Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 19:23

Indestal,
dit filmpje was bedoeld als tegenhanger in de discussie over los rijden en rijden van hete paarden op "top niveau"

Fairytale is erg heet en Charlotte is rustig en laat het gebeuren, binnen haar speelgrenzen
hand altijd voor, ja en soms te diep - omdat de oefeningen voor dit paard nog best zwaar zijn en dan is het fijn als je even te diep mag om het tot een goed einde te brengen-

soms even een forse hand en dat mag ook want hij moet wel leren om bij "de les" te blijven ook de aandacht/consectratie op/bij de amazone te houden, maar de oortjes blijven er altijd op en het paard is altijd voorwaarts, vlot en soepel, goed opgeleid (niet afgericht tot een bang hoopje....)

en benen stil gaat op zo'n heet paard niet dus zij laat het los en dan bewegen de benen mee in het ritme van het paard, spoor en voorwaartstrappen, zet het filmpje maar stil dan zie je wat ze doet

natuurlijk moet het beter maar dat gaat hun lukken, zij nemen/krijgen de tijd om te groeien tot die happy atleet waarbij het lijkt alsof ze het vanzelf en graag doen
ik ga niet in discussie of dit paard chaotisch onrustig hypermobiel is want dit paard is in opleiding en het krijgt de tijd om dit alles - ook de hectiek van het wedstrijd gebeuren - te leren beheersen

nogmaals het was bedoeld te laten zien dat je hete paarden ook op een andere manier kunt rijden


Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 19:26

Charlotte & Carl pakken het volgens mij sowieso al anders aan, ook thuis. Daar lopen rustig honden en kippen door de rijbak, ook als ze aan trainen zijn :D

Oehlala
Berichten: 4301
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 19:40

wie is die ruiter in de docu op dat bruine paard? de Nederlandse ruiters herken ik wel. vond het gefilmde van emmelie nog meevallen. die Madeleine is echt verschrikkelijk.

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 19:53

Wat mij betreft mogen ze Carl en Charlotte als voorbeeld gebruiken. Wat een eerlijkheid naar de paardjes! En ze plukken er de vruchten van!

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 20:08

enjoymyhorse schreef:
Dat is iets wat ik me ook altijd afvraag.
Die zouden toch met alle gemak van de wereld ons amateurs moeten kunnen laten zien hoe het hoort. Dat wij zwijmelend aan de bakrand staan van wauw als ik dat ook eens zou kunnen.
helaas... de zeldzame keren dat ik langs de dressie bakranden sta is het meestal :r ipv wegdromen...

Positief vindt ik dan weer wel dat er duizenden jonge mensen rondlopen op dagen zoals E-day, die blijkbaar super veel belangstelling hebben hoe het anders kan en moet.
En dat b.v. de clinics en lessen die worden gegeven in de Rien hoek overvol zijn.

Niet dat in die hoek alles nou ineens zaligmakend is, maar hoopvol is het wel.

En tja, fam. Klimke blijft stiekum toch bitje mijn voorbeeld dat paarden ook paard mogen zijn in al hun wezen ipv porseleinen poppetjes die hun kunstjes mogen laten zien.
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 18-10-18 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 20:12

MCE: je zegt dat af en tie eens grof met de hand zijn mag.

Maar valt precies dat eigenlijk nog te verantwoorden?
Mag ik mijn hond aan de slipketting een goede ruk geven als hij trekt? Daar zijn we eigenlijk ook vanaf gestapt. Waarom praten we dit gedrag bij paarden nog goed?

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 20:47

poes schreef:
MCE: je zegt dat af en tie eens grof met de hand zijn mag.

Maar valt precies dat eigenlijk nog te verantwoorden?
Mag ik mijn hond aan de slipketting een goede ruk geven als hij trekt? Daar zijn we eigenlijk ook vanaf gestapt. Waarom praten we dit gedrag bij paarden nog goed?



ik schrijf: soms even een iets forse hand...……………

u praat over grof

en van de slipketting ken ik niets, laten we het daarom bij de paarden houden

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 20:56

Fors lijkt mij ook niet geheel pijnloos of zie je dat anders?

