Fries paard kan best zonder mythische opsmuk

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13855
Geregistreerd: 20-04-16

Fries paard kan best zonder mythische opsmuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-18 11:52

drachtster courant
Overige
Ingezonden door JoSav
Afbeelding
Fries. Foto door Amanda

Rond het Friese paard doen vele mythische verhalen de ronde. Die ‘opsmuk’ is echter helemaal niet nodig, meent historicus Jorieke Savelkouls, op Bokt beter bekend als JoSav. ,,De geschiedenis van het paard is al interessant genoeg.”

Tien jaar geleden kocht Jorieke (35) een paard in Zuid-Rusland, een Akhal-Teke . Ze was “verliefd geworden” op het Centraal-Aziatische ras en wilde een dier met een zuivere bloedlijn. Van het één kwam het ander. De koop leidde tot een diepgaande interesse in de Russische geschiedenis én in de geschiedenis van het paard in Europa door de eeuwen heen. Ingegeven door haar nieuwe expertise, werd Jorieke gevraagd om een artikel over het Friese paard te schijven voor ‘De Vrije Fries’, het wetenschappelijk jaarboek van het Fries Genootschap in samenwerking met de Fryske Akademy. Dit artikel leidde tot het boek ‘Het Friese paard’, en inmiddels werkt Jorieke in het kader van haar promotieonderzoek aan een vervolg, dat vooral inzoomt op de moderne tijd, van de 19e eeuw tot nu.

Continue ontwikkeling
Het Friese paard is omgeven door verhalen van bijna epische proporties. Zo zou het ras al in de Romeinse tijd hebben bestaan. In terpgraven uit die tijd zijn skeletten van paarden gevonden, waaruit blijkt dat het Germaanse volk de Frisii al paarden hield. Maar een direct verband met het moderne Friese paard is niet te leggen. Jorieke: ,,Het Friese paard heeft die mythologische opsmuk ook helemaal niet nodig. De geschiedenis die het paard heeft doorgemaakt is al interessant genoeg. Tijdens mijn onderzoek heb ik bronnenmateriaal uit veertien verschillende landen bestudeerd, werkelijk uit alle uithoeken van Europa. Tekenend voor hoe belangrijk het Friese paard is geweest voor de Europese geschiedenis. Maar besef daarbij wel dat het paard een continue ontwikkeling heeft doorgemaakt, waarbij fokkers inspeelden op de vraag en de omstandigheden van dat moment.”

Ideaalbeeld
Jorieke beschrijft hoe het Friese paardenras lange tijd in een brede kuststrook te vinden is geweest, lopend van Zeeland tot Denemarken. De dieren werden gefokt op basis van bruikbaarheid en handel. Zo vroeg de bewerking van kleigronden in de noordelijke kustprovincies om specifieke kenmerken. Ook de smaak van de lokale fokker speelde mee. In Holland en Groningen gaf men bijvoorbeeld de voorkeur aan bruine paarden, terwijl in Friesland juist zwart als ideaalbeeld gold.

Afhankelijk van de vraag heeft de fokkerij zich door de eeuwen heen toegelegd op het voortbrengen van paarden voor de landbouw, oorlogspaarden, barokke rijpaarden en koetspaarden. ,,Wat dat betreft zie je een duidelijke parallel tussen de ontwikkeling van het paard en de Europese geschiedenis,” aldus Jorieke.

Karel de Grote
De historicus vertelt dat het Friese ras al in de middeleeuwen werd beschreven als ‘paarden met een goed front, een mooie halslijn, weelderige manen en staart, vurig, maar tegelijkertijd makkelijk in de omgang’. Jorieke: ,,Zelfs in de Hoofse literatuur zijn verwijzingen te vinden. Zo is er een gedicht waarin Karel de Grote op een Friese hengst rijdt. En in de zestiende eeuw had iedere zichzelf respecterende edelman tenminste één Fries in zijn stallen.”

Toch is de raszuiverheid pas gewaarborgd sinds 1879, met de introductie van Het Friesch Paardenstamboek. Sindsdien heeft de Fries zich meer en meer ontwikkeld tot een veelzijdig luxepaard, vooral geschikt voor de koets en dressuur. Jorieke: ,,Naast het specifieke uiterlijk zijn de ‘moderne’ Friese paarden ook te herkennen aan hun bijzondere draf, passend bij het trekken van een sjees en daarmee in feite wat minder geschikt voor een ruiter.”

