Verhuisde merrie ontsnapt en wordt doodgereden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Verhuisde merrie ontsnapt en wordt doodgereden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 10:37

Bokt..nl / Courrier-picard.fr
Ongeval
Ingestuurd door Monique1963

Vrijdagochtend 11 mei wilde Aline uit Dameny (Frankrijk) haar paard voeren. Haar 9-jarige merrie Vicky stond echter niet in de wei of box. Aline is vervolgens met de auto op zoek gegaan. Op de vlakbij gelegen dubbelbaans provinciale weg was veel politie en ambulances. Ze wist meteen dat het om haar Vicky moest gaan.

Vicky was van Aline's vader en het paard was nog maar net verhuisd. Ze moet over de omheining gesprongen zijn, aangezien er geen hekken open stonden en de omheining niet beschadigd was. Waarschijnlijk wilde het paard terug naar haar oude stal. Daar konden de hekken zelfs open gelaten worden, Vicky zou nooit weglopen.

Bij haar ontsnapping, rond 4 uur in de ochtend, is de merrie terecht gekomen op de drukke provinciale weg, waar twee automobilisten haar niet meer konden ontwijken. Eén man ligt nog steeds in het ziekenhuis.

Omdat Aline nog bezig was met de verzekeringspapieren, was het paard niet verzekerd. Vermoedelijk was Aline zelf ook niet WA-verzekerd, aangezien ze nu als een crimineel wordt beschouwd. Of er een rechtzaak zal volgen is niet duidelijk. Om de slachtoffers schadeloos te stellen is Aline een geldinzamelingsactie op internet begonnen.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:24

Wat een vreemd verhaal..
Ze is niet verzekerd omdat ze als crimineel wordt beschouwd?
En een inzamelingsactie voor wat?
Op dit moment zijn de bedragen niet bekend en is het niet zeker wat er gaat gebeuren..

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:26

Sunnda schreef:
Wat een vreemd verhaal..
Ze is niet verzekerd omdat ze als crimineel wordt beschouwd?
En een inzamelingsactie voor wat?
Op dit moment zijn de bedragen niet bekend en is het niet zeker wat er gaat gebeuren..


Andersom. Omdat ze niet WA verzekerd is wordt ze nu als crimineel gezien.

Hopelijk checkt iedereen even of hij/zij zn beestjes verzekert heeft

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:29

Maartje1990 schreef:
Sunnda schreef:
Wat een vreemd verhaal..
Ze is niet verzekerd omdat ze als crimineel wordt beschouwd?
En een inzamelingsactie voor wat?
Op dit moment zijn de bedragen niet bekend en is het niet zeker wat er gaat gebeuren..


Andersom. Omdat ze niet WA verzekerd is wordt ze nu als crimineel gezien.

Hopelijk checkt iedereen even of hij/zij zn beestjes verzekert heeft

In Nederland is het niet verplicht een AVP te hebben en wordt je ook niet als crimineel behandeld.
Wel moet je dan schade zelf uit eigen zak betalen.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:30

Maartje1990 schreef:
Sunnda schreef:
Wat een vreemd verhaal..
Ze is niet verzekerd omdat ze als crimineel wordt beschouwd?
En een inzamelingsactie voor wat?
Op dit moment zijn de bedragen niet bekend en is het niet zeker wat er gaat gebeuren..


Andersom. Omdat ze niet WA verzekerd is wordt ze nu als crimineel gezien.

Hopelijk checkt iedereen even of hij/zij zn beestjes verzekert heeft

Het is niet eens zeker of er een rechtzaak volgt..
Natuuurlijk is ze verdacht van..maar dat is nog niet veroordeeld.
Het hele stukje staat vol met waarschijnlijk en vermoedelijk..er is niets zeker. Logisch zo kort na een ongeval, maar wacht even rustig af wat er komen gaat en ga niet zomaar geld regelen. Straks betalen de verzekeringen onderling toch uit (ze was er al mee bezig, of helemaal niet natuurlijk) en dan kan ze aan tig mensen geld gaan terugstorten.

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:39

Ze zal in ieder geval aansprakelijk gesteld worden voor de geleden schade.
Daar hoeft geen rechtszaak voor te komen.
Dat gebeurt als je het niet eens bent dat jij aansprakelijk bent.

Ik snap eigenlijk ook niet waarom een AVP verzekering niet verplicht is in Nederland.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:48

Brainless schreef:
Maartje1990 schreef:

Andersom. Omdat ze niet WA verzekerd is wordt ze nu als crimineel gezien.

Hopelijk checkt iedereen even of hij/zij zn beestjes verzekert heeft

In Nederland is het niet verplicht een AVP te hebben en wordt je ook niet als crimineel behandeld.
Wel moet je dan schade zelf uit eigen zak betalen.

