Fries paard kan best zonder mythische opsmuk

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 13:45

anjali schreef:
Allemaal prima promotie voor dit bijzondere ras.Ik meen dat ze enige tijd geleden nogal problemen hadden vanwege te veel inteelt.Ik zag ook vaak heel klein gebleven Friesjes staan,een soort dwerggroei?


Lang leve dna tests ;)

De genen voor waterhoofd en dwerggroei zijn nog steeds aanwezig. Maar wel onder controle te noemen, gezien de middelen en informatie die we vandaag de dag voorhanden hebben.

Moet dit boek nodig aanschaffen!


Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Fries paard kan best zonder mythische opsmuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 16:47

Ik vind die kleuren niet zo gek.. wat ik veel bijzonderder vind is dat men in die tijd paarden ging keuren en dat ook daadwerkelijk ging documenteren. Bijzonder tijdsverdrijf in die tijd lijkt me.


Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 20:19

Bravura schreef:
De prachtige Fries....jammer dat ze door hun pracht en alle alle promotie ook bij bosjes vanuit NL voor veel geld naar Mexico gaan om als Dancing Horses door het leven gaan. Hier behind the scenes een filmpje waar ook de Friezen voorbij komen....niet voor gevoelige kijkers https://youtu.be/ZEjkz2R4Bl4

En zo ziet de toerist het
https://youtu.be/ILgBhw-p2D8


Ik geloof dat ik het niet eens wil zien...

Maar het is inderdaad doodzonde... De Fries wordt in ons land al decennia lang gezien als een paard met aanzien. Als je een Fries bezit, ben je een 'rijk man'. En dan zijn wij hele nuchtere Nederlanders... Dit is zo ingebakken. Hun voorkomen doet onwijs veel in het buitenland.

Het grootste nadeel... daar betalen ze beter voor kwaliteit...

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Fries paard kan best zonder mythische opsmuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 19:24

Ben een liefhebber, geen expert... Maar die zwarte zou volgens mij niet eens het stamboek halen... :o

Maar goed, dat zie je wel meer in Amerika.

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 20:39

kimmie261 schreef:
het is een Warn 335 X Frans 289


Dan hoeft hij het stamboek nog niet te halen ;)

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 21:17

kimmie261 schreef:
nee natuurlijk niet, maar die vos fries die ook als voorbeeld foto staat,die haalt ook het stamboek niet ,ik reageerde hierop omdat het ging over vroeger andere kleuren en witte aftekeningen,deze hengst is hoe dan ook uit 2 volle friese voorouders,hoe en wat keuringen in Amerika weet ik niet hoe dat zit , was meer een voorbeeld van een fries met veel wit :)


Snap ik hoor :)

Je ziet echter ook dat dit type niet heel erg gewenst is hier in Nederland.
Wel grappig, want qua leeftijd ouders zie je ook hele andere types. Als ik uitga van mijn Fries, wiens vader van 1993 is, moeder van rond dezelfde tijd. Komt daar een compleet ander en vrij modern type uit.

Qua keuringen werkt het in Amerika niet veel anders dan hier geloof ik? Maar de markt is er wel heel anders als ik me niet vergis. Kennissen van mijn ouders fokten wel regelmatig met een bonte hengst, veulens gingen naar Amerika. In Nederland leverde dat weinig op. Daar houden ze wel van iets aparts.

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 15:21

anjali schreef:
Die vos Iron Man vind ik wel mooi! Die zwarte met bles lijkt inderdaad meer op een Welsh Cob.Je ziet nu ook veel Arabo-Friezen,wat vinden jullie daar dan van?


Niet mijn ding... *understatement*
Heeft helemaal niets te maken met dé Fries.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, Gittta, Jolynne, JoyenUnory, lletam, maessie, Piekosjj, Ringo1973, Saintelette, snorkel1986, x_Elise, xSuuzerd en 29 bezoekers