Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 08:58

Laat die wolf nou maar fijn in Duitsland blijven. SBB wordt van loslopende honden al bloed nerveus.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 09:06

Alane schreef:
Dat was het uitgangspunt... dat is wat ik schreef, niet een algemeenheid.

voorbeeld: giraffen in afrika sterven massaal doordat er geen vreten meer voor hun is en ze hebben geen mogelijkheid om verder te migreren naar bijv. Europa, zeg ik heb je gelijk in, dan is voedselschaarste een natuurlijke selectie
MAAR: wanneer de mens een hek bouwt om alle giraffen zodat ze niet meer de mogelijkheid om te migreren, verder te trekken voor voedsel, dan is het mi geen natuurlijke selectie.



Ook met een hek is voedselschaarste een natuurlijke selectie want barrières zijn er altijd. Een zee, een rivier, een woestijn etc
Het hek is niet natuurlijk maar de selectie wel. De sterkste houden het het langste vol, met mazzel tot er weer eten is en dan planten ze zich weer voort.

Wil dus niet zeggen dat ik het er mee eens trouwens,

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:14

knollentuin schreef:
Anne_GTI schreef:
Bor de wolf is al mooi in de buurt inmiddels. Vanaf Kampereiland nog maar 1 nacht lopen.

En komt bor over 't hek denk je?


Misschien wolven luikje. Net als voor de kat en hond. En dan een bandje omdoen met magneetjes. Kan je ook nog bepalen hoeveel wolven er in de OVP mogen. ;)

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:35

Maar we worden gek als er een Chinese zoo een ezel in de ruimte van de tijgers doen. Maar we zouden wel een roofdier in een ruimte van dieren die niet eens meer kunnen weglopen stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:43

Furrow schreef:
Maar we worden gek als er een Chinese zoo een ezel in de ruimte van de tijgers doen. Maar we zouden wel een roofdier in een ruimte van dieren die niet eens meer kunnen weglopen stoppen.


Wat denk jij dan dat er zou gebeuren als er een wolf over het hek van de OVP klimt?

Rizette
Berichten: 4347
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:00

bruintje123 schreef:
bigone schreef:
Inmiddels gelezen dat de gedoneerde balen aan een loonwerker zijn gegeven om af te voeren, zijn dus niet nodig volgens SBB.

Maar dat is geen hooi maar voordroog.
Ik denk eerlijk gezegd ook dat het niet verstandig is dat te voeren.
Onze wel doorvoede paarden kunnen dat soms al niet niet tegen, ook al is het mooie droge.

Weet niet of het hier al gezegd is maar het hooi uit Drenthe komt uit een natuurgebied. Daarbij kan SBB het laten analyseren voor een klein bedrag maar men is zo arrogant om het te laten liggen en weg te geven.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 12:08

safina schreef:
Furrow schreef:
Maar we worden gek als er een Chinese zoo een ezel in de ruimte van de tijgers doen. Maar we zouden wel een roofdier in een ruimte van dieren die niet eens meer kunnen weglopen stoppen.


Wat denk jij dan dat er zou gebeuren als er een wolf over het hek van de OVP klimt?


Dan komt er een cameraploeg en kan de rest van Nederland hun ogen niet meer sluiten voor deze middeleeuwse vertoning.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 12:57

Furrow schreef:
Maar we worden gek als er een Chinese zoo een ezel in de ruimte van de tijgers doen. Maar we zouden wel een roofdier in een ruimte van dieren die niet eens meer kunnen weglopen stoppen.

Je hebt het niet begrepen, de OVP is vrije natuur, het hek sluit de rest van de wereld in... :D

Popstra
Berichten: 13726
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 13:40

ik zou liever de kogel krijgen dan worden aangevallen en opgevreten door roofdieren om eerlijk te zijn.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 13:44

Kuggur schreef:
Furrow schreef:
Maar we worden gek als er een Chinese zoo een ezel in de ruimte van de tijgers doen. Maar we zouden wel een roofdier in een ruimte van dieren die niet eens meer kunnen weglopen stoppen.

Je hebt het niet begrepen, de OVP is vrije natuur, het hek sluit de rest van de wereld in... :D

Bedankt voor de opheldering

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 13:55

fransje23 schreef:
Alane schreef:
Dat was het uitgangspunt... dat is wat ik schreef, niet een algemeenheid.

voorbeeld: giraffen in afrika sterven massaal doordat er geen vreten meer voor hun is en ze hebben geen mogelijkheid om verder te migreren naar bijv. Europa, zeg ik heb je gelijk in, dan is voedselschaarste een natuurlijke selectie
MAAR: wanneer de mens een hek bouwt om alle giraffen zodat ze niet meer de mogelijkheid om te migreren, verder te trekken voor voedsel, dan is het mi geen natuurlijke selectie.



