[Mongol Derby] Hinke: "Ik vond het gewoon wel leuk!" Deel 1

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Nieuwsredactie

Berichten: 13888
Geregistreerd: 20-04-16

[Mongol Derby] Hinke: "Ik vond het gewoon wel leuk!" Deel 1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-18 23:35

*Bokt.nl
Interview
Door Aleeneh

Afbeelding
Hinke, racend met een auto op de laatste dag. Foto via Hinke van der Werf


De Mongol Derby is bij de meeste Bokkers inmiddels een begrip. ‘s Werelds langste paardenrace: in tien dagen duizend kilometer rijden over de onherbergzame steppes van Mongolië. Elke vijfendertig kilometer een “horse station” waar je een nieuw paard moet uitzoeken, in nabootsing van het paardenboodschapsysteem uit de tijden van Ghengis Khan. Je rijdt over een terrein met bergpassen, open valleien, beboste heuvels, moerassen, rivierbeddingen, enzovoorts.

Naast loodzwaar is de race ook niet zonder gevaar. Er wordt gereden op Mongoolse paardjes die onvoorspelbaar en wild kunnen zijn. Er is tijdens de race altijd veel uitval, zowel door ziekte als blessures.

Ik sprak met Hinke van der Werf, Friezin, verpleegkundige en deelneemster aan de Mongol Derby 2018. Ze eindigde op een fantastische zevende plaats met een finish precies aan het einde van de zevende dag, en won daarbij tevens de Vets Choice Award, de prijs van de dierenartsen en Mongoolse herders. Dit is de prijs voor de deelnemer die het best op de paarden heeft gepast.

Hieronder vind je het eerste deel van het interview.


Hallo Hinke, wat leuk dat ik je mag interviewen. Hoe gaat het nu met je?
Ja, op zich wel goed! Alleen heb ik waarschijnlijk een botje gebroken in mijn voet. Dat noemen ze een marsbreukje of stressfractuur. Het is niet een directe breuk, dat het in één keer pats was, maar het was een beetje overbelast, en langzaam komen er dan meer scheurtjes in. Ik had er al last van voor de Derby, maar het is nu wel een beetje erger geworden. Ik dacht eerst: “Ik ga normaal herstellen en dan kijk ik wel eventjes,” maar ik doe weer mee aan een hardloopwedstrijd, dus ik wilde toch even advies. Toen zei de fysio: “Mevrouw van der Werf, wat heeft u nu weer gedaan?” Dus ik ga vandaag wel even foto’s laten maken, maar voor de rest voel ik me goed!

Wat fijn, dat hoor je nog wel eens anders na de Derby!
Ja joh, soms praatte ik met de andere deelnemers, en dan vroegen ze: “Hoe is het nou met jou? Heb je ook zo’n last van je rug?”, maar ik heb eigenlijk helemaal geen spierpijn gehad. Het enige wat mij nekte is dat ik niet genoeg kon eten en daardoor snel afviel. Je raakt al je energie kwijt, en dan krijg je meer kans op ongelukken omdat je helemaal moe en niet zo snel bent... maar spierpijn heb ik niet gehad. Ik ben eigenlijk ook wel een beetje verbaasd over mezelf, want ik had zelfs nog nooit 160 kilometer gereden.

Dus je dacht: “Ach, ik doe er nu meteen gewoon even duizend?”
Ja! Ik heb gisteren weer personal training gehad, want ik had gevraagd hoe ik mijn spieren weer een beetje kon opbouwen – die ben ik namelijk helemaal kwijt na de Derby. Ik heb meer spierpijn van die ene training dan van de hele derby bij elkaar! Ik had overigens ook helemaal geen doorrijwonden, waar je ook nog wel eens van hoort. Wel heb ik soms gedacht: die voet, die gaat me nekken.

Als mensen de Derby introduceren zeggen ze altijd: “Het is echt afzien,” en ik denk dan:
"Iedereen zegt: "To finish is to win,"
maar een race is een race!"

“Ik vond het eigenlijk gewoon wel leuk.”

Wat was jouw voornaamste reden om mee te willen doen?
Ik denk het avontuur. Ook het land, trouwens, want ik denk niet dat ik het zo aantrekkelijk zou hebben gevonden als het ergens anders was. Mongolië was altijd een land waar ik wel naar toe wilde gaan. Ik heb vrienden uit Mongolië, die ik ontmoet heb toen ik in India woonde, en die zeiden altijd al: “Kom naar Mongolië, dat ga je helemaal geweldig vinden.” Ik heb ze voor de race dan ook weer ontmoet. Zij hebben me geholpen met Mongoolse vertalingen en ze waren mijn grootste fans. Ik heb er wel goed over nagedacht om mee te doen en het er ook met vrienden over gehad. Het is natuurlijk veel geld en ik heb ook een verantwoordelijke baan waarbij ik niet te veel risico wil lopen. Maar uiteindelijk was het vooral het avontuur dat trok; duizend kilometer rijden... gewoon leuk.

Was de plaatsing nou nog belangrijk voor je? Of was het echt “to finish is to win”?
Niemand zegt het natuurlijk want iedereen zegt “to finish is to win”, maar er is uiteraard ook wel competitie. Een race is een race. Je gaat niet meedoen om daar gewoon maar een beetje te rijden. Ik dacht zelf: top tien zou ik heel leuk vinden, en binnen acht dagen finishen. Ik wilde ook een soort tijdslimiet. Toen begon ik natuurlijk meteen helemaal achteraan. Ik dacht, nu ga ik gewoon echt om te finishen, een plaatsing zal hem wel niet meer worden. Maar, hoe verder ik kwam hoe beter het ging. Mijn mentale training hielp daarbij: pak ze één voor één en kijk niet naar het eindpunt. Ik ging gewoon stapje voor stapje voor stapje door.

Toen stond ik ineens nummer zeven! Ik dacht: “En NU ga ik écht racen, ik wil die plek niet meer kwijtraken.” Het was wel leuk geweest om hoger te eindigen hoor, maar weet je, ik vind al die mensen ook zo aardig in het front! Plek 7 vond ik mooi, die wilde ik graag houden, maar die andere mensen verdienden het ook om vooraan te rijden, die hadden het ook super goed gedaan.
We besloten samen om allemaal op dag zeven te gaan finishen, want dat vonden we gewoon echt voor de elite, en vanaf toen was dat meer mijn doel. Ja, oké, en toen ik een keer hoorde maar vijfentwintig minuten achter Devan te zitten, dacht ik ook wel: “Hortang mur!” oftewel: "Wat is jullie snelste paard?!"

Stay tuned voor deel 2 van dit interview, waarin Hinke praat over wat de paarden zo bijzonder maakte!

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Donnatella, Marlies1, miekjuh3, sSanne, supertammy en 37 bezoekers