NK Jachtpaarden verhuist naar De Valouwe in Ede

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

NK Jachtpaarden verhuist naar De Valouwe in Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-18 07:33

edestad.nl
Overige

Afbeelding
NK Jachtpaarden 2017. Foto door aniek1985

Het NK Jachtpaarden vond 35 jaar lang plaats in het bos van Paleis Soestdijk, maar daar is een einde aan gekomen. De organisatie heeft de nieuwe locatie gevonden op landgoed De Valouwe in Ede, waar in het verleden internationale wedstrijden zijn verreden. Zaterdag 21 april vindt daar het NK Jachtpaarden plaats.

Het NK jachtpaarden is de afsluiting van het (slip)jacht seizoen. Hier strijden de leden van de Jachtvereniging Soestdijk, Koninklijke Nederlandsche Jacht Vereeniging, de Midland Hunt en de Veluwe Hunt om de felbegeerde titel 'Nederlands Kampioen Jachtpaarden'. Daarnaast is er de Members klasse (lichte klasse) waar de nationaal kampioen uit voortkomt.

KLASSE
Omdat een nieuwe locatie nieuwe kansen biedt, is de klasse 'Open International Hunter Championship' (OIHC) toegevoegd. Hieraan kunnen ruiters met een andere nationaliteit, of lid zijnde van een andere jachtvereniging deelnemen. De voorwaarden voor deelname zijn gelijk voor het NKJ en het OIHC.

CROSS
De organisatie heeft hard gewerkt om een geheel nieuwe cross te bouwen. De opzet van het strodorp is gecentreerd om de grote waterpartij, waardoor vanaf deze plek veel hindernissen te zien zijn.

Meer informatie over het evenement is te vinden op http://www.nkjachtpaarden.nl.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: NK Jachtpaarden verhuist naar De Valouwe in Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 07:36

Oh wat jammer dat het niet meer in Soest is.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: NK Jachtpaarden verhuist naar De Valouwe in Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 08:07

Ik vind het juist leuk dat het naar mij in de buurt verhuisd, ga zeker even kijken.

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 08:10

ja, ik ook, ben er nog nooit geweest eigenlijk :)

Blacky94

Berichten: 3470
Geregistreerd: 07-07-08

Re: NK Jachtpaarden verhuist naar De Valouwe in Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 09:32

Het is nou ook weer niet zo dat Soest en Ede zó ver uit elkaar liggen... :=
Maar idd leuk! Waarschijnlijk dat ik wel even ga kijken die zaterdag :)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 10:08

Blacky94 schreef:
Het is nou ook weer niet zo dat Soest en Ede zó ver uit elkaar liggen... :=
Maar idd leuk! Waarschijnlijk dat ik wel even ga kijken die zaterdag :)


Dat is zo. Maar mijn paard staat letterlijk om de hoek van waar het eerst gehouden werd.

Nu moet ik er echt naar toe.

Geen wereldreis uiteraard.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 11:26

Als ik het goed lees wordt er een jachtpaard Nederlands Kampioen, en een jachtruiter nationaal kampioen - maar die nationaal kampioen (wat is het verschil tussen nationaal en Nederlands?) rijdt in een andere klasse dan de Nederlandse Kampioen Jachtpaard?
Kan iemand mij uitleggen hoe dat zit? Dat nationale kampioenschap voor de members (ruiters) is een andere jacht (want het is een 'lichte klasse') dan de paarden (en ruiters) die om het Nederlands kampioenschap jachtpaard strijden?
Ik snap er geen hout van nl :+

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 08:49

Ibbel schreef:
Als ik het goed lees wordt er een jachtpaard Nederlands Kampioen, en een jachtruiter nationaal kampioen - maar die nationaal kampioen (wat is het verschil tussen nationaal en Nederlands?) rijdt in een andere klasse dan de Nederlandse Kampioen Jachtpaard?
Kan iemand mij uitleggen hoe dat zit? Dat nationale kampioenschap voor de members (ruiters) is een andere jacht (want het is een 'lichte klasse') dan de paarden (en ruiters) die om het Nederlands kampioenschap jachtpaard strijden?
Ik snap er geen hout van nl :+


Zoals ik het heb begrepen is het natuurlijk het NK Jachtpaarden. Het paard staat centraal. Het paard moet - ongeacht wie er op zit - een perfect jachtpaard zijn om Nederlands Kampioen te worden, daarom wordt het dus ook gereden door de jury. Die strijd gaat dus logischerwijs tussen paarden uit de hoogste categorie. De bijbehorende ruiter die het paard presenteert krijgt dus verder geen titel, of nouja: de eer dat hij zo'n goed paard heeft.

Onder jagers wordt er nog wel makkelijk met paarden geschoven, dus daar komt het een beetje uit voort. Mocht het paard van de huntsman bijvoorbeeld kreupel raken, dan mag hij een willekeurig paard uit de groep vorderen om de jacht af te kunnen maken. Daarom moet ieder paard perfect voor elkaar zijn, zodat iedereen er op kan rijden.

In de andere klasse wordt er dus gestreden voor het kampioenschap door de ruiter en paard als combinatie. :j

Ik denk dat het ene 'Nederlands' heet en het andere 'nationaal' om het verschil nog maar extra te laten zien. Daarbij denk ik dat het voor de extra duiding wel mooi is om het beste jachtpaard 'Nederlands' kampioen te noemen, zodat het in vergelijking kan staan met bijvoorbeeld het beste Engelse/Schotse/Ierse jachtpaard.

tabaflab

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 10:47

Dat er zo makkelijk met paarden wordt geschoven is echt ontzettend handig, zal je in dressuur niet zo snel tegenkomen

Mies

Berichten: 3988
Geregistreerd: 24-03-08
Woonplaats: Soest

Re: NK Jachtpaarden verhuist naar De Valouwe in Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 11:00

Jammer dat het niet meer in Soest is. Het is zowat in mijn achtertuin en ik ben altijd jaren geweest. Maar in Ede ben ik er ook weer bij! :) Hoop dat ik ooit ook een keer mee kan rijden.