Stormruiter
Eén ding is zeker: het Friese paard heeft op dit moment qua publiciteit de wind in de zeilen. Jorieke zegt halsreikend uit te zien naar de voorstelling ‘De Stormruiter’, waarin de dressuurkwaliteiten van honderd Friese paarden te zien zijn. Dat ook de Amerikaanse bestsellerauteur Dan Brown zich een toegewijd fan van het Friese paard betoont, is daarbij mooi meegenomen.

Lezing in Museum Opsterlân
Jorieke Savelkouls verzorgt 21 september om 20.00 uur een lezing over het Friese paard in Museum Opsterlân (Gorredijk). De lezing maakt deel uit van een expositie waar vijftien kunstenaars hun kijk op het iconische paardenras verbeelden - in verf, brons, keramiek, in turf, getekend en fotografisch.
Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 22-09-18 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Contact met de Nieuwsredactie? Of een tip insturen? Stuur ons een PB! Taal/spellingsfout gevonden? Meld het hier. Feedback voor de NR? Die kun je hier kwijt.



anjali
Berichten: 14846
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Fries paard kan best zonder mythische opsmuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 13:27

Allemaal prima promotie voor dit bijzondere ras.Ik meen dat ze enige tijd geleden nogal problemen hadden vanwege te veel inteelt.Ik zag ook vaak heel klein gebleven Friesjes staan,een soort dwerggroei?

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 13:45

anjali schreef:
Allemaal prima promotie voor dit bijzondere ras.Ik meen dat ze enige tijd geleden nogal problemen hadden vanwege te veel inteelt.Ik zag ook vaak heel klein gebleven Friesjes staan,een soort dwerggroei?


Lang leve dna tests ;)

De genen voor waterhoofd en dwerggroei zijn nog steeds aanwezig. Maar wel onder controle te noemen, gezien de middelen en informatie die we vandaag de dag voorhanden hebben.

Moet dit boek nodig aanschaffen!

JoSav

Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 15:27

Janine1990 schreef:
anjali schreef:
Allemaal prima promotie voor dit bijzondere ras.Ik meen dat ze enige tijd geleden nogal problemen hadden vanwege te veel inteelt.Ik zag ook vaak heel klein gebleven Friesjes staan,een soort dwerggroei?


Lang leve dna tests ;)

De genen voor waterhoofd en dwerggroei zijn nog steeds aanwezig. Maar wel onder controle te noemen, gezien de middelen en informatie die we vandaag de dag voorhanden hebben.

Dat. Het KFPS investeert in onderzoek om de problemen agv inteelt in te perken.
Dat heeft geleid tot de ontwikkeling van genetische testen zodat risicovolle aanparingen kunnen worden vermeden. Dragers worden echter niet uitgesloten (itt vosdragers die absoluut niet gewenst zijn - dat is een keuze die voor sommigen gevoelig ligt).
Ook is het zo dat er op dit moment al heel lang geen “vreemd” bloed meer wordt ingekruist, ook niet om meer bloedspreiding te krijgen en inperking van het probleem dus volledig vanuit de gesloten populatie zelf moet door verdere inteeltdepressie zoveel mogelijk tegen te gaan. Dat gebeurt door goed te letten op verwantschap e.d. Daarom worden dragers van waterhoofdgen en dwerggen ook niet per definitie uitgesloten. Afgezien van zo’n fout gen kunnen ze namelijk verder wel waardevolle genen doorgeven. :j

Citaat:
Moet dit boek nodig aanschaffen!

Mocht je alsnog een gesigneerd exemplaar willen weet je me te vinden. :D En deel 2, over de moderne geschiedenis, is in de maak!

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

anjali
Berichten: 14846
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Fries paard kan best zonder mythische opsmuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 15:57

@JoSav: Ze wllen dus geen voskleurige Friezen? Jammer eigenlijk,dat zou toch meer afwisseling geven.

Shalimar

Berichten: 1496
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Fries paard kan best zonder mythische opsmuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 16:07

Ja mij lijken voskleurige Friezen juist ook heel gaaf. Zag laatst zo'n soort type koffievos op Facebook voorbij komen, nou, die wil je wel in je stal hebben staan hoor :j

JoSav

Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 16:32

Nou niet alleen voskleurige (ee) Friezen niet, maar ook geen heterozygoot zwarte Friezen (Ee) die dus in combinatie met een andere Ee een vos zou kunnen geven. Ee x Ee zwarten geeft nl. 25% kans EE, 50% Ee en 25% ee. Uitsluitend EE (homozygoot zwart) mag dus officieel. Hengsten die niet homozygoot zijn worden gewoonweg niet goedgekeurd voor de dekdienst. Bij merries geldt geloof ik dat het de verantwoordelijkheid van de merriehouder is, dat geldt overigens ook voor dwergfactor en waterhoofdgen. Testen wordt voor merries aangeraden maar is in principe niet verplicht.

