Registreren eigenaarschap paard is een must

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Registreren eigenaarschap paard is een must

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 16:40

*nieuwe oogst
Overige

Afbeelding
Foto door Margreet

In de paardenhouderij is het eigenaarschap van een paard niet geregistreerd. Dat is een must in het kader van de economie en volksgezondheid, vindt Ralph van Venrooij, voorzitter van de LTO-vakgroep Paardenhouderij.

De elektronische registratie van paarden in de EU verloopt goed, vindt Van Venrooij. De meeste paarden zijn voorzien van een chip en een paspoort. 'Dat is mede dankzij de inzet van de stamboeken gerealiseerd.'

Met paarden zonder chip kun je weinig. Fokken en sporten is niet mogelijk. Binnen de EU is in 2016 vastgelegd dat paarden moeten zijn gechipt en dat er een paspoort aanwezig moet zijn. 'Mocht bij een pensionpaard het paspoort ontbreken, dan wordt de pensionstaleigenaar beboet. De eigenaar is immers niet geregistreerd.'

Frauduleuze praktijken

Volgens de vakgroepvoorman is dat juist van groot belang voor een sluitende registratie en om frauduleuze praktijken tegen te gaan. Van Venrooij denkt niet alleen aan fraude rond paarden die niet zijn bestemd voor de slacht, maar ook aan witwaspraktijken.

'Zo werd er in de Benelux geld witgewassen door paarden voor miljoenen te verkopen en ze vervolgens voor een gering bedrag terug te kopen. Ook is er sprake van btw-fraude. In Nederland en België wordt in het kader van deze handel scherper naar transacties gekeken, door middel van het project Elitepaarden.'

Europese handhaving

Eigenaarsregistratie kan hieraan bijdragen. Van Venrooij merkt dat het ministerie hier geen extra tijd en geld in wil stoppen. De overheid houdt vast aan de Europese handhaving. 'Handhaving levert geld op door de extra btw-afdracht. Ook is fraude met paardenvlees funest voor de sector.'

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Registreren eigenaarschap paard is een must

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 16:52

De meeste simpele manier zou zijn om net als bij auto’s een ‘kentekenbewijs deel 3’ te hebben. Een paspoort deel 2 dus in dit geval. Deel 1 bij het paard (met de medische gegevens) deel 2 bij de eigenaar. Verkoop alleen met beide delen. Overschrijven van deel 2 op het postkantoor bij verkoop net als bij auto’s of bij DA.

Zinzi_jewel

Berichten: 8788
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Registreren eigenaarschap paard is een must

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 16:57

Precies zoiets inderdaad.
Een instantie die je paard verplicht op eigenaar naam kan zetten
Met een eigendom papiertje.
Kan zo moeilijk helemaal niet zijn
Maar aub geen verplicht lidmaatschap eraan vast van 125 per jaar

Tamsin

Berichten: 74
Geregistreerd: 05-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 17:07

Jahoor, nog meer regeltjes. Straks moet je een nummerplaat op z'n kont hangen!!

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 17:11

goed idee hoor, begrijp me niet verkeerd.

Maar hoe willen ze dat aanpakken met alle achtertuin-shetlanders en paarden die van handelaar naar handelaar gaan?

tamsin, dat of een oormerk -O- maar goed dan zou je als particulier geen paard meer kunnen kopen want volgens mij mogen die oormerken alleen als je een UBN nummer heb en die nummers kunnen alleen aanvragen als je bedrijf.
Laatst bijgewerkt door Lillian__ op 25-05-18 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

cobiieJarig

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Registreren eigenaarschap paard is een must

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 17:15

Zal waarschijnlijk zo’n systeem als in België worden vermoed ik.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 17:18

Ja dat is het zeker, mijn ex vriend is er ooit eens met 3 paarden vandoor gegaan....en ik kon naar ze fluiten want er was dus geen bewijs dat ik ze betaald had en de eigenaar was!
Ook al had ik al iets met paarden voor hem er was onvoldoende bewijs...... Dus ja heel belangrijk ook al lijkt er geen vuiltje aan de lucht.En we betalen toch ook massaal de honden belasting omdat lobbes zo lief is dus tja dat als het er komt mag er ook bij!

kinel
Berichten: 2185
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 18:49

Tamsin schreef:
Jahoor, nog meer regeltjes. Straks moet je een nummerplaat op z'n kont hangen!!

