Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 15:13

beert schreef:
bigone schreef:
Zag nu dat Norma M een petitie heeft gemaakt waarbij de provincie gevraagd word alle paarden te verhuizen naar stichting Paard in Nood in Spanje. Alles zo gewaarborgd zijn, eten zorg enz. Sorry hoor, maar is dat niet de stichting die regelmatig om financiele hulp vraagt?? Niets op tegen want ze doen goed werk maar om dan honderden Koniks er bij te nemen?? Lijkt me geen goed plan. Dat word verplaatsen van problemen.

Jups, staat ook op de Facebook pagina van Paard in Nood. Ze hebben een heel plan om een terrein van 1500 hectare te huren, alles te vervoeren, castreren en hooi is beschikbaar (meen ik). Ben dan persoonlijk gelijk klaar met zo een stichting die bij elk paard om financiële steun vraagt, maar tegelijk wel geld heeft om 400 (!!) Paarden op te vangen, vervoeren en onderhouden.

Allemaal goed bedoeld en die paarden in Spanje hebben echt wel hulp nodig. Die zien er soms echt vreselijk uit. Maar als je tegelijk de middelen hebt voor 400 paarden, dan red je het financieel wel.

Bovendien lost dit structureel niks op. Los daarvan vraag ik me ook af in hoeverre een Konik past in het Spaanse klimaat? Het zijn paarden uit de wat nattere, koude gebieden. Maar daarvoor weet ik te weinig van Koniks :-)


Het vervoer is kosteloos 'gedoneerd' door BSS paardentransport. Niet day ik voor het het plan ben volledig maar dat kost ze dus geen cent

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 16:16

Het vervoer mag dan kosteloos zijn, de finca voor deze dieren kunnen ze nu huren voor onbepaalde tijd en wat indien die eigenaar over een jaar de huur stop zet?? En alle kosten die er bij komen, ja Dierenlot en vrijwillige donaties zullen ze ver op weg helpen en ja, misschien is dit plan niet zo verkeerd maar er zitten heel veel dingen bij die het ook link kunnen maken om zoveel dieren daar neer te zetten.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 19:18

bigone schreef:
Het vervoer mag dan kosteloos zijn, de finca voor deze dieren kunnen ze nu huren voor onbepaalde tijd en wat indien die eigenaar over een jaar de huur stop zet?? En alle kosten die er bij komen, ja Dierenlot en vrijwillige donaties zullen ze ver op weg helpen en ja, misschien is dit plan niet zo verkeerd maar er zitten heel veel dingen bij die het ook link kunnen maken om zoveel dieren daar neer te zetten.



Maar je hebt wel de komende 20 of 30 jaar vele paarden te voeden. Reken op zeker 9 maanden bijvoeren want Andalusie wordt steeds droger en gras is er alleen in het voorjaar. Daarbij het salaris van de toezichthouders etc.

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 20:55

En als er niks verandert in het beleid van de OVP dan heb je elk jaar een "lading" van 400 paarden..

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 20:57

joyce B schreef:
Koniks werden gefokt in Polen. Polen heeft, als ik het me goed herinner, een landklimaat. Droge hete zomers en koude winters.

Het toverwoord is hier " gefokt".
Ter vergelijking, ijslandse schapen worden al 1000 jaar hier gefokt. Maar als je ze niet in de herfst naar huis haalt, en ofwel op stal zet of bijvoert aan huis, dan sterven ze als vliegen.

Lanoca
Berichten: 385
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 21:41

@kugger 2 van de 3 grote grazers zijn bewust door de mens gefokt, en daarvan is een kleine gemengde groep in de OVP geplaatst. Misschien zou je nu dus beter het toverwoord vermeerderen kunnen gebruiken.
Of dat nu betekent dat die beesten nu direct zo genetisch gaan verschillen dat ze zich in 100 jaar aangepast hebben zodat ze niet verhongeren.....???? Daar is een groter toverwoord voor nodig.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 21:43

Het zijn in die dertig jaar niet ineens "zoutwater-moeras paardjes geworden. Zo snel gaat evolutie niet...

