Hoe gaat het nu met de boktveulens? Gouden merrieveulen 2009

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mondy

Berichten: 11826
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Hoe gaat het nu met de boktveulens? Gouden merrieveulen 2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 11:00

*Bokt.nl
Bokt community
Afbeelding
Esmeralda, de foto waarmee zij de veulenverkiezing won.


Deze maand in 'Hoe gaat het nu met de Boktveulens?' lees je over Esmeralda van bokker Twinklebel die in 2009 gouden merrieveulen werd.

Regelmatig zag ik dit onderwerp voorbij komen, en elke keer dacht ik, hopelijk vragen ze mij voorlopig nog niet.....maar de vraag kwam, of ik een stukje wilde typen hoe het met mijn gouden Boktveulen Esmee is gegaan.

De reden waarom ik dacht, nog even niet, is omdat het een verhaal met een verdrietig einde is. Maar langzaam beginnen de hele scherpe kantjes van het verlies eraf te gaan, en Smeetje verdient zo'n eerbetoon.

Esmee werd geboren op 15 april 2009, uit mijn Casco merrie Vienna, en haar vader was de Oldenburgerhengst Daddy Cool. Een geboorte die niet helemaal volgens het boekje ging, Esmee probeerde de verkeerde uitgang te nemen, maar dankzij de hulp van ervaren mensen kwamen moeder en kind er ongeschonden uit. Ze werd geboren bij de fokker van haar moeder, waar ze liepen omdat moeders een langdurige blessure had.
Met 5,5 maand werd Esmee gespeend, ze bleef daar, met een vriendje in de grote loopstal, en Vienna ging mee naar huis, weer aan het werk, die leek goed hersteld.
Een half jaar later volgde Esmee zelf ook, ik kreeg de kans haar in een uitloopstal met grote paddock te stallen met twee leeftijdsgenootjes. In de zomer liepen de dames dag en nacht buiten in de grote merriekudde
Afbeelding


Esmeetje was een brokkenpiloot, had regelmatig wonden omdat ze een trap kreeg door haar brutale gedrag, of sloeg zelf haar eigen pootjes kapot. Maar op een paar schiefels na kwamen we er altijd goed vanaf. Toen ze 2,5 was moest ik haar moeder helaas met vervroegd pensioen doen, de blessures van voor Esmee speelden weer op en ik besloot haar naar een rusthuis te brengen.

Ze was een echte laatbloeier, dus mede door de problemen met haar moeder besloot ik haar de tijd te geven. Met 3,5 jaar begonnen we met wat longeerwerk, gevolgd door lange teugelen en een keertje dubbellonge. Helaas was Esmee weer eens lomp geweest in de paddock en beschadigde ze haar strekpees. Een blessure met een goede prognose, maar wel twee maanden aan de hand stappen. Daarna mochten we weer rustig opbouwen, drafje rechtuit onder het zadel. Eh, jawel meneer de veearts, maar ze is nog niet zadelmak......we hebben toen heel veel dubbellongewerk mooi rechtuit door de rijbak gedaan en ook liep ze als handpaard naast Daantje, de friese merrie die zich over haar had ontfermd toen haar twee opfokvriendinntejes een half jaar daarvoor vertrokken.

Afbeelding


Toen ze eenmaal goed opgebouwd was en ook weer los mocht ben ik er op geklommen, de dag voor mijn verjaardag. Wat was ik trots, en op weg naar haar moeder die middag, heb ik een paar traantjes gelaten, van geluk....

Afbeelding

Daarna volgde er 2,5 mooie jaren. wel nog wat kleine blessures, schiefeltje hier, einschussje daar...maar dingen die allemaal weer goed kwamen. Ze was een lekker vlot pittig paardje, maar goudeerlijk, bokken of steigeren stonden niet in haar programma. We maakten ons eerste strandritten:

Afbeelding

Afbeelding

Gingen op wedstrijd:

Afbeelding
Foto gemaakt door Shelly Jordaan Fotografie.

