Borsttuig beïnvloedt de manier waarop een paard springt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

Borsttuig beïnvloedt de manier waarop een paard springt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-18 16:22

Bokt.nl / Horse & Hound

Afbeelding
Alice Naber-Lozeman met ACSI Peter Parker. Foto: Marjoow


Gedetailleerd onderzoek naar het gebruik van een borsttuig liet zien dat deze een significant effect hebben op de manier waarop een paard springt. Het onderzoek, gedaan door Fairfax in samenwerking met paard- en ruiteranalisten Centaur Biomechanics, ontdekten dat paarden die een borsttuig droegen een andere houding aannamen over de sprong dan de paarden zonder. De onderzoekers gebruikten de nieuwste wetenschappelijke technologie om eventers te analyseren die dezelfde hindernis meerdere keren sprongen, met en zonder borsttuig.

Camera's van Centaur Biomechanics kunnen beweging waarnemen met een snelheid van 400 frames per seconde (33x sneller dan het menselijke oog). Deze beelden zijn onderzocht en vergeleken op afzet, vlucht en landing. "Ongeacht het soort borsttuig, liet de analyse zien dat de hele sprong beïnvloed werd vanaf het hoogtepunt van de afzet en de schouder in de meest voorwaartse positie. Dit is het hoogtepunt van de druk," vertelde de woordvoerder van Fairfax.
Het onderzoek wees uit dat de boog die gemaakt wordt over de hindernis, van afzet tot de landing, korter werd en dat de paarden landden met een steilere hoek wanneer de paarden een borsttuig droegen.

"In de fase van de landing, buigen de gewrichten van de achterbenen meer door, in een poging snel weg te komen van de hindernis en de benen leken bij de paarden met een borsttuig 'verkrampt'," voegde de woordvoerder toe.
"Deze doorbuiging van de gewrichten veroorzaakt verhoogde slijtage aan de ledematen van de paarden en meer negatieve effecten voor de natuurlijke beweging van het paard. Dit zorgt ervoor dat het paard meer moeite moet doen bij elke sprong, zeker bij een lang en lastig parcours."

Als gevolg van het onderzoek, heeft Fairfax een borsttuig ontwikkeld en getest die geen negatieve effecten geeft op de sprong. Eventer Tom Jackson, een van de testruiters, vond het onderzoek zeer interessant. "Het verschil tussen het prototype en mijn vijf-punten borsttuig was dat de paarden duidelijk veel vrijer en onbeperkter sprongen." Vertelt hij aan Horse & Hound. "Ik gebruik het sindsdien altijd. De paarden springen er heel goed mee, zonder restricties, maar nog steeds met de support die je nodig hebt in de cross-country om te voorkomen dat het zadel verschuift. Ik voel me bevoorrecht dat ik aan dit onderzoek mee mocht doen."

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Borsttuig beïnvloedt de manier waarop een paard springt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 16:30

Interessant om te weten!

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 16:33

Citaat:
Het onderzoek, gedaan door Fairfax ....


Citaat:
Als gevolg van het onderzoek, heeft Fairfax een borsttuig ontwikkeld en getest die geen negatieve effecten geeft op de sprong.


ehhh dus een speciaal borsttuig (zeker prijzig) waardoor paarden wel goed springen?

Wij van WC Eend adviseren......

rien10
Berichten: 14665
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Borsttuig beïnvloedt de manier waarop een paard springt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 16:34

Het feit dat we op een paard zitten beïnvloed de manier waarop hij springt.

Supervixen

Berichten: 12834
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Borsttuig beïnvloedt de manier waarop een paard springt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 17:12

Is dit een reclame bericht voor fairfax?

ikkedus
Berichten: 3274
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 17:14

Ik snap het helemaal! Ik vind het er ook zo oncomfortabel uit zien. Heb er 1 liggen, maar ik krijg zelf kramp in mijn schouders als ik hem om zie, dus ik gebruik hem niet.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Borsttuig beïnvloedt de manier waarop een paard springt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 17:20

Wij van WC Eend adviseren wc eend...

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 17:26

ja is heel onpartijdig nieuws dit :)

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 17:28

Het is toch mooi dat ze een analyse maken van standaard Borsttuig tegenover vrij van Borsttuig en aan de hand daarvan na gaan denken over een oplossing en met een ander model komen? Dat is nuttiger dan meer van hetzelfde maar dan met andere sierstiksels of bling_bling er op...

Vraag anders de beelden op. Kun je ze wellicht zelf kritisch (laten) bekijken? Of test het verschil tussen beide modellen zelf...

