Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 16:34

Ik bedoel meer, waar zouden we dan recht op hebben. Ik snap wel wat je bedoelt, maar wil graag weten wat nu de slimste, rechtmatige manier is om er uiteindelijk voor te zorgen dat het goed geregeld wordt.


LindyHJarig

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 17:36

Wat je volgende keer zou kunnen doen? Volgens mij zijn er twee mogelijkheden.

1) Je beschouwt het als huisvredebreuk (al dan niet met schade), en je doet daar aangifte van. Hoe meer gegevens je van de ballonvaarder hebt hoe beter. Je zal misschien bij de aangifte wat door moeten drammen want een agent zal het probleem in eerste instantie niet zien (zoals zo veel mensen). Het zal misschien niet direct tot een rechtzaak leiden, maar als er maar veel mensen zo'n aangifte doen dan komt er vanzelf actie. Lukt een aangifte echt niet, doe dan een melding.
(Het zou wel goed zijn om van een juridisch onderlegd iemand te horen waar je precies aangifte van kunt doen, zodat je aangifte zo effectief mogelijk is.)

2) Je beschouwt het als een (lucht)verkeersongeval. Dat doen de ballonvaarders immers ook, want die beroepen zich op een noodgeval. Dus doe gewoon net alsof er een vliegtuig op je land is neergestort. Roep de politie erbij en regel alles via officiële wegen zoals jouw en hun verzekering. Als iedereen dat doet worden de politie en de verzekeringen het vanzelf zat.

Een verhaaltje waar je misschien iets aan hebt... Mijn oude buren woonden in een bocht. Eens in de zoveel tijd vloog daar een auto uit die dan in hun tuin belandde. Vaak was er alleen kleine schade zoals een hekje kapot of een conifeer gesnoeid. Maar altijd belden ze de politie, vaak al voor ze naar buiten liepen om te kijken. De politie kwam ook altijd. Het maakte de afhandeling via de verzekering een stuk makkelijker. Ook werd er wel eens geld geboden om maar alsjeblieft niet de politie te bellen (als iemand te veel gedronken had bijvoorbeeld), maar dat namen zo nooit aan.
Ik zie niet wat het verschil is met een ballonlanding.

Wat je imo vooral níet moet doen is contant geld aannemen. Daarmee wordt een aangifte of verzekeringskwestie in feite afgekocht en dat is gewoon corrupt. Het is hier geen bananenrepubliek! Als iedereen het altijd onderhands blijft regelen kunnen de autoriteiten ook niet weten dat er iets structureel loos is.
(Hoewel ik het best begrijp hoor, dat als een ballonvaarder met een pak geld voor je neus staat dat je dat aanneemt, want dan heb je het maar vast. Maar als we dat blijven doen verandert er nooit iets.)

EDIT: Of, heel gemeen, optie 3) Vraag aan de inzittenden hoeveel ze betaald hebben en vraag dat totaalbedrag aan de ballonvaarder. Als iedereen dat doet dan zal hij snel genoeg moeten stoppen met ballonvaren. Niet netjes, maar misschien wel het makkelijkst.

Bottomline, het maakt niet heel veel uit wat je doet, als de ballonvaarder er maar niet makkelijk mee weg komt. En het allerbelangrijkste is dat iederéen het doet. Spreek het bijvoorbeeld af met je buurtschap, dan zullen er bij jullie in no time geen ballonnen meer te zien zijn.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 17:46

Peetstap, het ligt er aan wat je wil. Wil je toestaan dat ze op je land landen en een vergoeding krijgen of wil je dat ze gewoon niet op je land landen?

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 19:37

Voor geen enkele prijs wil ik ze op mijn land! Mijn paarden zijn voor mij onbetaalbaar.

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 21:08

Ik wil ze niet op t land. Maar dat weten ze en alsnog komen ze.


Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 01:02

Ons land is dmv schrikdraad allemaal onderverdeeld in kleinere stukken. Denk dat dat lastig landen zal worden. Nu nog een oplossing voor het lage overvliegen.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 07:21

damian23 schreef:
Peetstap, het ligt er aan wat je wil. Wil je toestaan dat ze op je land landen en een vergoeding krijgen of wil je dat ze gewoon niet op je land landen?



Denk niet dat iemand een ballon op zijn land wil hebben en vooral niet de ophaal ploeg met terreinbak en kar erachter.

Moet wel eerlijk toegeven dat het prachtig is om te zweven over het landschap en de momenten dat de brander niet aan is, en de mensen naast je niet staan te bellen.. >;) _-:( is het een geweldige ervaring.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 08:40

Het lijkt me ook schitterend.
Maar toch zal ik nooit in een luchtballon stappen. Want ik weet dat er ook dan mensen last gaan hebben van mijn pleziertje.
Dan maar geen geweldige ervaring.

Het enige bij een landing wat denk ik volgens de wet kloppend is, is de ballonvaarder aanhouden voor erfvredebreuk en dan ook direct de politie bellen.
De politie moet bij een aanhouding ook komen.
En komen de grondtroepen toch ongevraagd je land op dan geldt voor hen hetzelfde, een aanhouding voor erfvredebreuk.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 08:47

Dan zou ik de KNVVL en de ballonvaarders een aangetekende brief sturen en hen meedelen dat je geen toestemming geeft om te landen op je grond en als ze dit evengoed doen, je aangifte doet en ze daarnaast geen toestemming geeft om de luchtballon en mand van je erf te halen omdat er sprake is van opzet.

Artikel 22 boek 5 BW
Wanneer een erf niet is afgesloten, mag ieder er zich op begeven, tenzij de eigenaar schade of hinder hiervan kan ondervinden of op duidelijke wijze kenbaar heeft gemaakt, dat het verboden is zonder zijn toestemming zich op het erf te bevinden, een en ander onverminderd hetgeen omtrent openbare wegen is bepaald.

Artikel 23 boek 5 BW
• 1 Is een voorwerp of een dier anders dan door opzet of grove nalatigheid van de eigenaar op de grond van een ander terecht gekomen, dan moet de eigenaar van de grond hem op zijn verzoek toestaan het voorwerp of het dier op te sporen en weg te voeren.
• 2 De bij de opsporing en wegvoering aangerichte schade moet door de eigenaar van het voorwerp of het dier aan de eigenaar van de grond worden vergoed. Voor deze vordering heeft laatstgenoemde een retentierecht op het voorwerp of het dier.

Artikel 461 Wetboek van Strafrecht
Hij die, zonder daartoe gerechtigd te zijn, zich op eens anders grond waarvan de toegang op een voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden, bevindt of daar vee laat lopen, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie.
Laatst bijgewerkt door damian23 op 19-09-18 08:58, in het totaal 2 keer bewerkt

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 08:49

Waarom een brief sturen?
Het erf is afgesloten dus dat hoef ik niet extra kenbaar te maken.
Zowel met een sloot als draad en weidepoort.

En bij ons paardenhouders is altijd duidelijk dat het afgesloten is.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:00

Ik zou het schriftelijk doen om verdere discussie later te voorkomen omdat je vanuit de lucht niet goed kan zien dat het land met een hek is afgesloten.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:03

Daar hebben ze de grondtroepen toch voor?

En met een verrekijker kan veel.
Met vooraf in kaart brengen van de omgeving ook.

Volgens de wet moet het duidelijk zijn dat het geen openbaar stuk is, dus afgescheiden met sloten, heg of hekwerk.
En de rest is dus simpelweg verboden te betreden voor elk ander.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:21

Mijn ervaring met die grondtroepen is dat ze nergens naar kijken. Dus ik zou zelf een brief gestuurd hebben, maar dat is mijn keuze. Zodra het perceel is afgesloten met een hek of heg is het inderdaad voldoende duidelijk dat het verboden is om jezelf hiertoe toegang te verstrekken.