Ook met een hek is voedselschaarste een natuurlijke selectie want barrières zijn er altijd. Een zee, een rivier, een woestijn etc
Het hek is niet natuurlijk maar de selectie wel. De sterkste houden het het langste vol, met mazzel tot er weer eten is en dan planten ze zich weer voort.

Wil dus niet zeggen dat ik het er mee eens trouwens,


verschil met die natuurlijke barrières is:
1) het gebied waar het om heen zit is vele maken groter
2) er is balans, van predator, prooi, groenvoer, insecten enz.
3) natuurlijke grenzen worden overschreden... de grote trek bijv. in Afrika... daar steken ze gewoon de rivier vol met krokodillen over. (in hetzelfde afrika wilden men het pad van de grote trek beïnvloeden dmv hekken... die hebben het niet gehouden, restanten zijn nog te vinden)

Als er geen circle of life is dan is het al niets natuurlijks meer...

Anoniem

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 14:02

Al stop je 15 herten in en kooitje zonder eten. Als de zwakste het eerste dood gaat van de honger is dat natuurlijke selectie. Ik denk dat dat is wat Fransje23 probeert te zeggen.

Natuurlijke selectie kan ook plaatsvinden in een door de mens gecreëerde situatie.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 14:10

safina schreef:
Al stop je 15 herten in en kooitje zonder eten. Als de zwakste het eerste dood gaat van de honger is dat natuurlijke selectie. Ik denk dat dat is wat Fransje23 probeert te zeggen.

Natuurlijke selectie kan ook plaatsvinden in een door de mens gecreëerde situatie.

Ik begrijp wat er gezegd wordt maar ben het er niet mee eens.

Want wie zegt dat die 1e van de 15 ook als eerste gestorven was in vrijheid? Of op dat moment?
gooi je beesten in een omheind stuk, is het geen natuur als in wildernis meer.
Zijn het dan ook nog eens exoten, dan al helemaal niet meer.

Ben ik er dan voor om de alle dieren dan maar bij te voeren? Nee.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 14:45

Idd Safina :j

Het versterven/uithongeren is een natuurlijk proces ongeacht de situatie. Een kogel is geen natuurlijk proces.

Natuurlijke barrières kunnen niet altijd overschreden worden denk aan eilanden, grote kloven etc. Ecosystemen zijn niet altijd optimaal en ook onderhevig van vele invloeden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 15:31

Popstra schreef:
ik zou liever de kogel krijgen dan worden aangevallen en opgevreten door roofdieren om eerlijk te zijn.


Ik ook.

Maar mag het dan buiten de OVP wel en daarbinnen niet? Of mogen roofdieren in het algemeen geen andere dieren aanvallen en opeten, overal op deze wereld?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 16:09

fransje23 schreef:
Idd Safina :j

Het versterven/uithongeren is een natuurlijk proces ongeacht de situatie. Een kogel is geen natuurlijk proces.

Natuurlijke barrières kunnen niet altijd overschreden worden denk aan eilanden, grote kloven etc. Ecosystemen zijn niet altijd optimaal en ook onderhevig van vele invloeden.

:\ waarom maakt een ieder zich dan zo druk als bij een boer de dieren geen eten krijgen, of bij een hobbydierhouder?
Is ja toch natuurlijk, de zwaksten gaan dood en als je pech hebt zijn ze allemaal zwak.
Ala... ik had ze bijna van het eten af en toen gingen ze natuurlijk dood....

sterregoud
Berichten: 1838
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 16:27

Het woord ' natuurlijk' lijkt synoniem voor goed, maar dat is het in de praktijk lang niet altijd. Natuurlijk kan ook wreed zijn, of heel pijnlijk etc.

Als wij de Natuur zouden volgen, zouden we bijv. geen anti biotica slikken , geen pijnstillers etc. Natuurlijk is niet per definitie beter dan niet natuurlijk, ook al klinkt het wel zo.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110655
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 16:35

Kuggur schreef:
Furrow schreef:
Maar we worden gek als er een Chinese zoo een ezel in de ruimte van de tijgers doen. Maar we zouden wel een roofdier in een ruimte van dieren die niet eens meer kunnen weglopen stoppen.

Je hebt het niet begrepen, de OVP is vrije natuur, het hek sluit de rest van de wereld in... :D


En zo'n wolf wil gewoon 'herderen', of in dit geval 'herteren' :')

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23423
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 16:50

Herteten :)* :')

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 17:20

En een obesitas Wolfprobleem als we rekenen dat één wolf ons van 2000 dieren gaat verhelpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 17:40

Alane schreef:
fransje23 schreef:
Idd Safina :j

Het versterven/uithongeren is een natuurlijk proces ongeacht de situatie. Een kogel is geen natuurlijk proces.

