Sectorraad Paarden: houd protocol extreme temperaturen aan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14027
Geregistreerd: 20-04-16

Sectorraad Paarden: houd protocol extreme temperaturen aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 10:54

*Bokt.nl / Persbericht
Welzijn

Afbeelding
Foto: Marjoow


ERMELO (SRP) – De weersverwachting voorspelt vandaag een temperatuur van 27 graden Celsius in de Bilt. Dit betekent dat dan het Nationaal Hitteplan mogelijk in werking zal gaan treden. Voor paardenhouders betekent dit dat ook zij extra maatregelen zouden kunnen nemen om het welzijn van hun paard te waarborgen.

Wanneer volgens de weersvoorspelling van het KNMI voor de komende 24 uur in de Bilt sprake is van een temperatuur van 27 graden Celsius of meer, kan men spreken van extreem weer. Bij de overheid treden dan de extra toezichts-maatregelen in werking.
Bij het vaststellen of er voor een paardenhouder, voor een evenement of voor een transport sprake is van extreem weer wordt er uitgegaan van werkelijke temperaturen die ter plaatse worden vastgesteld. Dit kan worden gedaan gewoon door de temperatuur te meten met behulp van een app met gegevens van het KNMI: “Het Weer in Nederland”.

Om paardenhouders en paardeneigenaren een handvat te geven hoe om te gaan met extreme weersomstandigheden heeft de Sectorraad Paarden, met de dragende organisaties, besloten een ‘Protocol extreme weersomstandigheden voor paarden’ op te stellen (protocol). Hieronder een aantal overwegingen bij warm weer:
  • paarden moeten in de schaduw (kunnen) staan;
  • paarden moeten zo nodig voldoende gekoeld worden (met water of ventilatoren);
  • er moet voldoende goede kwaliteit drinkwater ten minste iedere 4-6 uur ter beschikking staan/ter beschikking worden gesteld en er moet voldoende ruwvoer worden verstrekt;
  • transport is bij voldoende ventilatie mogelijk, maar de koeling moet voldoende zijn;
  • door organisatoren van evenementen moeten de omstandigheden ter plaatse meegenomen worden bij de beslissing een evenement wel/niet door te laten gaan;
  • eigenaren, ruiters en menners hebben een eigen verantwoordelijkheid om wel of niet aan een evenement deel te nemen.

Van belang is dat men zich realiseert dat voor een paard van nature een wat lagere omgevingstemperatuur optimaal is dan voor de mens. Het is dus van groot belang daar aan te denken bij het beoordelen van de situatie!

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 11:12

Citaat:
Van belang is dat men zich realiseert dat voor een paard van nature een wat lagere omgevingstemperatuur optimaal is dan voor de mens. Het is dus van groot belang daar aan te denken bij het beoordelen van de situatie!


Alles is relatief. Ligt eraan waar je bent op de aardbol. 27 graden is niet eens extreem warm voor NL. Vind het een tikkie overdreven om over 'extreem weer' te spreken.

Kabayo

Berichten: 13951
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Sectorraad Paarden: houdt protocol extreme temperaturen aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:30

Zo extreem vind ik het ook niet... paarden zijn ook helemaal niet bezweet (hier) en lopen niet te hijgen

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:34

Ik pas de intensiteit van de arbeid aan, maar verder: ze kunnen hier schaduw van de boomrand zoeken, er is altijd water beschikbaar, het waait altijd iets (bomen op zuid, verder open vlakte noord, oost en west, waar de wind vandaan komt dus). Geen van de 32 paarden op de locatie staat nog te zweten, en ze zijn zelfs nog aan het rennen op de weides...
Zo extreem is het nog niet. Echte oudjes/ zieke paarden/ zwakke paarden moet je misschien mee opletten, maar gezonde, fitte paarden kunnen 28 graden prima hebben als de arbeid maar aangepast is.

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: Sectorraad Paarden: houdt protocol extreme temperaturen aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:43

Mijn falabella die ook echt uit Argentinie is gekomen vind dit een prima temperatuur. Die leeft helemaal op. De shetjes en de fjord hebben het aanzienlijk zwaarder.

Alles heeft schuilplekken, water en hooi/gras.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:45

LovingTweety schreef:
Mijn falabella die ook echt uit Argentinie is gekomen vind dit een prima temperatuur. Die leeft helemaal op. De shetjes en de fjord hebben het aanzienlijk zwaarder.

Alles heeft schuilplekken, water en hooi/gras.


Dit hebben wij thuis vooral met de honden: de import-portugees vindt het heeeeeeerlijk, de hollandse doodle vindt het veeeeel te warm :)

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:29

Psydoxy schreef:
Citaat:
Van belang is dat men zich realiseert dat voor een paard van nature een wat lagere omgevingstemperatuur optimaal is dan voor de mens. Het is dus van groot belang daar aan te denken bij het beoordelen van de situatie!


Alles is relatief. Ligt eraan waar je bent op de aardbol. 27 graden is niet eens extreem warm voor NL. Vind het een tikkie overdreven om over 'extreem weer' te spreken.


Volgens mij is de ideale lichaamstemperatuur gewooj onderzocht en lager als de mens.
Wat is daar relatief aan?