Een knellende schoen rent niet fijn. Kan me goed voorstellen dat elke keer tegen riemen aanbieden bij het bewegen ook niet fijn voelt.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 17:31

Ik had het bericht al van Horse & Hound gezien en hierin staan ook foto's waarin te zien is hoe het paard zonder & met borsttuig springt,, het beïnvloed dus wel degelijk de manier van springen.

Afbeelding

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 17:38

davinci2412 schreef:
Ik had het bericht al van Horse & Hound gezien en hierin staan ook foto's waarin te zien is hoe het paard zonder & met borsttuig springt,, het beïnvloed dus wel degelijk de manier van springen.

[ [url=m/555tkn.png]Afbeelding[/url] ]


Intressante afbeelding. Kreeg ook al het wij van wc eend..... gevoel maar anderzijds is het wel goed dat ze er iets aan proberen te veranderen.

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 17:39

Ben dan wel benieuwd naar een foto van het verbeterde borsttuig. Verschil in beweging heb ik idd sowieso ook bij meerdere paarden wel ervaren (ook zonder springen trouwens).

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 17:50

en het verschil in de landing komt niet door het verschil in de moment opname van die afloop?
Als ik naar de voorbenen kijk van beide paarden in de landing , waar het bovenste paard reeds geland is en het tweede paard de grond nog niet geraakt heeft

Tazzey
Berichten: 9503
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Borsttuig beïnvloedt de manier waarop een paard springt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 18:04

Alane, je moet je niet focussen op de foto maar op het beeld dat eroverheen ligt, daar is het heel duidelijk te zien. Echter ben ik wel benieuwd hoeveel paarden er aan dit onderzoek meegedaan hebben en of er ook beelden zijn zonder ruiter.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 18:18


Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 18:38

Tazzey schreef:
Alane, je moet je niet focussen op de foto maar op het beeld dat eroverheen ligt, daar is het heel duidelijk te zien. Echter ben ik wel benieuwd hoeveel paarden er aan dit onderzoek meegedaan hebben en of er ook beelden zijn zonder ruiter.

Dat heb ik.
Volg de rode dikke lijn en zoek de verschillen

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 18:42

Ze beweren hetzelfde voor de verbeterde werking van hun 'wetenschappelijk onderbouwde' singels en hoofdstellen.
En volgens Horse&Hound niet met de minste omschrijvingen: "Britain’s secret weapon: the girth that helped win Olympic gold."
Was dat misschien een gesponserd artikel?

De modellen hoofdstellen en singels op hun site zijn volgens mij tegenwoordig vrij standaard. Met de curves in de singel, en curve in het kopstuk van het hoofdstel.

Misschien hangt het af met welk model hoofdstel ze het vergeleken hebben als ze schijven:
- Reduce pressure by up to 84%.
- Reduce force by up to 77%.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Borsttuig beïnvloedt de manier waarop een paard springt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 19:28

Vraag me dan af of het zou schelen of je borsttuig strak zit of niet.
Ik heb m redelijk strak zodat er geen ijzer achter kan blijven hangen maar vraag mij af of het al uit zou maken als ik m wat losser zou doen.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Borsttuig beïnvloedt de manier waarop een paard springt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 19:35

En wat ik me ook afvroeg zou het komen door het stuk tussen de borst door (zoals ik het las) of door de martingaal eraan? Als paard zijn hoofd vrijer kan bewegen zonder martingaal is het dan ook sowieso geen ander beeld? (Als ik mn vraag zo helder genoeg neer schrijf)

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Borsttuig beïnvloedt de manier waarop een paard springt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 19:53

Ik heb ooit gelezen van een paarden kenner? dat je zo min mogelijk tuig bij een paard op moest doen.
Zo zonde dat ik de naam niet meer weet,maar ik denk er net zo over.

carolinetjes

Berichten: 45
Geregistreerd: 05-06-14
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 19:55

Wel benieuwd hoe dat goede tuig en nu uit zou zien. En op welke punten er dan voor zorgen voor de druk. Zodat ze er minder door springen.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Borsttuig beïnvloedt de manier waarop een paard springt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 20:01

Ik vraag me dan ook af of het martingaal gedeelte het probleem is of het gedeelte over de borst...

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 20:11

Billy schreef:
Ik vraag me dan ook af of het martingaal gedeelte het probleem is of het gedeelte over de borst...



Hier ben ik ook heel benieuwd naar.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Borsttuig beïnvloedt de manier waarop een paard springt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 20:15

Als ik bij fairfax kijk hebben ze het met een breastplate over zo’n band die zorgt dat het zadel niet naar achter schuift... zo’n riem onder de nek langs

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 20:24

Wanneer je het plaatje van de analyse er bij bekijkt, dan is heel duidelijk te zien dat het een heel goedkoop broodje aap is.