Eigenaren 'verwaarloosd' paard jarenlang bedreigd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

Eigenaren 'verwaarloosd' paard jarenlang bedreigd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 21:54

nieuwsblad
Overige
Ingezonden door bokker miezelke

Een Gents koppel stond maandag voor de rechter wegens jarenlange stalking en bedreiging van een gepensioneerd echtpaar uit Sint-Denijs-Westrem, dat een paard zou hebben ­verwaarloosd. Het duo ging zo zwaar over de schreef dat het zes maanden cel riskeert.

Twee jaar lang kaartjes en brieven in de bus, het ene nog dreigender dan het andere: “In ons dorp is geen plaats voor dierenbeulen. Rot op, klootzakken.” Een bord aan de poort: “Huis te koop. Opbrengst gaat naar opvang verwaarloosde paarden.”

Het zijn maar een paar voorbeelden van wat een gepensioneerd echtpaar uit Sint-Denijs-Westrem te verduren kreeg tussen eind 2014 en 2017. De brieven waren ondertekend door de dierenrechtenorganisatie Stop Animal Suffering en kwamen er op aangeven van een koppel dat in het Gentse stadscentrum woont en in een weide in Sint-Martens-Latem een “verwaarloosd paard” had zien staan. Het koppel wilde die “verwaarlozing” stoppen.

Het Gentse koppel stopte dagelijks bij de weide van het paard, dat Sofie heet, en voerde het hooi en haver. “Sofie was voor mijn cliënten het kind dat ze nooit hebben gehad”, zei hun advocaat. “Ze namen de zorg op zich, omdat de eigenaar er niet naar omkeek.”

Nauwe band met het paard
Door het dagelijkse contact ontwikkelde het Gentse koppel een nauwe band met het dier. Toen het paard verkocht bleek en de twee er dus niet langer voor konden zorgen, kwam de Gentse man in actie: “Ik ben via een tussenpersoon naar Stop Animal Suffering (SAS) gestapt.” SAS stelde de dreigbrieven op, met zijn goedkeuring.

Maar die brieven gingen dus over de schreef, volgens het parket. Er “los over” zelfs, volgens advocaat Jan De Winter, die de belangen van het gepensioneerde koppel behartigt. “Dit is ecologisch terrorisme. Die mensen hebben jarenlang geen rust gekend. De man ging er bijna aan onderdoor en kreeg hartklachten door het hele gedoe.”

“Emotioneel kapot”

“Die mensen moeten worden gestopt”, zegt de zoon van de slachtoffers. “Hoe extreem kan dierenliefde zijn? Ze hebben jarenlang geprobeerd mijn ouders emotioneel kapot te maken, en het is hen nog bijna gelukt ook.”

“Het paard was volledig in orde. De politie heeft dat op onze vraag zelf vastgesteld toen ze hier was omtrent de belaging. Wij lieten het paard op regelmatige basis controleren door een dierenarts. Het paard stond kerngezond op onze weide, tot het moment dat die stadsmensen zich ermee begonnen te bemoeien. Eigenlijk zijn zij het die het paard aan het verwaarlozen waren, want de dierenarts stelde vast dat het dier aan obesitas leed door de dagelijkse extra voeding die het kreeg.”

Contactverbod
Het parket vraagt zes maanden cel met probatie-uitstel en een totaal contactverbod tussen beklaagden en slachtoffers. Op 11 juni valt het vonnis.

Anoniem

Re: Eigenaren 'verwaarloosd' paard jarenlang bedreigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:12

Ik snap bijzonder weinig van dit verhaal. Sowieso lastig dat het woord 'koppel'voor beide partijen wordt gebruikt, maar ook snap ik de chronologie niet. De 'stadsmensen' hebben jarenlang illegaal het paard bijgevoerd, dan wordt het verkocht, dan worden de stadsmensen boos en gaan ze in samenwerking met SAS de bejaarden van 2014 tot 2017 dreigbrieven sturen wegens verwaarlozing?
Maar toen hadden die mensen dat paard toch helemaal niet meer? :?