Reden viertal:

Afbeelding

En gingen regelmatig op vakantie.

Afbeelding

Zo zouden we ook eind september 2015 gaan. We hadden er erg veel zin in, deze vakantie kregen we kado omdat we de Fries van mijn buitenrijmaatje hadden gerevalideerd van een ernstige rugblessure. Om te vieren dat die het zo goed deed, en om mij en mijn bijrijdster te bedanken voor alle tijd die we in de revalidatie hadden gestoken zouden we met zijn vijfen (vriendin, bijrijdster en hun mannen en ik) met Esmee en Renske een lang weekend naar Kootwijk gaan. Drie weken daarvoor sloeg het noodlot toe, Renske kreeg ernstige koliek en binnen 12 uur lieten we haar in Utrecht inslapen.
Heel verdrietig besloten we de vakantie toch door te zetten, het zou fijn zijn wat tijd met elkaar door te brengen. Esmeetje ging als enige paard mee.
De zondag ervoor verstapte ze zich buiten, ik dacht op een steentje. Ze liep op het harde af en toe een pasje kreupel, maar in de bak was er niks aan de hand, en aangezien Kootwijk allemaal zandpaden zijn, besloten we gewoon te gaan. Heerlijke ritten hebben we dat weekend gemaakt, een weekend met een lach en een traan. Zondagochtend terwijl iedereen nog sliep, zadelde ik Esmee en reed met haar de zonsopgang tegemoet. Onze eerste rit echt samen, zonder iemand erbij, misschien wel de mooiste ooit.....

Afbeelding


De dag daarna maakte ik nog een lange rit met mijn bijrijdster, omstebeurt op Esmee en de mountainbike en daarna pakten we in en reden naar huis.
De dag daarrna even een rustdag, alleen wat longeren, want ze had veel en lang gelopen dat weekend. Ze was wat stijf, maar daar maakte ik me niet druk over, we hadden zo actief gereden.....
Woensdag belde mijn bijrijdster, ze liep kreupel, ook in de bak. Vrijdag is de hoefsmid gekomen, ik dacht aan een zoolkneuzing ivm het verstappen op dat steentje. Ze was inderdaad gevoelig op de zool, maar hij kon nog niks vinden. Weekendje in het broeiverband, maandag kwam die weer. Weer hetzelfde, gevoelig, maar niks te vinden. Ondertussen liep ze goed kreupel, dus dinsdag met haar naar de kliniek gereden. De veearts dacht aan een scheurtje in het hoefbeen, dus maakte foto's. Daarna riep die zijn collega erbij en gingen ze samen naar de foto's kijken.....vreemd, dat deed die anders nooit. Vervolgens werden wij erbij geroepen, want er was iets heel vreemds te zien op de rontgen....

Afbeelding

Een vreemd stuk bot op het kroongewricht, maar wat het was wisten ze niet. Misschien een soort van schiefel? Hij ging het doorsturen naar wat chirurgen en collega's, maar verwachtte wel dat het eruit moest. Woensdag werd dat bevestigd, wat het was wist niemand, maar wel dat het eruit moest, het prikte aan de onderkant van het gewricht in het kraakbeen, dat al wat beschadigd was en ook al artrosevorming was.
26 oktober zou ze onder het mes gaan in Utrecht, maandagochtend 9 uur, gezien de Raaphorst niet opereert. Ik was stikzenuwachtig, de prognose was opzich niet slecht, maar ik was doodsbang voor het risico van de narcose.
Die maandag stond ik om zeven uur in Utrecht om nog even te knuffelen, acht uur werd ze meegenomen. Een uur later kwam ze onder narcose langs om door de CT scan te gaan, heel onwerkelijk je paard zo te zien liggen....vanaf boven hebben we de hele operatie kunnen volgen, de chirurgen hadden het niet makkelijk, het stuk bot zat gedeeltelijk nog vast en onder de strekpees door, Ze hebben flink moeten hakken. Om half een werd ze van de tafel getakeld, en om half twee eindelijk de verlossende woorden, ze stond en maakte het goed. Wat heb ik gehuild op dat moment........
De dag erna had ze veel pijn, maar dat was niet gek na zo'n ingreep, ze werd goed in de gaten gehouden en kreeg wat meer pijnstilling. Woensdagochtend werd ik op mijn werk gebeld, Esmee maakte het goed, ze had veel minder pijn, maar ze hadden controlefoto's gemaakt, en er bleken nog twee flinke botsplinters te zitten.....ze moest opnieuw onder het mes. Ik was verdrietig, boos, voelde me machteloos, waar hadden we dit aan te danken, maar had gezien hoe hard de chirurgen hadden gewerkt, hoe vaak ze gecontroleerd hadden tijdens de operatie, en nam het hun niet kwalijk.
Drie weken laten was het weer zover, Esmee deed het goed, belastte het been goed en was zelfs een week thuis geweest. weliswaar op volledige boxrust, maar toch, thuis.....
Deze operatie verliep gelukkig een stuk sneller, en ook kwamen de verlossende woorden weer, ze stond en maakte het goed...weer een boel tranen van opluchting. De dag erna had ze weer veel pijn, daar schrok ik niet zo van, de keer ervoor knapte dat ook weer snel op. Maar dit keer niet, op voor 1000 kg pijnstillers deed ze het aardig, maar zodra ze afbouwden liep ze op drie benen. Twee keer is haar verhuizing naar de Raaphorst uitgesteld, ze was te slecht om te vervoeren. De ochtend dat we haar verhuisden, eind november, was ze weer slechter door het afbouwen, maar toch besloten haar te verhuizen. Ik heb in tranen de veearts gevraagd goed naar haar te kijken, ze had zoveel pijn......dinsdag kwam het telefoontje, ze had zware botvliesontsteking over het gehele breukvlak (uit de CT scan bleek het om een lengtebreuk in het kootbeen te gaan), en de prognose werd daardoor een stuk slechter. Ze moesten het onder controle krijgen, anders bleef ze pijn houden en groeide het gewricht dicht door artrosevorming. Enige optie was dan nog een artrodese operatie, het vastzetten van het kroongewricht met schroeven en platen.
Met alles wat mogelijk is gingen ze de ontsteking te lijf, en ik vroeg verschillende mensen hun mening over die artrodese. Die waren erg verschillend, maar duidelijk was dat het een lange revalidatie zou worden, weken in het gips en waarschijnlijk een half jaar boxrust. Na twee weken leek het erop dat we de boel niet onder controle kregen. Ik had ondertussen nagedacht over de artrodese en besloten dat ik dat niet eerlijk vond voor mijn meisje, voor de derde keer een heftige operatie, zolang boxrust, zoveel pijn, en dan nog de vraag wat we straks konden.......Esmee was altijd vrolijk en beweeglijk, dit wilde ik haar niet aandoen, al heb ik flink getwijfeld, kwijt wilde ik haar ook niet.
Maandagochtend heb ik een vriendin laten bellen, ik kreeg het niet uit mijn strot, wil je de verzekering toestemming voor euthanasie vragen, het is genoeg geweest, het liefst vandaag nog........mijn veearts en verzekering hebben alles keurig en snel geregeld, en s'middags een paar minuten na vieren, de tijd waarop ze ook geboren is, blies ze haar laatste adem uit.......ik was erbij, net als bij haar eerste adem.....ik hield haar vast en zei dan het goed was.....

Afbeelding
Een laatste kus....

