Boete voor amazone die paard bos in zag rennen geschrapt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Boete voor amazone die paard bos in zag rennen geschrapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 12:14

Je word ook geacht je auto onder controle te hebben. En dat ding heeft niet eens een eigen wil.
Toch lukt dat dagelijks veel mensen niet :)

Dat pistool dat half uit zijn holster hing neem ik ook met een zak zout.
Het zal gewoon goed zichtbaar zijn geweest zodat de boa hem zo nodig direct kon grijpen. a daar is hi dan ook wel weer voor.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 13:07

Bubblewrap schreef:
xyzutu2, als het inderdaad zo is zoals jij schetst (en wat ik ook denk) dan zijn de paarden geschrokken, waardoor de ruiters in het verboden gebied kwamen.

Wat ik denk:

Bij een strafbaar feit moet er worden voldaan aan vier voorwaarden:
1 menselijke gedraging (of: gewilde spierbeweging)
2 valt binnen de delictsomschrijving
3 wederrechtelijk (dus het mag volgens de wet niet)
4 Aan schuld te wijten (Het is verwijtbaar, had de verdachte een andere keus kunnen maken?)

Nu weet ik niet hoe het paardrijden in de wet is ingebouwd, maar ik kan me voorstellen dat er of om punt 1, of om punt 3 of 4 (strafuitsluitingsgronden) besloten is dat de ruiters niet hoefden te betalen.

Als ik verkeerd zit, mogen bokkers die meer verstand van (straf)recht hebben, mij altijd verbeteren :)


Strafuitsluitingsgronden zijn: noodweer en noodweer exces, wettelijk voorschrift, ambtelijk bevel, ontoerekeningsvatbaarheid en overmacht.
Ik gok dat deze rechter het op overmacht heeft gegooid en daarom de ruiters heeft vrijgesproken.

funnyhorses schreef:
Boa's sporen niet! Die lopen hier ook met scheermesjes onder de armen met een veelste grote mond.
Jammer dat de amazones niet de kans kregen om uitleg te geven.

Ik weet niet waar ze boa's vandaan vissen maar echt hoor hier hebben ze het ook te hoog in bol en zeer A sociaal.


En bedankt. Lekker generaliserend :+

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Boete voor amazone die paard bos in zag rennen geschrapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 13:21

Iemand die een parkeerbon heeft gehad terwijl ze zelf goed wisten dat ze er niet mochten staan :P :+
En dan heeft de boa het natuurlijk gedaan.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 13:32

Lusitana schreef:
funnyhorses schreef:
Boa's sporen niet! Die lopen hier ook met scheermesjes onder de armen met een veelste grote mond.
Jammer dat de amazones niet de kans kregen om uitleg te geven.

Ik weet niet waar ze boa's vandaan vissen maar echt hoor hier hebben ze het ook te hoog in bol en zeer A sociaal.

Je kunt het natuurlijk van de andere kant bekijken, hè. Bossen en landgoederen hebben eigenaren. Die willen dat het bewaakt wordt.
Vroeger had men niet te maken met hele groepen agressieve drinkende en drugsgebruikende jongeren die te beroerd zijn om naar school te gaan of te werken en vernielen en mishandelen als loltrappen zien, bv.
Het heeft weinig zin om daar verlegen mietjes tegen in te zetten, lijkt mij.
Als de overtreders respectlozer worden, moeten de boswachters harder worden.

Een scheermesje onder je arm lijkt me pijnlijk, trouwens.... :+
Zal dan wel een inklapbaar echt scheermes zijn.

