Vier Gelderse hengsten drager WFFS-gen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 00:19

Rex_Rolfo schreef:
pol013 schreef:
Je vergeet .....KAN.....
Heb je bij homozygoot 25% kans dat het veulen WFFS heeft.

Nu zit jij verkeerd, Xyris schrijft het goed.
ALS homozygoot DAN ernstige gevolgen
Als beide ouders drager zijn is de kans op homozygoot 25%.
(25% op niet drager en 50% dat het veulen drager is van het WFFS gen)

]Persoonlijk vind ik het nogal wat om bij een foute aanparing 1 op de 4 veulens te verliezen.
Laatst bijgewerkt door Sewri op 19-12-23 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt


Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 09:02

Rex_Rolfo schreef:
Wacht even, zeg je nu dat als ik een muntje opgooi dat in theorie de kans op kop 50% is maar in de praktijk 1 op 100? of 1 op een miljoen? :? :?

Een veulen met 2x het WFFS gen is niet levensvatbaar. Vandaar dat je nooit een homozygoot x (schoon/drager/homozygoot) combinatie kunt hebben.

Basisgenetica van de middelbare school:
De combinatie drager (1 slecht gen, 1 goed gen) x schoon levert veulens op die waarvan de helft ook drager is en de helft schoon (goede gen van pa x goede gen van ma)

De combinatie drager x drager levert op:
- 25% heeft slecht gen van pa - slecht gen van ma -> gaat dood
- 25% heeft slecht gen van pa - goed gen van ma -> drager
- 25% heeft goed gen van pa - slecht gen van ma -> drager
- 25% heeft goed gen van pa - goed gen van ma -> schoon


Ja, in principe wel! De kans dat je kop gooit is 50%, dat klopt zeker :j Net als dat de kans dat je WFFS “gooit” bij drager x drager is 25%. Die kansen slaan op het aantal “antwoord mogelijkheden” dat je hebt zegmaar, niet wat er daadwerkelijk gebeurt. Bij een munt heb je twee mogelijke uitkomsten, de ene is kop, de ander munt. Dat je 1 van de twee krijgt bij het opgooien is altijd 50%. Máár je zult op 100x gooien niet een exacte verdeling krijgen met 50 keer kop en 50 keer munt, de kans bestaat dat je 100 keer munt hebt gegooid en 0 keer kop. Of juist 75 keer kop en 25 keer munt. De uitkomst is dan “25 op 100 munt”, dus 25% en NIET 50% waar men zich mee vergist vooraf :)

Hetzelfde geldt voor WFFS, dat het nu één van de antwoordmogelijkheden is van de 4 bij een drager x drager combinatie betekend niet dat 25% van de veulens het daadwerkelijk zal krijgen. Het werkelijke percentage zal heel anders liggen hoogstwaarschijnlijk :j

En ik weet dat een dergelijk homozygoot veulen niet levensvatbaar is :o
Laatst bijgewerkt door Sewri op 16-06-18 09:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 09:52

Rex_Rolfo schreef:
Sewri schreef:
Hetzelfde geldt voor WFFS, dat het nu één van de antwoordmogelijkheden is van de 4 bij een drager x drager combinatie betekend niet dat 25% van de veulens het daadwerkelijk zal krijgen. Het werkelijke percentage zal heel anders liggen hoogstwaarschijnlijk :j

Mijn advies: schoolgeld terughalen. In elk geval het deel voor Inleiding Statistiek


janderegelaa schreef:
Er worden weinig veulens met WFFS geboren omdat de meesten al eerder aborteren.

Waar ik me niet ingelezen heb: is dat vaak zo vroeg dat je het als fokker nauwelijks merkt of meestal later in de dracht zodat het sowieso een verloren jaar is?


Mijn advies; kom maar terug nadat je 100 keer een muntje opgegooit hebt en de uitkomst exact 50 keer kop en 50 keer munt is keer op keer :z

Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 09:54

NatasjavE schreef:
Rex_Rolfo schreef:
Waar ik me niet ingelezen heb: is dat vaak zo vroeg dat je het als fokker nauwelijks merkt of meestal later in de dracht zodat het sowieso een verloren jaar is?


Ik denk dat in de praktijk beide kan voorkomen.

En ik denk dat Sewri dat bedoeld. Bij fokken met 2 dragers zullen niet 25% WFFS veulens geboren omdat een deel vroeg of laat in de dracht geaborteerd wordt. Een deel zo vroeg dat je daar inderdaad niets van merkt.

Maar welk percentage daar aan hangt weet ik ook niet.


Nee dat is exact niet wat ik bedoel helaas! Het gaat over álle veulens, degenen die vroeg embryonaal sterven én degenen die partus halen:)

Want inderdaad, hoeveel er embryonaal sterven en hoeveel er geboren daadwerkelijk nog geboren kunnen worden is ook weer verschillend hoogstwaarschijnlijk :j

Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 10:02

NatasjavE schreef:
Serwri,...als maar genoeg mensen 100 keer een muntje opgooien kom je uiteindelijk op een percentage van 50%
De wet van de grote getallen geld hier.

De ene merrie zal bij 10 x dekken 0 dragers ter wereld zetten en een andere merrie zal 4 x op rij een WFFS veulen geven en een aantal dragers.



Het is namelijk goed mogelijk het het al dan niet “optreden” van WFFS in combinatie gaat met andere genen of factoren, wat allemaal nog niet onderzocht is. Hierdoor kunnen kansen en uitkomsten ook verschillen
Laatst bijgewerkt door Sewri op 30-09-23 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 10:05

Quir schreef:
Rex_Rolfo schreef:

Mijn advies: schoolgeld terughalen. In elk geval het deel voor Inleiding Statistiek

Waar ik me niet ingelezen heb: is dat vaak zo vroeg dat je het als fokker nauwelijks merkt of meestal later in de dracht zodat het sowieso een verloren jaar is?


Groot gedeelte wordt niet drachtig of verwerpt het veulen heel vroeg in de dracht. Enkele aborteert het veulen later in de dracht en in heel zeldzame gevallen komt het "levend" op aarde.

Super zeldzaam is het echt niet, 10 veulens geboren met WFFS (die dus niet vroegtijdig geaborteerd hebben).

De kans dat je een WFFS veulen fokt is niet zo groot, maar wil je dat risico nemen? Fok je wel een WFFS heb je een niet levensvatbaar veulen, groter risico voor de merrie, emotioneel en ook financieel geen meevallers.
Zeker bij iets wat zo enorm simpel te testen is! Test voor je fokt, dan weet je wat je hebt. En nee dragers uitsluiten is nergens voor nodig, dragers x dragers moet je alleen absoluut voorkomen.

Wat dat betreft is het hier in Zweden een stuk beter. Hier is het gewoon een misdrijf als je twee dragers kruist en bij wet verboden.
Wil je met een drager fokken (merrie of hengst), ben je verplicht aan te kunnen tonen dat de andere geen drager is.


Dat hebben ze mooi geregeld daar in Zweden zeg! :j


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, DotBot, Elise_K, NadjaNadja en 68 bezoekers