Sintara

Berichten: 7393
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Sectorraad Paarden: houdt protocol extreme temperaturen aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:37

Mijn verzorgpaard staat overdag nu veel in zijn schuilstal, en anders onder een groepje bomen. Prima toch? Verder staat hij er gewoon vrolijk bij, trekt afentoe even een sprintje en drinkt goed.. Hij heeft een beetje zweet staan achter zijn oren en onder zijn staart/ tussen de billen. Ze hebben gewoon een eigen hoofd en zorgen echt wel voor zichzelf zolang ze die kans hebben

Undefined
Berichten: 3765
Geregistreerd: 18-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:42

-
Laatst bijgewerkt door Undefined op 10-02-22 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 14:05

Skippy01 schreef:
LovingTweety schreef:
Mijn falabella die ook echt uit Argentinie is gekomen vind dit een prima temperatuur. Die leeft helemaal op. De shetjes en de fjord hebben het aanzienlijk zwaarder.

Alles heeft schuilplekken, water en hooi/gras.


Dit hebben wij thuis vooral met de honden: de import-portugees vindt het heeeeeeerlijk, de hollandse doodle vindt het veeeeel te warm :)

Haha echt idd heel apart. Al moet ik zeggen dat mijn spaanse hondje het niet ideaal vindt.

Mijn falabella stond vorige week ook echt flink te trillen.

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Sectorraad Paarden: houd protocol extreme temperaturen aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 14:48

Mijn zwarte staat wel duidelijk beetje te pompen zonder “deken” te warm krijgt ze het. In de algemene wei is er geen schaduw dus ze staan s ochtends en in de avond. Over dag lekker op t eigen stukje land met hooi

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Sectorraad Paarden: houd protocol extreme temperaturen aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 16:18

Mijn paard komt met dit weer ook niet buiten (ze mag sowieso niet buiten vanwege een blessure). Er is namelijk nauwelijks tot geen schaduw dus blijft ze binnen en gaan we vanavond (als het gaat afkoelen) lekker wandelen!

Voor die paarden is de omslag ook wel extreem, van 12 graden naar 27 is behoorlijk wat...

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Sectorraad Paarden: houd protocol extreme temperaturen aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 17:18

Eindelijk lekker weer, krijg je dit :+
Het valt nog wel wat mee, met een windje er bij

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 18:35

Veraaaaah schreef:
Voor die paarden is de omslag ook wel extreem, van 12 graden naar 27 is behoorlijk wat...

Ik denk dat dit inderdaad extremer is dan de temperatuur an sich en dat het daarom geen kwaad kan om even ietsjes beter naar je paard te kijken.

Ik vind dit weer niks maar 27 graden vind ik zelfs niet extreem. Maar goed, tegenwoordig is -5 ook Siberische kou, dus waarom niet :') .

Hisjebillie
Berichten: 72
Geregistreerd: 19-03-16
Woonplaats: Groningen

Re: Sectorraad Paarden: houd protocol extreme temperaturen aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 18:48

Ik merk weinig aan mijn paarden. Ze zoeken af en toe de schaduw op en drinken wat meer water dan op minder warme dagen, maar ze staan echt niet te pompen of te zweten nu. De training pas ik natuurlijk aan. Of 's ochtends of 's avonds rijden en ook minder intensief.

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 21:04

Sunnda schreef:
Volgens mij is de ideale lichaamstemperatuur gewooj onderzocht en lager als de mens.
Wat is daar relatief aan?


Weer temperatuur... niet de paarden temperatuur....

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 22:23

Vind het ook overdreven. Stapte vanmiddag op de eerste en om half 10 van de laatste maar kan niet zeggen dat er een bij zat die er moeite mee leek te hebben.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Sectorraad Paarden: houd protocol extreme temperaturen aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:06

Met een beetje logisch nadenken kom je er ook wel..zorgen voor schaduw en wind etc. het zijn inderdaad geen extreme temperaturen {nog}. Dat vind ik bij 30 +

Maar goed, beter een keer teveel gewaarschuwd dan te weinig he..

Tamar1999
Berichten: 110
Geregistreerd: 08-08-17

Re: Sectorraad Paarden: houd protocol extreme temperaturen aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:53

Mijn haflingermerrie is gewoon koel ook al staat ze in de zon. Lekker buiten laten en s'avonds gaan we lekker de bossen in. Vind het een beetje overdreven

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 13:23

Undefined schreef:
Ik woon in Australië. 27 graden is bijna koud in de zomer :’)
Ik begrijp dat het in Nederland wat anders ligt maar ik vind 27 graden toch wel oers overdreven voor een hitte plan. Desalniettemin goed dat er voor gewaarschuwd wordt.

Ja. Maar in Australië maakt het doorsnee paard geen dikke wintervacht aan. Er staan op dit moment in Nederland zat paarden die nog voor een deel in het winterhaar zitten.

Natuurlijk is het in Nederland wel vaker rond de 27 graden maar begin mei komt dat niet bijster vaak voor. Dat is denk ik wat er bedoeld wordt met "extreem weer".

Evelienepien

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 13:41

Vind 1 ding zo krom aan dit artikel, als ze “het” allemaal zo “weten” :o

Mn het evenementen regeltje en dan nog in achterhoofd houdend dat knhs aantal jaar geleden hun regiokampioenschap bij 30+ graden door liet gaan :') ....

Als “men” het dan zo belangrijk vindt en echt op dierenwelzijnn is, zou je toch verwachten dat de knhs een voorbeeld functie heeft en niet tig paarden in trailers (die van de hele regio komen) op een open veld laat staan te broeien + dan nog een prestatie neer dienen te zetten ?

Maar ja... dat zal wel geldkwestie zijn :x

Dan ook het “lef” hebben en zeggen: vanaf 27 graden geen evenementen meer...

Ik kan dus dit artikel niet echt heel serieus nemen, sorry ..,

Undefined
Berichten: 3765
Geregistreerd: 18-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 18:44

-