Veulen doodgebeten in weiland Valthe

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lanoca
Berichten: 385
Geregistreerd: 09-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 05:14

In Australië worden veel Maremmas gebruikt als geit-kudde bewakers tegen Dingo en vossen. En niet alleen geiten maar ook wilde pinguïns. Ook worden Alpaccas en ezels gebruikt tussen schapen. Of dit voldoende is tegen een wolf weet ik niet, maar is het onderzoeken waard. Ook ik kruip onder de meeleessteen.....


http://www.warrnamboolpenguins.com.au/maremma-dogs

Maremmas komen uit Italië, waar ze kuddes tegen beren beschermen.
Laatst bijgewerkt door Lanoca op 20-04-18 05:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Barramundi

Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Re: Veulen doodgebeten in weiland Valthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 05:39

Wauw!! Ik woon in Australie en van kuddebewakingshonden voor kippen en pinguins had ik echt nog nooit gehoord. Fantastisch, bedankt voor het delen van die link! Erg interessant om te lezen.
Alpaca's tussen de schapen wordt idd regelmatig toegepast hier tegen wilde honden, dingoes en vossen. Of die ook opgewassen zijn tegen wolven, weet ik idd ook niet.

Lanoca
Berichten: 385
Geregistreerd: 09-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 05:57

@Barramundi, ik woon ook in Australië, nooit Oddball de film gezien? Dat is de film over de Maremmas en de pinguïns.

voyou

Berichten: 655
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 06:27

Gaat het hier om een veulen van een bv een Shetlander? Of een paardenveulen? Hoe ‘klein’ moet het zijn dat een wolf het zou pakken? Of zijn ze na een paar maanden al groot en sterk genoeg.

Ik woon aan de rand van de Veluwe en heb vannacht mijn veulen voor het eerst s nachts buiten gelaten. Vraag me nu af of dat veilig was... het gaat wel om een veulen van 4 weken oud en al best wat maat en body.

Afbeelding

En zoals je vaag op de achtergrond kunt zien een gaas hekwerk om de wei heen. Maar een wolf springt daar toch zo overheen?

Lanoca
Berichten: 385
Geregistreerd: 09-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 06:36

Ik neem aan dat een paarden merrie haar veulen tegen een wolf zou kunnen beschermen, maar als het veulen niet bij haar blijft en tegen die afrastering aan rent heb je ook problemen.
Laatst bijgewerkt door Lanoca op 20-04-18 06:40, in het totaal 1 keer bewerkt

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 06:39

cp112 schreef:
assie schreef:
Jongens... het is nog helemaal geen wolf hè. Voor hetzelfde geld is het de valse hond van de achterburen geweest. Of een aaseter die het al dode dier heeft aangevreten.

Meteen die wolf-hysterie.

Hartstikke sneu voor het veulen. Maar laten we niet meteen de wolf de zondebok maken.





Ben je er van op de hoogte dat hier in de regio al meerdere schapen doodgebeten/opgegeten zijn door ten minste 2 verschillende wolven? Dit is aangetoond afgelopen week.

Zo ook lammeren van een vriendin van mij. Geen prettig gezicht.

Het is een kwestie van tijd voor de Wolven opschalen naar groter vee. Het zal mij dan ook niet verbazen dat dit veulen daar het slachtoffer van is.

Ja. Er is van 12 schapen aangetoond dat het om die wolven ging. En om even zoveel schapen dat het toch niet om een wolf ging.
Vreselijk voor de schapen, het veulen en hun eigenaren. Of het nou een wolf was of een hond. Je dier is dood.

En ja. De kans is aanwezig dat het een wolf was. En het is goed om je bewust te zijn van de gevaren. Maar zolang het niet is bewezen dat het een wolf was in dit veulengeval ben ik aanhanger van het idee "onschuldig tot het tegendeel is bewezen".
Ik hou niet zo van het meteen met de vinger wijzen.

En... is dit veel erger dan de kippen; cavia's en konijnen die geroofd worden door marters, katten en vossen? Omdat het nu om "onze" paarden gaat? Volgens die redenatie zouden er heel veel dieren weg moeten uit Nederland.

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 07:11

Het is inderdaad een verschil om wat voor veulen het gaat. Is dat een shetlander van een paar dagen of een KWPN veulen van zes maanden? Dat maakt ook verschil. In het laatste geval zou ik me meer zorgen maken..

Verder zijn er tal van initiatieven onder schapenhouders om hun dieren te beschermen. Een leuk voorbeeld hier is het houden van ezels, omdat die behoorlijk agressief kunnen zijn tegen "hondachtigen" en de aanval inzetten.

Op Facebook zijn verschillende groepen te vinden, ook rondom omheining etc.

Barramundi

Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 07:11

Lanoca schreef:
@Barramundi, ik woon ook in Australië, nooit Oddball de film gezien? Dat is de film over de Maremmas en de pinguïns.

