Apache opnieuw getest op WFFS

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16983
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 05:56

Genen kunnen geen generatie overslaan. Wat wél kan, is dat je een bepaald kenmerk in een generatie niet ziet die daarna wel weer opduikt.

Stel het gaat over blauwe vs. bruine ogen. Als blauwe ogen recessief zijn en bruine ogen dominant, dan zou iemand met bruine ogen mogelijk ook één gen voor 'blauwe ogen' kunnen dragen - maar omdat ernaast een kopie voor 'bruine ogen' staat, heeft de persoon bruine ogen. Dan kan het zo zijn dat een kind van deze persoon blauwe ogen heeft; immers, als dat 'blauwe ogen-gen' is doorgegeven en als het kind dat dan ook erft van de andere ouder, dan heeft het kind blauwe ogen maar de ouder bruine ogen. Mogelijkerwijs had een grootmoeder ook blauwe ogen. Dan zou je kunnen zeggen 'het heeft een generatie overgeslagen'. Echter, dat gen voor blauwe ogen wás er wel gewoon, als je was gaan zoeken in het genoom van de persoon in kwestie. Dat bedoel ik: een kenmerk kan best een 'generatie overslaan', maar een gen niet.

De WFFS-mutatie is ook recessief, vandaar dat je dragers kunt hebben die zelf geen ziektebeeld vertonen maar het gen wel hebben. Komt er een veulen dat lijder is, dan moeten beide ouders drager zijn geweest. In dit geval is Jovian drager, dus één van de ouders moet in theorie drager zijn geweest (tenzij het een spontane mutatie is geweest - maar dat zou wel extreem toevallig zijn, dat ligt niet in de lijn der verwachting). Verstandig dat ze beide ouderdieren opnieuw testen.

“I am a brain, Watson. The rest of me is a mere appendix.”
― Sherlock Holmes (Arthur Conan Doyle)


Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16983
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 06:30

Dat is eigenlijk niet te zeggen, op basis van genetica is het echt 50-50. Maar: Apache heeft heel veel nakomelingen, meer dan de merrie neem ik zo even aan ;) Ik weet niet hoeveel daarvan getest zijn. Als Apache drager is zou je er redelijkerwijs vanuit kunnen gaan dat er meer dragers zijn, want dan geeft hij dat gen in ongeveer 50% van de dekkingen door (al weet je niet hoeveel daarvan leiden tot gezond geboren veulens). Als veel van zijn nakomelingen getest zijn (bijv goedgekeurde zonen) dan zou het wellicht al eerder opgepikt zijn ('hè wat raar, Apache geen drager en zn veulen wel'). Tenzij in eerdere gevallen dan steeds de merrie toevallig drager was waardoor het verklaard kon worden.

“I am a brain, Watson. The rest of me is a mere appendix.”
― Sherlock Holmes (Arthur Conan Doyle)


Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16983
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 06:37

ponyparadijs schreef:
Ik weet uiteraard niet hoe het bij de moeders zit.
Maar meerdere goedgekeurde zonen van Apache zjn drager.
Dat vindt ik dan toch best opvallend.


Je hebt gelijk, dat is opvallend. :j maar zoals gezegd: slechts één van de ouderdieren hoeft drager te zijn, het kan evengoed van de merries gekomen zijn in die gevallen. Daarnaast, het is ook nog goed mogelijk dat zowel de merrie als de hengst drager zijn en daar een drager (geen lijder) uit komt. Uiteindelijk zit er maar één ding op: opnieuw testen (Apache, de merrie en de zoon in kwestie) zodat je zeker weet wat er aan de hand is.

“I am a brain, Watson. The rest of me is a mere appendix.”
― Sherlock Holmes (Arthur Conan Doyle)

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16983
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 11:33

Enigszins verrassend is het wel na de eerste berichten dat het heel ver terug zou gaan, maar als je bedenkt hoeveel nakomelingen een enkele hengst heeft, dan zou je als er een drager zat bij 'de oude garde' eigenlijk een veel hogere frequentie van drager- en lijderschap verwachten. Daar is volgens mij nog geen duidelijk beeld van, omdat nu specifiek de fokdieren (en dan vaak vooral nog de hengsten) getest worden en niet de hele populatie. Een volledig beeld hebben we er dus niet van, maar tot nu toe lijkt de frequentie mee te vallen - en dan ligt het in de lijn der verwachting dat er niet plots veel van de oude garde drager zijn, want die hebben verhoudingsgewijs een enorme stempel op de fokkerij gezet.

“I am a brain, Watson. The rest of me is a mere appendix.”
― Sherlock Holmes (Arthur Conan Doyle)

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16983
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 05:44

Als Apache's moeder drager was, dan is er, mócht Apache drager blijken, toch geen enkele reden om daaraan te twijfelen? :)

“I am a brain, Watson. The rest of me is a mere appendix.”
― Sherlock Holmes (Arthur Conan Doyle)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bnet, hwn, Mars, Muurp, NorwayFjord, Rachral, Stef_Diva, xrobbiee en 30 bezoekers