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:29

xyzutu2 schreef:
Ik snap bijzonder weinig van dit verhaal. Sowieso lastig dat het woord 'koppel'voor beide partijen wordt gebruikt, maar ook snap ik de chronologie niet. De 'stadsmensen' hebben jarenlang illegaal het paard bijgevoerd, dan wordt het verkocht, dan worden de stadsmensen boos en gaan ze in samenwerking met SAS de bejaarden van 2014 tot 2017 dreigbrieven sturen wegens verwaarlozing?
Maar toen hadden die mensen dat paard toch helemaal niet meer? :?


Dat is hoe ik het verhaal begrepen heb..

Anoniem

Re: Eigenaren 'verwaarloosd' paard jarenlang bedreigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:36

Het gekke is dat er ook staat dat de bejaarden al eens de politie naar het paard hebben laten kijken naar aanleiding van de belaging. Maar dat was dus voor 2014, want ze werden pas na de verkoop bedreigd?
Vreemd verhaal, maar nog vreemdere mensen dat die na de verkoop van een paard pas een paard bejaarden gaan stalken. En ergens toch ook vreemd dat de eigenaren het paard obees laten voeren door voorbijgangers. En ook vreemd dat nu het koppel stadsmensen vervolgd wordt, maar SAS die de dreigbrieven opstelde niet.

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Eigenaren 'verwaarloosd' paard jarenlang bedreigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 23:03

Heel bijzonder verhaal. Blijkbaar hebben die mensen jarenlang 'stiekem' staan voeren, terwijl de eigenaren er van wisten, en die hebben daar nooit wat aan gedaan? En wanneer dat niet meer kan omdat het paard is verkocht gaan die mensen via een organisatie dreigbrieven laten versturen?

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Eigenaren 'verwaarloosd' paard jarenlang bedreigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 23:21

Snap ook echt bar weinig van de logica van dit verhaal. :')

b000tje
Berichten: 65
Geregistreerd: 15-08-13

Re: Eigenaren 'verwaarloosd' paard jarenlang bedreigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 02:49

Zoals ik het verhaal begrijp gaat het om een bejaard koppel dat een paard in de weides had, dat volgens de stads mensen verwaardloosd werd. Waarop de stadmensen gedurende de periode van eind 2014 tot 2017, het bejaarde koppel lastig vielen en het paard dagelijks bij ging voeren. Het bejaarde koppel heeft gedurend deze periode het paard laten controleren door de politie tijdens een van de bezoeken voor belaging, daarnaast heeft het bejaard koppel met regelmaat het dier laten controleren door een dieren arts, die aangaf dat het dier in goede gezondheid was, tot de stadmensen het dier onocontroleerbaar gingen bij voeren met extra hooi en haver, waardoor bij het paard obesitas ontstond. Totdat het paard verkocht werd door het bejaarde koppel, toen is de man van de stadsmensen met een organisatie dreigbrieven gaan schrijven die te ver gingen, wat nu leid tot een rechtzaak.

Dit is wat ik van het verhaal begreept, Ik vind het erg ver gaan deze mensen om het ouderen echtpaar zo lastig te vallen over het paard. En denk dat er vanaf het begin een beteren oplossing had kunnen zijn voor deze situatie, vooral vanuit de stadmensen (zoals ik ze nu noem om het makkelijker te maken). Denk dat als het beleefd was aan geboden, het ouderen echtpaar geen probleem had gehad met extra hulp voor het paard

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Re: Eigenaren 'verwaarloosd' paard jarenlang bedreigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 08:15

Ik snap echt weinig van dit verhaal ! Ik kom hier later nog op terug , ik heb nu geen tijd om verder te reageren.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Eigenaren 'verwaarloosd' paard jarenlang bedreigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 08:33

Zo lees ik het ook, b000tje :j
En ik snap niet hoe die stadsmensen zo lang dreigbrieven hebben kunnen sturen.. Doet de politie daar niets aan?

