Tryon 2018: Nederlands dressuurteam vijfde op WK

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Nieuwsredactie

Berichten: 13998
Geregistreerd: 20-04-16

Tryon 2018: Nederlands dressuurteam vijfde op WK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-18 14:59

knhs
Dressuur

Afbeelding
Foto: FEI

Het Nederlandse dressuurteam is als vijfde geëindigd op het wereldkampioenschap in het Amerikaanse Tryon. Als laatste starter voor Team NL reed Edward Gal een sterke proef met de beeldschone Glock’s Zonik N.O.P.. Het goud ging zoals verwacht naar de oppermachtige Duitse formatie.

Bij het binnenrijden van Edward Gal en GLOCK’s Zonik was al duidelijk dat er geen medaille meer in zat voor Nederland. Die hoop was al vervlogen na de proef van Emmelie Scholtens eerder vandaag. Scholtens leverde met haar hengst Apache een mooie rit af, maar voor een teammedaille zaten er nog teveel foutjes in.

Maarten van der Heijden, directeur topsport van de KNHS en bij dit WK ook de Chef d’Equipe, kijkt tevreden terug op de prestaties van de Nederlandse dressuurruiters. “Edward Gal heeft echt top gereden. Jammer van het foutje in de ene pirouette, maar hij had hele mooie draf verruimingen en appuyementen, een fantastische passage en overgangen er uit, de hals was mooi op lengte, hij heeft het echt top gedaan. Knap gereden! Ik vond dat ook Hans Peter het heel goed deed, dit paard maakte zijn debuut op een internationaal kampioenschap en liep hier pas zijn zesde Grand Prix. Ook Emmelie Scholten maakt haar debuut op een internationaal kampioenschap en deed dat knap. Die combinaties maken nog fouten, maar ze kunnen ook echt nog enorm groeien. Madeleine Witte heeft meer ervaring, maar reed hier wel haar beste proef van het seizoen. Als je kijkt naar onze teamscore nu in vergelijk met het EK vorig jaar, dan is die echt veel hoger, maar ook de concurrentie is enorm verbeterd. We staan nu op een vijfde plek, maar we hebben ook een aantal paarden die nog door kunnen groeien de komende jaren. De tweede en derde combinatie zullen echt hoger moeten scoren dan ze nu doen, en dan komt dat podium echt wel weer in zicht.
Waar we ook heel blij mee zijn is dat we met deze vijfde plaats hebben voldaan aan de kwalificatie eisen die NOC*NSF stelt voor deelname aan de Olympische spelen in Tokyo“, sluit Van der Heijden af.

Tevreden en kapot
Met een verhit hoofd kwam Edward Gal uit de piste in Tryon. "Ik ben heel tevreden en kapot na die proef, maar ik denk Zonik ook. Het was bloedheet. Ik had een foutje in de tweede pirouette, toen sprong hij om en dan gaan de punten hard naar beneden, want de pirouettes tellen dubbel. Dat was heel jammer. Maar voor de rest was ik heel blij met hem. Je merkt toch dat hij steeds constanter blijft en steeds beter wordt. Maar hier zijn de omstandigheden voor hem niet optimaal, met die hitte, die reis en ergens anders op stal. De eerste dagen was hij heel druk. Dat kost toch wel energie van een paard. Je moet met alles rekening houden. Bij een geroutineerd paard weet je vooraf precies wat hij zal doen, maar dat weet ik bij Zonik nog niet. Dit is een goede leerschool en ik ben heel blij dat ik vandaag zo heb kunnen rijden."

We kunnen hoger
Emmelie Scholtens had niet de proef kunnen rijden die ze had gehoopt. Al bij het binnenkomen van het stadion toonde Apache zijn temperament door een keer om te draaien en in de proef zaten wat foutjes. Scholtens vertelt na afloop, “Ik was vooraf naar de steward gegaan om te zeggen dat ik de baan in wilde als die andere er uit was. Ik weet van Apache dat hij anders omdraait en er achteraan wil en dat gebeurde dus ook. Balen dat ze het vooraf goed vonden, alleen op het laatste moment toch niet waardoor er onnodige spanning kwam. Daardoor rijd je toch iets minder zelfverzekerd die baan in.
Ik ben tevreden hoor, maar het is gewoon jammer dat ik die foutjes heb gemaakt. Het was afschuwelijk warm in de ring, toen ik eenmaal daar alleen was voelde ik ook wel aan Apache dat hij er wat last van had. Hij voelde in een keer een beetje moe aan. Ik heb gewoon niet de rit gereden die ik had gehoopt te rijden. We kunnen hoger scoren.“

Grand Prix Special
Drie ruiters wisten vandaag de grens van de 80% score te doorbreken. Dat waren de Duitse toppers Isabell Werth en Sönke Rothenberger en de Amerikaanse Laura Graves. Voor Nederland was Edward Gal op de zevende positie de beste. Mooie opsteker is dat alle vier de combinaties zich geplaatst hebben voor de Grand Prix Special die vrijdag verreden wordt. De beste 15 uit die wedstrijd (met ene maximum van drie per land), mogen zondag van start in de kür. Zowel in de Grand Prix Special als de kür zijn individuele medailles te winnen.

Klik op onderstaande afbeeldingen voor de video's:




Uitslag landenwedstrijd WK Dressuur Tryon
Goud Duitsland – 242.950
Zilver Verenigde Staten – 233.136
Brons Groot Brittannië – 229.628
5e Nederland – 223.664

Uitslag Grand Prix (individueel)
1) Isabell Werth (Du) – Bella Rose, 84.829%
2) Laura Graves (USA) – Verdades, 81.537%
3) Sönke Rothenberger (Du) – Cosmo, 81.444%

7) Edward Gal – GLOCK's Zonik N.O.P., 77.189%
17) Hans Peter Minderhoud – GLOCK's Dream Boy N.O.P., 73.509%
20) Madeleine Witte-Vrees - Cennin, 72.966%
23) Emmelie Scholtens - Apache, 72.733%

Kijk hier voor alle uitslagen.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bentuh, Lalidan, larapurdy, Malenka, massiemas, Muiz, MyWishMax, Steppe, Witje2 en 100 bezoekers