Wat ik eigenlijk best shocking vind is dat er jaren lang is volgehouden dat een luchtballon overal mag landen. En dat een boer een landing niet mag weigeren. Maar dat is een totaal verkeerde uitleg van de Wet Luchtvaart. Hierin staat dat een ballon niet hoeft te landen op een luchtvaartterrein. Gemakshalve is er maar even vergeten om te kijken naar het Burgerlijk wetboek en het wetboek van strafecht. Maar eigenlijk is met meer dan logisch dat je niet zomaar andermans eigendom mag betreden. Bedrijfsmatig nog wel.

Maar gelukkig dat er nu toch wat instanties wakker geworden. En ja, de slechte cowboys hebben het dan nu voor de goedbedoelde luchtballonvaarders verpest. Maar de KNVVL had veel eerder haar rol moeten pakken om de overlast terug te dringen.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 12:51

Zijn de instanties wel wakker?
Of kabbelt het gewoon weer door zoals het al deed.

LindyHJarig

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 13:07

Ze zijn nu wel even wakker, maar moeten dat vooral ook blijven. Het zou fijn zijn als er binnenkort weer zo'n incident in het nieuws komt.

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 13:20

Al verwacht ik dat het weer steeds minder gaat worden. Hetceinde van het seizoen nadert

Soms stream ik games, soms niet....en soms....vliegt daar dan zomaar wat strooigoed rond. Twitch: https://twitch.tv/ricietjuh

Anoniem

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 13:23

Oktober nog en dan pas weer rond april :j

LindyHJarig

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 13:27

Precies het weide- en hooiseizoen ook...

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 13:55

Dan kunnen ze van de winter mooi de grondeigenaren af om toestemming te vragen.

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 14:26

damian23 schreef:
Dan kunnen ze van de winter mooi de grondeigenaren af om toestemming te vragen.

En daar zullen ze een hele klus aan hebben, zeker in gebieden met veel particulieren.
Het stuk polder waar ik mijn grond had bestond uit wel 15 particulieren waarvan een aantal het jaar rond aanwezig, andeten alleen de zomer, anderen alleen hooien, etc.
Als je aan mij vroeg 'van wie is dat land aan het eind links' antwoord: 'iemand met een blauwe auto'. Dus even vragen aan anderen heeft weinig zin.

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 14:30

van de meeste percelen is dat gewoon bekend. Bovendien, als je het niet vraagt kom je er nooit achter.

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 14:32

Kinke schreef:
van de meeste percelen is dat gewoon bekend. Bovendien, als je het niet vraagt kom je er nooit achter.

Tuurlijk, ik geef alleen aan dat overal toestemming vragen nog een flinke klus zal worden. ;)

rien10
Berichten: 14620
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 14:33

Stel nou, dat je een goed hek om je land hebt. En dat zit op slot en je weigert dat open te maken. Dan kan de grondploeg niet bij de ballon komen. Dat is in ieder geval al iets; een discussiepunt, vertraging zodat de politie kan komen. Of denk ik te simpel?

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 14:48

Precies, hek dicht, slot erop en dan de politie bellen en aangifte doen als ze geland zijn.

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 15:07

Klinkt als n plan. Maar er zijn dan een hoop bedrijven die het spul gewoon met de hand er uit halen.

En het komt wettelijk op hetzelfde neer als met paarden. Als jouw paard ontsnapt is en bij de buren staat wil dat niet zeggen dat jouw paard van de buurman is. Dat is met een ballon net zo. Dus ze hebben altijd het recht de ballon terug te krijgen

Soms stream ik games, soms niet....en soms....vliegt daar dan zomaar wat strooigoed rond. Twitch: https://twitch.tv/ricietjuh


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 bezoekers