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 21:46

Lanoca schreef:
@kugger 2 van de 3 grote grazers zijn bewust door de mens gefokt, en daarvan is een kleine gemengde groep in de OVP geplaatst. Misschien zou je nu dus beter het toverwoord vermeerderen kunnen gebruiken.
Of dat nu betekent dat die beesten nu direct zo genetisch gaan verschillen dat ze zich in 100 jaar aangepast hebben zodat ze niet verhongeren.....???? Daar is een groter toverwoord voor nodig.

Ik heb het vermoeden dat we ongeveer op één lijn zitten.

Lanoca
Berichten: 385
Geregistreerd: 09-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 21:48

En de Heckrunderen hebben zich zo te zien ook nog niet aangepast aan knabbel gras in plaats van lang gras.

Ik denk het ook

Nikass

Berichten: 16682
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 21:56

fransje23 schreef:
Citaat:
Mijn punt is dat mensen hier steeds maar blijven beweren dat als boeren of een particulier zo met zijn dieren om zou gaan, dan zou men dat ook niet accepteren, het land zou zelfs te klein zijn werd gezegd, de tent moeten sluiten enz.
Dat is gewoon bullshit en niet waar. Een tik op de vingers en een boete krijgen ze.

Mijn punt is dus zeker niet, zoals sommigen lijken te denken, dat er nog meer leed is, en daarom mag er niets over de ovp gezegd worden.


Je veestapel wordt in beslag genomen en dan moet je als boer de tent wel sluiten. Een nieuwe veestapel is niet te financieren.


Maar structureel onthouden van eerste levensbehoefte van bijvoorbeeld varkens mag gewoon hoor. Nooit daglicht zien en nooit wroeten in de modder ligt niemand wakker van.
Koeien die aan de ketting in een soort stand op stal staan. Het is niet verboden.
Dus die verontwaardiging van (sommige)boeren is nogal misplaatst.

Lanoca
Berichten: 385
Geregistreerd: 09-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 22:01

Het feit dat ik de bio- industrie vreselijk vind betekent niet dat de OVP niet verbetert kan worden. Maak er wat moois van maar denk niet dat het natuur is of ooit wordt.

Misschien hadden paarden en runderen vroeger een kortere vruchtbare periode ? Of dat in dit geval zal helpen ? Als dat er was, is het nu weg en zal het niet direct terug komen.

Als er een roedel of 5 wolven groepen zijn is het nog steeds geen natuur. Als het natuur was, zwommen er vissen.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 22:38

Nikass schreef:
Maar structureel onthouden van eerste levensbehoefte van bijvoorbeeld varkens mag gewoon hoor. Nooit daglicht zien en nooit wroeten in de modder ligt niemand wakker van.
Koeien die aan de ketting in een soort stand op stal staan. Het is niet verboden.
Dus die verontwaardiging van (sommige)boeren is nogal misplaatst.



Maar van nooit daglicht zien of in een grupstal staan sterven dieren niet.
In de categorie eerste levensbehoefte, dingen waar je niet zonder kunt, staan zuurstof, water en voedsel hoger in de ranking dan daglicht of wroeten of zelfs rondlopen.

Nikass

Berichten: 16682
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 22:54

Niet mee eens. Natuurlijk gedrag kunnen vertonen is een eerste levensbehoefte.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 22:56

Nikass schreef:
Niet mee eens. Natuurlijk gedrag kunnen vertonen is een eerste levensbehoefte.

Ieder huisdier of algemener gedomesticeerd dier wordt beknopt in zijn natuurlijk gedrag. Het is een grijs gebied.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 23:00

Nikass schreef:
Niet mee eens. Natuurlijk gedrag kunnen vertonen is een eerste levensbehoefte.


Maar staat dat hoger op de prioriteitenlijst dan water en voedsel?


Wat heb je aan wroeten als je daar niet eens de kracht voor hebt door verdroging of honger?

Nikass

Berichten: 16682
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 23:05

Nikass schreef:
Bestaan er cijfers over de aantallen dieren in de OVP die koliek hebben? En die hoefbevangen zijn?