De buitenwereld trekt idd steeds meer de wenkbrauwen op... en ik begin ze te begrijpen als ik dit soort dingen lees.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 21:08

poes schreef:
Fors lijkt mij ook niet geheel pijnloos of zie je dat anders?

De buitenwereld trekt idd steeds meer de wenkbrauwen op... en ik begin ze te begrijpen als ik dit soort dingen lees.


het gaat n.a.v. het filmpje, kijk wat er gebeurdt en wat het effect is

dat forse is in dit geval meer: duidelijk, het paard weet dat
zij weet hoe en wanneer en o welk moment ze moet aangeven dat hij even bij de les moet blijven, maar hand werkt nooit terug
dat maakt een groot verschil, bovendien rijdt ze op de trens teugel

ja, en wenkbrauwen optrekken mag, doe ik ook wel eens, maar ik spreek ze er wel op aan ongeacht en zonderaanziens des persoons.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 21:27

Dat vind ik moedig. Wou dat ik er de moed voor had...

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 22:08

Ik zie ook liever een duidelijke “ correctie” dan half vragen en maar half krijgen.
Als je steeds in die “ halve vraag” moet blijven is dat eigenlijk veel storender voor een paard dan duidelijk vragen en daarna weg blijven met je vraag.
Maar op het “topniveau” behoord een paard eigenlijk zo duidelijk aan de hulpen te staan dat je niet meer zo groot in moet komen.
En dat is precies wat er aan ontbreekt, die lichtheid is zeldzaam

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 23:37

Dat is ook mijn credo: zo zacht als mogelijk maar zo hard als nodig.

Maar


Hoe hard is verantwoord?


Vanuit teugeldrukmeting hoorde ik:
De amateur gaat tot 7 kilo
De prof gaat rustig tot 14 kilo

MAAR

de prof geeft die 14 kilo zo kort en wordt daarna op twee handen extreem licht wat de amateur nooit haalt qua gelijkheid en gewicht.


Maar... is die 14 kilo.., ijzer op laag... ijzer op bot. Dan wel ok?

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 06:45

Doe dat eens op je eigen scheenbeen %) dat laat je wel.

Ook zonder grove harde inwerking van je handen kun je een paard goed aan de hulpen krijgen en soepel en licht en met een eenvoudige trens. Maar het vergt tijd, heel veel tijd. Bij ons op de ponyclub werd je keihard afgestraft bij een hardere stugge hand of correctie. En terecht ook. Instructeurs stonden er om bekend. Wat je je pony aandeed met de hand kreeg je scheenbeen terug. Barbaars misschien? Wel duidelijk.

Resultaat 55 ponys gereden met zachte hand op hoog nivo twee z achttallen een m achttal en twee beginners l achttallen. En veel ruiters in de hogere klasses.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 07:13

Nou ik ken meer dan genoeg amateurs die ver over die 14 kg heen gaan.
En dan vooral de handen en de benen tergelijk gebruiken.
Lichtheid is mi vooral het paard al vroeg in de opleiding balans te leren door hem bewust maken van het eigen lichaam.
Balans voor beweging.
Jonge paarden worden vaak al over tempo gejaagd en moeten al veel uitdrukking en expressie hebben ten koste van hun balans.
Dan moet er wel getilt en gedragen worden door een ruiterhand om dit nog enigszins te begeleiden.
En die extreme expressie is waar het tegenwoordig om gaat.

