Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Rossfechten
Berichten: 539
Geregistreerd: 28-07-14
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:46

Een oplossing is door boeren laten gebruiken. En verder alle exoten eruit. Dus alleen een kleine kudde herten die beheerst wordt kan blijven en de rest door boeren laten beheren op een natuurlijke manier. Dus deel dieren erin die in de winter op een droge windvrije plek verblijven en het hooi eten wat gemaaid is.
Desnoods koppelen aan een boer die alleen paardentractie gebruikt in combinatie met opleidingsschool voor probleemjongeren. Dan combineer je een aantal dingen waarbij de totale toegevoegde waarde voor de natuur en mensen enorm toeneemt. En veel vogels een rustgebied krijgen wat ze nodig hebben.

Rossfechten, een zoektocht naar iets wat was.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:48

damian23 schreef:
Cayenne schreef:
Ik zie en hoor vooral een hele hoop hysterie..


Hoe zou jij reageren als er een dier voor je werd aangeschoten, zijn kaak in puin lag en de boswachters dat dier gewoon lieten liggen lijden.


Dat gedoe begon al voordat er geschoten werd, die man wordt al toegeschreeuwd als hij aan komt rijden en bijna vast komt te zitten met de auto. Zo tegen iemand tekeer gaan slaat gewoon nergens op.
Lijkt me duidelijk dat je daar niet echt relaxter van zal worden.

Als je huisdieren met dieren in de OVP wil vergelijken dan zou je je af kunnen vragen of je jou paard daar in de opfok zou zetten als die mogelijkheid er geweest was. Ik zou dat absoluut niet doen, terwijl ik dat hier bij een natuurgebied met hetzelfde doel (de vogels) meteen zou doen. Dat gebied is ook onder beheer van SBB maar een groter verschil kan je bijna niet hebben.

Nikass

Berichten: 16548
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:52

Dani: de discussie gaat wat mij betreft niet over de bio industrie, maar over de dubbele moraal ten aanzien van dierenwelzijn.

Ik zou nog op dit bericht reageren:

hengstveulen schreef:
Dus Nikass, omdat onze koeien altijd op stal verblijven hebben ze in jouw ogen een lijdensweg? Net zo erg als de runderen, herten en paarden in de OVP? Je weet dat de moderne melkkoe ook door mensenhand zo gefokt is dat ze niet meer geschikt is voor dit klimaat om veel of altijd buiten te lopen?
Dat is volgens mij wat er gewoon heel erg fout loopt op de hele wereld, dat wij mensen altijd alles willen beheersen en zo willen maken dat het tot ons nut is....en daar gaat het fout!

Ook in de landbouw moeten dingen langzaam veranderen, maar als ik met onze beesten zo omga als in de OVP zat ik nu al lang achter slot en grendel als dierenmishandelaar


Dit is natuurlijk al waar het begint... al dat geklooi met dieren om ze nog productiever te maken zodat er meer aan te verdienen valt. Ten koste van het dier, ten bate van de mens. Dat staat blijkbaar al niet eens meer ter discussie, bah :r

En dan ja, dieren die hun hele leven alleen maar in een stal doorbrengen. Nooit natuurlijk gedrag kunnen laten zien... ik vind het afschuwelijk. Hebben jullie ook 24/7 felle lampen aan? Dat is wat je hier overal steeds meer ziet.

Je voorlaatste opmerking is natuurlijk bij uitstek het werk wat je doet/bedrijf wat je hebt. Jij hebt toch dieren voor menselijk nut/consumptie? Of doe je het voor hun plezier? Ik denk dat het daar inderdaad fout gaat. En ik denk dat daar in elk geval een verschil ligt met de dieren in de OVP. En laten we daar asjeblieft niet een weiland met vee - voor menselijk nut - van maken, zoals al meerdere keren is geopperd. Dat kennen we nu wel genoeg.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14039
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:56

Nikass, dat begrijp ik. :j Maar door steeds een parallel te trekken naar de bio-industrie wordt dat wel het onderwerp van de discussie, in plaats van de OVP. Het is ook prima los van elkaar te bespreken. Dus toch het verzoek om 't hier bij de OVP te houden, en niet bij die dubbele moraal of andere zij-onderwerpen. :)

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:11

Mag ik dan nog reageren op Nikass?

Nee wij hebben niet 24/7 felle lichten aan, ik kan me niet voorstellen dat er melkveehouders zijn die dat toen want een koe voelt zich daar niet prettig bij, wij hebben s´nacht rood gedempt licht aan zodat de dames goed kunnen zien waar ze lopen en hun natuurlijke gedrag goed kunnen laten zien want dat is juist wat we willen....hoe prettiger de koe zich voelt hoe beter het voor onze portomonnee is :+ ....
Ze kunnen bij ons gaan en staan waar ze willen, tussen de hekken en de muren die wij voor ze hebben opgesteld net als de dieren in de OVP, ze hebben altijd goed te eten, liggen lekker droog en warm, kunnen knuffelen, borstelen, vechten en zelfs sex hebben wanneer ze maar willen

Hingefallen?!
Krone richten..
Weitergehen!