Nee.... heb wat gemist geloof ik. Weet wel waar ik naar op zoek ga na mijn vakantie. Thanks voor de tip!

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 07:27

beert schreef:
Het is inderdaad een verschil om wat voor veulen het gaat. Is dat een shetlander van een paar dagen of een KWPN veulen van zes maanden? Dat maakt ook verschil. In het laatste geval zou ik me meer zorgen maken..

Heh???

Het zou toch te gek zijn als je een ezel of hond of alpaca zou moeten aanschaffen als je ergens gewoon wat leuke paardjes hebt rondlopen.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Veulen doodgebeten in weiland Valthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 07:44

Eigenlijk best erg om te lezen hoe sommige erin staan. Wolf moet maar (het liefst) dood/weg omdat het mogelijk hun vee buiten kan grijpen.

Sinds wanneer is alle natuur van ons?
Waarom moet alles weg of dood wat in onze ogen een bedreiging kan wezen?
Waarom beginnen we gelijk te roepen, weet je wel niet wat het kost om een bepaalde omheining te plaatsen?

Deze aarde is niet alleen van ons, deze aarde is ook van de dieren.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 07:50

Heel erg dit.
Maar hoeveel veulens sterven er niet door andere oorzaken? Zoals in een sloot gesukkeld, in de omheining geraakt en zodanig gewond dat het veulen moet ingeslapen worden, door stommiteiten van de eigenaar, gebeten door een hond, etc.
Dat er geen plaats zou zijn voor de wolf omdat er een veulen doodgebeten is (of beter gezegd: zou zijn) door een wolf dat is toch te gek. Dan is er in dezelde logica ook geen plaats voor sloten, omheiningen, paardeneigenaren en honden. Toch te gek voor woorden.

Janneke2

Berichten: 22746
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 07:58

Heel veel sterkte voor de eigenaar...!

En bij voetbal zeg ik wel eens:"dat spelletje interesseert mij niet - maar wat het met mensen doet vind ik razend interessant".

Als natuurmens denk ik dat ook wel over de wolf.

"Man is not alone in space" - er lopen nog al wat andere beesten op deze planeet - en dat is van tijd tot tijd moeilijk.

En het is nogal onnatuurlijk om een enkele merrie met veulen 'snachts alleen op de wei te hebben. Ik weet de precieze omstandigheden niet, maar wij paardenmensen vergeten dit nog wel eens...

En ik citeer met instemming:
assie schreef:
Jongens... het is nog helemaal geen wolf hè. Voor hetzelfde geld is het de valse hond van de achterburen geweest. Of een aaseter die het al dode dier heeft aangevreten.

Meteen die wolf-hysterie.

Hartstikke sneu voor het veulen. Maar laten we niet meteen de wolf de zondebok maken.

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 07:59

Het zal eerst goed uit de klauw moeten lopen voor men beseft dat Nederland geen grote dierentuin is.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 08:07

aadburg schreef:
Het zal eerst goed uit de klauw moeten lopen voor men beseft dat Nederland geen grote dierentuin is.

In mijn ogen een kortzichtige uitspraak die geuit lijkt te worden uit angst, angst waarvoor?
Voor de wolf? Of toch meer verschillende soorten dieren omdat je spreekt over een dierentuin.
Volgens mij is de mens die de meeste dieren bezit.

Als het is puur omdat de wolf een dier van ons kan grijpen, dan doen wij het zelf toch niet goed Wij beschermen onze dieren dan toch niet goed.
Waarom kan het in heel veel landen over de wereld wel en hier niet?
Niet het excuus NL is te klein, want wederom de mens eigent zich alles toe.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 08:07

"De natuur" is echt altijd zo'n kul reden die ook nog eens altijd misbruikt wordt. Als je daar over begint is het juist natuur om onszelf en ons vee tegen de wolf te beschermen. De wolf zelf doet dat ook hoor, of denken jullie dat ze er bij gaan staan kijken als een ander diersoort een dier uit hun roedel op wil gaan eten? Ook het argument om maar een getrainde hond te kopen vind ik erg makkelijk. Wolven vallen honden juist gemakkelijk aan omdat zij dat als bedreiging zien. Nou ik ga mijn honden daar niet aan wagen hoor, kunnen ze nog zo getraind zijn. Ik heb mijn dieren in de eerste plaats gekocht om hun functie, maar ik heb er ook echt wel een emotionele band mee dus ik doe wat ik kan om ze te beschermen en als ik daar een wolf voor moet afschieten so be it.

Een paar wolven hier en daar zal ook niet zo'n probleem geven, maar je kunt nu al uittellen dat het door dit geknuffel straks vreselijk uit de hand gaat lopen.