En zo snel mogelijk en zo vroeg mogelijk.
Een paard eerst goed vanaf de grond begeleiden en sterk maken zou een betere basis zijn alvorens erop te gaan zitten.
En grondwerk toepassen tussen het rijden op latere leeftijd.
Dat is mi duurzaam opleiden.
Maar duurzaamheid, daar gaat het al lang niet meer over....
Liever een korte maar spectaculaire piek, met een
methode die een paard meer afbreekt dan opbouwd

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 08:21

Duidelijke correctie, ja kan. Maar dat is seconde werk.
De foto die eerder als link plaatste is geen seconde werk meer.
En zo grof inkomen zou ik alleen doen als mijn smurf met een buitenrit er uit zou naaien en op de grote weg af zou stormen. Alleen dan is zulke enorme correctie toelaatbaar. Gelukkig dan weer nooit gebeurt. Mijn smurf lijkt dus beter aan de hulpen dan die van de top.
Ergens gaat iets fout. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:11

poes schreef:
Dat is ook mijn credo: zo zacht als mogelijk maar zo hard als nodig.

Maar


Hoe hard is verantwoord?


Vanuit teugeldrukmeting hoorde ik:
De amateur gaat tot 7 kilo
De prof gaat rustig tot 14 kilo

MAAR

de prof geeft die 14 kilo zo kort en wordt daarna op twee handen extreem licht wat de amateur nooit haalt qua gelijkheid en gewicht.


Maar... is die 14 kilo.., ijzer op laag... ijzer op bot. Dan wel ok?



Fysieke druk kun je meten, het feit dat zoveel druk toegestaan is/wordt geeft al een fout beeld
- je moet het probleem rij technisch oplossen lijkt mij,

ik hoef niet te weten hoeveel druk "verantwoord" is als ik niet de reden weet/ken waarom ik die druk krijg, die reden moet ik oplossen dan heb ik geen "foute" druk


hoe meet je mentale druk!!! dat is veel belangrijker om te weten want een paard met een hoofd vol angst/stress/afgestompt braaf zijn rondjes doet neemt niets meer op

een ontspannen hoofd neemt meer info op en in het leerproces is dat belangrijk, is inspirerend,
hierdoor/-mee wordt het paard meewerkend wat een stuk makkelijker rijd

dan zijn kennis en kunde , tijd en geduld mijn beste graadmeters,

maar dat is per paard verschillend en ik moet per keer / per paard /per amazone/ruiter bekijken wat kan

dit filmpje is voor mij inspirerender/motiverender, het paard leert zo ook op vreemd terrein zich te concentreren/ bij de les te blijven, thuis kan ik het dan weer bijschaven naar meer perfectie

https://www.youtube.com/watch?v=6K9RtxLIJmk
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-10-18 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:20

@poes: Er zijn zat professionals (werken in de paardensector) die slechter rijden dan bepaalde amateurs. Dus dat ‘professionals’ op een voetstuk zetten heb ik niks mee. De meeste hebben geen betere techniek, maar wel een rijkere papa.

Alleen in noodgevallen, (zoals stoppen voor een drukke weg en paard luistert niet), vind ik grote druk een keer te verantwoorden. Als een paard niet makkelijk stopt, hoort die niet bij die drukke weg. In de training zou het niet nodig moeten zijn naar mijn idee.

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:27

poes schreef:
Dat is ook mijn credo: zo zacht als mogelijk maar zo hard als nodig.

Maar


Hoe hard is verantwoord?


Vanuit teugeldrukmeting hoorde ik:
De amateur gaat tot 7 kilo
De prof gaat rustig tot 14 kilo

MAAR

de prof geeft die 14 kilo zo kort en wordt daarna op twee handen extreem licht wat de amateur nooit haalt qua gelijkheid en gewicht.


Maar... is die 14 kilo.., ijzer op laag... ijzer op bot. Dan wel ok?



Wat een gedoe toch...

Accoord, ik rijd spaans of hoe je het noemen wil.
Ik rijd in principe met drie gram.
Het aantal ruiters dat in de ring rijdt op het gewicht van de teugel - op het laatste chio: nul.
Een aantal had licht contact (zoiets als die 3 gram), een aantal volgens mij veel zwaarder.