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:24

Ik begrijp al niet waarom die stadsmensen, als ze al wisten waar het echtpaar woonde, niet gewoon even aan liepen om te vragen hoe het zit. En dan wel of niet een DB of wat men dan ook heeft in België danwel gewoon politie inschakelt ipv zelf met dat paard te klooien en die mensen te bedreigen. Dat vind ik echt een no go.

"Het Gentse koppel stopte dagelijks bij de weide van het paard, dat Sofie heet, en voerde het hooi en haver. “Sofie was voor mijn cliënten het kind dat ze nooit hebben gehad”, zei hun advocaat. “Ze namen de zorg op zich, omdat de eigenaar er niet naar omkeek.”
Door het dagelijkse contact ontwikkelde het Gentse koppel een nauwe band met het dier. Toen het paard verkocht bleek en de twee er dus niet langer voor konden zorgen, kwam de Gentse man in actie: “Ik ben via een tussenpersoon naar Stop Animal Suffering (SAS) gestapt.” SAS stelde de dreigbrieven op, met zijn goedkeuring."

Hier krijg ik echt de kriebels van. Of het dier nu wel of niet verwaarloosd was, je hebt als buitenstaander gewoon van zo'n beest af te blijven en als je dan ook nog durft te stellen dat dat dier dan het kind is wat je nooit hebt gehad hoop ik dat ze er ook een psychisch onderzoekje aan wagen. Je schuift dan echt niet in je bovenkamer, sorry.

Verder snap ik ook heel het verhaal niet helemaal, zoveel onduidelijkheid, maar ik neig erg naar partij te kiezen voor het paardenechtpaar. Als ze het paard al verwaarloosd hadden was de enige, naar mijn idee, goed te keuren bedreiging het dreigen met stappen naar instanties.

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:32

Ik denk dat iedereen het daar alleen maar mee eens kan zijn. :D

Ania

Berichten: 6103
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:52

Afbeelding

het desbetreffende paard in 2015

Ik zie er niks verwaarloosd aan

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 14:38

Pluizebolpum schreef:
“Sofie was voor mijn cliënten het kind dat ze nooit hebben gehad”, zei hun advocaat."
Hier krijg ik echt de kriebels van. *knip* en als je dan ook nog durft te stellen dat dat dier dan het kind is wat je nooit hebt gehad hoop ik dat ze er ook een psychisch onderzoekje aan wagen. Je schuift dan echt niet in je bovenkamer, sorry.

Verder snap ik ook heel het verhaal niet helemaal, zoveel onduidelijkheid, maar ik neig erg naar partij te kiezen voor het paardenechtpaar. Als ze het paard al verwaarloosd hadden was de enige, naar mijn idee, goed te keuren bedreiging het dreigen met stappen naar instanties.



Helemaal mee eens. Ik las dat stukje van die advocaat en het eerste wat in me opkwam was dat die 2 minstens uit een gesticht waren ontsnapt. Sorry hoor, wat een lariekoek.

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Eigenaren 'verwaarloosd' paard jarenlang bedreigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 14:45

Ik ben benieuwd naar de uitspraak volgende maand. Een koppel dat duidelijk niet helemaal goed snik is (andermans dieren ongevraagd als je eigen kinderen beschouwen) en een dierenwelzijnsorganisatie die daarin mee gaat en ook nog eens dreigbrieven verstuurt terwijl het paard allang verkocht is... en dat allemaal voor een paard dat er op de foto prima bij loopt.. heel bijzonder dit.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Eigenaren 'verwaarloosd' paard jarenlang bedreigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 15:42

Wat een slecht in elkaar gezette verhaal, wordt dit niet gecontroleerd en gecorrigeerd door de nieuwsredactie?

Wat een stelletje mafkezen zeg, die stadsmensen.
Ze sporen duidelijk niet.

