Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lanoca
Berichten: 385
Geregistreerd: 09-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 12:01

Er zijn mensen op deze wereld die werken met deze diergroepen, het wiel hoeft niet opnieuw uitgevonden te worden.

Netwerken met deze mensen en een beetje googlen op het internet is toch mogelijk.

Waarom vindt Han Olaff dat “Boom or Bust” alleen voor de grote grazers beter is dan een matig beleid? Er wordt dus met de waterstand gemanipuleerd. Frank Berendse vindt de bioversiteit belangrijk . Er staan twee stromingen tegenover elkaar.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 14:31

Maar toch ben ik wel benieuwd wat anderen zouden denken over de mogelijke oplossing die ik steeds aan draag. Eerder reactief afschieten. Zo hou je dus het natuurlijke proces (zwaksten verdwijnen uit de populatie) in stand, maar voorkom je ook grotere aantallen en een hongerdood.

mysa

Berichten: 10467
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 14:45

Sbb zegt dat ze niet kunnen inschatten wie overleeft en wie niet. En dat brengt me op de volgende kwestie. Wat zijn de criteria als het gaat om zwak of sterk. Om een voorbeeld te geven: ik heb iemand gekend die een zwakke gezondheid had. Een darmziekte en nog wat andere problemen. Haar echtgenootwas een oersterke man. Beiden zijn naar een vernietigingskamp gedeporteerd, maar niet meteen vernietigd. Iedereen die hen kende zei: als we al een van beiden terug zien, zal zij het niet zijn. En raad maar wie van de twee het heeft overleefd..

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 14:49

JewEmm schreef:
Maar toch ben ik wel benieuwd wat anderen zouden denken over de mogelijke oplossing die ik steeds aan draag. Eerder reactief afschieten. Zo hou je dus het natuurlijke proces (zwaksten verdwijnen uit de populatie) in stand, maar voorkom je ook grotere aantallen en een hongerdood.


Heb jij die oplossing steeds aangedragen? Ik kan hem van diverse posters hier herinneren maar van jou kan ik me eigenlijk sowieso weinig oplossingen herinneren.

Dat advies heeft SBB al eerder gehad en in de wind geslagen toch?

En hoe vroeg wil je dan schieten? In eerdere discussie over dit onderwerp werd ik nog als een soort Monster beschouwd als ik dergelijke dingen opmerkte, want 'die dieren moeten een kans krijgen op overleven'.

Bovendien, het zijn tamme beesten in een erg groot weiland, waarom is het zo belangrijk dat alleen de 'sterksten' overleven?
En komt het hele proces in kuddes voor jou dus alleen maar neer op de zwaksten uit de populatie laten verdwijnen?

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 15:55

JewEmm schreef:
Maar toch ben ik wel benieuwd wat anderen zouden denken over de mogelijke oplossing die ik steeds aan draag. Eerder reactief afschieten. Zo hou je dus het natuurlijke proces (zwaksten verdwijnen uit de populatie) in stand, maar voorkom je ook grotere aantallen en een hongerdood.


Ik vind dit een gemakzuchtige oplossing. Doodmaken of het nou uithongeren of afschieten is, zou een laatste middel moeten zijn ipv een eerste. Geboorte beperking komt komt naar mijn idee eerst. Dus massaal ruinen of merries aan de pil. En dan een afvloeiend beleid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 16:45

Jennyj01 schreef:
JewEmm schreef:
Maar toch ben ik wel benieuwd wat anderen zouden denken over de mogelijke oplossing die ik steeds aan draag. Eerder reactief afschieten. Zo hou je dus het natuurlijke proces (zwaksten verdwijnen uit de populatie) in stand, maar voorkom je ook grotere aantallen en een hongerdood.


Ik vind dit een gemakzuchtige oplossing. Doodmaken of het nou uithongeren of afschieten is, zou een laatste middel moeten zijn ipv een eerste. Geboorte beperking komt komt naar mijn idee eerst. Dus massaal ruinen of merries aan de pil. En dan een afvloeiend beleid.


Dat kan dus niet.. tenzij je hoefbevangen laten raken wel een goed idee vind.