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14039
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:13

Oké. En nu klaar. >;) :D

(Als jullie samen verder willen discussiëren hierover kan dat in het andere topic of via PB ;) )

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:37


Popstra
Berichten: 13612
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:35

Ik hoorde het op de radio....werd er verdrietig van. Het feit dat sommige dieren zo slecht zijn ze al lang afgemaakt hadden moeten worden.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:33

Diep, diep triest!! SBB moet zich schamen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 18:43


Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 18:46

fransje23 schreef:
Er is nogal een cruciaal verschil qua ruimte en verkeersdrukte tussen Nederland en Scandinavië en grote delen van Duitsland.
Van mij hoeft echt niet alles opgesloten maar honderden verwilderde paarden en koeien los op de snelweg, in woonwijken etc is niet praktisch en niet veilig.

Niet alleen voor de mensen maar zeker ook voor de dieren.

Ik word nu altijd al wat naar van alle platgereden vogels, hazen, padden etc. En die bekopen het alleen met hun eigen leven, bij groot wild kan je als mens ook het loodje leggen.


Ik woon in Duitsland, weliswaar net over de grens, maar goed is wel Duitsland. Ik woon aan een drukke bundesweg, 100 KMH
We wonen hier nu bijna 10 jaar.
We hebben zelf 1 aanrijding gehad met een ree, lees: groep steekt over, manlief remt en staat stil... ree rent tegen onze stilstaande auto. ree vermoedelijk hoofdpijn en wij een deuk in de auto. (en dat was niet bij ons voor de deur)
Hier lopen kuddes reeen rond, liggen in de struiken en 1 heeft een omgekeerde badkuip als schuilplek verkozen, toch is hier, sinds we hier wonen geen ree aangereden.

Dat er meer aanrijdingen zijn met wild komt dat omdat er meer wild oversteekt of meer verkeer gekomen is?
Is een er een nieuwe weg aangelegd die het pad van het wild kruist?

wild is ook een gewoonte dier, loopt zijn rondjes. Weet wat er leeft en loopt en plaats borden.
Is in duitsland normaal, tenminste hier in de regio.


vwb de video met het hert en schotwond in zijn kaak, de 'schutter' kwam pas vast te zitten nadat hij had geschoten en wilde weg rijden zonder te controleren of het dier dood was.
De video die door een nieuwszender werd getoond leek geknipt, de video op Facebook toont dat het dier bewoog en anders dan ik ken en gezien heb bij stuiptrekkingen als ze al zijn gaan hemelen.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 19:06

Karl66 schreef:
Alane schreef:
In Nederland loopt ook genoeg wild gewoon rond, en gebeuren er niet iedere 2 minuten een ongeluk door of met wild.
In Duitsland idem.
In Scandinavie loopt ook genoeg vrij rond.
Ik vermoed dat het typisch Nederlands is, alles op te sluiten. Ala, braakliggend terrein, hek erom, beesten erin en je noemt het natuur... als in wildernis. want dan is het niet erg dat dieren creperen, immers gebeurd dat in Afrika ook


De oppervlakte van Duitsland is 357.376km2 met een bevolking van 82,7 miljoen
De oppervlakte van Zweden is 447.435km2 met een bevolking van 9,9 miljoen
De oppervlakte van Noorwegen is 385.203km2 met een bevolking van 5,2 miljoen
De oppervlakte van Finland is 338.424km2 met een bevolking van 5,5 miljoen
De oppervlakte van Denemarken is 43.560km2 met een bevolking van 5,7 miljoen
De oppervlakte van Nederland is 41.543km2 met een bevolking van 17,0 miljoen

Oftewel:

In Duitsland wonen er 231 mensen per vierkante km, in Zweden 22 mensen, in Noorwegen 13 mensen, in Finland 16 mensen, in Denemarken 131 mensen en in Nederland 409 mensen.

Denk je niet dat dat enig verschil maakt hoe dichtbevolkt een land is?

Oh en er is een heel mooi topic over bio-industrie voor de mensen die het daar over willen hebben: [NM] bioindustrie... voor en tegenstanders


Duitsland is wel erg groot, maar dat betekend niet dat alle mensen keurig verdeelt zijn over heel Duitsland.
Noordrijnwestfalen: 523 mensen per vierkante kilometer.

Aantal wild ongevallen in Zweden in 2016: 58.000 gemelde ongevallen met wild, in 2017: 61.000
lopen iets meer beesten rond daarzo :P

maar goed, voor ik weer een ander topic moet openen over dieren op de gril (van de auto)

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

MarjanB

Berichten: 16305
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 19:10


Life is a balance of holding on, and letting things go…

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 19:18


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 19:22

Ik heb de video van het AD gezien, daar was te zien dat hij voor- en nadat hij schoot bijna vast zat met de auto. Voordat er geschoten werd riepen mensen al.

Aanrijdingen hier met wild gebeuren regelmatig. Je hoort vooral de verhalen over reëen maar ook roofvogels worden regelmatig aangereden, net als hazen en konijnen, die laatste 2 zijn alleen meestal meteen dood.
De roofvogels komen het vaakst in een opvang terecht, dan de reëen, (steen)marters, en af en toe een vos en een das. Qua aanrijdingen valt het in het algemeen dus niet mee..

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 20:16

Goed dat er steeds meer organisaties pleiten tegen de wanpraktijken.

Is de moeder van het veulen echt geschoten zonder het veulen zelf te schieten?

Karl66

Berichten: 29718
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 21:13

@Alane, en jij denkt dat in Nederland de mensen wel keurig verdeeld zijn? Of denk jij dat Oostvaardersplassen toevallig in het rustigste deel van Nederland ligt?

Jolliegirl

Berichten: 32937
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 22:17

Furrow schreef:
Goed dat er steeds meer organisaties pleiten tegen de wanpraktijken.

Is de moeder van het veulen echt geschoten zonder het veulen zelf te schieten?



Hoe kom je daarbij?

Veulen loopt gewoon nog bij moeders.

Neem even aan dat je het hebt over het kleine veulen waar een hoop heisa over was gisteren.


Er is op de praambult gevoerd vandaag door SBB, voor het eerst!!!

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 22:19

op Fb stond het, gelukkig is het niet waar dan.

Alleen op de kijkpunten of ook op andere plaatsen?

Jolliegirl

Berichten: 32937
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 22:21

Lang het spoor ook. Echt fijn.
Daar hebben eergister boeren uit drenthe 170 balen hooi gevoerd.
En sbb is vandaag zelf bezig geweest.


Niet alles geloven van fb.
De foto van het veulen is gebruikt voor een gedicht. Daar kwam het verhaal vandaan.


ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 03:00

Jolliegirl schreef:
Lang het spoor ook. Echt fijn.
Daar hebben eergister boeren uit drenthe 170 balen hooi gevoerd.
En sbb is vandaag zelf bezig geweest.

Niet alles geloven van fb.
De foto van het veulen is gebruikt voor een gedicht. Daar kwam het verhaal vandaan.


Ik ben dan wel geen boer maar O:) O:)

Veulentje is inderdaad oké en mama ook! Er is onlangs ook weer één geboren. We zoeken tijdens het voeren altijd naar de veulentjes die bij ons bekend zijn om voer bij mama neer te leggen.

Inderdaad, facebook post ook heeeel veel onzin

Maar SBB heeft wel gevoerd bij de praambult! Moest wel, anders kwamen er weer 170 pakjes in deze week :+ :+

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 07:11

Karl66 schreef:
@Alane, en jij denkt dat in Nederland de mensen wel keurig verdeeld zijn? Of denk jij dat Oostvaardersplassen toevallig in het rustigste deel van Nederland ligt?


Nee, echter ik heb bewust NRW gekozen omdat het gezien de oppervlakte (soort van) gelijk is aan Nederland wanneer je het percentage water van het totale oppervlakte afhaalt ( 18%) De dichtheid hoger is.

Zweden heeft een hogere dier dichtheid.


Ik ben er geen voorstander van om ze los te laten lopen, echter wordt er een groter probleem van gemaakt dan het in werkelijkheid zou zijn, wanneer je kijkt naar andere landen.
Want ook dan zul je moeten schieten, anderzijds... wanneer je ze vrij laat lopen, er meer prooidieren zijn de wolf en de lynx eerder deze kant op komen en blijven immer is er dan genoeg te eten.

Ik heb het al eerder geopperd, wil je dieren laten beheren, schiet ze dan, verkoop het vlees (net zoals de geweien verkocht worden) open een restaurant en je hebt win win.... puur natuur van het veld op je bord.
aantallen worden instant gehouden, levert geld op, trekt mensen aan.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Jolliegirl

Berichten: 32937
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 07:52

Hahaha ElineS :*
Ga zo door allemaal!

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 07:55

Alane schreef:
Ik heb het al eerder geopperd, wil je dieren laten beheren, schiet ze dan, verkoop het vlees (net zoals de geweien verkocht worden) open een restaurant en je hebt win win.... puur natuur van het veld op je bord.
aantallen worden instant gehouden, levert geld op, trekt mensen aan.


Prima idee!! Ik koop mijn vlees bij een natuurboer die Schotse Hooglanders en Herefords heeft grazen in natuurgebieden.

Karl66

Berichten: 29718
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 08:48

@Alane, je loopt weer eens appels met peren te vergelijken. Het is leuk dat NRW de hoogste bevolkingsdichtheid van Duitsland heeft, maar de Oostvaardersplassen liggen nog steeds in de Randstad en daar mogen ze dromen dat ze maar de bevolkingsdichtheid van NRW hebben. En al helemaal als je het wateroppervlakte van de totale oppervlakte afhaalt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, _San87_, Anoukjuuuhh, Daninietje, jugito, Lienboon, Pierus, SemrushBot, StonedRomy en 37 bezoekers