Ik vermoed dat ze bedoelt dat ze met hun armen van hun lichaam lopen omdat dat zogenaamd "stoer" overkomt. :')

Jammer dat deze situatie ontstaan is, ergens hoop ik dat de amazones in of na de uitspraak nog hebben kunnen praten met de BOA in kwestie. In the heat of the moment wordt er gewoon anders gehandeld dan als alles rustig is. :) Maar kan me voorstellen dat de ruiters even te geschokt waren om nog meer uitleg te geven. :') Ik zit terug te denken aan onze laatste buitenrit en ik denk als wij het geweest waren dat de situatie nog minder goed gelopen zou zijn gezien die persoon en ik de neiging hebben om de schrik weg te lachen... (lees: we krijgen de slappe lach zodra de situatie onder controle is even tot onszelf te komen ofzo. :') ) Dat komt dan nog minder goed over. := :')

Lusitana: ik acht de kans reëel dat beide paarden schrokken. En niet alle paarden "blijven achter." Als je met twee gaat is de kans gewoon groot dat als eentje 'm peert dat de tweede ook mee gaat. :) Zeker als het om bv een jonkie gaat. Het zijn dieren, 100% controle is illusie. :)

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 13:54

Ayasha schreef:
Lusitana: ik acht de kans reëel dat beide paarden schrokken. En niet alle paarden "blijven achter." Als je met twee gaat is de kans gewoon groot dat als eentje 'm peert dat de tweede ook mee gaat. :) Zeker als het om bv een jonkie gaat. Het zijn dieren, 100% controle is illusie. :)

Ik ging uit van het artikel. Daar kom je eerst echt dit tegen:
"Tijdens de rit schrok één van de paarden, die de reguliere route geblokkeerd zag door een tractor en een vrachtwagen. Er waren die dag kap- en onderhoudswerkzaamheden in het bos. Het dier zag maar één uitweg: dwars het bos in."
Maar later idd "Beide paardrijdsters hadden de schrik nog in de benen van de vluchtactie van de paarden."
Het artikel laat dus een beetje in het midden hoe of wat en het is niet ondenkbaar dat dochter eigenlijk helemaal niks deed van schrik en haar paard dus gewoon volgde.

Persoonlijk heb ik nog nooit een paard achter een ander paard aan laten aan, ook geen jonge paarden, maar goed we weten niks over de rijkunst van betreffende dames.
Een paard waar niemand op zit gaat gewoonlijk niet eens zo ver als het schrikt, vaak zijn het de ruiters die dingen verergeren...

En 100% controle mag dan een illusie zijn, het blijft dat je altijd feitelijk wettelijk verantwoordelijk en aansprakelijk bent voor de gevolgen van het verlies van controle.
Het blijft een zeer sympatieke rechter, persoonlijk had ik die gok niet genomen om de schuld af te doen aan "paard niet kunnen houden".
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 21-01-18 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Boete voor amazone die paard bos in zag rennen geschrapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 14:00

Wat ik me afvraag...

Een op hol geslagen paard laat zich echt niet sturen en kiest voor de weg van de minste weerstand. Was er dan wel een pad in dat bos? Want de weg terug is toch veel logischer voor een paard dat de weg naar huis (afkomstig van een manege las ik elders) wel weet?
Waren deze dames wel voldoende rijvaardig?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 14:00

Lusitana schreef:
Ayasha schreef:
Ik vermoed dat ze bedoelt dat ze met hun armen van hun lichaam lopen omdat dat zogenaamd "stoer" overkomt. :')

Dank voor de vertaling. :j Ik ben oud en al 20 jaar uit Nederland, houd dat soort taal niet bij.

bruintje123 schreef:
Je word ook geacht je auto onder controle te hebben. En dat ding heeft niet eens een eigen wil.
Toch lukt dat dagelijks veel mensen niet :).

Dat het soms niet lukt is een feit, maar als het niet lukt moet je de consequenties dragen. Zoals boetes of erger.


Niet zo maar mee eens
Citaat:
Het is natuurlijk wel een soort van ongeluk.
Zo stonden wij een keer met een kapotte auto (remmen vast geslagen na een noodstop) recht onder een niet stoppen bord.
Enkele keren de politie langs geweest en gevraagd wat we daar deden, maar bij uitleg echt geen bekeuring gehad.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 14:03

