Stichting Dier&Recht maakt zich zorgen om manegepaarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 19:40

%) wel fijn dat het niemand wat boeit dat paarden op de helft van de manege's maar max vier uur per week! buiten komen..


Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 20:18

Alane schreef:
Sunnda schreef:
%) wel fijn dat het niemand wat boeit dat paarden op de helft van de manege's maar max vier uur per week! buiten komen..

Helft van de bezochte maneges... 46 in Nederland en 7 in België
volgens de sector paarden zijn er zo'n 1000 maneges in Nederland.

ken ook een manege, als het gaat om het gemiddelde buiten is dat in de winter ook weinig, maar ze komen wel in hal-achtige loopstal.

ik praat niets goed, iedere misstand is er 1 te veel.

witte plekken op de schoft hoeft niet gelijk van een niet passend zadel te komen, kan ook van een deken komen, geen wond gehad, toch witte haren (had toen evenmin een zadel op gehad)

Dom van mij ja. Ik vergat dat het op de andere 954 manege's in Nederland veel beter gesteld is en de paarden daar een goed leven hebben.

Ik vind het triest dat de excusus meteen voorbij vliegen:
-Zijn sportstallen niet slechter/beter?
-Ze moeten geld opleveren dus de eigenaar zorgt er heus wel goed voor.
-De stichting is een beetje raar dus vind ik de inhoud van het bericht minder belangrijk.


Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 20:27

Kinke schreef:
ik vind de stichting niet raar, ik vind het opruiers. Scoren met 'nieuws' wat in dit geval al jaren bekend is. Niemand zegt dat de inhoud van het bericht niet belangrijk is volgens mij.

Ik ken de stichting verder niet, dus mogelijk zie ik iets over het hoofd.
Maar als we toch allemaal zo slim zijn en die info al jaren bekend is..waarom staan dan nu jaren later nog steeds de paarden massaal binnen?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 20:34

Kinke schreef:
omdat mensen er zich toch niet druk om maken? Blijkbaar is het belangrijker dat we daar dan toch willen paardrijden.

Omdat je het je haast niet kan voorstellen, maar er zijn een heleboel mensen zonder enig verstand van paarden en paardrijden. Dat wil niet zeggen dat zij het niet belangrijk vinden, maar dat ze het simpelweg niet weten.

Mijn collega's vragen nog steeds waarom paarden muilkorven dragen, wat galop is (dat heet rennen toch)
en waarom paarden geen deken ophoeven.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 20:37

Jildau schreef:
Sunnda dat zijn geen excuses. Ik geloof direct dat er maneges zijn waar het niet goed geregeld is en ik geloof ook dat er meer op paardenwelzijn gelet mag worden. Maar dit is weer zo'n nietszeggend flut onderzoek en roepen in de media, kenmerkend voor deze stichting.

Er zijn 53 maneges onderzocht en daarvan was het bij 28 zo dat paarden eigenlijk helemaal niet buiten komen. Zij noemen dat dan direct 'bij de meeste maneges lopen paarden niet los'. Maar dat is bij de helft van de al kleine populatie die ze onderzocht hebben zo.

Dan staat er dat in bijna 25 procent van de maneges de paarden niet schoon konden liggen. Wat is schoon? Als je bij mijn paard twee uur na het uitmesten zijn stal bekijkt ligt er vast ook alweer mest of een natte plek. Wat is niet schoon? Waren het echt ontzettend smerige stallen?

Nouja zo kan ik nog wel even doorgaan maar als ik zo'n onderzoek ingeleverd had op het HBO hadden ze mij heel hard uitgelachen.

Daarnaast hebben zij eerder iets geroepen over kalversterfte bij melkveebedrijven en gooiden ze allerlei vreselijke foto's op social media. Foto's van andere landen en welke totaal niks met de melkveehouderij in Nederland te maken hadden. Maar toch creëer je zo een heel slecht imago voor de hele tak en dat vind ik zonde. Net als dat ze nu een slecht imago creëeren voor maneges.

Geloof jij echt daadwerkelijk dat het bij de andere manege's beter is?
Dat klinkt mij naief in de oren.

Sterker nog, ik denk dat als je alle 1000 manege's beoordeelt de stand niet 50/50 blijft. Maar eerder 70/30 wordt in het nadeel van de manege's.
Zeker in de wintermaanden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, Amarins2, angrywolf, Anneloes___M, Bielsje, bora, dollyspikkel, Eliine, janneke584, Jette, Jorex, koend, maitestar23, Megane, noviceh, schumiegirl, siloux, Suzysuze, Swift en 76 bezoekers