Rien van der Schaft voelde zich 'vijfde wiel aan de wagen'

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Nieuwsredactie

Berichten: 13895
Geregistreerd: 20-04-16

Rien van der Schaft voelde zich 'vijfde wiel aan de wagen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-18 09:31

nos
Dressuur

Afbeelding
Rien van der Schaft. Foto: Remco Veurink

Een paar weken voor de Wereldruiterspelen geeft de bondscoach van de Nederlandse dressuurruiters er de brui aan. "Dit is niet gepland, als je aan zoiets begint, wil je het ook afmaken", vertelt de vertrokken bondscoach Rien van der Schaft in Langs de Lijn En Omstreken.

En toch legt hij de functie neer, omdat het werk als bondscoach hem steeds meer ging tegenstaan. "Geleidelijk aan voelde ik mij het vijfde wiel aan de wagen, als ik het zo even mag omschrijven. Ik had er steeds minder plezier in dat ik er eigenlijk bijstond als chef d'equipe in plaats van bondscoach."

Niet happy
En dat had volgens Van der Schaft invloed op de sfeer, in aanloop naar het komende WK in Tryon (VS). "Je bent een aantal weken met elkaar op pad en als er dan één iemand zich niet happy voelt, dan heeft dat absoluut geen positieve invloed op de teamresultaten."

In de dressuur is de invloed van de bondscoach beperkt, de ruiters hebben allemaal een eigen trainer. De bondscoach staat er vooral naast. "Het past mij meer om daadwerkelijk bezig te zijn. Dat wist ik wel, maar ik wist niet dat dat me zo ging opbreken."

Maar zal een nieuwe bondscoach niet tegen dezelfde problemen aanlopen? "Een volgende bondscoach kan een andere inkleding van de functie gaan kiezen. Ik ben heel bewust gekozen en als trainer aangesteld, zo voel ik mij ook. Maar de functie bij de dressuur kan beter worden ingevuld als chef d'equipe. Daar voel ik mij niet toe geroepen", aldus Van der Schaft.

De bond stelt geen interim-bondscoach aan en gaat het met de huidige begeleidingsstaf invullen.

Beluister het hele geluidsfragment hier.

Gerelateerd bericht:
[VN] Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amber15, Amparo, B_Fokker, Beloki, Britta31, Dancer, Domiinique, flikkalover, Hannanasjuh, Lys_PPA, Misslev, Nimby, NinaCharlie, PotjeMayo, Rubio, sinnekinne, sterregoud, WendyShet, xSannee en 30 bezoekers