Paul Townend geschorst na gevaarlijk rijgedrag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14036
Geregistreerd: 20-04-16

Paul Townend geschorst na gevaarlijk rijgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-18 23:01

hln / racingpost
Draf- en Rensport


Op het Punchestown Festival is het dinsdag tijdens de Champion Novice Chase-paardenrace tot een vreemd incident gekomen. Na een chaotische wedstrijd, waarbij de grote favoriet Monalee bij de voorlaatste hindernis tegen de grond was gegaan, was Paul Townend met zijn paard Al Bourm Photo op weg naar de zege. Maar na een vreemde actie viel ook Townend -letterlijk en figuurlijk- weg uit te race.

Townend had de laatste hindernis in zicht, toen hij plots compleet afweek van zijn lijn. Resultaat: hij en zijn paard belandden vol op de horde en concurrent Robbie Power en diens paard Finian’s Oscar werden naast het parcours gedwongen. Gordon Elliott was de lachende derde en greep de zege met zijn paard The Storyteller.

Het was een vreemde actie van Townend, maar die verklaarde woensdag aan de Racing Post dat hij iemand had horen roepen dat de laatste hindernis moest worden overgeslagen en week daardoor op het laatste moment nog van zijn lijn af. Hij verontschuldigde zich voor zijn blunder.
Townend werd naar aanleiding van het voorval 21 dagen geschorst wegens gevaarlijk rijgedrag.

Robbie Power, het grootste slachtoffer, reageerde op Twitter: "Het heeft me een paar uur gekost om te kalmeren van dat zeer ongelukkige incident in Punchestown met Paul Townend. Niemand voelt zich slechter dan hij, het was gewoon een menselijke fout. #nohardfeelings #brilliantjockey."


Het voorval vanaf 4.08

Jolliegirl

Berichten: 32968
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Paul Townend geschorst na gevaarlijk rijgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 23:32

Wat een kl*tesport..
Jagen jagen Jagen... Vallen.. Opstaan..

Walgelijk.

Tazzey
Berichten: 9503
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 23:52

Jolliegirl schreef:
Wat een kl*tesport..
Jagen jagen Jagen... Vallen.. Opstaan..

Walgelijk.


Nee, wij begrijpen het niet, hebben de sport nog nooit van dichtbij gezien, weten niet waar we het over hebben etc. etc.

Ik heb alle excuses vast ingevuld, scheelt werk. :')

Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Paul Townend geschorst na gevaarlijk rijgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 00:24

Vreselijk dat gemep met die zwepen.
Lijpe sport.

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Re: Paul Townend geschorst na gevaarlijk rijgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 04:56

Ze ‘meppen’ niet met de zwepen, lijpe sport is het zeer zeker ook niet. Als je er niks vanaf weet zou ik niet zulke dingen rondroepen. Er gaat veel meer om in de race industry dan je denkt.

bartjeminoes

Berichten: 592
Geregistreerd: 02-11-10

Re: Paul Townend geschorst na gevaarlijk rijgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 07:15

Jeetje wat naar..

Over de sport, tja dan kunnen we over alle takken van de paardensport wel wat zeggen. Misschien niet qua zwepen maar wel wat anders. En volgens mij 'slaan' ze meestal niet echt raar maar is het meer de beweging maar daar hou ik me ff om buiten

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 07:15

Ik vind meppen nog zacht uitgedrukt, en ik vind het ook niet goed te praten. Er mag dan wel veel meer omgaan in de race industry, maar wat heeft paarden meppen met zwepen daarmee te maken? Dat vind ik niet echt getuigen van diervriendelijkheid, talent, sportiviteit of iets anders positiefs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 08:03

Ik heb eens ingezoomd bij deze video, maar er wordt wel degelijk gemept.

Toch raar dat men dit soort regels heeft in een sport met dieren:
PROFESSIONAL JOCKEYS ASSOCIATION schreef:
The whip may be used to encourage a horse – to have the horse focused and concentrated – to perform at its best but the stimulus provided by the use of the whip must be limited so as not to compromise the welfare of the horse.

...STUKJE INGEKORT....

c) Showing the horse the whip and giving it time to respond before using it

d) Using the whip in the backhand position

e) Having used the whip, giving the horse a chance to respond before using it again

f) Keeping both hands on the reins when using the whip down the shoulder in the backhand position

Als er niet echt geslagen wordt, waarom zou je dan een regel nodig hebben dat je de zweep alleen onderhands mag gebruiken?

Mensen die dit goedpraten houden zichzelf voor de gek volgens mij.

rien10
Berichten: 14668
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 08:26

Waikiki schreef:
Ze ‘meppen’ niet met de zwepen, lijpe sport is het zeer zeker ook niet. Als je er niks vanaf weet zou ik niet zulke dingen rondroepen. Er gaat veel meer om in de race industry dan je denkt.

Geld schat ik zo in.

