Worstelen met het gewicht van je paard in de winter

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 14:12

Nee, een liter vet (is iets minder dan een kg) bevat ongeveer evenveel energie als 2.2-2.4kg zeer hoge energiebrok.

Plantaardige olie bevat zo'n 2.8 ewpa/L. Zeer hoge energiebrok zit zo rond de 1.0-1.1 ewpa/kg. Cornmuesli van marstall zit bijvoorbeeld op 1.12 ewpa/kg en marstall Amino sport op 1.13 ewpa/kg. Pavo heeft energycontrol op 1.02 ewpa/kg staan en Pure Feed Performance zit op 1.04 ewpa/kg.

En dit zijn dus nog geen voeders voor racepaarden (al moet ik toegeven dat op energycontrol na, het allemaal muesli's zijn en dus geen 1.1-1.2kg/schep bevatten, maar dat is een kwestie van malen en persen).

Het is me tot nu toe altijd meegevallen om een paard op gewicht te krijgen in de winter. Een kwestie van veel voeren (en dat kan ook met bietenpulp, zemelen, luzerne en olie + een mineralenbrok), een warme deken aandoen, medisch op orde zijn en 12/7 op stal voor de meeste paarden.

De meeste mensen denken toch in te kleine hoeveelheden. Als een paard aan moet komen, dan ga je geen wonderen krijgen met een geweekte voerschep bietenpulp (=150-200g droog) en een scheut olie. Ik ga bij dat soort rantsoenen al snel tot kg bijvoeder/100kg lichaamsgewicht en dan ga ik er vanuit dat het paard daarnaast onbeperkt goede kwaliteit (in dit geval ook energierijk) ruwvoer ter beschikking heeft, in ieder geval de 12 uur dat hij op stal staat (de andere 12 uur wel semi-onbeperkt ruwvoer, maar mag energiearm zijn).

Tot nu toe zijn ze steeds met 3 maanden terug op gewicht gekomen, ook al kwamen ze van skelet af (3x al op onbeperkt ruwvoer).

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"



Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 00:08

Ilse_1987 schreef:
Mijn paard is wel lastig op gewicht te houden. Hij krijgt per dag onbeperkt voordroog kuil, 1 schep muesli en 1 schep biks, drie scheppen luzerne en na het rijden nog een halve schep slobber.
Hij heeft een 150grams deken op en is niet geschoren.
Hij is nu 2 en z’n tanden en lichaam helemaal in orde. Het is gewoon geen enorme eter, als hij geen zin meer heeft in z’n kuil of luzerne dan stopt hij met eten :)
Biks, muesli en slobber gaat er wel altijd in! Maar om nou nog meer krachtvoer te gaan voeren aan een paard wat weinig doet... lees drie a vier keer in de week een half uur tot een uur rijden. In de zomer kreeg hij drie kwart schep biks verdeeld over de dag en na het rijden de slobber.
Hoop dat hij nu met de extra muesli en biks wat body gaat krijgen.
Volgende stap wordt de olie :j


Vanuitgaande dat hij 12 of 22 is, zou ik er nog eens 100-150g op leggen als hij dan niet te warm aan gaat voelen, verder toch gewoon meer krachtvoer. 3 scheppen luzerne is waarschijnlijk 600g tot een kg, dus geen knaller, en verder voer je 2.5kg krachtvoer wat inderdaad tekort kan zijn.

Mijn huidige paard (5 jaar, ±800kg) krijgt op het moment 1.2kg luzernebrok (dat eten ze vaak vlotter dan gehakselde luzerne) en 3.2kg pavo nature's best (4 scheppen), anders valt hij af. Hij doet helemaal niets anders dan overdag buiten en 's nachts binnen staan. Nu heeft hij wel wat last van zijn tanden (met iedere 4 maanden tandarts goed onder controle te houden), maar eet er alsnog wel zo'n 15-18kg hooi naast (overdag schraal hooi, 's nachts rijk hooi) en maakt op moment eigenlijk geen proppen.

Toen we hem net hadden moest hij flink aankomen, toen at hij 13.5kg bijvoer ernaast. En nee, dat is geen typefout. Hij kreeg een halve zak seniores priores en 3 scheppen basisbrok per dag, naast onbeperkt hooi, maar toen kreeg hij zijn hooi echt nauwelijks weg. Maar dan nog is het 1.5x zoveel als dat ze normaal moeten volgens de zak om op gewicht te blijven, maar hij had het echt nodig om aan te komen en hij heeft nog heel lang 8kg (2.3kg basisbrok, 4.8kg SP) bijvoer nodig gehad omdat hij anders toch weer inviel, ondanks dat hij op dat moment geen proppen maakte (en toen zelfs nog rijker ruwvoer had 's nachts), dat is puur darmwerking.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, DotBot en 57 bezoekers