In de VS lopen (of liepen?) sowieso wat vos “Friezen” rond (uit raszuivere ouders). Bijzonder gezicht. Het type blijft natuurlijk gelijk.
Voor verdere context: eind 18e eeuw begon men vanuit reglementen andere kleuren dan bruin en zwart onder hengsten al langzaam uit te faseren en aftekeningen ook, maar bij merries duurde dat veel langer. Daarbij kwamen andere kleuren tot afgelopen eeuw nog voor. Ik heb vandaag zelfs nog wat oudere deklijsten van goedgekeurde Friese hengsten onder ogen gehad met daarop zwarte, bruine, schimmel, vos, maar ook “vale”, “gele”, “grauwe”, “blauwe” en bonte merries en ook met bijv. bles. Die specifieke lijsten waren echter wel van voor oprichting van het stamboek. :j Maar ook daarbij is in de eerste stamboeken meer dan alleen zwart te ontdekken, zelfs schimmel. Vos was echter in historische context “altijd” wel zeldzaam te noemen.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Fries paard kan best zonder mythische opsmuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 16:47

Ik vind die kleuren niet zo gek.. wat ik veel bijzonderder vind is dat men in die tijd paarden ging keuren en dat ook daadwerkelijk ging documenteren. Bijzonder tijdsverdrijf in die tijd lijkt me.

Ragdollcat
Berichten: 14661
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 17:09

Shalimar schreef:
Ja mij lijken voskleurige Friezen juist ook heel gaaf. Zag laatst zo'n soort type koffievos op Facebook voorbij komen, nou, die wil je wel in je stal hebben staan hoor :j



Mee eens en die zou ik heel graag zien.
Koffievos is een prachtkleur!

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 17:14

De prachtige Fries....jammer dat ze door hun pracht en alle alle promotie ook bij bosjes vanuit NL voor veel geld naar Mexico gaan om als Dancing Horses door het leven gaan. Hier behind the scenes een filmpje waar ook de Friezen voorbij komen....niet voor gevoelige kijkers https://youtu.be/ZEjkz2R4Bl4

En zo ziet de toerist het
https://youtu.be/ILgBhw-p2D8

Ragdollcat
Berichten: 14661
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 17:49

Bravura schreef:
De prachtige Fries....jammer dat ze door hun pracht en alle alle promotie ook bij bosjes vanuit NL voor veel geld naar Mexico gaan om als Dancing Horses door het leven gaan. Hier behind the scenes een filmpje waar ook de Friezen voorbij komen....niet voor gevoelige kijkers https://youtu.be/ZEjkz2R4Bl4

En zo ziet de toerist het
https://youtu.be/ILgBhw-p2D8



Dat is al heel lang gaande, doen ze ook met Spaanse paarden die niet meer ingezet worden voor het stierenvechten.

Hevonen

Berichten: 5581
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 17:55

Bravura schreef:
De prachtige Fries....jammer dat ze door hun pracht en alle alle promotie ook bij bosjes vanuit NL voor veel geld naar Mexico gaan om als Dancing Horses door het leven gaan. Hier behind the scenes een filmpje waar ook de Friezen voorbij komen....niet voor gevoelige kijkers https://youtu.be/ZEjkz2R4Bl4

En zo ziet de toerist het
https://youtu.be/ILgBhw-p2D8


Ik kan daar zo boos om worden. Weet dat dit soort dinge gebeuren. Maar zou zo graag willen dat mensen eens ophielden met het mishandelen van dieren om ze zo te krijgen als ze die zouden willen. Dat varieert van couperen, rare fokprogramma's, gebruik van gemene, bijtende en nare middelen etc. Laat elk dier nou eens gewoon in zijn waarde en in staat om een dierwaardig l
even te leiden.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 20:19

Bravura schreef:
De prachtige Fries....jammer dat ze door hun pracht en alle alle promotie ook bij bosjes vanuit NL voor veel geld naar Mexico gaan om als Dancing Horses door het leven gaan. Hier behind the scenes een filmpje waar ook de Friezen voorbij komen....niet voor gevoelige kijkers https://youtu.be/ZEjkz2R4Bl4

En zo ziet de toerist het
https://youtu.be/ILgBhw-p2D8


Ik geloof dat ik het niet eens wil zien...

Maar het is inderdaad doodzonde... De Fries wordt in ons land al decennia lang gezien als een paard met aanzien. Als je een Fries bezit, ben je een 'rijk man'. En dan zijn wij hele nuchtere Nederlanders... Dit is zo ingebakken. Hun voorkomen doet onwijs veel in het buitenland.