Eerder afschieten en de aantal kleiner houden zou ik geen moeite mee hebben.
Verkoop van vlees lijkt mij alleen niet helemaal onmogelijk omdat er ook wild verkocht mag worden, die dieren staan ook niet geregistreerd.

mysa

Berichten: 10467
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 16:49

Maar de betrokkenen zeggen dat, wanneer er voedseltekort is, de merries een jaar niet drachtig worden. Worden die dan niet bevangen?

sterregoud
Berichten: 1838
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 16:52

Is er ook enig wetenschappelijk bewijs van het niet drachtig worden, Mysa ?
Ik heb juist gelezen dat merries in tijden van schaarste makkelijker drachtig worden, een soort overlevingsinstinct van de soort.

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 16:59

JewEmm schreef:
Als reactie op de oplossing die hier wordt aangedragen met het houden van dieren daar voor de slacht. Dit is wat ik daar over denk. Voor de duidelijkheid: ik ga er hier nu va uit dat de paarden en runderen in de OVP bij deze "oplossing" als gehouden dieren worden gezien. In veel andere gebieden is dit waarschijnlijk prima te doen. Maar de OVP is hier te groot voor. Wil je dieren slachten, dan moet elk dier geregistreerd zijn (ik heb het nu over de paarden en runderen). Als er een nieuw geboren kalfje wordt aangetroffen zonder oormerk, kan daar een hele dikke boete op staan. In het voorjaar zou dus het gebied constant gemonitord moeten worden om elk geboren dier direct te kunnen registreren. Juist in het voorjaar wil je het gebied beperkt betreden ivm het broedseizoen.



ontheffingen voor direct oormerken bestaan gewoon in Nederland

domein ‘Natuur, landschap en ruimte schreef:
“FREE Nature heeft een fokprogramma en zorgt voor genetische uitwisseling van
dieren tussen de kuddes. Ook leveren we vee aan het buitenland om daar
natuurgebieden te gaan bevolken. Bijvoeren van de kuddes gebeurt alleen als het nodig
is, aan het einde van een strenge winter. Ze hebben een ontheffing voor het oormerken
van het jongvee: dat gebeurt eenmaal per jaar in plaats van het voorgeschreven ‘binnen
drie dagen na geboorte’.
In Nederland zijn twee gebieden met zogenoemde spoor Aontheffing:
de Oostvaardersplassen en Veluwezoom. Daar mag vee dat in het veld
doodgaat, blijven liggen.”
De ‘oogst’ van de kuddes wordt via de webwinkel http://www.wildernisvlees.nl verkocht. Er is
een systeem van afhaalpunten opgezet waar klanten de door hen bestelde
vleespakketten kunnen afhalen. De zaak loopt zo goed dat er behoefte is aan meer
afhaalpunten. Het bestlopende punt is het winkeltje van het Utrechts Landschap op
landgoed Oostbroek in Utrecht.


bron: http://edepot.wur.nl/279125

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 17:11

randalinpony schreef:
JewEmm schreef:
Maar toch ben ik wel benieuwd wat anderen zouden denken over de mogelijke oplossing die ik steeds aan draag. Eerder reactief afschieten. Zo hou je dus het natuurlijke proces (zwaksten verdwijnen uit de populatie) in stand, maar voorkom je ook grotere aantallen en een hongerdood.


Heb jij die oplossing steeds aangedragen? Ik kan hem van diverse posters hier herinneren maar van jou kan ik me eigenlijk sowieso weinig oplossingen herinneren.

Dat advies heeft SBB al eerder gehad en in de wind geslagen toch?

En hoe vroeg wil je dan schieten? In eerdere discussie over dit onderwerp werd ik nog als een soort Monster beschouwd als ik dergelijke dingen opmerkte, want 'die dieren moeten een kans krijgen op overleven'.

Bovendien, het zijn tamme beesten in een erg groot weiland, waarom is het zo belangrijk dat alleen de 'sterksten' overleven?
En komt het hele proces in kuddes voor jou dus alleen maar neer op de zwaksten uit de populatie laten verdwijnen?