Dat is een maatschappij die je niet moet willen IMO. :) Maar goed, wie ben ik. :)
Onvoorziene omstandigheden. Het kan gebeuren, ook als je alle voorzorgen neemt om het te voorkomen. En als je dan ook nog eens gestraft moet worden. Tja, dat vind ik een beetje too much eerlijk gezegd. :) Maar zoals ik al zei: dat is mijn mening. :) Daar hoeft niemand het mee eens te zijn.
Janine: als het "gevaar" zich achter hen bevond (dus dat ze terug richting het gevaar moesten om naar huis te gaan) dan kiezen ze gewoon om zo ver mogelijk van het gevaar weg te zijn ongeacht het pad. :)
Als ze pas zijn beginnen zagen toen de paarden al voorbij waren (dus het geluid er toen pas kwam) dan kan het zijn dat hetgeen hen bang maakte zich "achter hen" bevond. (is dit een beetje begrijpelijk? :') )

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 14:10

Ayasha schreef:
Dat is een maatschappij die je niet moet willen IMO. :) Maar goed, wie ben ik. :)
Onvoorziene omstandigheden. Het kan gebeuren, ook als je alle voorzorgen neemt om het te voorkomen. En als je dan ook nog eens gestraft moet worden. Tja, dat vind ik een beetje too much eerlijk gezegd. :) Maar zoals ik al zei: dat is mijn mening. :) Daar hoeft niemand het mee eens te zijn.
Janine: als het "gevaar" zich achter hen bevond (dus dat ze terug richting het gevaar moesten om naar huis te gaan) dan kiezen ze gewoon om zo ver mogelijk van het gevaar weg te zijn ongeacht het pad. :)
Als ze pas zijn beginnen zagen toen de paarden al voorbij waren (dus het geluid er toen pas kwam) dan kan het zijn dat hetgeen hen bang maakte zich "achter hen" bevond. (is dit een beetje begrijpelijk? :') )


Maar ze zijn niet door het verboden bos bij het gevaar gekomen, dus is het toch logischer om de weg terug te nemen? Zeker als je met twee paarden bent, dan zullen ze allebei al gruwelijk in paniek moeten raken toch? Maar ik ben niet bekend met de situatie, hier is een bos niet zoals daar en heb je er vaak een lang zandpad bij langs (dus rechttoe, rechtaan).

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 14:27

Er zijn plenty scenarios denkbaar bij schrik, maar omkeren is inderdaad wel een heel logische. Helemaal als de route voor hen geblokkeerd is.
"Tijdens de rit schrok één van de paarden, die de reguliere route geblokkeerd zag door een tractor en een vrachtwagen. Er waren die dag kap- en onderhoudswerkzaamheden in het bos. Het dier zag maar één uitweg: dwars het bos in."

Vraag komt ook in me op waarom een paard daar van zou schrikken daar dat lang van te voren zichtbaar en hoorbaar is, maar goed.
Paard zou dan dus letterlijk links of rechtsafgeslagen zijn, maar dat kán natuurlijk hemelsbreed de kortste route naar stal zijn geweest...


Het is ook niet duidelijk of het om eigen paarden gaat of bv gehuurd van de manege. Bij een "ruiter en zijn paard" hoeft dat bezittelijke "zijn" niet echt op bezit te wijzen.


Het is een leuk verhaal om allerlei speculaties op los te laten. Kan zomaar dat ze even een omweg zochten, wetende dat ze op verboden terrein waren en zich rotschrokken van de boa.
Ik kan in elk geval nergens vinden dat de paarden werkelijk "in volle vlucht" zijn waargenomen.

Ik denk dat ik popcorn er bij ga halen.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 14:32

Lusitana schreef:
Er zijn plenty scenarios denkbaar bij schrik, maar omkeren is inderdaad wel een heel logische. Helemaal als de route voor hen geblokkeerd is.
"Tijdens de rit schrok één van de paarden, die de reguliere route geblokkeerd zag door een tractor en een vrachtwagen. Er waren die dag kap- en onderhoudswerkzaamheden in het bos. Het dier zag maar één uitweg: dwars het bos in."

Vraag komt ook in me op waarom een paard daar van zou schrikken daar dat lang van te voren zichtbaar en hoorbaar is, maar goed.
Paard zou dan dus letterlijk links of rechtsafgeslagen zijn, maar dat kán natuurlijk hemelsbreed de kortste route naar stal zijn geweest...