Maar hoezo 'dat een amateur die lichtheid en gelijkheid nooit kan evenaren'...?

En waar ter wereld heb je, professionele ruiter of niet, 15 (!) kilo voor nodig????
In noodgevallen allah - maar verder trek je hoogstpersoonlijk het dier op de voorhand. Weg Schwung, weg ontspanning.
En de aanleuning is iets wat je krijgt van een paard met vertrouwen.
En de correcte houding kun je in wezen niet afdwingen.

Ik vind het nodig hebben van 15 kilo dus erg onprofessioneel klinken.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Babootje

Berichten: 26213
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:35

poes schreef:
Fors lijkt mij ook niet geheel pijnloos of zie je dat anders?

De buitenwereld trekt idd steeds meer de wenkbrauwen op... en ik begin ze te begrijpen als ik dit soort dingen lees.


Als je paard over je heen walst doet dat ook pijn :D
Ik denkt dat Classical het mooi omschrijft. Duidelijke correctie. Maar hoe duidelijk is dat dan?
Ik denk dat Madeleine Witte Vrees zichzelf ook duidelijk vindt, maar dat soort van duidelijkheid gaat mij dan weer veel te ver. Lastig lastig.

Wat mij betreft is duidelijkheid nodig voor. het scherp zijn aan de hulpen. Gas rem opzij etc
Buigen en stretchen mag wat mij betreft. Maar daar moet je vragen en niet afdwingen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:50

Janneke2 schreef:
poes schreef:
Dat is ook mijn credo: zo zacht als mogelijk maar zo hard als nodig.

Maar


Hoe hard is verantwoord?


Vanuit teugeldrukmeting hoorde ik:
De amateur gaat tot 7 kilo
De prof gaat rustig tot 14 kilo

MAAR

de prof geeft die 14 kilo zo kort en wordt daarna op twee handen extreem licht wat de amateur nooit haalt qua gelijkheid en gewicht.


Maar... is die 14 kilo.., ijzer op laag... ijzer op bot. Dan wel ok?



Wat een gedoe toch...

Accoord, ik rijd spaans of hoe je het noemen wil.
Ik rijd in principe met drie gram.
Het aantal ruiters dat in de ring rijdt op het gewicht van de teugel - op het laatste chio: nul.
Een aantal had licht contact (zoiets als die 3 gram), een aantal volgens mij veel zwaarder.

Maar hoezo 'dat een amateur die lichtheid en gelijkheid nooit kan evenaren'...?

En waar ter wereld heb je, professionele ruiter of niet, 15 (!) kilo voor nodig????
In noodgevallen allah - maar verder trek je hoogstpersoonlijk het dier op de voorhand. Weg Schwung, weg ontspanning.
En de aanleuning is iets wat je krijgt van een paard met vertrouwen.
En de correcte houding kun je in wezen niet afdwingen.

Ik vind het nodig hebben van 15 kilo dus erg onprofessioneel klinken.


Ik hoorde dit van een ontwikkelaar van een teugrldrukmeter. Ikzelf vind het ook compleet onverantwoord. Maar denk dat veel mensen de kracht van een ‘ophouding’ compleet onderschatten. Een weerstand oefende hand wordt al snel enkele kilo’s. En dat is ijzer op bot. Hoe langer ik erover nadenk hoe gekker ik het zelf ga vinden. En ik rij ook met lichte hand maar toch... ik denk oprecht dat heel veel ruiters hier wel eens heel kritisch naar moeten kijken.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:52

Babootje: precies, we verantwoorden het voor onze eigen veiligheid. Als het gevaarlijk kan worden, dan mag het.

Maar is dat eigenlijk wel zo?

Bij olifanten vinden we het bvb niet meer verantwoord om pijn als middel te gebruiken bij onveilige situaties. Daar bouwen we enorme muren en afrasteringen rond zodat we niet eo dicht bij ze moeten komen.
Waarom is dat bij paarden anders?

