Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 19:15

Doodzonde. Er spelen allemaal aannames en speculaties door mijn hoofd, maar als dit de reden is die hij opgeeft, dan ga ik het daar maar bij laten. Respect voor deze man.

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard


Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 22:06

Duidelijk denk ik. Jammer dat hij niet de kans heeft gekregen wat te veranderen in het A kader. Ik denk dat hij in zijn positie als bondscoach wel buitengewoon succesvol is geworden binnen de basissport. Er komen steeds meer mensen die correct willen rijden en bij hem gaan lessen, cursussen volgen etc.

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 18:59

Pas als de huidige manier van rijden gaat verliezen van de correcte manier van rijden, zal er (naar mijn idee) wat gaan veranderen.
De top was nog niet klaar voor Rien vd Schaft in dat opzicht.
Wie er komt zal weinig uitmaken, dat is nu wel gebleken. De beste bondscoach in jaren is voortijdig opgestapt, omdat zelfs hij geen/nauwelijks invloed bleek te hebben.

Ik schat in dat er nu iemand komt die kan praten als brugman om de huidige wijze van rijden in het A kader te verdedigen.
Laatst bijgewerkt door Lante op 24-08-18 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 21:37

De beste instructeurs zijn naar mijn idee juist vaak niet de meest talentvolle ruiters.

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 21:46

Wat betreft die denigrerende opmerking over ‘amateurs die nog geen M proef doorkomen’: Dus alleen a kader ruiters mogen een mening hebben over a kader ruiters?
Vind ik zo’n dooddoener.

Ik kan zelf niet zingen, dus mag niet een mening hebben over muziek. Ik kan niet tekenen, dus mag geen mening hebben over kunst.

Nou ja; ieder zijn mening. :D
Laatst bijgewerkt door Lante op 27-08-18 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:11

Ik denk dat het rijden andere vaardigheden nodig heeft dan het geven van instructie.

Voor goed rijden is het in de eerste plaats sowieso nodig dat je een redelijk goed en pijnvrij lijf hebt, een hele goede motoriek en evenwichtige bouw. Een goede ruiter is naar mijn idee vooral gedisciplineerd en heeft emoties onder controle, is goed trainbaar; luistert, begrijpt, kan uitvoeren, ervaart en voelt en kan het vervolgens zelfstandig op het juiste moment weer toepassen.

Een instructeur moet veel kennis hebben van de biomechanica van het paard en dressuur. Hij moet weten hoe oefeningen eruit zien en uitgevoerd moeten worden. Een scherp oog voor het complete plaatje, het kunnen constateren van de oorzaak van rijtechnisch problemen en kennis hoe dit opgelost kan worden. En daarnaast moet een instructeur ook didactisch goed onderlegd en sociaal zijn en communicatief vaardig zijn. Natuurlijk is het belangrijk dat een instructeur wel kàn rijden. Dat heb je nodig om te weten hoe het voelt en moet voelen.

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 16:55

Ik heb zelf een niet geschikt lijf en heb dus moeten stoppen met intensief rijden. Ik kan niet voldoen aan mijn eigen maatstaven. Dus ik bedoel er absoluut niks verkeerds mee. Maar een ruiter met pijn belemmert toch helaas vaak het paard. Pijn en beperkingen mogen naar mijn mening geen excuus zijn voor minder correct rijden, wat bij mij helaas wel het geval werd. Sommige ruiters kunnen een beperking compenseren, maar zo ongedwongen en natuurlijk zitten als mensen zonder pijn en scheefheden in het skelet (zoals mijn o.a. scoliose en heupdysplasie) is naar mijn mening niet reëel.
Helaas ben ik slechts een ‘amateuristische M ruiter’ gebleven. Ik heb niet het lijf en ook niet de motoriek om op een in mijn ogen correcte manier paarden op hoger niveau te rijden, dus er altijd voor gekozen jonge of verreden paarden te rijden tot en met de L of M (met de laatste jaren een dispensatie voor doorzitten) en ze dan verder door anderen uit te laten brengen of te verkopen en een nieuw project te zoeken.
Ik heb nu een IJslander. (Profiel)

Maar u heeft recht op uw mening, vanuit uw ervaringen, zoals ik recht heb op mijn mening vanuit mijn ervaringen. Al mijn diepe respect wat u bereikt heeft!

Genoeg over mij; ontopic!

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 23:01

Rosie slaat meestal of flink raak, of flink mis naar mijn idee. Ik heb de column op horses.nl gelezen.

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 00:07

Kon hij geen nieuw onderwerp bedenken? Vond deel 1 ook al niet bijzonder sterk inhoudelijk.

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 10:50

Wordt het nu plots een topic paarden beoordelen?

Er zijn veel emoties, aannames en primaire reacties op het vertrek van Rien vd Schaft. En dat vind ik toch ergens wel mooi, want dit soort reuring gaat vaak aan verandering vooraf.

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:20

@poes: Er zijn zat professionals (werken in de paardensector) die slechter rijden dan bepaalde amateurs. Dus dat ‘professionals’ op een voetstuk zetten heb ik niks mee. De meeste hebben geen betere techniek, maar wel een rijkere papa.

Alleen in noodgevallen, (zoals stoppen voor een drukke weg en paard luistert niet), vind ik grote druk een keer te verantwoorden. Als een paard niet makkelijk stopt, hoort die niet bij die drukke weg. In de training zou het niet nodig moeten zijn naar mijn idee.

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, Annash, catootje, criollo_yess, Ilse_123, Jacksie, kyrkelover, lletam, MayoNeighs, Oehlala, oscar1996, purny, RoosDeG, secricible, x_Elise, xSabineW, Zilfstar en 54 bezoekers

cron