Ik wou net zeggen. :o

Maar in principe ben ik wel voorstander van schieten. In het najaar dan wel te verstaan.
Er zullen vast betere oplossingen zijn, maar liever schieten dan zoveel dieren de hongerdood laten sterven.

mysa

Berichten: 10467
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 17:39

sterregoud schreef:
Is er ook enig wetenschappelijk bewijs van het niet drachtig worden, Mysa ?
Ik heb juist gelezen dat merries in tijden van schaarste makkelijker drachtig worden, een soort overlevingsinstinct van de soort.


Geen idee, ik hoorde het iemand van sbb of een ecoloog zeggen.

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 19:58

sterregoud schreef:
Is er ook enig wetenschappelijk bewijs van het niet drachtig worden, Mysa ?
Ik heb juist gelezen dat merries in tijden van schaarste makkelijker drachtig worden, een soort overlevingsinstinct van de soort.

Het is juist moeilijker om een dikke merrie drachtig te krijgen. Merries die het slecht hebben worden vaak juist het snelst drachtig.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 20:05

Gezien de aanwas van de kuddes vermoed ik dat weinig merries en hindes jaartjes overslaan.
De herten hebben sowieso hun bronst in de nazomer en dan hebben ze alweer zoveel kunnen eten dat ze in een prima conditie kunnen zijn.

Ik ben ook voor op welke manier dan ook kuddes uitdunnen en of dat nu schieten of anticonceptie of dieren afvoeren naar slacht is maakt me weinig uit. Het is nu ook al een grote schiettent, dus eerder ingrijpen is altijd goed.

Maar het blijft gewoon nog steeds een feit dat SBB daar ons helemaal niet voor nodig heeft. Ze wil gewoon haar rewildingprogramma volhouden.
Zolang die onderliggende gedachte niet aangepakt wordt, verandert er niets wezenlijks.


Er is zo veel mogelijk, maar dan moet je dus eerst wel dat waanidee loslaten dat je 'wilde dieren aan het fokken bent'. :+

Ik denk dat Olff, Vera en consorten gewoon niet beseffen dat het niet gehouden dieren versus wilde dieren is in dit geval, de dieren in de Oostvaardersplassen zijn nog steeds aan de grillen van mensen overgeleverd. En dat is net zo goed een bron van lijden in de OVP als in welke tak van paardenhouderij dan ook.
Mensen bepalen dat ze er moeten lopen, mensen bepalen dat ze 'wild moeten worden', mensen bepalen dat ze daarvoor ontberingen moeten doorstaan en dat de zwaksten moeten sterven.

Het zijn nog steeds geen 'natuurlijke processen' (op de grote schaal dan, want in principe is de geboorte van ieder veulen natuurlijk een natuurlijk proces), maar door mensen aangestuurde processen.
Het fokdoel is in dit geval niet 'het snelste paard' fokken, maar 'het gehardste paard', in omstandigheden waarin mensen bewust niet willen ingrijpen en die ze bewust in stand houden.

En dus staan Olff en Vera, hun beleidsvriendjes en de uitvoerders van hun beleid nog steeds aan dezelfde kant van de medaille als wij: die van dierenhouders die maar al te vaak het welzijn van dieren ondergeschikt maken aan onze dromen.
Alleen zijn het net iets andere dromen en veroorzaakt dat andere welzijnsproblemen.

Er is geen natuur waar paarden nog, of weer, in thuishoren, het is 1 groot menselijk experiment met onze natuur.

Zeg ook gewoon eerlijk dat je rewildingplannetje het welzijn van inmiddels duizenden individuele dieren ingrijpend gefnuikt heeft, maar dat jij dat gewoon helemaal de moeite waard vindt.
Want jij hebt een droom en het lijden dat die droom veroorzaakt redeneer je weg.

Net als ontelbare andere paardenhouders op de wereld.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 20:18

randalinpony schreef:
Gezien de aanwas van de kuddes vermoed ik dat weinig merries en hindes jaartjes overslaan.
De herten hebben sowieso hun bronst in de nazomer en dan hebben ze alweer zoveel kunnen eten dat ze in een prima conditie kunnen zijn.

Ik ben ook voor op welke manier dan ook kuddes uitdunnen en of dat nu schieten of anticonceptie of dieren afvoeren naar slacht is maakt me weinig uit. Het is nu ook al een grote schiettent, dus eerder ingrijpen is altijd goed.