Janneke2

Berichten: 22746
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 08:18

Nies_ schreef:
"De natuur" is echt altijd zo'n kul reden die ook nog eens altijd misbruikt wordt. Als je daar over begint is het juist natuur om onszelf en ons vee tegen de wolf te beschermen.


De kul in het argument zie ik niet zo.
Een paard hoort een kudde om zich heen te hebben, liefst inclusief een paar hengsten (al dan niet gecastreerd).
1 merrie kan natuurlijk de wolf aanvallen - maar op dat moment is het veulen dus wel onbeschermd (= moeder tussen roofdier en haar kind in).

Citaat:
Ook het argument om maar een getrainde hond te kopen vind ik erg makkelijk. Wolven vallen honden juist gemakkelijk aan omdat zij dat als bedreiging zien. Nou ik ga mijn honden daar niet aan wagen hoor, kunnen ze nog zo getraind zijn.

Het gaat om gespecificeerde hondenrassen, type Berner Senner of iets dergelijks.
Ik vind het andermaal een goede maatregel: herders hebben niet voor niets een hond.
Citaat:
Ik heb mijn dieren in de eerste plaats gekocht om hun functie, maar ik heb er ook echt wel een emotionele band mee dus ik doe wat ik kan om ze te beschermen en als ik daar een wolf voor moet afschieten so be it.

Ik ook, ik wil paardrijden en ik eil een kat op schoot.

...maar dat is 2x tamelijk on-natuurlijk.
Ik ben niet van plan om te gaan schieten.
Citaat:
Een paar wolven hier en daar zal ook niet zo'n probleem geven, maar je kunt nu al uittellen dat het door dit geknuffel straks vreselijk uit de hand gaat lopen.

...welk geknuffel?
Ik vind het erg wonderlijk klinken. (Alsof wie geen wolven wil uitroeien maar meteen knuffelt...)

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 08:22

Als een huisdier een wild dier pakt is het de natuur.
Als een wild dier een huisdier pakt moet het gedood?

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Veulen doodgebeten in weiland Valthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 08:27

Ik heb net het bericht van de eigenaar gezien en de pony's zijn overdag aangevallen. De merrie is helaas ook overleden. Ze waren in de ochtend gecontroleerd en s middags werden ze aangetroffen. Verschrikkelijk om je dieren zo te moeten vinden, wie of wat het ook gedaan heeft.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 08:28

Hmm, het blijft een moeilijk punt die wolf.

Wat veel mensen vergeten is dat er ook onvoldoende informatie voor handen is over de aanvallen.
Bij mij in een straal van 20 km zijn 4 aanvallen geweest, dna wees naar de wolf.
Daar hoor je nergens wat van terug.

Dan is het ook niet raar dat mensen denken dat het wel meevalt, in de beschikbare informatie komt dat ook naar voren.
Gisteravond heb ik op een bijeenkomst(geen Nowolves of iets in die trant, gewoon jaarvergadering ) gehoord dat zowel Nederland als Belgie een vaste wolf hebben.
Dan is er geen sprake meer van die wanderwolven op een moment.

Verder verbaas ik mij over alle "wolvenexperts" die zeggen dat het allemaal wel op te lossen is met een kbh of een ezeltje. Die worden ook gewoon aangevallen en hopelijk wint dan het dier dat aan onze kant staat.
Tijdens mijn trektochten door Duitsland en Roemenie heb ik ook gepraat met verschillende herders, heel toevallig hadden die allemaal wel een geweer bij zich (Moeten we dat nu ook gaan verlangen van herders in Nederland?). Ook veel karkassen gezien van aangevallen dieren,zowel kbhhonden als vee als wolven. Maar tot nu toe is het vooral "wij van wceend.... in kbh-land.
Totdat de bijt-incidenten uit de hand lopen. Want een goed getrainde hond doet dat niet in de goede omstandigheden. Maar helaas wijst de praktijk anders uit, vaak buiten de schuld van het beestje omdat alleen maar zijn werk deed.
Maar zo'n hond wordt in toeristische gebieden helemaal niet blij. Al die mensen langs het hek van de kuddes, vooral mensen die kinderen er ook nog even overheen zetten onder het mom "ga maar schaapje aaien". En we moeten vooral lering trekken bij landen die totaal verschillend zijn van Nederland. Al ging het alleen maar om de ruimte, maar ook de mentaliteit is een groot issue. Zie kbhhond, het is pluizig dus aaibaar.
Men vergeet ook dat een deel van de schapenhouders afhankelijk is van hun opdrachtgever, veelal een organisatie die deze winter om andere redenen in het nieuws was. Dan weet je ook dat deze mensen op dit moment aan handen en voeten gebonden zijn, ze moeten zich houden aan regels die niet op wolven gericht zijn.

Ook in die andere landen zijn mens en dier slachtoffer, ook in die andere landen hebben ze last.
Laten we gewoon praktisch blijven en kijken wat nodig is.