Het grootste nadeel... daar betalen ze beter voor kwaliteit...

kimmie261

Berichten: 19189
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 21:58

JoSav schreef:
In de VS lopen (of liepen?) sowieso wat vos “Friezen” rond (uit raszuivere ouders). Bijzonder gezicht. Het type blijft natuurlijk gelijk.
Friese hengsten onder ogen gehad met daarop zwarte, bruine, schimmel, vos, maar ook “vale”, “gele”, “grauwe”, “blauwe” en bonte merries en ook met bijv. bles.



ik heb contact met iemand in Amerika,deze heeft een friese hengst ( met papier) met een bles en heel veel wit aan de benen,wel mooi hoor.... ,het heeft wel iets :j

JoSav

Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 11:39

Bravura schreef:
De prachtige Fries....jammer dat ze door hun pracht en alle alle promotie ook bij bosjes vanuit NL voor veel geld naar Mexico gaan om als Dancing Horses door het leven gaan. Hier behind the scenes een filmpje waar ook de Friezen voorbij komen....niet voor gevoelige kijkers https://youtu.be/ZEjkz2R4Bl4

En zo ziet de toerist het
https://youtu.be/ILgBhw-p2D8

Succes kent helaas ook een keerzijde, al zijn er gelukkig ook daar ethisch (meer) verantwoorde paardeneigenaren. Ook binnen Europa en zelfs binnen Nederland komen echt schrijnende gevallen voor onder het mom onwetendheid of (zogenaamd) ingebakken in de cultuur. Zoiets heeft tijd nodig om te veranderen. En vaak meer dan je zou willen.


kimmie261 schreef:
ik heb contact met iemand in Amerika,deze heeft een friese hengst ( met papier) met een bles en heel veel wit aan de benen,wel mooi hoor.... ,het heeft wel iets :j


Absoluut! Ik moet dan denken aan Iron Man. Onmiskenbaar qua type maar toch heel anders ook.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 13:46

Janine1990 schreef:
Ik vind die kleuren niet zo gek.. wat ik veel bijzonderder vind is dat men in die tijd paarden ging keuren en dat ook daadwerkelijk ging documenteren. Bijzonder tijdsverdrijf in die tijd lijkt me.

Deze door de discussie over paardendansen over het hoofd gezien. :o
Ze keurden eigenlijk al behoorlijk lang. Geloof al ergens in de zeventiende eeuw ingesteld vanwege de “bedreiging” van de kwaliteit van het Friese paard door veelvuldig gebruik van kleine en mindere hengsten wat ze zonder succes door middel van resoluties aan banden hadden proberen te leggen, o.a. door castratie te verplichten.

Ik kan wel even kijken of ik een exacte datum ben tegengekomen in de bronnen voor mijn boek, want dat valt een beetje buiten mijn huidige onderzoek...
Hoe het ook zij, vanaf het moment dat ze resoluties voor de keuring van springhengsten, zoals dat heette, zijn gaan uitvaardigen (De Staten van Friesland, oftewel provincie deed dat) werd een keurmeester aangesteld. Die keurmeester had tot taak de hengsten die ter goedkeuring werden voorgebracht wel of niet goed te keuren. Dit was een jaarlijks iets. De hengstenhouders moesten lijsten bijhouden van gedekte merries en die aanleveren aan de keurmeester die deze dan braaf overschreef.
Zo kun je dus achterhalen dat die en die eigenaar zijn x-kleurige merrie in x jaar naar die en die hengstenhouder had gebracht. Voor de keurmeester was dat van belang omdat er een vast dekgeld door de provincie was vastgesteld (voor elke hengst hetzelfde) en bovendien veulens ook van belang waren om de kwaliteit van de dekhengsten vast te stellen. Hengsten moesten nl. jaarlijks weer voor de keuring. Toen al.

Er is in de achttiende eeuw en in de negentiende eeuw opnieuw een korte periode geweest dat dergelijke regelgeving werd afgeschaft en mensen zelf mochten bepalen met welke hengsten ze dekten.
Verder mocht een hengstenhouder al snel alleen als ie meer dan twee dekhengsten had een andere kleur hengst dan zwart of bruin aanbieden. Dat heeft in de praktijk al heel snel, onder hengsten iig, kleuren buiten bruin en zwart doen verdwijnen.
Dat bruin uiteindelijk ook verdween heeft een iets andere achtergrond.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

kimmie261

Berichten: 19189
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 14:19

JoSav schreef:
Absoluut! Ik moet dan denken aan Iron Man. Onmiskenbaar qua type maar toch heel anders ook.


dit is die hengst:

Afbeelding

Afbeelding

die vos is ook wel heel mooi ....