Het is ook niet duidelijk of het om eigen paarden gaat of bv gehuurd van de manege. Bij een "ruiter en zijn paard" hoeft dat bezittelijke "zijn" niet echt op bezit te wijzen.


Het is een leuk verhaal om allerlei speculaties op los te laten. Kan zomaar dat ze even een omweg zochten, wetende dat ze op verboden terrein waren en zich rotschrokken van de boa.
Ik kan in elk geval nergens vinden dat de paarden werkelijk "in volle vlucht" zijn waargenomen.

Ik denk dat ik popcorn er bij ga halen.


https://www.gelderlander.nl/maas-en-waa ... ~ae45888a/

Was gisteravond toen ik het las niet meer helemaal wakker denk ik. Maar ik denk dat ik hieruit heb opgemaakt dat ze paarden hebben gehuurd.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 14:35

@bruintje, bedankt voor de quote waarin ik ayasha bedank voor de vertaling. Ik heb dat weggepoetst in de edit omdat ik dacht dat ik in een andere post zat en het dan dubbel zou hebben. Niet helemaal goedgegaan, maar nu staat het er toch.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Boete voor amazone die paard bos in zag rennen geschrapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 16:01

Ik kan het nu ook niet meer veranderen. Heb ook niet gezien gehad dat je hem daarna veranderd had.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Boete voor amazone die paard bos in zag rennen geschrapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 16:40

Ik ben er juist blij mee! Dus het hoeft niet veranderd.

Wranglerbutt

Berichten: 10377
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 16:54

Mijn gevoel bij dit verhaal?

Beide dames reden waar ze niet mochten komen. Dit wisten ze. Toen ze op heterdaad werden gesnapt door een boswachter/BOA kregen ze een bon. Later bedachten ze de smoes van de geschrokken paarden die het 'verboden bos' in waren gerend :oo :(:)

De reden dat ze deze verklaring niet gelijk aan de boswachter/BOA hebben gegeven, is omdat ze 'onder de indruk waren' van het pistool en de wapenstok van de boswachter/BOA :roll: Ik vraag me af of de dames ook niet tegen een agent op straat durven te praten :o?

En de rechter geloofde het kulverhaal :')

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 16:56

Wranglerbutt schreef:
Mijn gevoel bij dit verhaal?

Beide dames reden waar ze niet mochten komen. Dit wisten ze. Toen ze op heterdaad werden gesnapt door een boswachter/BOA kregen ze een bon. Later bedachten ze de smoes van de geschrokken paarden die het 'verboden bos' in waren gerend :oo :(:)

De reden dat ze deze verklaring niet gelijk aan de boswachter/BOA hebben gegeven, is omdat ze 'onder de indruk waren' van het pistool en de wapenstok van de boswachter/BOA :roll: Ik vraag me af of de dames ook niet tegen een agent op straat durven te praten :o?

En de rechter geloofde het kulverhaal :')


En je denkt niet dat er bij rechtsgang gecheckt wordt dat dit verhaal klopt? (de machines die lawaai maakten)

Wranglerbutt

Berichten: 10377
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 17:00

Janine1990 schreef:
En je denkt niet dat er bij rechtsgang gecheckt wordt dat dit verhaal klopt? (de machines die lawaai maakten)


Ik weet dat er bij rechtsgang soms niet eens naar de eerste verklaring van de verdachte in een proces-verbaal wordt gekeken en een rechter een totaal afwijkend, niet te onderbouwen, kulverhaal gelooft. :D

Wranglerbutt

Berichten: 10377
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 17:03

Het is hoogst onwaarschijnlijk dat er gecheckt is of er die dag machines aan het werk waren. En zelfs als dat zo was, dan is het nog bewijs dat de paarden hiervan geschrokken zijn.
Het is ook denkbaar dat de amazones een route door het 'verboden bos' namen om de machines te vermijden :)

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 17:29

Lusitana schreef:
funnyhorses schreef:
Boa's sporen niet! Die lopen hier ook met scheermesjes onder de armen met een veelste grote mond.
Jammer dat de amazones niet de kans kregen om uitleg te geven.