Getup

Berichten: 8274
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 15:56

Hoe boven staat t een stuk duidelijker als in de openingspost.... Wat n mafketels. Bijvoeren, paard daardoor ongezond maken en na verkoop door een organisatie ( ook n lekkere organisatie,dan) dreigbrieven laten schrijven?
Laatst bijgewerkt door Getup op 17-05-18 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Eigenaren 'verwaarloosd' paard jarenlang bedreigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 15:59

Ik begrijp het verhaal wel maar moest wel goed lezen.

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 16:37

mijn idee hierbij is dat het stel want vond dat paard verwaarloost was het gewoon niet konden hebben toen paard verkocht bleek. En dus uit rancune/ gekwetstheid dit zo op hebben gezet....omdat de dreigementen pas kwamen NADAT het paard verkocht bleek en ze het als kind zagen...

Gaat dus niet om een verwaarloost paard maar om mensen die ernstig in de war zijn, een organisatie met te grote ego's en te weinig verstand en mensen die niks verkeerds hebben gedaan maar daar toevallig slachtoffer van zijn geworden.

Linnie050

Berichten: 11804
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 17:39

Ben benieuwd wat Stop Animal Suffering hierover te zeggen heeft....

Hebben zij het paard weleens gezien?
Hebben zij echt geholpen met die brieven?

Wat een verhaal....helemaal als die foto gewoon klopt

BarbaLala

Berichten: 9607
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Eigenaren 'verwaarloosd' paard jarenlang bedreigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 18:19

Tja, only in België.... :')

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 19:06

Wat is Sofie een leuk paard en zo te zien helemaal niet verwaarloosd! Ik las ook dat de stadse Gentse echtpaar Sofie het paard als kind zagen en verzorgende omdat de echtpaar geen kind had. De dreigbrieven begonnen pas nadat de gepensioneerd echtpaar het paard Sofie had verkocht. En die dreigingen gingen best behoorlijk ver , schandalig voor woorden. De stadse Gentse echtpaar konden het niet hebben dat hun kind Sofie was verkocht. En zijn uit wanhoop begonnen met de dreigbrieven te schrijven.

Wat ik me wel afvraag is hoelang heeft de stadse Gentse echtpaar het paard Sofie verzorgd en is er in de tijd ook aangegeven over verwaarlozing ? Zo te zien op de foto ziet Sofie er goed uit , verstand van paarden hebben de stadse Gentse echtpaar niet om het paard Sofie bij te gaan voeren met hooi en haver. Was dit wel in overleg gegaan met de gepensioneerd echtpaar ?

Wat ik ook niet goed snap is dat van de goedkeuring van de dierenrechtenorganisatie SAS , hebben zij wel het paard in het echt gezien ? Ik ben ook benieuwd wat zij hierover te zeggen hebben en ik ook erg benieuwd naar de uitspraak tegen de stadse Gentse echtpaar , want die zijn gewoon ziek.

Friese_Meid
Berichten: 39
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Eigenaren 'verwaarloosd' paard jarenlang bedreigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 21:21

Is er iemand die voor mij dit verhaal in Jip en Janneke taal uit kan leggen :')

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 21:27

Friese_Meid schreef:
Is er iemand die voor mij dit verhaal in Jip en Janneke taal uit kan leggen :')

Echtpaar A heeft zich paard van echtpaar B toegeeigend, incl. voeren tot het dier te dik werd. Toen echtpaar B het paard verkocht heeft echtpaar A een woedeaanval gehad die resulteerde in dreigbrieven en daarin hebben ze een dierenrechten organisatie weten mee te trekken. Of echtpaar A en B elkaar kenden/ er toestemming was verteld het verhaal niet, hoe echtpaar A aan adres echtpaar B gekomen is, is daarmee onduidelijk.

Friese_Meid
Berichten: 39
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Eigenaren 'verwaarloosd' paard jarenlang bedreigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 21:29

Dankjewel!

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Eigenaren 'verwaarloosd' paard jarenlang bedreigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 21:52

Jezus mina wat een stelletje idioten lopen er toch ook rond. Die arme oudere mensen om zo lastig gevallen te worden, die advocaat en die organisatie moet zich schamen om achter dit soort mensen te staan