Daphne van Peperstraten sluit juniorenperiode af met goud

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14040
Geregistreerd: 20-04-16

Daphne van Peperstraten sluit juniorenperiode af met goud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-18 21:30

knhs
Dressuur

Afbeelding
Daphne van Peperstraten en Greenpoint's Cupido. Foto: FEI/Łukasz Kowalski

Daphne van Peperstraten prolongeerde met Greenpoint’s Cupido haar junioren-titel op het NK Dressuur Gelderland. Net als de nummer twee, Thalia Rockx, reed Daphne haar laatste wedstrijd bij de junioren. Marten Luiten debuteerde op het NK en reed sterk naar het brons. “Deze gouden medaille is het kersje op de taart na drie gouden medailles op het EK”, glundert Daphne.

Dat Daphne van Peperstraten de gouden medaille omgehangen zou krijgen op het NK Junioren was geen verrassing. Twee weken nadat ze drie keer goud won op het EK en in een jaar waarin ze alles won wat ze kon winnen, bekroonde de amazone met Greenpoint’s Cupido haar juniorenperiode met het zoveelste goud. “Het is een beetje onwerkelijk. Ik verloor in de proef net wat controle. Mijn trainster Coby van Baalen zei net nog: als je met je niet allerbeste proef kunt winnen, dan ben je pas echt de beste. Greenpoint’s Cupido heeft overal zo goed gelopen. Drie keer goud op het EK en nu dit er achter aan. Daar kan ik alleen maar heel trots op zijn”, vertelt Daphne.
“Dit is mijn laatste wedstrijd bij de junioren en ik ga nu over naar de Young Riders. Dat is echt weer een nieuwe uitdaging. We zijn er echt klaar voor en hebben er zin in.”
Waar haalde de Europees kampioene de motivatie vandaan om het NK te rijden. “Voor de organisatie van het NK is het leuk als de top meerijdt. We hebben gekeken of Cupido fit zou zijn na het EK en dan zouden we het NK rijden als laatste juniorenwedstrijd. Hij was gewoon topfit. Nu krijgt hij vakantie. Ik had geen betere juniorentijd kunnen hebben. We hebben alles gewonnen wat er te winnen valt. Voor Cupido is dit de achtste keer op rij dat hij kampioen wordt. Deze NK titel is het kersje op de taart na de drie gouden medailles op het EK.”

De zilveren medaille in het kampioenschap ging naar Thalia Rockx en de getalenteerde, lichtvoetige merrie Gerda Nova de la Fazenda, die in de Kür op Muziek slechts 0.31 procent achter Daphne van Peperstraten eindigde. “Ik heb genoten van iedere seconde. Echt geweldig”, lacht Thalia. “Dit was mijn laatste juniorenwedstrijd. Beter heb ik het niet af kunnen sluiten. Ik heb er geen woorden voor, ik ben zo blij. Gerda Nova de la Facenda was mijn eigen reserve-paard voor het EK. Ze is pas zeven jaar oud. Ik ben zo blij met hoe ze hier in het stadion loopt en hoe makkelijk ze haar ding doet. Ik voel gewoon dat er zoveel aan zit te komen bij haar. Ik heb er vertrouwen in voor bij de Young Riders.”

Marten Luiten kende een hele succesvolle tijd bij de pony’s met meerdere KNHS-titels. Dit jaar debuteerde de 16-jarige ruiter bij de Junioren en pakte gelijk het brons op het NK. “Super. Ik ben er heel blij mee. Ik had dit echt niet verwacht. Ik zit nog niet in een kader. Ik heb een A-kader score gehaald in Frankrijk en hier op het NK in de Landenproef reed ik ook een A-kaderscore. Ik stond daarmee derde en ik dacht als ik dat kan vasthouden in de Kür zou dat heel mooi zijn. En dat is gelukt. Mijn merrie Fynona is altijd scherp.”

Uitslag NK Junioren
GOUD Daphne van Peperstraten, Greenpoint’s Cupido (v.Johnson), 77,727 + 77,960 = 155,687
ZILVER Thalia Rockx, Gerda Nova de la Fazenda (v.Romanov), 73,333 + 77,650 = 150,983
BRONS Marten Luiten, Fynona (v.Ampère), 71,616 + 73,050 = 144,666

Klik hier voor de uitslag van de Kür op Muziek.

Klik hier voor de eindstand van het NK Junioren.