Maar het blijft gewoon nog steeds een feit dat SBB daar ons helemaal niet voor nodig heeft. Ze wil gewoon haar rewildingprogramma volhouden.
Zolang die onderliggende gedachte niet aangepakt wordt, verandert er niets wezenlijks.


Er is zo veel mogelijk, maar dan moet je dus eerst wel dat waanidee loslaten dat je 'wilde dieren aan het fokken bent'. :+

Ik denk dat Olff, Vera en consorten gewoon niet beseffen dat het niet gehouden dieren versus wilde dieren is in dit geval, de dieren in de Oostvaardersplassen zijn nog steeds aan de grillen van mensen overgeleverd. En dat is net zo goed een bron van lijden in de OVP als in welke tak van paardenhouderij dan ook.
Mensen bepalen dat ze er moeten lopen, mensen bepalen dat ze 'wild moeten worden', mensen bepalen dat ze daarvoor ontberingen moeten doorstaan en dat de zwaksten moeten sterven.

Het zijn nog steeds geen 'natuurlijke processen' (op de grote schaal dan, want in principe is de geboorte van ieder veulen natuurlijk een natuurlijk proces), maar door mensen aangestuurde processen.
Het fokdoel is in dit geval niet 'het snelste paard' fokken, maar 'het gehardste paard', in omstandigheden waarin mensen bewust niet willen ingrijpen en die ze bewust in stand houden.

En dus staan Olff en Vera, hun beleidsvriendjes en de uitvoerders van hun beleid nog steeds aan dezelfde kant van de medaille als wij: die van dierenhouders die maar al te vaak het welzijn van dieren ondergeschikt maken aan onze dromen.
Alleen zijn het net iets andere dromen en veroorzaakt dat andere welzijnsproblemen.

Er is geen natuur waar paarden nog, of weer, in thuishoren, het is 1 groot menselijk experiment met onze natuur.

Zeg ook gewoon eerlijk dat je rewildingplannetje het welzijn van inmiddels duizenden individuele dieren ingrijpend gefnuikt heeft, maar dat jij dat gewoon helemaal de moeite waard vindt.
Want jij hebt een droom en het lijden dat die droom veroorzaakt redeneer je weg.

Net als ontelbare andere paardenhouders op de wereld.

_/-\o_ _/-\o_
Precies dit dus...

mysa

Berichten: 10467
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 20:48

Precies ja. Ik wil aan die droom nog het bijv.nw. 'megalomane' toevoegen ;)

Nikass

Berichten: 16683
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 21:37

randalinpony schreef:
JewEmm schreef:
Maar toch ben ik wel benieuwd wat anderen zouden denken over de mogelijke oplossing die ik steeds aan draag. Eerder reactief afschieten. Zo hou je dus het natuurlijke proces (zwaksten verdwijnen uit de populatie) in stand, maar voorkom je ook grotere aantallen en een hongerdood.


Heb jij die oplossing steeds aangedragen? Ik kan hem van diverse posters hier herinneren maar van jou kan ik me eigenlijk sowieso weinig oplossingen herinneren.

Dat advies heeft SBB al eerder gehad en in de wind geslagen toch?

En hoe vroeg wil je dan schieten? In eerdere discussie over dit onderwerp werd ik nog als een soort Monster beschouwd als ik dergelijke dingen opmerkte, want 'die dieren moeten een kans krijgen op overleven'.

Bovendien, het zijn tamme beesten in een erg groot weiland, waarom is het zo belangrijk dat alleen de 'sterksten' overleven?
En komt het hele proces in kuddes voor jou dus alleen maar neer op de zwaksten uit de populatie laten verdwijnen?


Nou jij moet ff beter lezen, want zij heeft dit al honderd keer aangehaald.
Het zijn by the way geen "tamme beesten in een weiland". Je houding in dit topic is nogal denigrerend.

Nikass

Berichten: 16683
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 21:49

randalinpony schreef:
fransje23 schreef:
Kan mij voorstellen dat de herten nog problemen zouden kunnen geven? Niet dat je die ook bij elkaar wilt drijven maar die raken er misschien wel door in paniek?
Daarbij zal daar op gejaagd moeten worden anders zal hun populatie ook weeer enorm toenemen.