Heb ik al als ik Duitsland in ga. :+
Maar niet op z’n kont
Laatst bijgewerkt door kinel op 25-05-18 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 18:49

'Een must voor economie en gezondheid'.

Is het dan alleen uit economisch oogpunt en om ons vlees 'gezond' te houden (ondertussen kochten we goedkoop rundvlees in Roemenië wat paardenvlees vol bute bleek te zijn) of is het paspoort dan eindelijk ook een eigendomsbewijs wat in geval van diefstal een geldig bewijs is?

Majolen

Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 19:08

cobiie schreef:
Zal waarschijnlijk zo’n systeem als in België worden vermoed ik.

Oh en wat voor een systeem is dat?

Anoniem

Re: Registreren eigenaarschap paard is een must

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 19:18

Misschien wel een goed idee, als daarmee ook bepaald word dat jij echt de eigenaar bent en je dus ook ZELF kunt bepalen wat je in je paard stopt.
De hele paardenhouderij begint me wat te veel op de melkveehouderij te lijken qua absurde regeltjes.

crazycactus

Berichten: 10928
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Registreren eigenaarschap paard is een must

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 19:36

Tis toch niet zo moeilijk, paarden zijn gechipt, koppel dat aan t eigendomsbewijs, klaar...

link2thepast
Berichten: 189
Geregistreerd: 20-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 00:31

ik vind het eigenlijk maar een heel raar stukje proza.....

Citaat:
Mocht bij een pensionpaard het paspoort ontbreken, dan wordt de pensionstaleigenaar beboet.
Dat is dan toch ook heel logisch? Het paspoort is bedoelt voor de identificatie van het dier. Door middel van een schets en/of chip. Het is nu niet meer mogelijk om dier A vol te stoppen met medicijnen, daarna dier B voor te laten doen als dier A bij de keuring voor de slacht.

Voor mij is het heel logisch dat de houder van het dier ook het paspoort direct kan tonen op eerste verzoek. Die verantwoordelijkheid moet dan toch ook liggen bij diegene die het paard daadwerkelijk in handen heeft? Het gaat er toch om dat het eten wat op ons bord komt veilig is? Is het nu zo dat er met auto's geen geld meer wit gewassen kan worden? Het is ook de bestuurder die de boete krijgt als die het kentekenbewijs niet kan tonen bij een controle. Niet de houder, die krijgt wel de boete van de flitspaal.

Het welzijn kon er nog wel eens van gaan verbeteren als we eigenaar en UBN zouden moeten registreren. Het houden van te veel paarden zonder grond gaat enorm in de papieren lopen en zal zeker niet meer zomaar ondoordacht gaan gebeuren. Ik ben heel benieuwd of de verkoop ook niet veel meer via professionele handelaren gaat verlopen en stamboeken worden doorontwikkeld tot vereniging voor show en fokadvies. Even met een scheef oog kijkend naar de koeien en de schapen.

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Registreren eigenaarschap paard is een must

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 00:46

Ik heb een Shire sinds 1,5 maand en wacht nog op haar paspoort terug uit Engeland, want de eigenaar wordt door het stamboek geregistreerd op het paspoort. Ze zouden dat systeem overal moeten hebben, kan er ook niet gefraudeerd worden.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Registreren eigenaarschap paard is een must

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 01:04

Als ze eigendomsbewijzen gaan invoeren is het wachten op de belasting..

Als het zover komt dan kap ik met paarden

fjordjes

Berichten: 12022
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 01:17

Polly schreef:
Als ze eigendomsbewijzen gaan invoeren is het wachten op de belasting..

Als het zover komt dan kap ik met paarden


Dat was ook mijn gedachte...

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 03:10

Polly schreef:
Als ze eigendomsbewijzen gaan invoeren is het wachten op de belasting..

Als het zover komt dan kap ik met paarden

Dat is ook gelijk het eerste wat ik dacht, kunnen wij paarden eigenaren lekker paardenbelasting gaan betalen.

