Paard zwaar mishandeld in de wei

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Paardenfann4
Berichten: 1313
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 09:38

Vreselijk wat erg voor het paard en eigenaar. Hopelijk komt hij er weer bovenop.

Maar hoe ziet jullie wei er dan uit als jullie paarden zich daar zo vreselijk kunnen verwonden? Mijn paarden staan achter stroomdraad en verder is er helemaal niets, alleen gras. Dus er is geen enkele mogelijkheid om zich op zo'n manier te kunnen bezeren. Hoe krijgen ze dat dan zelf voor elkaar?


Paardenfann4
Berichten: 1313
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard zwaar mishandeld in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 09:42

Maar dat zie dan wel terug aan de draad. Dat doen ze overigens ook maar 1 keer is mijn ervaring.

Paardenfann4
Berichten: 1313
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard zwaar mishandeld in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 10:11

Nou inderdaad, de meest vreselijke verwondingen die voorbij komen daar is het meteen van dat zal het paard zelf wel gedaan hebben. Ik vraag mij dan toch af hoe jullie je paarden houden als die zich zo ernstig verwonden door alleen maar op een stuk land te lopen?

Paardenfann4
Berichten: 1313
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard zwaar mishandeld in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 10:45

Ik vind dat erg ver gezocht. Wie heeft stenen in de wei? Ik niet. Bovendien letten paarden echt wel op en rennen niet zomaar in de stroom. Wij houden al ons hele leven paarden en er is er nog nooit een die zich zelf verwond heeft op een wei of stal. Dus ik vraag mij toch af hoe dit mogelijk is. Dan is de wei duidelijk ongeschikt om paarden op te houden. Als een paard in de draad terecht komt dan zie je dat echt wel, die hangt dan slap en er zijn duidelijk remsporen te zien. Dus ik geloof er helemaal niks van dat paarden zichzelf zo verwonden. Als dat wel het geval is dan zou ik het management eens ernstig onder de loep nemen.


Paardenfann4
Berichten: 1313
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard zwaar mishandeld in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 10:55

Ik zeg niet dat het een beul is, waar lees jij dat? Ik vraag mij af hoe jullie je paarden houden als ze allemaal zwaar gewond van het land komen. Dat is mijn vraag. Dit is Nederland dat is een ander landschap dat Frankrijk en Oostenrijk. Ik heb hier gewoon draad met plastic palen ook. Dat zie je direct als er een paard in gehangen heeft. Wij hebben al diverse generaties paarden in de familie maar hebben dit nog nooit meegemaakt. Vandaar dat ik benieuwd ben hoe dat dan gaat.

Paardenfann4
Berichten: 1313
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard zwaar mishandeld in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 10:58

Dat lijkt mij ook Sclimpre. Vandaar ook mijn vraag hoe zoiets dan mogelijk is als er niets van terug te vinden is.

Paardenfann4
Berichten: 1313
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard zwaar mishandeld in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:05

Uiteraard is hier rondom ook een degelijke omheining, die prikpalen zijn puur om een stuk land in meerdere percelen te verdelen. Maar een paard rent niet zomaar in een omheining. ik heb het nog nooit meegemaakt. Ik ontken nergens dat het paard het zelf gedaan heeft. Ik vraag mij alleen af hoe het werkt dat een paard zo van het land komt. Dat hebben wij nog nooit meegemaakt. Niet met veulens, jonge paarden of oudere paarden. Dus ik ben zeer benieuwd. Wij hebben alleen gras in de wei, geen stenen en rotzooi. Dan zetten wij er geen paarden in namelijk. Dat is vragen om problemen.

Paardenfann4
Berichten: 1313
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 13:08

Supertje schreef:
Paardenfann4 schreef:
Ik vind dat erg ver gezocht. Wie heeft stenen in de wei? Ik niet. Bovendien letten paarden echt wel op en rennen niet zomaar in de stroom. Wij houden al ons hele leven paarden en er is er nog nooit een die zich zelf verwond heeft op een wei of stal. Dus ik vraag mij toch af hoe dit mogelijk is. Dan is de wei duidelijk ongeschikt om paarden op te houden. Als een paard in de draad terecht komt dan zie je dat echt wel, die hangt dan slap en er zijn duidelijk remsporen te zien. Dus ik geloof er helemaal niks van dat paarden zichzelf zo verwonden. Als dat wel het geval is dan zou ik het management eens ernstig onder de loep nemen.


Ik heb ruim een jaar geleden ook mijn paard uit de wei gehaald met een gigantische beenwond, miste gewoon een enorm stuk vlees van ca 8x3 cm aan de voorzijde van een been, ook een wond tot op het bot en pezen. De wond had scherpe randen, zelfs minder rafelig dan op de foto’s in dit artikel, het leek bijna of er een rechthoek uit was. Met wat fantasie was dat ook als snijwond te interpreteren geweest.
Maar.... paard stond in de wei waar continue toezicht is, overdag, van alle kanten van het terrein is te zien en te horen of er iets geks gebeurt in de wei, en het terrein ongezien opkomen is praktisch onmogelijk. Het werd alleen gezien omdat de stalhoudster toevallig bij het binnenhalen zag dat hij wat bloed in zijn sok had (witte benen, maar sokkenpaard). Wond bloedde nauwelijks en paard liep gewoon rad, wat bizar was gezien de omvang van de wond. Oorzaak is nooit duidelijk geworden, misschien een klap van een ander paard, misschien zichzelf een vreemde optater verkocht, grond was behoorlijk hard en droog dus dat kan ook nog. Omheining was niets aan te zien, en een paard in de draad was ook zeker gezien. Mishandeling is 100% uitgesloten. En er ligt hier echt geen zooi in de wei.


Bijzonder verhaal. Maar als daar continu toezicht was, waarom heeft niemand iets gezien dan? Ik vind het bijzonder om te lezen hoeveel paarden er zwaargewond uit een wei komen en dat er nooit iemand iets opvalt. Ik zeg niet dat dit door een "beul" is gedaan want ook daar heb ik mijn vraagtekens bij. Al lopen er genoeg mensen met een kronkel rond die dat zouden kunnen doen. Maar toch blijft het raar dat paarden zwaar gewond raken en nooit iemand daar iets van ziet of merkt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie