Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 23:15

Jolliegirl schreef:
Het live filmpje?
Dat maakt alles duidelijk.

Dat SBB zeer triest gehandeld heeft.

Misschien moet ik ook niet iedereen zo rap als egoïstisch bestempelen. Maar hé, dit is diezelfde emotie als vanmiddag... Logisch.

Er heeft een dier 15 minuten liggen lijden tot de dood.....

Misschien moet je gewoon accepteren dat niet iedereen jouw mening deelt.

Jolliegirl

Berichten: 32954
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 23:19

Ik begrijp niet hoe je als dierenliefhebber een mening over een lijdend dier niet kunt delen.
Het gaat hier om dat hert.
Om protocol wat niet gevolgd is (dierenarts aanwezig alvorens het dier te doden)
Om een dier wat 15 minuten dood heeft liggen gaan.


Hoe kan je als dierenliefhebber die mening nou niet delen????

Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 23:28

Even stille meelezer... Ik begrijp best dat afschieten een heel naar gezicht is voor mensen. Maar dat hert was hersendood. Z'n oog vertoonde in het filmpje geen reactie en reflex meer. Dat betekend dat het enige kenmerk van leven dat hij had kwam vanuit de adreline die tijdelijk door z'n lichaam schiet.

Ik zeg niet dat de dieren in de ovp geen ontzettend kut leven hebben en er niet iets aan gedaan moet worden. Maar aan overbevolking komt geen einde als je nooit wat doet. Bijvoeren veroorzaakt meer overbevolking en het betekend dat er minder natuurlijke selectie plaatsvind. Mens als predator zal dus wel moeten helpen om de zwakke dieren af te schieten.

Voor de korte termijn is dit wat noodzakelijk is.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 23:32

En iedereen vind het normaal dat er vanuit de auto wordt geschoten?

De dames reageren vanuit een hoop emotie, en moordenaar? ik zeg ook ja, niet vanwege het schot, maar vanwege het willens en wetens laten creperen van dieren

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 23:34

Als ze die beesten niet eerst hadden laten verhongeren was t afschieten en dit drama (en discussie) ook niet nodig geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 23:39

Jolliegirl schreef:
Ik begrijp niet hoe je als dierenliefhebber een mening over een lijdend dier niet kunt delen.
Het gaat hier om dat hert.
Om protocol wat niet gevolgd is (dierenarts aanwezig alvorens het dier te doden)
Om een dier wat 15 minuten dood heeft liggen gaan.


Hoe kan je als dierenliefhebber die mening nou niet delen????


Ik weet niet of er geen dierenarts bij was. Ik ken het CV van die heren niet. Een dierenarts heeft niet altijd een witte jas he? Die kan ook gewoon in een outfit van SBB lopen. ;) En als het al nodig was om nogmaals te schieten, kan ik me voorstellen dat dat langer heeft geduurd dan had gehoeven omdat er iemand voor de voeten liep die zich ook nog eens vrij labiel gedroeg.

Wat er waar is van die 15 minuten weet ik ook niet. Ik heb intussen al een heleboel indianenverhalen gelezen die achteraf niet waar bleken te zijn, dus ik hoop dat je het niet erg vindt dat omdat niet meteen voor feit aanneem. Zeker omdat ik daar tegenstrijdige verhalen over lees.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-03-18 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 23:40

Wat een hysterische toestand rond dat hert zeg! :roll:
Vind het wel passen bij Hart V Nederland /SBS6 of de Telegraaf.

loriene
Berichten: 2581
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 23:42

Net het dramafilmpje gekeken!!
Wat een stel prutsers zeg!!
Geschoten en het dier leeft gewoon nog! En dan ook nog gewoon wegrijden!
Wanneer die dames er niet waren geweest had het dier daar gewoon een pijnlijke dood gehad.Wanneer ik daar was geweest was ik denk ik ook door het lint gegaan!
Wanneer je iets doet doe het dan wel goed en niet op deze manier zeg!
Hier worden ook reeën afgeschoten maar dan wel met 1 schot.SBB kan beter echte jagers inhuren want dezen schieten heel wat beter dan deze figuren.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 23:45

Nou daar heb ik dan andere ervaring mee, jagers die een ree aanschieten en dan gewond achterlaten en jagers die meerdere keren op hetzelfde perceel hazen jagen (wat verboden is)
En vergeet niet de jager van wiens hond een ree gegrepen heeft.

Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 23:47

Schieten uit de auto is heel makkelijk. De dieren zijn er aan gewend en het is een stabiel oppervlak. Wij verdoofde vroeger de herten ook liever met een schot uit de auto.

Moordenaar roepen naar iemand die een beleid uitvoert is niet heel chique. Ze voeren een beleid uit dat geschreven is door het rijk. Nu moet de provincie in 4 maanden ineens een gigantisch problemen oplossen. Dat kost tijd, want je kan geen 100den wilde dieren herplaatsen. Zelfs al maak je een deel onvruchtbaar, dan nog moet een groot deel dood.
Overigens speelt dit zelfde probleem in de waterleiding duinen.

loriene
Berichten: 2581
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 23:51

Dat noem ik pretjagen Nikass!
Gelukkig gebeurt dat hier bij ons niet zoveel meer.
De jagers hier zijn meestal ook boer of akkerbouwer.Jagen in het weekend.
Schieten vaak zieke hazen neer.Zijn ook meestal maar met 2 geweren en 3 drijvers dus de meeste dieren die goed gezond zijn ontkomen dan wel.
Mijn man is ook wel mee geweest als drijver en ze kwamen dus ook wel eens een haas tegen die al aangeschoten was door die zogenaamde pretschieters!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 23:52

loriene schreef:
Net het dramafilmpje gekeken!!
Wat een stel prutsers zeg!!
Geschoten en het dier leeft gewoon nog! En dan ook nog gewoon wegrijden!
Wanneer die dames er niet waren geweest had het dier daar gewoon een pijnlijke dood gehad.Wanneer ik daar was geweest was ik denk ik ook door het lint gegaan!
Wanneer je iets doet doe het dan wel goed en niet op deze manier zeg!
Hier worden ook reeën afgeschoten maar dan wel met 1 schot.SBB kan beter echte jagers inhuren want dezen schieten heel wat beter dan deze figuren.


Precies en dat zijn dan ook nog eens gezonde alerte reeën, en niet een bergje ellende op de grond die al klaar is met de wereld.

@Nikass dat zijn geen jagers maar stropers...

@Veulen84: dat begrijp ik, stabiel enzo, maar een dier wat in het hout ligt met schijnbaar geen vrij schot anders was die niet zo belabberd geraakt.
En het is geen 4 maand, dit duurt al bijna 10 jaar, het is iedere winter weer raak...
Op de herten na zijn er geen wilde dieren, en ze hadden allang een plan van aanpak kunnen hebben, en moeten hebben, ook met het oog op calamiteiten.

Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 00:02

Alane schreef:
loriene schreef:
Net het dramafilmpje gekeken!!
Wat een stel prutsers zeg!!
Geschoten en het dier leeft gewoon nog! En dan ook nog gewoon wegrijden!
Wanneer die dames er niet waren geweest had het dier daar gewoon een pijnlijke dood gehad.Wanneer ik daar was geweest was ik denk ik ook door het lint gegaan!
Wanneer je iets doet doe het dan wel goed en niet op deze manier zeg!
Hier worden ook reeën afgeschoten maar dan wel met 1 schot.SBB kan beter echte jagers inhuren want dezen schieten heel wat beter dan deze figuren.


Precies en dat zijn dan ook nog eens gezonde alerte reeën, en niet een bergje ellende op de grond die al klaar is met de wereld.

@Nikass dat zijn geen jagers maar stropers...

@Veulen84: dat begrijp ik, stabiel enzo, maar een dier wat in het hout ligt met schijnbaar geen vrij schot anders was die niet zo belabberd geraakt.
En het is geen 4 maand, dit duurt al bijna 10 jaar, het is iedere winter weer raak...
Op de herten na zijn er geen wilde dieren, en ze hadden allang een plan van aanpak kunnen hebben, en moeten hebben, ook met het oog op calamiteiten.


Hiervoor was de rijksoverheid er voor verantwoordelijk. Sinds paar maanden de provincie. Die kunnen echt niet in zo'n korte tijd iets van jaren oplossen.

Het was geen mooi schot. Maar toch was er genoeg potentie voor. Dus de vraag van de slordige raking is meer of het kwam door stress, veel wind of onervarenheid. Punt is dat de meeste van die dieren dood zullen moeten, en er is geen mooie manier om dat te doen.

loriene
Berichten: 2581
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 00:06

Mooie manier misschien niet maar wel een goede manier!
Een getrainde jager had het dier in 1 keer verlost uit zijn lijden,zo iemand heeft niet 3 schoten nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 00:12

loriene schreef:
Mooie manier misschien niet maar wel een goede manier!
Een getrainde jager had het dier in 1 keer verlost uit zijn lijden,zo iemand heeft niet 3 schoten nodig.


Wat is een 'getrainde' jager? Hoe trainen die dan? En wat maakt dat je denkt dat een 'getrainde' jager altijd in een schot raak schiet?

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 00:13

Afbeelding


Filmpje
https://m.facebook.com/groups/981856105 ... 4567683318

Dit is normaal?

Ze waren er aan het voeren en oom dat hert. Toen kwam SBB en vroegen de actievoerders zelf of ze wilden wachten tot ze weg waren. Ja, dat was goed. Een deel loopt weg en paf, eerste schot al. Niemand is bij de auto. Vervolgens zien ze het hert bewegen nog en SBB gaat er bij weg. Twee vrouwen vliegen over het hek heen. De ene smeekt aub schiet hem af, staat zelfs met haar handen smekend. De ander is logischerwijs na het zien van het dier, levend, flink overstuur. Ondanks dat, ze laten het dier. Dus ze pakt de camera en gaat het filmen..

Het hert heeft nog minuten moeten lijden. Het ging niet om het schieten, maar de schok van hoe.

Ze werden aangehouden omdat ze over het hek waren gegaan. Een derde, die wist niet eens af van het hert, net, toen ze werd vrij werd gelaten. Want die stond er ver vanaf bij haar auto en werd daar al gearresteerd, terwijl ze geen hooi voerde of had gevoerd of het terrein op was gegaan.

Het sloeg totaal nergens op. Ik heb van 4 tot nu uur terug op het bureau gezeten wachtend tot iedereen vrij werd gelaten. De laatste pas om 10 uur!

En dat een nacht doorhalen, 170 pakjes lossen.

Schrale troost na het hert en hoe dat ging.

Afbeelding

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 00:41


ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 00:46

Nikass schreef:
https://www.google.nl/amp/s/nos.nl/goog ... loond.html

En is dit normaal?

Misschien dat dit de houding van sommige boswachters heeft beïnvloed. Ik kan dat wel begrijpen.


Houding naar de mensen slecht door nare ervaringen met demonstranten, prima, kan ik snappen, maar dat neemt niet weg dat er belachelijk slecht geschoten is en dat men gewoon negeerde dat het hert nog leefde.

Karl66

Berichten: 29735
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 00:48

Iedereen praat elkaar maar na dat het dier niet dood was, maar in dat filmpje is toch duidelijk te zien dat het dier dood is? Een dier dood zien schieten is sowieso geen leuk beeld en als het dier daarna nog stuiptrekkingen heeft, dan wordt het nog minder. Maar het als het dier totaal geen reactie meer geeft als hij het oog aanraakt, dan is het dier echt wel dood.

Ik krijg zo langzamerhand het idee dat een groep per definitie alles wat SBB doet fout vindt. Als ze niet schieten is het niet goed, maar als ze wel schieten is het nog steeds niet goed. Op het moment dat ze gaan bijvoeren, dan snappen ze er nog steeds niks van en doen ze het met opzet fout. Maar gelukkig lopen er dan altijd nog de zelfverklaarde dierenredders rond, die met de op Bokt opgedane kennis veel beter kunnen voeren.

DiscoDipp

Berichten: 2867
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 01:46

tamary schreef:
DiscoDipp schreef:
Idd zoals hierboven

Is zojuist een hert geschoten, in 3 keer.. en ook nog in de kaak. Mensen waar hier bij wat al niet mag, ook een dierenarts waa niet ter plekke.

Hier een foto ( niet voor de zwakke magen )
Ik heb inmiddels een vriend die bij de gemeente raad hier zit gecontacteerd (CDA) dan wel. Zijn vader heeft behoorlijk invloed. Ik hoop dat hij ergens iets erin kan krijgen.

Spoiler:
[ [url=m/WE0DZp.jpg]Afbeelding[/url] ]


Raak schieten bij windkracht 7? is niet zo makkelijk, baan van de kogel wijkt er behoorlijk door af en niet altijd voorspelbaar, daar komt aardig wat wiskunde bij kijken. Aan de andere kant is het inderdaad beschamend dat een dier wat dus kennelijk al niet meer wegloopt bij benadering niet correct geraakt kan worden, wapen bijna op het lijf kunnen zetten is nl wel 100% kans op dodelijk schot.



Het dier lag op dit moment al op de grond en is van dichtbij geschoten. Dus dan wijkt een kogel echt niet af. En daarbij schieten ze mer een behoorlijke kogel daar.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 02:05

safina schreef:
loriene schreef:
Mooie manier misschien niet maar wel een goede manier!
Een getrainde jager had het dier in 1 keer verlost uit zijn lijden,zo iemand heeft niet 3 schoten nodig.


Wat is een 'getrainde' jager? Hoe trainen die dan? En wat maakt dat je denkt dat een 'getrainde' jager altijd in een schot raak schiet?



Die hebben uren op de schietbaan gestaan, kleiduiven schieten, etc..
Het is niet geweer kopen en vergunning aanvragen en gaan met die banaan.
Mocht het een keer zijn dat de eerste schot niet dodelijk is, dan wordt er gezocht.
Tenminste zo gebeurd het hier.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 02:17

Nikass schreef:
sterregoud schreef:
@Nikass

Jij stelt, jij bewijst , ja toch ?
Je maakt het geeneens aannemelijk dat de paarden geen zandkoliek kunnen krijgen. Het lijkt me veel logischer dat het wel gebeurt, maar niet wordt opgemerkt door de dierenarts die maar een enkele keer een ronde doet.


Hahaha dat heeft nog niet één keer voor jou gegolden, dus kom jij eerst maar even met een fatsoenlijke onderbouwing van al je onderbuik-gevoel-berichten in dit topic :D

Heeft iemand - behalve Safina ;) -de artikelen gelezen die JewEmm heeft gepost? Of wordt dat soort informatie weer stelselmatig genegeerd omdat het zo fijn roeptoeteren is zonder gehinderd te worden door enige kennis van zaken?

Terpentijn, wat is dat toch voor arrogante houding dat je stelt dat "men" en SBB niet weet wat de situatie is in de OVP?
Heb je er al eens bij stil gestaan dat jouw mening niet door iedereen gedeeld wordt? En dat het beleid van de OVP geen "dommige onwetendheid" is, zoals jij suggereert? Inspelen op het sentiment van mensen door zielige foto's en filmpjes, maakt niet dat mensen weten of begrijpen welke processen er zich afspelen in de OVP. Het maakt hooguit dat mensen "oh en aah" roepen vanachter hun biefstukje.

Damian23: iedereen mag iemand staande houden, ook als je geen boa bent. Ook jij en ik mogen dat.


Ik heb de artikelen van JewEmm gelezen en vind er niks nieuws in staan. Leuk dat het geplaatst word, maar het doet niks af aan het feit dat het nu een waardeloze situatie is.

En over roeptoeteren zonder gehinderd te worden door enige kennis van zaken gesproken, jij bent ook duidelijk geen boa. Een burger mag onder geen enkele voorwaarde staande houden. Wel aanhouden op heterdaad.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 03:42

Ik kan de meningen van beide kanten best begrijpen, maar zo te zien was het hert wel degelijk dood. Het duurt een aantal minuten voor de stuiptrekkingen etc voorbij zijn.
Wat hadden de actievoerders willen bereiken door over het hek te klimmen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 07:53

Alane schreef:
Die hebben uren op de schietbaan gestaan, kleiduiven schieten, etc..
Het is niet geweer kopen en vergunning aanvragen en gaan met die banaan.
Mocht het een keer zijn dat de eerste schot niet dodelijk is, dan wordt er gezocht.
Tenminste zo gebeurd het hier.


maar jij schrijft dat deze man geen goed getrainde jager was. Onderbouw dat eens? Wat weet je daarover?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 07:59

Cayenne schreef:
Ik kan de meningen van beide kanten best begrijpen, maar zo te zien was het hert wel degelijk dood. Het duurt een aantal minuten voor de stuiptrekkingen etc voorbij zijn.
Wat hadden de actievoerders willen bereiken door over het hek te klimmen?


Ze stonden bij voorbaat al te schelden. Blijkbaar hadden ze er überhaupt problemen mee dat het beest werd afgeschoten.

wees maar blij dat ze dat doen met een dier dat niet opstaat en een koude nacht in het verschiet, denk ik dan.