Ik weet niet waar ze boa's vandaan vissen maar echt hoor hier hebben ze het ook te hoog in bol en zeer A sociaal.

Je kunt het natuurlijk van de andere kant bekijken, hè. Bossen en landgoederen hebben eigenaren. Die willen dat het bewaakt wordt.
Vroeger had men niet te maken met hele groepen agressieve drinkende en drugsgebruikende jongeren die te beroerd zijn om naar school te gaan of te werken en vernielen en mishandelen als loltrappen zien, bv.
Het heeft weinig zin om daar verlegen mietjes tegen in te zetten, lijkt mij.
Als de overtreders respectlozer worden, moeten de boswachters harder worden.

Een scheermesje onder je arm lijkt me pijnlijk, trouwens.... :+
Zal dan wel een inklapbaar echt scheermes zijn.


Mijn ervaring is dat Boa's juist 'the man' uithangen tegen de rustige types of vrouwen.
Dus lopen zeiken als er een hondje niet aangelijnd is of iemand die met zn fiets over de stoep loopt.

Zelf ook iets lachwekkends met zo'n arsch meegemaakt...komt ie...

Ik wandel met mn aangelijnde kleine hondjes en kom een loslopende grote hond tegen.
Dus ik neem mijn hondjes korter bij me en wacht op de man die een paar meter erachter liep.
Niks aan de hand verder en vroeg nog wat het voor een hond was.

Een Afrikaanse leeuwenhond die gebruiken ze schijnbaar in Afrika om leeuwen af te schrikken/verjagen.
Plots zegt die man dat hij ook Boa is en begint heel stoer een verhaal af te steken hoe een vrouw toch effe veel geluk had dat ze op Duits grondgebied liep met dr loslopende hond anders had hij haar bekeurd!

Dus ik frons lachend en zeg: goh geld zeker niet voor u? En waar is de hondenpenning? Hoort die niet zichtbaar aan de halsband te hangen?

Je snapt dat het gesprek snel klaar was. Wat een opgedraaide noedel was dat!!

Nog een verhaal wij hadden tijdens een verbouwing staalplaten laten leggen zodat vrachtwagens de stoep en oprit niet kapot zouden rijden.

Omdat het bedrijf niet per direkt de zware platen weer kon ophalen lagen ze 2dgn langer dan gepland op onze oprit en stoep.
Niks mis mee totaal geen hinder zelfs rolstoelers gingen er goed over.

Plots had ik Orde en Handhaving + Boa aan de deur!! 3 man!
Ik open de deur en de man van O&H geeft netjes een hand, stelt zich keurig voor en vertelde waarvoor hij kwam. Niks dan respect voor die man die keurig zijn werk deed.
Ik uitgelegd waarom die platen er nog lagen en dat ze ieder moment weggehaald konden worden.
Ik geef die man weer een hand en toen ze wegliepen moest meneer BOA zich toch nog even omdraaien met de woorden; en doe je het niet dat zul je de gevolgen ervaren! Ja echt!

En voor zo'n JanL*l moet men dan respect hebben? Hahahaha wat een aanfluiting!

En maar te zwijgen van diverse nieuwsberichten over Boa's he!
Weten jullie nog dat verhaal over die vrouw die in het bosgebied door een Boa werd gevloerd en in de boeien werd geslagen op de grond met de handen op de rug!!!!!
Omdat ze haar stokoude maltesertje los had lopen 2mtr voor haar!

Het zijn machtsbeluste idioten met zeer lage sociale vaardigheden die enkel de makkelijke mensen durven aan te spreken. Dat ze maar eens die mega aso's aanpakken maar dat durven ze niet.

Zoh dat ben ik ff kwijt :')

WeCo

Berichten: 480
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 17:34

Janine1990 schreef:
Wranglerbutt schreef:
Mijn gevoel bij dit verhaal?

