Fries paard kan best zonder mythische opsmuk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Fries paard kan best zonder mythische opsmuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 16:18

Die vos Iron Man vind ik wel mooi! Die zwarte met bles lijkt inderdaad meer op een Welsh Cob.Je ziet nu ook veel Arabo-Friezen,wat vinden jullie daar dan van?

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 16:21

anjali schreef:
Die vos Iron Man vind ik wel mooi! Die zwarte met bles lijkt inderdaad meer op een Welsh Cob.Je ziet nu ook veel Arabo-Friezen,wat vinden jullie daar dan van?


Niet mijn ding... *understatement*
Heeft helemaal niets te maken met dé Fries.

JoSav

Berichten: 4683
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 16:43

Ik vind zelf de keuze voor Arabische paarden vanuit historisch perspectief een beetje een vreemde. De “Arabische” paarden die veel voor veredeling werden gebruikt waren over de gehele breedte net zo vaak zo niet veel vaker Turkmeens dan Arabisch... en ook wel Berbers; dat werd allemaal op een hoop gegooid en was veelal afhankelijk van de keuze van de eigenaar of het een Arabier of iets anders werd genoemd. Geografie had er vaak niets mee te maken. Dat ze vaker Arab heetten had vaak meer te maken met een enorme afkeer voor alles wat Turks was dan dat het daadwerkelijk Arabische paarden betrof. (Had onder meer te maken met de strijd tegen de Ottomanen...)
Voor het uithoudingsvermogen in de hogere sport kan ik me natuurlijk wel wat bij de keuze voorstellen, zeker, maar historisch gezien is er zover ik weet geen enkele aanwijzing dat er al eerder Arabisch bloed is ingekruist in het Friese landras in het huidige Nederland (= Fries voor stamboek) en ook relatief weinig in Duitsland (wat uiteindelijk aparte rassen werden). Die aanwijzing is er wel heel duidelijk voor Spaanse paarden - ook na De Opstand - en in NL in mindere mate ook o.a. Turkmeens bloed (om dan toch in de oosterse hoek te zitten). In Duitsland was het wat oosterse paarden betreft over de gehele breedte Turkse paarden voor en na en in veel mindere mate bijv. Arabische paarden. In het noorden van NL leken wat betreft oosterse paarden de Turken (Turkmeens, letterlijk Turk-achtig) ook de voorkeur te hebben.

Maar in de periode dat de discussie over veredeling met behulp van Arabische en EV paarden weer oplaaide, mn. tussen de jaren 50 en 70, was dat een internationale tendens waarover ook binnen het FPS veel over werd gesproken en ook wel mee werd geëxperimenteerd. Van daaruit is dat natuurlijk ontstaan, maar de beslissing van het stamboek was daarin al snel heel duidelijk fel gekant tegen veredeling met behulp van vreemd bloed.
Voor de Fries is de keuze voor Arabisch bloed niet de meest logische, denk ik. Maar moet eenieder natuurlijk zelf weten. :D

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 19:31

Janine1990 schreef:
Ben een liefhebber, geen expert... Maar die zwarte zou volgens mij niet eens het stamboek halen... :o

Maar goed, dat zie je wel meer in Amerika.



Ik zie echt geen 100% in.
Als kruising zie ik dat er wel in.
Niet eens om de witte aftekeningen maar het is de bouw......


Dus ik ben het eens met jou.

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 09:35

JoSav schreef:
En het is ook interessant dat er dus af en toe toch dit soort eigenaardigheden opduiken die generaties lang verborgen zijn gebleven. Zeker zulke aftekeningen, want daar wordt al heel lang van weggeselecteerd. :j Hoe vos stiekem meelift is wel duidelijk, maar dit is veel complexer.
Erfenisje van de Friese “bleshynders” van generaties terug.


gewoon omdat het best interessant is, denk ik, het eerste veulen van die hengst is geboren en ik had zelf wel verwacht dat hij zijn wit zou doorgeven ..


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hier nog een foto van de hengst:
Afbeelding

Merrie is een stamboek fries.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Fries paard kan best zonder mythische opsmuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 10:01

Leuk veulen!

JoSav

Berichten: 4683
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 17:25

Kun je zien hoe zeer verankerd het “effen” is bij dit ras. :j

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Fries paard kan best zonder mythische opsmuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 11:45

Ja , ze hoopte zelf op veel wit op het veulen ,maar noppes, helemaal zwart :D

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Fries paard kan best zonder mythische opsmuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 14:20

Wat een schattige maantjes heeft hij! <3