Veulen doodgebeten in weiland Valthe

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Veulen doodgebeten in weiland Valthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-18 21:16

RTV Drenthe
Ongeval
Ingezonden door Bokker Mariska_28


In een weiland in Valthe, achter de Hunzebergen, is een doodgebeten veulentje gevonden.

In het weiland lag gescheurd vlees. De maag van het veulen is opgegeten. Het is nog onduidelijk door wat voor dier het veulen is aangevallen. Volgens de politie worden sporen en DNA onderzocht om te kijken of er sprake is van een aanval door een wolf.

Anoniem

Re: Veulen doodgebeten in weiland Valthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:21

Heel dichtbij zo...
Er zijn ook al meerdere schapen doodgebeten door tenminste 2 verschillende wolven.

Echt triest, kijk je 11 maanden uit naar zo'n wondertje, gebeurt er dit.
Heel veel sterkte voor de eigenaar.

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:27

DNA onderzoek zal uitwijzen of dit door een wolf is gedaan, al is het dit keer geen wolf geweest is het een kwestie van tijd tot een wolf wel een veulen grijpt. Als er niet heel drastisch word ingegrepen staat ons nog heel veel ellende te wachten.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Veulen doodgebeten in weiland Valthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:39

Nee joh aadburg de wolf is zo geweldig in nederland, ze zullen nooit vee pakken want er is genoeg wild (ja ben sarcastisch) Je kan de wolf niet tegenhouden, maar je moet echt niet blij zijn dat de wolf naar een regio als NL komt

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Veulen doodgebeten in weiland Valthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:42

En de meeste Nederlanders zijn zo blij met de wolf :roll: :n Er is geen plek in Nederland voor zo'n dier. Er is hier geen groot wild (behalve reeën) voor de wolven hier...

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Veulen doodgebeten in weiland Valthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:44

Ik hoor het ze ook nog zo hard roepen "nee hoor, de wolf eet geen vee".

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:46

Ik las het vanavond al, oh sjongejonge, wat vreselijk..ook voor de merrie, traumatisch. Ik weet niet of ik mijn paarden nog wel buiten durf te laten s nachts de komende zomer eerlijk gezegd. Een paar weken geleden is er een wolf gefilmd in Ter Apel en nu dit in Valthe. Allemaal heel dichtbij..

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:52

Jongens... het is nog helemaal geen wolf hè. Voor hetzelfde geld is het de valse hond van de achterburen geweest. Of een aaseter die het al dode dier heeft aangevreten.

Meteen die wolf-hysterie.

Hartstikke sneu voor het veulen. Maar laten we niet meteen de wolf de zondebok maken.

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Veulen doodgebeten in weiland Valthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:54

Ik ben niet hysterisch hoor.. maar ze zijn in de buurt, dat is een feit.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:54

Elk roofdier zal dat eten wat het minste inspanning kost om te vangen en het meeste (meer dan vangen kost) aan calorien oplevert. Iets met energy returned on energy invested, anders zouden ze meer energie verbranden dan ze ermee vangen en dus verhongeren. Goede omheiningen maken dat een roofdier sneller opgeeft en het een betere investering acht om op een ree te jagen ipv ons vee. Echter als (zoals we nu al zien gebeuren) een roofdier (zoals de wolf) al geleerd heeft dat ons vee een makkelijke en (door hoger vet gehalte, vet is schaars in de natuur en dus erg gezocht) rijkere prooi is dan een ree, dan wordt het moeilijker om ze met een omheining van het vee weg te houden. Meer investeren om er toch bij te komen wordt dan nl aantrekkelijker. Heel rap fors betere omheiningen, veekerende heggen, gaas, hogere stroom draden, etc. plaatsen is dus noodzakelijk.

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:57

Heeft niks met hysterie maar alles met realiteit te maken, ze hebben die wolven 170 jaar geleden niet voor niets uitgeroeid!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 22:02

assie schreef:
Jongens... het is nog helemaal geen wolf hè. Voor hetzelfde geld is het de valse hond van de achterburen geweest. Of een aaseter die het al dode dier heeft aangevreten.

Meteen die wolf-hysterie.

Hartstikke sneu voor het veulen. Maar laten we niet meteen de wolf de zondebok maken.
Vlakbij de plek waar het veulen dood is gebeten zijn minimaal 2 wolven geweest die in totaal ik meen 12 schapen hebben doodgebeten, dat is een feit. :)
Dus als een 'gewone' hond dit veulen heeft dood gebeten, is een wolf daar zeker ook toe in staat.