Maar het verhaal speelt in Frankrijk.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Verhuisde merrie ontsnapt en wordt doodgereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:51

Wat is de relevantie dan op Bokt?

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:53

Al je huisdieren vallen gewoon onder je wa verzekering. Althans bij mij wel, ook paarden, had ik toen ik de wa verzekering afsloot bij de hypotheker nog extra nagevraagd. Tot 10 dieren zijn meeverzekerd, zolang het hobbymatig is.
Zoiets meemaken is denk ik je grootste nachtmerrie Y;(

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:55

rien10 schreef:
Wat is de relevantie dan op Bokt?

Het is paard gerelateerd.


Dat als "crimineel" beschouwd worden is denk ik een beetje losse vertaling van het Frans. Dat moet je niet zien als "boef", maar als hoofdelijk aansprakelijk omdat een en ander niet via een verzekering kan.

Heel triest voorval. Ze is niet de eerste en zal niet het laatste paard zijn dat terug wil naar een eerder adres. Verhuizen is veel traumatischer voor paarden dan men wil aannemen. Zeker voor paarden die lang op een adres hebben gestaan waar ze het goed hadden.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 13-05-18 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:57

rien10 schreef:
Wat is de relevantie dan op Bokt?


Er staan ook nieuwsberichten uit het buitenland regelmatig op het nieuwsgedeelte.

Ze is het geld aan het inzamelen om de materiële schade voor de slachtoffers te betalen.

Lijkt me vreselijk, je paard verliezen op zo'n afschuwelijke en trieste manier en dan ook nog de schuld die op je rust dat die mensen gewond zijn en schade hebben. En dat er dan geen verzekering is die het vergoedt.

Ik dacht dat huisdieren onder je WA vielen. Maar zij zal dan geen WA gehad hebben. En dan ben je strafbaar want iedereen moet een WA hebben. Daarom zegt ze in het stuk, ze zien me nu als een crimineel.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 12:01

Wie heeft er de vertaling gemaakt? Volgens het artikel stond het paard al een jaar op de nieuwe weide.
De clou van het artikel is dat het kadaver er nog tot de 14de of 15de mei gaat liggen en dat dat dus gaat beginnen stinken...

kinel
Berichten: 2185
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 12:02

Je paard staat gewoon onder de WA verzekering. Heb ik zelf eens nagevraagd omdat wij met onze paarden aan een zeer drukke weg staan.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 12:03

In Frankrijk is het hebben van een AVP voor huisdieren verplicht.
Die had zij (nog) niet en daardoor wordt zij als crimineel gezien.
De boetes die daarbij (kunnen) horen zijn ook niet mis.

In Nederland is zo'n verzekering niet verplicht en komen de kosten gewoon voor de eigenaar (en die kunnen best flink oplopen).
Maar je kunt geen boete krijgen omdat je niet verzekerd bent.
Wel is het ten zeerste aan te raden een AVP te nemen (en 1 waarbij ook huisdieren/paarden zijn meeverzekerd).

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 12:05

kinel schreef:
Je paard staat gewoon onder de WA verzekering. Heb ik zelf eens nagevraagd omdat wij met onze paarden aan een zeer drukke weg staan.

Het is geen WA (die zit op je auto/brommer) maar een AVP.
Bij niet elke AVP verzekering zit standaard paarden in; dus altijd goed om duidelijk na te vragen (en het liefst op papier/mail).

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 12:08

maximuss schreef:
Wie heeft er de vertaling gemaakt? Volgens het artikel stond het paard al een jaar op de nieuwe weide.
De clou van het artikel is dat het kadaver er nog tot de 14de of 15de mei gaat liggen en dat dat dus gaat beginnen stinken...

Slechte ophaaldienst dan. Helemaal als het langs de weg ligt. Gelukkig komen ze hier in Portugal de volgende dag al en mag je ook gewoon begraven als je daar gelegenheid toe hebt.

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 12:19

Brainless schreef:
kinel schreef:
Je paard staat gewoon onder de WA verzekering. Heb ik zelf eens nagevraagd omdat wij met onze paarden aan een zeer drukke weg staan.

Het is geen WA (die zit op je auto/brommer) maar een AVP.
Bij niet elke AVP verzekering zit standaard paarden in; dus altijd goed om duidelijk na te vragen (en het liefst op papier/mail).