Daarnaast zal selectie door de mens altijd anders zijn dan die van de natuur.

Maar er moet toch iets gedaan worden? Als ik zie hoe makkelijk je nu nog, na de hoge sterfte, dieren ziet op de vlakt moet het daarvoor op de Kalverstraat op zatermiddag hebben geleken. Dan weet je dat het een ramp wordt.


Wat betreft het dikgedrukte: maar is dat nu echt een probleem?


Ja als je gezonde dieren zonder allerlei "welzijnsziektes" wil wel.
Nog even los van het ethische vraagstuk.
Overleving van de soort gaat al miljoenen jaren op die wijze.

Lanoca ik denk dat de natuur selecteert aan de hand van een combinatie van factoren, die niet van te voren zijn vastgelegd. Dus dat kun je onderzoeken, maar het lijkt mij niet een vaststaand iets.

RP je slaat de plank aardig mis. Het doel van de OVP is niet om dieren te fokken.
Als het jou niet uitmaakt hoe de kudde wordt uitgedund, laat de natuur het dan oplossen op de manier waarop afgelopen winter is gebeurd. Met zo min mogelijk ingrijpen door mensen.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 22:52

Citaat:
Ja als je gezonde dieren zonder allerlei "welzijnsziektes" wil wel.


Waarvoor heb je ze nodig? Waarom wil je ze?

En zouden de paardjes in de Camargue, New Forest, Duelmen dan allemaal zo vreselijk ongezond zijn, want tja daar vindt selectie plaats en worden een aantal dieren uit de kuddes gehaald.

Zijn Koniks gezonder dan de semiwild levende rassen in Engeland, in Frankrijk, enz.




Citaat:
RP je slaat de plank aardig mis. Het doel van de OVP is niet om dieren te fokken.
Als het jou niet uitmaakt hoe de kudde wordt uitgedund, laat de natuur het dan oplossen op de manier waarop afgelopen winter is gebeurd. Met zo min mogelijk ingrijpen door mensen.


Of het nu wel of niet het doel is, het is wat gebeurt als je als mens bepaalt onder welke omstandigheden dieren moeten zien te overleven.

Ik verwonder mij trouwens over de manier waarop de natuur hier telkens als een soort instantie wordt neergezet. 'Wij verwaarlozen geen vee, het is de natuur.' Alsof je er dan niets aan kan of hoeft te doen.
En tegelijkertijd wordt die natuur een soort superkrachten toegedicht: 'de natuur lost het wel op.'




De natuur is niet een entiteit die problemen oplost die wij niet zelf op wensen te lossen. Er zijn gewoon heel veel krachten en machten die op elkaar ingrijpen die we grotendeels niet eens snappen en ergens in dat grote geheel hebben wij een stel pony's in de klei gezet en dat zelf tot natuur betiteld.


Ik zal mezelf nog eens een keer verduidelijken: het maakt mij niet uit hoe de kuddes uitgedund worden, als het dan maar wel gebeurt. Met als doel het grootscheepse verhongeren en lijden te voorkomen dat zich nu iedere paar jaar voltrekt in de OVP.


Citaat:
Het zijn by the way geen "tamme beesten in een weiland". Je houding in dit topic is nogal denigrerend.



Wat het verschil is met een ander tam ponyras heeft nog steeds niemand op vol te houden wijze verklaard.

fransje23

Berichten: 15349
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 23:00

CaPrIoLe`79 schreef:
sterregoud schreef:
Is er ook enig wetenschappelijk bewijs van het niet drachtig worden, Mysa ?
Ik heb juist gelezen dat merries in tijden van schaarste makkelijker drachtig worden, een soort overlevingsinstinct van de soort.

Het is juist moeilijker om een dikke merrie drachtig te krijgen. Merries die het slecht hebben worden vaak juist het snelst drachtig.


Nee, als dieren het echt slecht hebben bcs 1 a 2 worden ze moeilijker drachtig, idem te dikke merries.
Hengsten met een lage bcs hebben ook beduidend slechter sperma.