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 22:13

aadburg schreef:
Heeft niks met hysterie maar alles met realiteit te maken, ze hebben die wolven 170 jaar geleden niet voor niets uitgeroeid!

Uitroeien is de specialiteit van de grote heerser van deze planeet. ;)

Over asielzoekers mag je niets zeggen, want de wereld is van iedereen. Maar zodra het een dier is is het direct een schandaal. Waar we die onbeschoftheid en dát egoïsme vandaan halen is me een raadsel.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 22:14

aadburg schreef:
Heeft niks met hysterie maar alles met realiteit te maken, ze hebben die wolven 170 jaar geleden niet voor niets uitgeroeid!


Oh klinkt alsof je dat terecht vindt >;)

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 22:17

Palmera schreef:
aadburg schreef:
Heeft niks met hysterie maar alles met realiteit te maken, ze hebben die wolven 170 jaar geleden niet voor niets uitgeroeid!

Uitroeien is de specialiteit van de grote heerser van deze planeet. ;)

Over asielzoekers mag je niets zeggen, want de wereld is van iedereen. Maar zodra het een dier is is het direct een schandaal. Waar we die onbeschoftheid en dát egoïsme vandaan halen is me een raadsel.


Je haalt me de woorden uit mn mond. Ongelooflijk hoe sommige mensen denken. Alles moet maar weg en dood :n

Reggledoos
Berichten: 217
Geregistreerd: 19-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 22:18

Ik kan me helaas alleen maar bij Palmera aansluiten :(

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 22:25

aadburg schreef:
Heeft niks met hysterie maar alles met realiteit te maken, ze hebben die wolven 170 jaar geleden niet voor niets uitgeroeid!

Je vergeet even dat de adel destijds zoveel joeg dat er geen wild over was voor de wolf, vee (en kinderen) waren de enige overgebleven opties. De wildstand nu kan een wolvenroedel zeker voeden, maar we houden onze dieren anders (niet meer aan huis, dag en nacht buiten zonder constant toezicht, etc.), veel oude veel meer solide vormen van omheiningen mogen niet meer of zijn bv wegens innemen van teveel plek verwijderd. Wat een paard binnen houd, houd geen wolf/hond buiten. Ik geloof best dat wolf hier kan bestaan, maar wij zullen onze manier van houden en omheinen fors moeten aanpassen, lastige is daarbij niet alleen de kosten, maar ook wetgeving die dat moet toestaan en dat vrijgeven (want vergunningen circus duurt te lang en kost te veel) wordt eerder "als het kalf verdronken is dempt men de put" tijdlijn. Wolf in Nederland is een gevaarl voor onze dieren, en zeker een groot deel van dat gevaar kan ondervangen worden door aanpassingen van onze kant, maar dan moeten we wel die verantwoordelijkheid nemen ipv afwachten, klagen en de overheid de keuzes laten maken.

Druk zetten dus om zaken als (schuil)stallen, en geschikte omheiningen vergunningsvrij en landelijk mogelijk te maken, zowel voor paarden als voor al het andere vee wat daar ook zonder wolf baat bij heeft als beschutting voor het nederlandse weer op een open weide. Basis mogelijkheid aan paar kleurtjes (zeg donker bruin, donker groen), max. hoogte en oppervlak, paar (eetbare voor mens/dier) bomen/struiken er omheen voor de camouflage en het ziet er nog natuurlijk uit ook (mooi uitzicht voor de toeristen behouden, wat nu nog al eens reden is om schuilstallen te verbieden).

Democratie is voor/van/met ons (het volk), als wij echt wat willen, dan moeten we dus onze volksvertegenwoordigers aansturen, dat is hun taak. Wij zijn als eigenaar verantwoordelijk voor het welzijn van de dieren die wij houden, als wij voor het goed uitvoeren van die verantwoordelijkheid andere wetgeving nodig hebben, dan zullen we daarvoor dus opdracht moeten geven en liefst inclusief voorstel.

Anoniem

Re: Veulen doodgebeten in weiland Valthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 22:41

Wolven hoeven van mij absoluut niet dood. :o
Maar er moeten wel dingen veranderen als we onze dieren levend willen houden.