Jolliegirl

Berichten: 32968
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Paul Townend geschorst na gevaarlijk rijgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 09:13

Ach.. Excuses doe ik weinig mee.
Want wie kan er oordelen of ik dit wel of niet van dichtbij heb gezien ooit.
Dat dus.


T is een achterlijke vertoning..

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Paul Townend geschorst na gevaarlijk rijgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 09:29

Er zijn strikte regels voor zweepgebruik, even uit mn hoofd, ze mogen niet vaker dan 5 keer een paard slaan tijdens de race. Mochten ze vaker slaan dan volgt er een schorsing voor een x aantal races/dagen.

De zwepen die zij hebben zijn ook niet zo te vergelijken met de zwepen die wij gebruiken met rijden.

En dergelijke regels over zweepgebruik hebben wij ook bij de KNHS compleet met welke sporen, bitten, bloed op de mond, bloed op het paard etc.etc..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 09:54

Apple schreef:
Er zijn strikte regels voor zweepgebruik, even uit mn hoofd, ze mogen niet vaker dan 5 keer een paard slaan tijdens de race. Mochten ze vaker slaan dan volgt er een schorsing voor een x aantal races/dagen.

De zwepen die zij hebben zijn ook niet zo te vergelijken met de zwepen die wij gebruiken met rijden.

En dergelijke regels over zweepgebruik hebben wij ook bij de KNHS compleet met welke sporen, bitten, bloed op de mond, bloed op het paard etc.etc..

Het geldt zeker ook voor andere takken van sport ja. Maar dat doet hier niets aan af.

Ik vind een regel dat je je paard 5x mag slaan (en daar maken ze ook ruimschoots gebruik van allemaal :() gedurende een wedstrijd redelijk idioot.

Mensen zouden zich eens af moeten vragen waar ze nou eigenlijk mee bezig zijn.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 09:57

Citaat:
Er zijn strikte regels voor zweepgebruik, even uit mn hoofd, ze mogen niet vaker dan 5 keer een paard slaan tijdens de race.


Ze lijken toch wel veel vaker te slaan, maar voor als nog, 5 keer is wat mij betreft 5 te veel. Afschaffen die hap, ook in andere sporten vind ik het zweepgebruik soms om van te huilen. Waarom achten mensen het toch nodig om hun paard te slaan, ik begrijp daar helemaal niks van. In de 6 jaar dat ik mijn paard heb is er geen haar op mijn heeft geweest die dacht, laat ik mijn paard is even meppen.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 10:08

Nieuwsredactie schreef:
hln / racingpost

Het was een vreemde actie van Townend, maar die verklaarde woensdag aan de Racing Post dat hij iemand had horen roepen dat de laatste hindernis moest worden overgeslagen en week daardoor op het laatste moment nog van zijn lijn af. Hij verontschuldigde zich voor zijn blunder.
Townend werd naar aanleiding van het voorval 21 dagen geschorst wegens gevaarlijk rijgedrag.


Vraag me dan af hoe gebruikelijk het is dat er nog hindernissen geschrapt worden.

Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Paul Townend geschorst na gevaarlijk rijgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 10:58

Het 'laten zien van de zweep' wekt natuurlijk een geconditioneerde respons op. Het paard weet dat er geslagen gaat worden als ze de zweep zien. Ik weet niet wat erger is, de zweep laten zien of de pets op de kont zelf.

Ik heb geen jarenlange stage in de rensport nodig om te zien dat de paarden met zwepen over de hindernissen worden gejaagd Waikiki. Zweepgebruik an sich in de paardensport vind ik acceptabel, bij het mennen bijvoorbeeld is het een verlengstuk om je paard hulpen door te geven of te begrenzen. Ik vind zweepgebruik vanaf de grond om leiderschap vast te stellen ook nog te verantwoorden. Maar om er nu paarden mee op te jagen terwijl ze al op topsnelheid gaan om net dat laatste zetje te geven om te kunnen winnen, dat vind ik dus niet kunnen. Een paard moet uit zichzelf willen winnen vind ik, niet de ruiter of het publiek.

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 11:02

Tja, vijf keer in een race, eerste keer even heel hard meppen en dan loopt dat dier wel. Ik vind duidelijk zweepgebruik onzin. Wanneer de zweep net als sporen gebruikt word om een aanwijzing dus lichte aanraking te geven , prima. Maar wanneer een dier al harder gaat lopen door alleen het zien van de zweep :n en wat er nog veel meer omgaat in de rensport, juist ja , geld. Een geweldige hengst kan miljoenen opleveren als dekhengst dus ja, zal zweepgebruik vast rechtvaardigen. En alle insiders die hier voor de sport zijn, prima maar niet je ogen sluiten voor de echte reden.

Siepi

Berichten: 516
Geregistreerd: 08-11-09

Re: Paul Townend geschorst na gevaarlijk rijgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 12:06

Als je op een springconcours een keer de zweep gebruikt wordt je geschorst en hier “meppen” ze er op los raar hoor :+ ~~}> 8)7

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:36

Dit is een racezweepje. Ik schat zo ongeveer rond de 75 cm lang (of nog korter) en gemaakt van een soort foam. Niet te vergelijken met de zwepen die gebruikt worden in dressuur of springen (waar je echt een hele gemene tik mee kunt uitdelen).