AVP is inderdaad wat anders dan WA
WA is wettelijk verplicht.
Maar AVP wordt in de volksmond ook wel WA genoemd vandaar de verwarring denk ik

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 12:23

Er toch maar niet vanuit gaan dat paarden automatisch binnen de verzekering vallen omdat huisdieren dat doen. Immers niet elke verzekering beschouwt een paard als huisdier. In België valt een pony (< 1.48) er meestal wel onder -alhoewel qua aantal gelimiteerd- en een paard vaak niet. Om zeker te zijn check je best bij je eigen verzekering en laat je het bevestigen per mail.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 12:27

@Daantjuhh
Klopt.
Vroeger heette het WAP (wettelijk aansprakelijkheid particulieren).
Maar die is al heel veel jaren terug (toen het niet meer verplicht werd) veranderd naar AVP.

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: Verhuisde merrie ontsnapt en wordt doodgereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 12:49

Maar een aansprakelijkheid verzekering sluit je dan toch automatisch ook af? Toen wij een huis kochten heeft de hypotheker gelijk een wa een aansprakelijkheid een opstal en inboedel verzekering voor ons afgesloten. Toen dus ook specifiek navraag gedaan of dag paarden er ook onder vallen, als je paard bijvoorbeeld schade maakt aan auto's etc. Wij hebben woongarant en toen ik nog bij mijn ouders woonde vielen de paarden/huisdieren(ook maximaal 10) er ook onder en hun hebben unive.

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 12:51

Samantha89 schreef:
Maar een aansprakelijkheid verzekering sluit je dan toch automatisch ook af? Toen wij een huis kochten heeft de hypotheker gelijk een wa een aansprakelijkheid een opstal en inboedel verzekering voor ons afgesloten. Toen dus ook specifiek navraag gedaan of dag paarden er ook onder vallen, als je paard bijvoorbeeld schade maakt aan auto's etc. Wij hebben woongarant en toen ik nog bij mijn ouders woonde vielen de paarden/huisdieren(ook maximaal 10) er ook onder en hun hebben unive.

Niet iedereen koopt een huis.
En niet iedereen die een huis koopt regelt dat direct met een hypotheek.
Ik heb bijv mijn hypotheek zelf geregeld, daar werd ook niet gevraagd of ik AVP wilde ofzo.
Uiteraard heb ik dit wel zelf gedaan.

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: Verhuisde merrie ontsnapt en wordt doodgereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 12:55

Maar ongeacht of je nou huurt of koopt, dan regel je dat toch? Mijn ouders huurde ook altijd en die hadden dat ook altijd. Misschien ben ik dan wel kort door de bocht, maar zo duur is dat allemaal niet(ik ben nog geen 36 euro kwijt voor alles).

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 13:23

Er staat nergens in het oorspronkelijke artikel dat ze niet wa-verzekerd is, enkel dat ze nog op de verzekeringspapieren van haar paard wachtte.
Dat ze een crimineel is, zijn haar eigen woorden.

Het is in Frankrijk gewoon verplicht om verzekerd te zijn en dieren vallen binnen je rc (responsabilité civile). Misschien had ze een extra verzekering voor het paard afgesloten, maar die verzekeringen zijn voor schade aan het paard. Schade aan derden door paard valt ten alle tijden onder de rc-verzekering.

Dat de ophaaldienst pas maandag of dinsdag komen is vrij logisch, die komen niet in het weekend.
Gezien de regio zal het dezelfde ophaaldienst zijn als hier, die zijn sowieso niet van de snelsten.
Paar jaar geleden hadden we daar serieuze problemen mee. Kwamen na een week eens aankakken en paarden haalden ze gewoon niet op, je moest toen lief aan de boer vragen of hij het paard bij zijn dode op te halen beesten wilde leggen.
Ging een stuk beter toen we de ddpp (overheid) naar de ophaaldienst gestuurd hebben.

Iig, de kosten zijn idd voor de eigenaar van het paard, verzekerd of niet.

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 13:28

Samantha89 schreef:
Maar ongeacht of je nou huurt of koopt, dan regel je dat toch? Mijn ouders huurde ook altijd en die hadden dat ook altijd. Misschien ben ik dan wel kort door de bocht, maar zo duur is dat allemaal niet(ik ben nog geen 36 euro kwijt voor alles).

Ja dat vind ik ook en dat vind jij ook.
Maar toch zijn er zat mensen zonder AVP.
Dus blijkbaar is het voor sommigen dus niet iets van dat regel je toch?

Daarom ben ik voor het verplicht maken van de AVP.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 17:02

Als Aline voor haar zelf een WA had, dan is haar paard hier in Frankrijk gewoon mee verzekerd. Wij hebben onze paarden hier aangemeld bij AXA waarbij ze dat wel hebben genoteerd met de opmerking dat het niet nodig was dit te melden daar ze automatisch onder onze WA vallen.
Dus waarschijnlijk heeft Aline geen WA verzekering gehad, of ze denkt dat ze haar paard had moeten aanmelden.