Topic van de week: Wat is een goed paard?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Shenavallie
Berichten: 11552
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 13:28

Eigenlijk is een goed paard eentje waar zo min mogelijk bemoeienis van de mens bij is geweest. Natuurlijke dekking dus. In het wild wordt er alleen vermeerderd door de sterkste/gezondste van de groep.
Helaas hebben we nu te maken met de voorkeur (soms willekeur) van de mens, is er bijna geen sprake meer van natuurlijke dekking en moet je dus maar afwachten wat er van komt. Niet altijd sterke gewrichten (Fries) bijvoorbeeld, hoog inteeltgehalte (meestal ook bij de Friesen in dit geval) of paarden die op termijn van alles gaan mankeren en alleen in de jonge jaren pieken. Er wordt tegenwoordig teveel op uiterlijk/uitstraling/esthetisch gefokt, is mijn gevoel. Er moet meer gekeken worden naar erfelijkheidszaken en vooral naar gewrichtstechnische zaken. Daarnaast zou het de mens prijzen als ze hun verwachtingspatroon aanpassen: een veulen dat van een toevallig 'mooie' of 'prijzen-gewonnen-hengst' afstamt hoeft niet per definitie gelijk aan dezelfde maatstaven te kunnen voldoen.
En persoonlijk zou ik het geweldig vinden als het originele ras behouden blijft van veel paardenrassen. Zoals de Haflinger of de Fries: tegenwoordig weinig meer aan met al die sportgerichte lijnen.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: henshem, NinaCharlie, Renkle en 60 bezoekers