ze de dieren aan het voeren waren en daar zou ik sowieso voorzichtig mee zijn, wilde dieren voeren.

Rivano schreef:
Anaconda's zijn inderdaad geen dieren om op een kinderboederij te houden.

_O-

Rivano schreef:
Denk dat de Mug het gevaarlijkst is. Sommige delen hebben nog Malaria, maar in grotere delen bestaat de Dengue, Gele Koorts en Zika mug.

Muggen hebben we hier idd ook meer dan genoeg. Gelukkig geen van de ziektes die jij opnoemt, alleen in het noorden van Australie kun je nog Ross River Fever oplopen, maar bij ons niet. Gelukkig, want ondanks grote hoeveelheden vitamin B ben ik altijd de sjaak als er eentje honger heeft...

Rivano schreef:
Verder hebben we de giftigste/gevaarlijkste spin ter wereld. (jeetje, ben wel van de wiki-weetjes) Dacht altijd dat die in Australie zou zitten, maar het is de Brazilian Wandering Spider. Deze is ook nog eens heel agressief, en zit niet in een web, maar loopt over de grond, zit op donkere plekjes, zoals kastjes, boten, autos, etc. Gif is 20x keer meer potent dan de Zwarte Weduwe spin.

Nou, idd, leermomentje van de dag B-) Ik dacht dat onze Funnelweb de gevaarlijkste was. Interessant om te lezen, maar je mag je Wandering Spider lekker daar houden, goed?

Gaaf die fruitbomen! En die Jabuticaba met die bessen, wauw! Nog nooit zoiets gezien, zeker die ene die helemaal vol zit. Groeit die boom alleen in Brazilie of op meer plekken in de wereld?
Whahaha, van je paard gevallen door een bananentros, ik zie je al hangen aan die tros, terwijl paardlief doodleuk verder wandelt _O-

Whoa... jouw politieke samenvatting :wow: Again, iets waar ik niks vanaf weet, nooit over nagedacht heb oid, maar jij zit er mooi mee. President worden vanuit de gevangenis, right, het mot nou niet gekker worden… 8)7
(Dan valt onze gemeenteraad die massaal afgezet is en voor de helft in de bak geknikkerd is vanwege grootschalige corruptie best mee eigenlijk := )

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Bokkers vertellen: Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 07:55

De politieke situatie in Brazilië is idd schrijnend nu. Heel veel Brazilianen komen in protest maar helaas. Echt ongelooflijk hoe slecht het gaat in sommige landen.

Ha die bessen ken ik! Lekker ja :j

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Bokkers vertellen: Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 09:08

Echt super leuk hoe je schrijft!

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 16:53

Barramundi schreef:
Gelukkig, want ondanks grote hoeveelheden vitamin B ben ik altijd de sjaak als er eentje honger heeft...

Interessant! Ik ben ook een wandelend buffet voor de gehele insecten populatie. Misschien denken die muggen dat ik naar kaas smaak.. :)F
Ik slik sinds 2 maanden ook vitamine-B complex, ben benieuwd of ze me nu minder aantrekkelijk vinden. Zal erop letten, want muggenseizoen is nu begonnen.


Barramundi schreef:
maar je mag je Wandering Spider lekker daar houden, goed?

Ik zat zelf eigenlijk te denken aan een uitwisseling met jullie koala. Maar als de Wandering Spider niet welkom is... tja... dan heb ik daarmee te leven.


Barramundi schreef:
Groeit die boom alleen in Brazilie of op meer plekken in de wereld?

Alleen in enkele landen in Latijns-Amerika.


Barramundi schreef:
(Dan valt onze gemeenteraad die massaal afgezet is en voor de helft in de bak geknikkerd is vanwege grootschalige corruptie best mee eigenlijk := )

Dat had ik niet verwacht van Australie. Dacht echt dat het daar ook "hollands" aantoe ging wat politiek betreft. Dat het grootste schandaal een aantal bonnetjes is, of misbruik van de dienstauto.
Is Australie vrij liberaal wat politiek betreft? Of zijn er ook extreem links en rechtse bewegingen in opkomst?


poes schreef:
De politieke situatie in Brazilië is idd schrijnend nu. Heel veel Brazilianen komen in protest maar helaas. Echt ongelooflijk hoe slecht het gaat in sommige landen.

Ergste economische crisis ooit doorgemaakt (en nog lang niet afgelopen), en dan krijg je deze politieke strijd. Maar mensen zijn juist goed beinvloedbaar als het economisch slecht gaat.. 28 Oktober zullen we het weten wie er wint.
Ook in Argentinie en Venezuela gaat het slecht. (vooral Venezuela, dat gaat helemaal de verkeerde kant op)

Heb gisteren op stal een foto van een insect gemaakt, soort wants.
Wilde hem even met jullie delen, want vond hem prachtig.

Afbeelding

Foto is helaas niet zo scherp, want was met mijn mobiel. Dat gele is goudkleurig, en het blauwe paarlemoer-achtig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 18:51

Rivano schreef:
Heb gisteren op stal een foto van een insect gemaakt, soort wants.
Wilde hem even met jullie delen, want vond hem prachtig.

[ [url=m/NYEYi2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Foto is helaas niet zo scherp, want was met mijn mobiel. Dat gele is goudkleurig, en het blauwe paarlemoer-achtig.

Wat een mooi beestje <3 !