Beide dames reden waar ze niet mochten komen. Dit wisten ze. Toen ze op heterdaad werden gesnapt door een boswachter/BOA kregen ze een bon. Later bedachten ze de smoes van de geschrokken paarden die het 'verboden bos' in waren gerend :oo :(:)

De reden dat ze deze verklaring niet gelijk aan de boswachter/BOA hebben gegeven, is omdat ze 'onder de indruk waren' van het pistool en de wapenstok van de boswachter/BOA :roll: Ik vraag me af of de dames ook niet tegen een agent op straat durven te praten :o?

En de rechter geloofde het kulverhaal :')


En je denkt niet dat er bij rechtsgang gecheckt wordt dat dit verhaal klopt? (de machines die lawaai maakten)



Nee, daar doen ze niet aan. Meestal wordt de gang naar de rechtbank beloond met het verlagen van, of volledig wegstrepen van de bekeuring. Loont meestal de moeite. 9 van de 10 keer wordt de, in dit geval, BOA niet eens gehoord.
En wordt deze dan ook weer eens voor heel Nederland te kakken gezet. Altijd leuk BOA's bashen.

Ik vind het verhaal van de dames ook behoorlijk onwaarschijnlijk, maar zal wel aan mij liggen.

(En nee ik ben geen BOA)

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 19:03

funnyhorses schreef:
Het zijn machtsbeluste idioten met zeer lage sociale vaardigheden die enkel de makkelijke mensen durven aan te spreken. Dat ze maar eens die mega aso's aanpakken maar dat durven ze niet.

Zoh dat ben ik ff kwijt :')


Wederom bedankt. Wederom erg generaliserend.
In elk geval fijn om te weten dat ik een idioot ben met zeer lage sociale vaardigheden die enkel makkelijke mensen aan durft te spreken. Dat wist ik zelf namelijk nog niet :O :O :O :O

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 19:31

Inoterry schreef:
funnyhorses schreef:
Het zijn machtsbeluste idioten met zeer lage sociale vaardigheden die enkel de makkelijke mensen durven aan te spreken. Dat ze maar eens die mega aso's aanpakken maar dat durven ze niet.

Zoh dat ben ik ff kwijt :')


Wederom bedankt. Wederom erg generaliserend.
In elk geval fijn om te weten dat ik een idioot ben met zeer lage sociale vaardigheden die enkel makkelijke mensen aan durft te spreken. Dat wist ik zelf namelijk nog niet :O :O :O :O


Ben jij een boa dan?
Vertel mij dan eens vind je dat dan normaal hoe ze hier te werk gaan?
En de berichten die op het nieuws opduiken?
Is toch ronduit beschamend om zulke figuren tot je collega's te tellen of niet soms?
Daarbij hoef je je niet aangesproken te voelen als jij niet zo bent daar moet je dan maar boven staan hoor.
Dit zijn enkwl mijn ervaringen...helaas...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 19:40

Inoterry schreef:
Strafuitsluitingsgronden zijn: noodweer en noodweer exces, wettelijk voorschrift, ambtelijk bevel, ontoerekeningsvatbaarheid en overmacht.
Ik gok dat deze rechter het op overmacht heeft gegooid en daarom de ruiters heeft vrijgesproken.

Zijn er in totaal 10 :P
5 rechtvaardigingsgronden, en 5 schulduitsluitingsgronden.

Ik ben inderdaad wel benieuwd hoe het wettelijk zit! Maar (psychische) overmacht lijkt me wel de meest logische optie.
Of er moet al in de delichtsomschrijving staan dat er sprake van schuld moet zijn. Als dat erin staat, kan het al ivm de delictsomschrijving leiden tot vrijspraak.
Ik vind het een leuke casus!

En over Boa's gesproken, ik ken boa's die geweldig hun werk doen, en ook luisteren naar het verhaal van de persoon, maar die wel ingrijpen/bekeuren wanneer nodig. En natuurlijk zitten er ook wel eens over ijverige boa's tussen. Die heb je in elk beroep :)

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 23:35

funnyhorses schreef:
Ben jij een boa dan?
Vertel mij dan eens vind je dat dan normaal hoe ze hier te werk gaan?
En de berichten die op het nieuws opduiken?
Is toch ronduit beschamend om zulke figuren tot je collega's te tellen of niet soms?
Daarbij hoef je je niet aangesproken te voelen als jij niet zo bent daar moet je dan maar boven staan hoor.
Dit zijn enkwl mijn ervaringen...helaas...