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Fries paard kan best zonder mythische opsmuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 19:24

Ben een liefhebber, geen expert... Maar die zwarte zou volgens mij niet eens het stamboek halen... :o

Maar goed, dat zie je wel meer in Amerika.

Kabayo

Berichten: 13704
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 19:54

kimmie261 schreef:
JoSav schreef:
Absoluut! Ik moet dan denken aan Iron Man. Onmiskenbaar qua type maar toch heel anders ook.


dit is die hengst:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

die vos is ook wel heel mooi ....

Ik vind er weinig fries aan qua type... eerder welsh cob

Die vos is echt een fries type. Heel mooi vind ik dat :)

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

kimmie261

Berichten: 19189
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Fries paard kan best zonder mythische opsmuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 20:33

het is een Warn 335 X Frans 289

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 20:39

kimmie261 schreef:
het is een Warn 335 X Frans 289


Dan hoeft hij het stamboek nog niet te halen ;)

Kabayo

Berichten: 13704
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Fries paard kan best zonder mythische opsmuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 20:52

Oke maar alsnog geen fries type. Lijkt ook erg klein

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

kimmie261

Berichten: 19189
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 21:02

Janine1990 schreef:
kimmie261 schreef:
het is een Warn 335 X Frans 289


Dan hoeft hij het stamboek nog niet te halen ;)


nee natuurlijk niet, maar die vos fries die ook als voorbeeld foto staat,die haalt ook het stamboek niet ,ik reageerde hierop omdat het ging over vroeger andere kleuren en witte aftekeningen,deze hengst is hoe dan ook uit 2 volle friese voorouders,hoe en wat keuringen in Amerika weet ik niet hoe dat zit , was meer een voorbeeld van een fries met veel wit :)

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 21:17

kimmie261 schreef:
nee natuurlijk niet, maar die vos fries die ook als voorbeeld foto staat,die haalt ook het stamboek niet ,ik reageerde hierop omdat het ging over vroeger andere kleuren en witte aftekeningen,deze hengst is hoe dan ook uit 2 volle friese voorouders,hoe en wat keuringen in Amerika weet ik niet hoe dat zit , was meer een voorbeeld van een fries met veel wit :)


Snap ik hoor :)

Je ziet echter ook dat dit type niet heel erg gewenst is hier in Nederland.
Wel grappig, want qua leeftijd ouders zie je ook hele andere types. Als ik uitga van mijn Fries, wiens vader van 1993 is, moeder van rond dezelfde tijd. Komt daar een compleet ander en vrij modern type uit.

Qua keuringen werkt het in Amerika niet veel anders dan hier geloof ik? Maar de markt is er wel heel anders als ik me niet vergis. Kennissen van mijn ouders fokten wel regelmatig met een bonte hengst, veulens gingen naar Amerika. In Nederland leverde dat weinig op. Daar houden ze wel van iets aparts.

JoSav

Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 14:05

Zie het Friese type zeker wel af aan bovenstaande zwarte, maar vanwege de aftekeningen denk je meteen aan een kruising en hij staat ook iets minder mooi in het type. Denk dan idd zonder verdere informatie aan een kruising Fries x Welsh Cob. Maar dat is dus zeker niet het geval. Kwestie van selectie, en bij het geven van premies wordt daar ook wel rekening mee gehouden - voor deze is dat denk ik irrelevant want die zou hier nooit op een keuring verschijnen simpelweg omdat ie niet aan de reglementen voldoet. Heeft met een Fries van 1.50 bijv. ook geen zin.
Stokmaat van deze is lastig in te schatten, maar geloof zo dat ie de minimumeis van 158 voor hengsten wel haalt (en die eis was er in de 17e eeuw al voor de Hoge Kwartieren). Maar nogmaals natuurlijk irrelevant.

Qua fokkerij is het wel interessant dat er uit bepaalde combinaties heel “moderne” komen of juist niet. Dat moderne is natuurlijk bewust tussen aanhalingstekens.
En het is ook interessant dat er dus af en toe toch dit soort eigenaardigheden opduiken die generaties lang verborgen zijn gebleven. Zeker zulke aftekeningen, want daar wordt al heel lang van weggeselecteerd. :j Hoe vos stiekem meelift is wel duidelijk, maar dit is veel complexer.
Erfenisje van de Friese “bleshynders” van generaties terug.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dezzie, senna21, XxMariellexX en 12 bezoekers