Foss

Berichten: 1913
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Huizen

Re: Registreren eigenaarschap paard is een must

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 05:24

Het gaat pas werken als stamboeken hier geen extra regels aan vast zetten ik moet voor mijn paard 180 euro betalen doe geen wedstrijden puur recreatie hij staat dus niet op mijn naam. Al mijn fjorden betaal ik 25 euro voor een overschrijving dat is een normaal bedrag.

Zinzi_jewel

Berichten: 8788
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Registreren eigenaarschap paard is een must

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 07:28

Precies dat Foss
Nu staat mijn merrie al 13 jaar op mijn naam
En zullen leden van een stamboek hun nieuwe paard wel overschrijven.
Dank ik
Maar als je lid moet worden om paspoort op naam te zetten.
En dat paspoort is nu niet eens een eigendom bewijs.
Halleluja waar zijn we mee bezig .
Het is toch simpel genoeg een eigendom akte te maken
Wat je op naam dient te zetten
Bij aankoop.
Naam en handtekening van verkoper en koper en klaar
Combi van die domme chip erbij
Onlangs pony gekocht , zou die ook graag op naam zetten .
Maar eens kijken hoe dat werkt bij NF stamboek

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 09:27

fjordjes schreef:
Polly schreef:
Als ze eigendomsbewijzen gaan invoeren is het wachten op de belasting..

Als het zover komt dan kap ik met paarden


Dat was ook mijn gedachte...

en de mijne ook.

En ik heb nog nooit een paspoort afgegeven aan een pensionhouder. Dat paspoort moet immers ook weer mee als ik voor dag en dauw dat paard op de trailer wil zetten.

Ik heb nog steeds een paard op mijn naam die ik 8 jaar geleden al verkocht heb. Beestje staat inmiddels in Duitsland. Niet erg hoor. Ik ben zelf niet meer lid van een stamboek wegens niet fokken. Dus als ik nu een paard zou kopen zou overzetten op naam alleen maar geld kosten en geen enkele meerwaarde hebben. Dus niet doen.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Registreren eigenaarschap paard is een must

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 10:23

Ik vrees dat je dan toestanden krijgt zoals nu met koeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 11:05

anjali schreef:
Ik vrees dat je dan toestanden krijgt zoals nu met koeien.


Welke toestanden?

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 11:20

Polly schreef:
Als ze eigendomsbewijzen gaan invoeren is het wachten op de belasting..

Als het zover komt dan kap ik met paarden


nee , ik betaal ook wegebelasting,provinciale opcenten , honden belasting en als dat zo ver komt doe ik dat ook voor het paard ...( leuk vind ik het niet ,maar ik ga echt niet stoppen dan!)

De pension eigenaars heb ik er nooit overgehoord, ze wisten dat ze me dan mochten opbellen en ik zou het origineel komen laten zien.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 13:23

Amy schreef:
anjali schreef:
Ik vrees dat je dan toestanden krijgt zoals nu met koeien.


Welke toestanden?

Boeren mogen nu niet meer zoveel koeien houden als ze willen,koeien gedwongen afgevoerd,etc.Bemoeienis van de overheid met dieren die mijn eigendom zijn vind ik niets.Wat ook eerder mogelijk wordt dan is verplicht ruimen bij bepaalde omstandigheden.En belasting,er zit nu toch al belasting op alles wat je voor je paard koopt?

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 13:52

Ibbel schreef:
De meeste simpele manier [video]zou zijn om net als bij auto’s een ‘kentekenbewijs deel 3’ te hebben. Een paspoort deel 2 dus in dit geval. Deel 1 bij het paard (met de medische gegevens) deel 2 bij de eigenaar. Verkoop alleen met beide delen. Overschrijven van deel 2 op het postkantoor bij verkoop net als bij auto’s of bij DA.


Zoiets heeft mijn Duitser dus, daar heb je gewoon een document bij je paard dat getekend wordt door de verkopen en door de kopen, dat is het eigendomsbewijs, niet het paspoort.

Snap niet dat dat niet door paardenminnend NL al ooit is ingevoerd, ben je van het hele gedonder af van wie er wel of niet eigenaar is (Aangezien het paspoort geen eigendoms document is) en zit je niet aan een centrale registratie van onze bemoeizuchtige regering die allicht dat weer zoiets gaat bedenken als paarden belasting op het moment dat ze ergens een lichtje gaat branden dat ze daar ook nog geld uit kunnen slaan.