Ik heb even terug deze vraag gesteld naar aanleiding van een bericht van Sterregoud die beweert dat de paarden in de ovp het risico lopen op dit soort aandoeningen.

Iemand die mijn vraag kan
beantwoorden?

Fransje wat heb je aan voedsel als je staat weg te kwijnen 24/7 op stal ?
Er is geen prioriteiten lijstje als het gaat om eerste levensbehoefte.
Wanneer het voedsel in de ovp ontbreekt gaan er dieren dood.
Wanneer onze huis tuin en keuken paarden hun eerste levensbehoefte wordt onthouden (sociaal contact met soortgenoten, beweging ed) leven ze nog jarenlang in een hel.
Het is maar wat je voorkeur heeft.

En het zijn geen uitzonderingen hè. Ik kan je zo stallen noemen waar paarden 24/7 op een dichte stal (alleen aan de voorkant open) staan en er alleen 1 x pd uitkomen om "gereden" te worden (tussen aanhalingstekens want het is nogal eens "verreden"). Het paard wat nu in mijn achtertuin staat stond er zo bij. Kwam ongeveer drie keer per week 1 uur van stal.
Vandaar dat de vraag van JewEmm "wat is lijden?" zeer terecht gesteld is.

Lanoca
Berichten: 385
Geregistreerd: 09-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 23:12

Ik denk dat deze discussie hierboven niets te maken heeft met het mislukte project op de OVP. Omdat iemand veehouderij verafschuwd hoeft diezelfde niet beesten aan hun lot over te laten in een overgraasd cultuurlandschap. Dit landschap wordt hierdoor net zo goed mishandeld.

Nikass

Berichten: 16682
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 23:14

Misschien even goed lezen, het ging over de misplaatste verontwaardiging van boeren. Er is niemand die schrijft wat jij hierboven aanhaalt.

Lanoca
Berichten: 385
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 23:19

@Nikass, het gaat over al dan niet bijvoeren op de OVP. Dat is het onderwerp.

Nikass

Berichten: 16682
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 23:24

Nou volgens mij gaat het over het hele beleid van de OVP. Anders is het grootste deel van de opmerkingen hier off topic.
En in dat kader is de vraag "wat is lijden" een zeer terechte en interessante.
Om alles wat aanzet tot meer verdieping af te wijzen als off topic is nogal rigide.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 23:28

Lanoca schreef:
@Nikass, het gaat over al dan niet bijvoeren op de OVP. Dat is het onderwerp.

Nee het gaat inmiddels over het gehele gebied de Ovp en vooral de grote grazers maar niet enkel het bijvoeren.

Lanoca
Berichten: 385
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 00:30

Wat zou jullie oplossing zijn voor het beleid van het gehele OVP?

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 01:46

Geboortebeperking en voorlopig een "uitsterfbeleid" niet te veel jongen dat er meer sterven dan geboren worden. Of in 1x oplossen door deel te verplaatsen naar ander gebied en dan ook daar zorgen dat ze niet onbeperkt kunnen uitbreiden

Lanoca
Berichten: 385
Geregistreerd: 09-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 02:29

Verplaatsen is misschien “heel veel lijden” voor deze verwilderde groep en dan moet je ze toch op de een of andere manier hanteren.

Hoe dan de geboorte beperking? Koeien kunnen vrij gemakkelijk gesteriliseerd worden, zou dat met merries en herten ook kunnen?

En wie selecteert wie een jong mag krijgen? Steriliseer je dan alles wat een bepaalde leeftijd heeft? Of wat een jong gehad heeft?

Gaat het evolutie idee dan op de schop?

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 07:33

Lanoca schreef:
Wat zou jullie oplossing zijn voor het beleid van het gehele OVP?



Moeilijk is dat niet, en soortgelijk goed beheer wordt al in de praktijk gebracht; http://www.kuddevanterschelling.nl

Met een positief neven effect: de langzame terugkeer van vele vogels en vogelsoorten.
Pracht gebied hiervoor mede door het grote opp. moeras deel.