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 09:47

Rivano schreef:
RianneH schreef:
Die Friezen staan goed in het Braziliaanse landschap

Het worden er steeds meer in Brazilie. En doen het goed in de wedstrijden. Ze worden gelijkwaardig beoordeeld. Laatst is er nog eentje jaar kampioen geworden, was enige fries in die categorie tussen alle andere rassen. En weet je nog van heel lang geleden die man die ook dekens verkocht? Daar stond een 2,5 jarige die we aangekocht hadden, die is nu PSG met scores rond de 65%!


Echt! Wauw, dat is een hele goede aankoop geweest dus! Gaaf hoor, en respect voor de trainer!

Het eten klinkt allemaal heel erg lekker en interessante concepten! Krijg steeds meer zin om die kant op te gaan :D :D
Binnenkort maar eens concrete plannen gaan maken *\o/*


Rivano schreef:
Barramundi schreef:
Gelukkig, want ondanks grote hoeveelheden vitamin B ben ik altijd de sjaak als er eentje honger heeft...

Interessant! Ik ben ook een wandelend buffet voor de gehele insecten populatie. Misschien denken die muggen dat ik naar kaas smaak.. :)F
Ik slik sinds 2 maanden ook vitamine-B complex, ben benieuwd of ze me nu minder aantrekkelijk vinden. Zal erop letten, want muggenseizoen is nu begonnen.


Barramundi schreef:
maar je mag je Wandering Spider lekker daar houden, goed?

Ik zat zelf eigenlijk te denken aan een uitwisseling met jullie koala. Maar als de Wandering Spider niet welkom is... tja... dan heb ik daarmee te leven.


Barramundi schreef:
Groeit die boom alleen in Brazilie of op meer plekken in de wereld?

Alleen in enkele landen in Latijns-Amerika.


Barramundi schreef:
(Dan valt onze gemeenteraad die massaal afgezet is en voor de helft in de bak geknikkerd is vanwege grootschalige corruptie best mee eigenlijk := )

Dat had ik niet verwacht van Australie. Dacht echt dat het daar ook "hollands" aantoe ging wat politiek betreft. Dat het grootste schandaal een aantal bonnetjes is, of misbruik van de dienstauto.
Is Australie vrij liberaal wat politiek betreft? Of zijn er ook extreem links en rechtse bewegingen in opkomst?


poes schreef:
De politieke situatie in Brazilië is idd schrijnend nu. Heel veel Brazilianen komen in protest maar helaas. Echt ongelooflijk hoe slecht het gaat in sommige landen.

Ergste economische crisis ooit doorgemaakt (en nog lang niet afgelopen), en dan krijg je deze politieke strijd. Maar mensen zijn juist goed beinvloedbaar als het economisch slecht gaat.. 28 Oktober zullen we het weten wie er wint.
Ook in Argentinie en Venezuela gaat het slecht. (vooral Venezuela, dat gaat helemaal de verkeerde kant op)

Heb gisteren op stal een foto van een insect gemaakt, soort wants.
Wilde hem even met jullie delen, want vond hem prachtig.

[ [url=m/NYEYi2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Foto is helaas niet zo scherp, want was met mijn mobiel. Dat gele is goudkleurig, en het blauwe paarlemoer-achtig.


Mooi! Onschuldig?

En op zich zou ik het niet erg vinden als de uitwisseling van de spinnen voor de koala al opgezet wordt voordat wij langs komen :=

Barramundi

Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 00:55

Rivano schreef:
Barramundi schreef:
maar je mag je Wandering Spider lekker daar houden, goed?

Ik zat zelf eigenlijk te denken aan een uitwisseling met jullie koala. Maar als de Wandering Spider niet welkom is... tja... dan heb ik daarmee te leven.

NEE! Dit uitwisselingsproject gaat NIET door :wave: Wij hebben meer dan genoeg 8-potig gespuis hier.

Rivano schreef:
Dat had ik niet verwacht van Australie. Dacht echt dat het daar ook "hollands" aantoe ging wat politiek betreft. Dat het grootste schandaal een aantal bonnetjes is, of misbruik van de dienstauto.

Euhmm… nee. Op lokaal (council) niveau hoor je toch wel vrij regelmatig wat over fraude enzo, al was onze council ook naar Australische begrippen wel een uitschieter.
Op landelijk niveau is onlangs onze PM afgezet dmv een soort coupe die gepleegd is door zijn partijgenoten. Dezelfde partij blijft aan de macht, maar met een ander poppetje aan het hoofd zeg maar.
Verder is de vice premier eerder dit jaar afgetreden toen bekend werd dat hij een affaire had met een collega en deze dame zwanger bleek te zijn. Oh, en de minister van immigratie ligt onder vuur omdat hij in het verleden een paar aupairs het land heeft binnengelaten die eigenlijk door de douane teruggestuurd zouden worden omdat ze geen geldig visum hadden. Maar ach, ze gingen werken voor vriendjes van de minister, dus of ze toch niet konden blijven... tuurlijk, regelen wij :+
Maar verder gaat het er hier hardstikke rustig aan toe!

Wauw, die wants!! Wat een mooi diertje zeg! Bijzonder, die kleuren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 06:48

Rechts populistische Bolsonaro nieuwe president Brazilië - https://nos.nl/l/2256902 ;( -O-
Ik ben benieuwd of en wat jij hier van gaat merken. Zou het interessant vinden als je ons daar af en toe van op de hoogte wil brengen. Als je daar zin in en tijd voor hebt natuurlijk :o .