In tijd van schaarste meer nakomelingen heeft geen voordeel. Kans op dood van moeder en kind is groot.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 23:11

Maar waarom worden de paardjes in de camargue die aan de prikpil zijn niet hoefbevangen dan?

Lanoca
Berichten: 385
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 23:39

Hoe vruchtbaar zou de grondsoort in de Camargue zijn? Zou dat verschil maken?

Nikass

Berichten: 16683
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 07:19

Dat zou zomaar kunnen :)*

RP jij hebt zo'n ander, en in mijn visie, vreemd idee over leven en natuur dan ik, dat het me beter lijkt om niet meer op jouw berichten te reageren. Ook leg je me voortdurend woorden in de mond die ik niet gezegd heb. Dus voor mij zonde om mijn energie in te blijven steken. Wij zullen het toch niet eens worden, en in mijn beleving sta jij niet echt open voor oplossingen anders dan alle grazers weg of voor menselijk nut gaan houden.
Voor mij geen interessante opties.

mysa

Berichten: 10467
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 08:18

Wat is leven en natuur volgens jou dan? Iets wat maakbaar is? En wat je dus als mens zelf kunt, nee moet, creëren? Wat mijzelf betreft is natuur een wetmatigheid die, de hemel zij dank, tot op zekere hoogte te beïnvloeden is. (En te verpesten is, maar dat terzijde).

En rp is helemaal niet uit op dienstbaarheid aan de mens, wat een vreemde gevolgtrekking. Bovendien; nu zijn de grazers er voor 'ganselijk nut', (maar alweer omdat de mens vindt dat het landschap open moet blijven omdat de gans en andere vogels daar moeten leven) Ook zegt ze volgens mij nergens dat alle grazers maar weg moeten.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 09:27

Het blijft me verbazen dat er mensen zijn die die paarden daar natuur kunnen noemen.

Als die paarden konden kiezen , waren ze daar helemaal niet.
Ze zijn er tegen wil en dank gedropt om een ander doel te bereiken.

De grond is veels te rijk met als gevolg dat de dieren ziek worden als ze niet drachtig zijn.
Hoe duidelijk moet het zijn dat ze daar niet horen?

Begin dus eens met die paarden uit dat gebied te halen en de koeien van mij part ook want de koeien die er nu lopen horen ook niet op zulke rijke grond.

En ga dan eens nadenken welke dieren wel thuis horen op rijke kleigrond.

Verder, beheer de boel, niet als alles al op apengapen ligt, maar op tijd, zoals in zoveel gebieden gebeurd.

Als de paarden en koeien fokken het doel toch niet is van het gebied en ze alleen gebruikt worden ten doel om het gebied open te houden, kun je die dieren toch wel netjes beheren?

Eerlijk gezegd heb ik nog steeds niet duidelijk wat nu precies het doel van dat gebied echt is.
Als het werkelijk alleen om de vogels gaat, dan hoeven ze niet zo star te doen bij de koeien, herten en paarden.
En nu blijkt dat tig vogels letterlijk gevlogen zijn, moeten ze toch hun plannen gaan wijzigen.

Maar hebben/hadden ze ook ideeen over de grazers, ben ik wel benieuwd waar daar hun plannen van zijn.
Ieder malloot had kunnen bedenken dat de veestapel uit de hand zou gaan lopen en tig dieren in de winter zouden gaan overlijden.
Hoelang hadden ze gedacht dat mensen dit konden aanzien?
Of waren ze daar juist nieuwsgierig naar?
Hoelang kun je het onwetende publiek zoethouden met technische praatjes en dat dat natuur is?

Valt mij trouwens op dat in de Nederlandse pers erg weinig opstand is, alsof ze er niet zelf over mogen schrijven.
Her en der een artikel maar geen grootschalige verontwaardiging dat dit in Nederland gewoon mag en gebeurd.
Ik weet zeker dat als er regelmatig foto's in de kranten en media kwamen van de zoveelste loader vol dood geschoten dieren, er veel meer gebeurde, ook in Den Haag.

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 09:37

Spatter, wat een fijn stuk en precies zoals ik er ook over denk!