Natuurlijke barrières kunnen niet altijd overschreden worden denk aan eilanden, grote kloven etc. Ecosystemen zijn niet altijd optimaal en ook onderhevig van vele invloeden.

:\ waarom maakt een ieder zich dan zo druk als bij een boer de dieren geen eten krijgen, of bij een hobbydierhouder?
Is ja toch natuurlijk, de zwaksten gaan dood en als je pech hebt zijn ze allemaal zwak.
Ala... ik had ze bijna van het eten af en toen gingen ze natuurlijk dood....


We hadden het over wat natuurlijke selectie is. Als een boer of hobbydierhouder zijn beesten niet voert en de zwakste gaat eerst dood en de sterke dieren overleven en reproduceren, is dat ook een vorm van natuurlijke selectie. Wat ik of wie dan ook daarover denkt staat er los van (zoiets lijkt me trouwens gruwelijk).

Oostvaardersplassen idem. Als de zwaksten binnen de hekken als eerste sterven door voedselgebrek en de sterken overleven en reproduceren, is dat een vorm van natuurlijke selectie. Dat het een vorm van natuurlijke selectie is wil niet zeggen dat het dan ook moreel dan ook juist om dat gebied op die manier te beheren.

Natuurlijke selectie betekent eigenlijk niet meer dan dat de dieren die zich genetisch het beste hebben aangepast aan de omstandigheden waarin ze moeten leven (in ons voorbeeld aan omstandigheden met weinig eten) overleven en zich reproduceren. Deze meest optimale genen geven zij weer door naar de volgende generatie. De genen van de minder succesvolle dieren sterven uit. En zo blijft de soort bestaan.
Die omstandigheden waaraan een soort zich moet aanpassen kunnen door de natuur zijn veroorzaakt (voedselschaarste door een bosbrand, aanhoudende droogte, kou), maar ook door de mens (voedselschaarste door landbouw, een hek, een snelweg, klimaatverandering). Maar in welke omstandigheid dan ook: het mechanisme van adaptatie, selectie en reproductie van genen is een natuurlijk mechanisme dat ten grondslag ligt aan elke soort dat je hier op aarde tegenkomt.

Je kunt het er natuurlijk niet mee eens zijn, maar er is behoorlijk veel wetenschappelijke consensus over dat het zo werkt (al schijnen erg orthodoxe christenen er nog steeds andere theorieën op na te houden ;)) Maar je kunt prima weten dat het zo werkt en het er tegelijk grondig mee oneens zijn dat wij mensen dieren soms in situaties brengen die leed veroorzaken. Zoveel leed dat de zwaksten sterven. Zoals in de OVP. Of bij die hobbyboer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 17:42

Furrow schreef:
En een obesitas Wolfprobleem als we rekenen dat één wolf ons van 2000 dieren gaat verhelpen.


Zou een wolf massa's dieren dood gaan bijten? (Het is gewoon een vraag he? Ik heb er geen idee van wat wolven zouden doen in zulke omstandigheden....)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 18:11

safina schreef:
Furrow schreef:
En een obesitas Wolfprobleem als we rekenen dat één wolf ons van 2000 dieren gaat verhelpen.


Zou een wolf massa's dieren dood gaan bijten? (Het is gewoon een vraag he? Ik heb er geen idee van wat wolven zouden doen in zulke omstandigheden....)


Nee. Het is niet zo dat ze net als marterachtigen alles in de buurt doodbijten omdat ze het later op willen halen.

Ik denk dat een wolf sowieso niet in het gebied zal blijven als je kijkt naar hoeveel activiteit er is met de auto's van SBB die rondrijden en hoe vaak er geschoten word in combinatie met de kaalheid van het gebied. Er zijn genoeg rustige gebieden met betere schuilplaatsen. Moeten ze wat harder lopen om iets te vangen maar zoals het nu is lijkt de OVP me geen gebied waar een wolf graag wil zijn.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 18:13

safina schreef:
Furrow schreef:
En een obesitas Wolfprobleem als we rekenen dat één wolf ons van 2000 dieren gaat verhelpen.


Zou een wolf massa's dieren dood gaan bijten? (Het is gewoon een vraag he? Ik heb er geen idee van wat wolven zouden doen in zulke omstandigheden....)


Ja doen ze... ze doden vaak meer dan ze opeten. getriggerd door het vluchtgedrag van bijv. schapen, dan zie je dat een halve kudde gedood is, maar niet alles gegeten.

Verder killen ze ook honden, runderen en paarden worden evenmin ontzien.
Daarnaast is de er een grote katachtige ook onderweg, volgens de laatste berichten.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 22:22