Koia

Berichten: 583
Geregistreerd: 07-05-10
Woonplaats: Hoogstraten

Re: Veulen doodgebeten in weiland Valthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 22:44

zet er dan een goed hek omheen, schaf een goede hond aan..maar nee. weg met de wolf. Sneu van het veulen maar newsflash: that's nature.

Anoniem

Re: Veulen doodgebeten in weiland Valthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 22:45

Tot dat het jou overkomt. ;)

baudyh

Berichten: 4274
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Veulen doodgebeten in weiland Valthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 22:51

Inderdaad diegene die zeggen mooi zo een wolf hebben zelf geen veulen lopen. Ik vind het niks. Wolven horen hier niet meer. We zijnet dicht bevolkt hiervoor. Vangen en uitzetten waar ze wel passen

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 22:59

Anoniem schreef:
assie schreef:
Jongens... het is nog helemaal geen wolf hè. Voor hetzelfde geld is het de valse hond van de achterburen geweest. Of een aaseter die het al dode dier heeft aangevreten.

Meteen die wolf-hysterie.

Hartstikke sneu voor het veulen. Maar laten we niet meteen de wolf de zondebok maken.
Vlakbij de plek waar het veulen dood is gebeten zijn minimaal 2 wolven geweest die in totaal ik meen 12 schapen hebben doodgebeten, dat is een feit. :)
Dus als een 'gewone' hond dit veulen heeft dood gebeten, is een wolf daar zeker ook toe in staat.

Dat een wolf daartoe in staat is zal ik niet ontkennen.
Dat een wolf het heeft gedaan is nog geen vaststaand feit.
Dat die 2 wolven zijn gezien... feit.
Dat ze verantwoordelijk zijn voor al die schapen is (nog) niet bewezen in alle gevallen volgens mij. En het zal je verbazen hoe vaak een hond dat doet.
Eigenlijk alle buur-boeren uit mijn dorp zijn al vaker schapen kwijt geraakt aan honden.

En dat is mijn punt... niet meteen naar die wolf wijzen. Dan komt er (weer) zo'n hetze. Die misschien helemaal niet terecht is.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 23:01

Helemaal mee eens, maar hier hebben we bijvoorbeeld grote roofvogels en vossen.
Dat betekent dat wij onze konijnen en kippen daartegen moeten beschermen.
Zou er hier overduidelijk een slachtoffermakende wolf rondlopen (zoals vhGoedeLeven ook al omschreef) dan dienen schapen en andere risicolopende diertjes ook daartegen beschermd te worden!


Vind het dieptriest voor het veulen EN het moedertje ;(

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 23:06

Ik vind het erg zielig voor de wolf beesten hebben er ook niet om gevraagd om weer ergens terug gezet te worden net als de dieren in de oostvaarderplassen.
Domme ideeën van domme mensen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 23:06

assie schreef:
Anoniem schreef:
Vlakbij de plek waar het veulen dood is gebeten zijn minimaal 2 wolven geweest die in totaal ik meen 12 schapen hebben doodgebeten, dat is een feit. :)
Dus als een 'gewone' hond dit veulen heeft dood gebeten, is een wolf daar zeker ook toe in staat.

Dat een wolf daartoe in staat is zal ik niet ontkennen.
Dat een wolf het heeft gedaan is nog geen vaststaand feit.
Dat die 2 wolven zijn gezien... feit.
Dat ze verantwoordelijk zijn voor al die schapen is (nog) niet bewezen in alle gevallen volgens mij. En het zal je verbazen hoe vaak een hond dat doet.
Eigenlijk alle buur-boeren uit mijn dorp zijn al vaker schapen kwijt geraakt aan honden.

En dat is mijn punt... niet meteen naar die wolf wijzen. Dan komt er (weer) zo'n hetze. Die misschien helemaal niet terecht is.
Het is wel bewezen dat die 2 wolven schapen hebben dood gebeten daar en in het gunstigste geval waren het er maar 2. :)
Ik heb absoluut niks tegen wolven, ik vind ze prachtig... maar als je je merrie drachtig hebt, 11 maanden uit kijkt naar je veulentje en dat dan alles goed gaat, bevalling succesvol en dat het dan dood wordt gebeten... ik denk dat ik gek zou worden.
Het is nog geen feit dat een wolf dit heeft gedaan, maar nogmaals, er lopen daar minimaal 2 wolven rond die bewezen schapen hebben doodgebeten.
Dus de kans is wel groot dat als een hond al in staat is een veulen dood te bijten, een wolf dat zeker is.