Afbeelding

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:40

Kahawa schreef:
Vraag me dan af hoe gebruikelijk het is dat er nog hindernissen geschrapt worden.


Redelijk gebruikelijk. Als er bijvoorbeeld tijdens de eerste ronde een paard/ruiter ten val is gekomen net na de hindernis en die is nog niet weg dan wordt de hindernis geschrapt de tweede ronde. In de Grand National was dit bijvoorbeeld nog het geval, vlak achter een hindernis was een ruiter ongelukkig gevallen en de EHBO was daar nog bezig.
Het komt ook wel voor dat ze bepaalde hindernissen uit het parcours nemen als bijvoorbeeld de zon laag staat en precies de paarden kan verblinden (hoewel jockeys dit weten voor de start van de race).

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Paul Townend geschorst na gevaarlijk rijgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:48

Bigone: natuurlijk willen de jockeys winnen. Wat je ziet tijdens de race is dat het zweepgebruik vaak is tijdens de laatste 100 meter van de race. Jockeys proberen dan hun paard aan te sporen om nog net dat laatste beetje te geven. Dat kunnen ze doen op verschillende manieren:
- 'driving out': je ziet dan een jockey de hele race vrij stil zitten om dan in de laatste 100 meter met zn armen naar voor en achter te bewegen.
- 'lichtrijden': soort overdreven 'driving out' dan zie je ze ook nog een soort van lichtrijden (eerlijk gezegd heb ik nog nooit een jockey gezien die met een dergelijke techniek won :+ )
- 'zweep': meestal is het vooral het zwiepende geluid langs het paard om ze nog even extra aan te sporen. Vergelijk het een een beetje met een knal van een longeerzweep in de lucht bij longeren, of een ruiter die nog even een stemhulp geeft tijdens het rijden. Zo'n racezweepje is te kort en te zacht om echt een harde tik mee uit te delen. Jockeys gebruiken het vaak ook om een paard nog even op de schouder te tikken vlak voor de laatste hindernis. Zo'n paard is vaak moe aan het worden dus dan is het even een herinnering om nog op te letten.

Overigens zijn in dergelijke steeplechase races de paarden allemaal ruinen (!) of merries.

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:49

Apple schreef:
Dit is een racezweepje. Ik schat zo ongeveer rond de 75 cm lang (of nog korter) en gemaakt van een soort foam. Niet te vergelijken met de zwepen die gebruikt worden in dressuur of springen (waar je echt een hele gemene tik mee kunt uitdelen).

[ Afbeelding ]

Reken er maar op dat je ook hiermee een smerige tik kunt uitdelen, misschien foam maar wel in een leren omhulsel. En het ging over de racewereld op zich, vandaar de opmerking over winnende hengsten.

Telpeva

Berichten: 14713
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 15:25

Het zal aan mij liggen, maar wat ik hier heel bijzonder hieraan vind is dat er zo veel aandacht gaat naar een ruiter die een stuurfout maakt door miscommunicatie (human error denk ik dan, zou iedereen kunnen overkomen?). Dat er een paard onderuit gaat, en dat er 3 jockeys van hun paard vallen vind ik eigenlijk veel erger.

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Re: Paul Townend geschorst na gevaarlijk rijgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 15:30

Ik vind het een achterlijke tak van sport, racerij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 15:38

bigone schreef:
Apple schreef:
Dit is een racezweepje. Ik schat zo ongeveer rond de 75 cm lang (of nog korter) en gemaakt van een soort foam. Niet te vergelijken met de zwepen die gebruikt worden in dressuur of springen (waar je echt een hele gemene tik mee kunt uitdelen).

[ Afbeelding ]

Reken er maar op dat je ook hiermee een smerige tik kunt uitdelen, misschien foam maar wel in een leren omhulsel. En het ging over de racewereld op zich, vandaar de opmerking over winnende hengsten.

En hoe groot is dat percentage denk je? Van de 90 paarden bij ons op stal waren er toen ik kwam 6 hengsten; 4 daarvan zijn er inmiddels geruind. De overige 84 waren allemaal ruinen of merries, dus voor die kans van 2 op 90 dat je een stallion prospect hebt (want dan weet je nog niet eens wat z'n nakomelingen doen), hoef je écht niet te investeren in een hengst. :') Als je voor het geld investeert in renpaarden, kun je het net zo goed in de open haard gooien, want de kansen dat je überhaupt terugverdient wat je erin stopt, laat staan winst erop boekt, zijn nagenoeg nihil.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Paul Townend geschorst na gevaarlijk rijgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 15:45

De hindernis daarvoor duiken er ook 2 tegen de grond, dat ziet er veel gevaarlijker uit dan deze domme stuuractie.
Bijzondere sport is het aangezien het hele parcours wel onder gevaarlijk rijgedrag kan vallen snap ik niet wat hier nou zo erg is