Ja, ik ben boa en nee, een boswachter is geen collega van me, ik ben conducteur. Er zijn bepaalde beroepen die ook nog boa zijn.
Ik heb geen idee hoe ze daar te werk gaan, ik was er niet bij en ga er dus ook niet over oordelen. Mocht het artikel er niet gekleurder opstaan dan hoe het is gegaan, (wat vaak wel het geval is met de meeste kranten zoals de meeste mensen nu wel weten :+ ), gaat het in dit geval wel over een overijverige boswachter, wettelijk in zijn recht maar een beetje begrip kan nooit kwaad :+ . Mocht het verhaal zo zijn zoals Wranglerbutt's fantasie op heeft geleverd heeft de boswachter gewoon goed zijn best gedaan. Maar ik was er dus niet bij en heb werkelijk geen idee van de details die nodig zijn om een eerlijk oordeel te kunnen vellen. OP zich kan ik me wel voorstellen dat de 2 ruiters om die reden ergens midden in het bos terecht zijn gekomen. Ik ben zelf 2 keer een flink eind van het pad terecht gekomen omdat mijn paard ergens van schrok. De eerste keer heel wat jaren geleden met een bijna volledig bomproof paard, die vond alleen gele bloemetjes en liggende boomstronken eng. Dus toen er naast een omgevallen boom ineens een geel bloemetje ging bewegen in de wind zat de schrik er spontaan goed in _O- . Met mijn huidige paard ben ik afgelopen zomer nog 10 meter naast het pad terecht gekomen, hij schrok van een bankje in het bos 8)7 . Ik had nu niet echt verwacht dat hij daarvan zo zou schrikken :+ , maar we stonden in elk geval ineens midden tussen de heide :o



@Bubblewrap, ik zit momenteel, voor de 4de keer, weer in de boa opleiding. We moeten om de 5 jaar examen doen :roll: . Ik zat zelf fout met de term vrijspraak. Uit het artikel is het duidelijk dat de rechter het feit bewezen acht, dan is er dus sprake van ontslag van rechtsvervolging.
Ik ben wel benieuwd hoe je aan 5 rechtvaardigheidsgronden en 5 schulduitsluitingsgronden komt? Ik zit in mijn boek te neuzen en kom echt niet verder dan de 5 strafuitsluitingsgronden dan die ik heb opgenoemd. Die 5 kunnen wel weer verder opgedeeld worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 09:51

Dan is er inderdaad sprake van ontslag van alle rechtsvervolging :)

Wij leren met strafrecht (ik zit dus ook in mijn boek te neuzen, tentamens komen eraan :P ) juist 5 rechtvaardigingsgronden die de wederrechtelijkheid wegnemen:
- overmacht noodtoestand
- noodweer
- wettelijk voorschrift
- bevoegd gegeven ambtelijk bevel
- materiële wederrechtelijkheid

En 5 schulduitsluitingsgronden die de schuld wegnemen.
- Psychische overmacht
- noodweerexces
- ontoerwkeningsvatbaarheid
- onbevoegd gegeven ambtelijk bevel
- afwezigheid van alle schuld.

Maar ik kan me inderdaad ook voorstellen dat er 5 worden geleerd. Materiële wederrechtelijkheid en afwezigheid van alle schuld zijn buitenwettelijk. ('Veeartsarrest' en 'melk en waterarrest') En bijvoorbeeld overmacht noodtoestand en psychische overmacht voegen jullie samen en splitsen jullie later uit :)

Ach, alles komt in dit geval op ontslag van alle rechtsvervolging uit :P
Dus we zitten beiden gelijk! Alleen leer ik het misschien uitgebreider omdat ik moet weten of de wederrechtelijkheid (element) of juist de schuld (element) wordt weggenomen, anders PB'en we wel even ;) Ik ben namelijk wel ben benieuwd of en in hoeverre jullie hiermee te maken krijgen in de praktijk. (Natuurlijk genoeg ervaring met wettelijk voorschrift, dat is logisch :P )