Nederland is een aangelegd park vergeleken met andere landen, in dat park kan best een wolf.
Maar dan zal er een beheersplan moeten komen, informatie en voorlichting en ook een afschietbeleidt bij repeterende wolven.
Ben ik pro afschieten, nee. Maar ik snap wel dat mensen er anders tegenaan kijken in bijv. kop van Noord-Holland dan mensen bij de grens.

Op papier zijn al die oplossingen en gedachten prachtig. het idee van de wolf in ons Nederlandje in prachtig. Maar laten we gewoon reëel blijven en praktisch nadenken. Niet alles hoeft dood, dat geldt voor zowel vee als wolf.
Laatst bijgewerkt door minikatje op 20-04-18 08:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Sansevieria
Berichten: 4198
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 08:30

Afschuwelijk zo iets als eigenaar mee te moeten maken, dan hoop je echt alleen maar dat ze snel dood waren, en niet nog te veel moesten lijden....

Minikatje, helemaal met je eens.
Zowat de eerste zinnige post die ik lees mbt dit thema _/-\o_
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 20-04-18 08:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 08:31

Anoeska27 schreef:
Ik heb net het bericht van de eigenaar gezien en de pony's zijn overdag aangevallen. De merrie is helaas ook overleden. Ze waren in de ochtend gecontroleerd en s middags werden ze aangetroffen. Verschrikkelijk om je dieren zo te moeten vinden, wie of wat het ook gedaan heeft.

Inderdaad verschrikkelijk. Wat het ook geweest is.


Dat heb je mooi omschreven minikatje

Jorex

Berichten: 9935
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Veulen doodgebeten in weiland Valthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 08:34

Is de pony dan niet overdag bevallen en dat kan dan mis zijn gegaan en dan later heeft er dier de al dode dieren aangevreten? Of liep het veulen er al langer langs? Er mist nogal veel informatie wat dat betreft. Maar echt vreselijk voor de eigenaar zo om zowel je veulen als merrie te verliezen.

Daantjuh88

Berichten: 1733
Geregistreerd: 13-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 08:38

Ik krijg er alleen maar de kriebels van! In Markelo was ook een schaap doodgebeten door een wolf (bewezen) Wij wonen daar dichtbij en nu ik dit lees haal ik mijn veulen maar binnen 's nachts denk ik.

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 08:40

Barramundi schreef:
Wauw!! Ik woon in Australie en van kuddebewakingshonden voor kippen en pinguins had ik echt nog nooit gehoord. Fantastisch, bedankt voor het delen van die link! Erg interessant om te lezen.
Alpaca's tussen de schapen wordt idd regelmatig toegepast hier tegen wilde honden, dingoes en vossen. Of die ook opgewassen zijn tegen wolven, weet ik idd ook niet.
In Italie waar de Marremano vandaan komt ( de hond met stamboom uit Toscane btw) is de hond ook bekend als Cane da Pecora ( hond vh schaap) Pastore Abruzzese, Mastino Abruzzese. Eerder had je meerdere ondersoorten ; met wel de gemeenschappelijke functie en witte kleur. maar je ziet ze nog in Abruzzo en Le Marche onder andere waar ze schapen hebben. Een kennis daar van mij heeft 30 honden op zo een 400 schapen. Tevens kom je ze ook wel zonder schaapherder tegen. Het zijn zeer zelfstandige honden. Eerder als de schapen herder ze niet goed te eten gaven, trokken ze weg met de schapen en kon de schaapherder zelf er niet meer bij. Tevens als je ze tegenkomt op een wandeling of met je camera in aanslag komen ze flink voorruit op je af. Rustig de andere kant oplopen , niet aanstaren is voldoende. Qua ruimte vind ik ze daarom wel geschikt voor Australia maar niet echt voor Nederland. Ook niet qua mentaliteit mbt het zelfstandige karakter . In Italie is het dood normaal dat je ze tegen komt. In principe zijn het honden die goed samen werken. Zo bij 1 schapenhouder , aanloop reuen bij zijn kaas makerij. Zijn eigen bij stal en mee met de schapen. Helaas zijn er ook mensen die zich daar bezig houden met groter en feller karakter. Maar het zijn werkelijk schitterende honden qua functionaliteit. . Ze worden in groepen gehouden omdat 1 a 2 honden ook weinig beginnen tegen wolf.

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 08:40

fransje23 schreef:
Als een huisdier een wild dier pakt is het de natuur.
Als een wild dier een huisdier pakt moet het gedood?

_/-\o_
Ja. En de dieren moeten maar goed lezen welk stickertje wij erop hebben geplakt.
‘Oh, ik zie het het al,dit is een huisdier,deze laat ik staan. Ik ga wel op zoek naar een wild dier’ , aldus de vermeende wolf :roll: