Paard rent mountainbiker omver tijdens marathon in Apeldoorn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Marije_jiplover

Berichten: 25300
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 14:50

Communicatie is ook wel weer er te zoeken vrees ik.
Om de een af andere reden geven terreinbeheerders gerust vergunningen af voor meerdere evenementen in hetzelfde gebied.
Vorig jaar waren er een trailrunning een lange afstandswandeltoch én een endurancewedstrijd op 1 en dezelfde dag in hetzelfde hos met een groot aantal overlappende paden (en vergelijkbare kleuren lint en tape om de route in het bos te markeren :+ )

Ik kan me op zich voorstellen dat als je paard nog vrij rondloopt,je eigen prioriteit bij het vangen van je paard ligt, zéker als je ziet dat er al iemand bij het slachtoffer is.
Je wilt immers liever niet dat het paard nog meer slachtoffers maakt of zelf gewond raakt?

Mountainbikers mogen normaal alleen op de Mtb paden (bij ons in het bos dan toch, je moet er als Mtb er een vergunning voor hebben en mag dan alleen op de aangegeven paden) en ruiters op de ruiterpaden, maar soms lopen die over hetzelfde pad en dan kun je elkaar tegenkomen.

Het is stom van de groep ruiters om door te rijden als ze op het moment gewaarschuwd worden dat er een grote groep Mountainbikers aankomt.
Maar het zou beter aangegeven moeten zijn welk evenement wanneer waar plaatsvindt, en daar waar zoiets paden/routes van andere terreingebruikers kruist helemaal.

We wonen in een dichtbevolkt gebied en ene beetje rekening houden met elkaar (2 kanten op) zou de mens sieren en ervoor kunnen zorgen dat iedereen zijn hobby kan uitoefenen.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 12-03-18 14:52, in het totaal 2 keer bewerkt

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


Marije_jiplover

Berichten: 25300
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 17:20

Huertecilla schreef:
Caesar schreef:
Ik verbaas me een beetje over de opmerkingen hier. Betreffende ruiters hadden gewoon aanwijzingen op moeten volgen. Had heel anders af kunnen lopen. Als er een wielerronde is op de weg, hebben automobilisten toch ook de aanwijzingen te volgen, ongeacht het een autoweg is?


Correcte vergelijking-
Het is echt ongelooflijk ja.
Het betrof een AFGESLOTEN route.
Speciale vergunning etcetera voor een wedstrijd.



Dat het een afgesloten route betrof, haal ik niet uit het stuk.
Als ik de wedstrijden hier in de omgeving erbij neem als voorbeeld, wordt er niks afgesloten voor een ruiter- of mtb of trailrun wedstrijd.

Er wordt een parcours uitgezet over bestaande paden, maar je hebt altijd rekening te houden met andere recreanten in het gebied, want die mogen er ook gewoon komen.

Dat het niet handig is om je als ruiter letterlijk op het parcours te begeven, dat snap ik en dat snapt het merendeel van de mensheid denk ik wel.

Maar letterlijk verboden?
Als dat zo is, dan had er veel beter aangegeven moeten zijn welk deel is afgesloten, met borden etc, niet alleen doordat mensen dat tegen je zeggen als je er rijdt.
En dan had het ook echt duidelijker van te voren bekend moeten zijn.

Normaal gezien weet je hier in de omgeving als niet beoefenaar van een sport pas dat er een evenement is in het bos als je het letterlijk onderweg tegenkomt.
Of dat nu mbt, wielrennen, paardrijden of hardlopen is, dat maakt niet uit.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Marije_jiplover

Berichten: 25300
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Paard rent mountainbiker omver tijdens marathon in Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 19:17

Idd, dat dus, laetitia.

Ik ken echt zat van dit soort lokale evenementen die echt niet ergens staan aangekondigd behalve op de website vd organisatie.

Je weet pas dat het is als je het tegenkomt en dan moet je er naar handelen.
En wat deze ruiters gedaan hebben is niet op de juiste manier van handelen, maar ik snap ook nog steeds dat ze achter het paard zijn aan gegaan als die nog los liep en er al wel mensen bij het slachtoffer zijn.
Je wilt immers de kans zo klein mogelijk maken dat er nog meer slachtoffers komen.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Marije_jiplover

Berichten: 25300
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 14:15

@Jessica: top dat je dit hebt opgepakt voor jullie gebied +:)+

Op Facebook heb ik meerdere reacties gelezen van mensen die ook "overvallen" waren door het evenement dit weekend.
Ja, deze ruiters hebben waarschuwingen/aanwijzingen genegeerd en dat is niet ok.
De politie zal vast ook niet voor niets geverbaliseerd hebben.
Maar het kan gewoon niet goed te praten zijn dat wanneer je zo'n evenement op openbaar terrein organiseert, je dit niet duidelijk aangeeft en routes (tijdelijk) afsluit vanaf kruispunten etc.
Natuurlijk kun je als omwonendd voor elk rondje bos dat je met je hond/paard/fiets/kinderwagen maakt de openbare bekendmakingen van je gemeente checken, maar als niet-mountainbiker weet je ongetwijfeld niet uit je hoofd hoe de routes dan exact lopen en waar je dan wel of niet veilig zelf in het bos kunt recreëren.
Dat moet op de locatie gewoon duidelijk kenbaar gemaakt worden en daarin is deze organisatie toch echt wel tekort geschoten, zoals ik van meerdere gebruikers van het bewuste stuk bos heb kunnen lezen.

Ik hoop dus dat nav het stuk in de krant en acties zoals die van Jessica, organisaties van evenementen beter na gaan denken over communicatie naar de buitenwereld.

Het bos delen met mede recreanten ervaar ik niet als een probleem.
Een keer een stuk bos overslaan ivm evenement ook niet.
Maar mi schiet je als organisatie echt te kort als je niets aankondigt op de locatie én het vervolgens ook nog zo is dat de route niet is afgezet, dwz dat je zonder het te weten zomaar het parcours op kunt rijden.

Nogmaals, deze ruiters waren gewaarschuwd, maar ik doel hiermee op andere recreanten die zich zonder het te weten al op het parcours bevonden, wiens verhalen ik op Facebook heb gelezen (oa een man die met sledehonden traint, en meerdere wandelaars).

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anna_Amy, Supertje en 93 bezoekers