Ik vind het wel interessant om het op deze manier te bekijken :j

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:13

Peetstap schreef:
enjoymyhorse schreef:
Dat is iets wat ik me ook altijd afvraag.
Die zouden toch met alle gemak van de wereld ons amateurs moeten kunnen laten zien hoe het hoort. Dat wij zwijmelend aan de bakrand staan van wauw als ik dat ook eens zou kunnen.
helaas... de zeldzame keren dat ik langs de dressie bakranden sta is het meestal :r ipv wegdromen...

Positief vindt ik dan weer wel dat er duizenden jonge mensen rondlopen op dagen zoals E-day, die blijkbaar super veel belangstelling hebben hoe het anders kan en moet.
En dat b.v. de clinics en lessen die worden gegeven in de Rien hoek overvol zijn.

Niet dat in die hoek alles nou ineens zaligmakend is, maar hoopvol is het wel.

En tja, fam. Klimke blijft stiekum toch bitje mijn voorbeeld dat paarden ook paard mogen zijn in al hun wezen ipv porseleinen poppetjes die hun kunstjes mogen laten zien.
[ Video ]




voor ons leer filmpje(s), als je het momentjes stil zet -voor boven en na de sprong (soms kan ik het ook vertraagt afspelen, zie je het nog beter )- zie je hoeveel rek een paard nodig heeft om deze kolosale hindernis(sen) te springen maar ook hoeveel ruimte/optimale vrijheid ze geeft om dit te overwinnen op souplesse niet op kracht
ik gebruik dit vaak om met mijn ruiters te 'sparren' zo leren ze te zien dat je paard veel rek/souplesse/elastisch vermogen moeten hebben maar wij als ruiter nog veel meer

Babootje

Berichten: 26213
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 11:13

poes schreef:
Babootje: precies, we verantwoorden het voor onze eigen veiligheid. Als het gevaarlijk kan worden, dan mag het.

Maar is dat eigenlijk wel zo?

Bij olifanten vinden we het bvb niet meer verantwoord om pijn als middel te gebruiken bij onveilige situaties. Daar bouwen we enorme muren en afrasteringen rond zodat we niet eo dicht bij ze moeten komen.
Waarom is dat bij paarden anders?

Ik vind het wel interessant om het op deze manier te bekijken :j


Met die manier van bekijken kom je dus al heel dichtbij de keuze of je wel. of niet een paard als rijdier zou moeten gebruiken.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 11:39

Babootje: daar loop ik zelf dus enorm tegenaan idd de laatste tijd :j terwijl mijn oudje zo braaf is dat het gelukkig heel licht gaat ja.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 11:44

Je kan ook je paard een keus geven en zo veel mogelijk werken met positieve bekrachtiging.
Ik kan me ook totaal niet vinden in de opvatting dat een correctie soms oké is. Ja, als het gaat om veiligheid, maar niet als het gaat om iets wat we alleen voor ons eigen plezier doen, zoals dressuurwedstrijden rijden.
Ik denk dat heel veel mensen onvoldoende afweten van de leertheorie en zich dus niet realiseren dat er een alternatief bestaat voor negatieve bekrachtiging. Dan wordt het inderdaad nogal zwart/wit: wel of niet rijden. En er zijn een hoop mensen die het gewoon wel oké vinden om een paard te corrigeren etc., zo lang het maar niet uit de hand loopt. Dat vond ik vroeger ook want je weet ook niet beter, dat is de normale manier van met paarden omgaan.
Maar wat ik wil zeggen, poes, ik snap jouw probleem. Het is een ethische kwestie. Veel mensen die rijden met positieve bekrachtiging zien die ethische kwestie ook. Misschien interessant om eens naar te kijken. Maar misschien heb je dat al gedaan :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amy495, Danseresje, Dapnik, kamsel, lillylover, MDWStables, Mel80life, nnicolex, RianneH, Schrompeltje, Supertje en 74 bezoekers