Daarna heb ik het vreselijk moeilijk gehad, had ik haar die kans nog moeten geven, had ik juist niet eerder een einde eraan moeten maken? Wat als de eerste operatie goed was gegaan? was dit dan ook gebeurd? Was mijn meisje dood door een fout tijdens de operatie? En wat wilde ik, nog een nieuw rijpaard, of was ik er klaar mee? Nee, een veulen ging ik niet doen, dat was nog zo lang wachten voor ik weer wat kon....uieindelijk mijn bijrijdpaard aangeboden gekregen voor een mooi prijsje, maar ook daar heb ik na wat twijfelen nee op gezegd, het is een leuk paard, maar niet het paard waarvoor ik wil gaan. Maar voor welk paard dan wel? Toen heel diep in mijn hart gekeken, en hetgeen ik het liefst wilde was toch een veulen van Vien......
Eind januari 2017 heb ik haar uit het rusthuis naar huis gehaald, ze is inmiddels voor eind mei drachtig van Henkie.

AfbeeldingAfbeelding

Esmee zal ik altijd blijven missen, ze was mijn droom en mijn eerste babypaard. Maar ik geniet weer volop van Vien en kijk uit naar haar (half)broertje of zusje. Als deze maar half zo geweldig is als zij......dan mag ik in mijn handjes knijpen!

Getup

Berichten: 8276
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Hoe gaat het nu met de boktveulens? Gouden merrieveulen 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:55

Jemig,wat een pech en ongelukken. Bedankt voor het delen van je verhaal.
Zo te zien was het een heel erg leuk en veelzijdig paard.

peer2005
Berichten: 392
Geregistreerd: 06-09-09

Re: Hoe gaat het nu met de boktveulens? Gouden merrieveulen 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:04

Wat een heftig verhaal. Volgens mij heb je het uiterste voor haar gedaan en uiteindelijk de juiste beslissing genomen. Ze was een heel mooi paard! Veel geluk met je veulen dit jaar.

lovefi

Berichten: 1199
Geregistreerd: 07-01-09
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Hoe gaat het nu met de boktveulens? Gouden merrieveulen 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:35

Ik kende het verhaal al, maar het raakt me nog steeds. Heel veel geluk in de toekomst! En wat fijn dat je zo'n prachtig paard hebt mogen kennen!

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Hoe gaat het nu met de boktveulens? Gouden merrieveulen 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:50

Jeetje wat een heftig verhaal zeg.. Wat een narigheid allemaal.. kippenvel.. Sterkte met het verlies.
En heel veel succes in de toekomst met het veulen, heb je een volgtopic?

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Re: Hoe gaat het nu met de boktveulens? Gouden merrieveulen 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:53

Met tranen in mijn ogen heb ik dit gelezen, zo veel pech gun ik zelfs mijn ergste vijand niet! Nog heel veel sterkte en veel plezier toegewenst met je toekomstige veulen

SassyMoon
Berichten: 288
Geregistreerd: 31-12-10
Woonplaats: Lelystad

Re: Hoe gaat het nu met de boktveulens? Gouden merrieveulen 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:14

Ik heb je verhaal net gelezen en zit nu ook met tranen in mijn ogen... maar ook zo benieuwd naar het veulen dit jaar!

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: Hoe gaat het nu met de boktveulens? Gouden merrieveulen 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:48

Moet zeggen dat het me ook aardig wat traantjes heeft gekost dit hier zo neer te zetten....ze was echt een geweldig paard!

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 20:11

_Dracarys schreef:
Jeetje wat een heftig verhaal zeg.. Wat een narigheid allemaal.. kippenvel.. Sterkte met het verlies.
En heel veel succes in de toekomst met het veulen, heb je een volgtopic?

Nog niet, maar weet ook niet of ik er eentje ga maken.

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 20:12

Zo, hier ook met tranen in de ogen zitten lezen hoor, al had ik al het één en ander meegekregen in het 2009-topic.
Wat een knappe merrie was het toch! :+: Hopelijk komt er dit jaar een prachtig halfbroertje of zusje van haar om het gat een beetje te vullen!

anshrop

Berichten: 709
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 20:18

Mooi geschreven meis, ze was geweldig, en misschien kijkt ze vanaf boven mee naar haar half broer of zus

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Hoe gaat het nu met de boktveulens? Gouden merrieveulen 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 20:39

Jeetje wat een onwijs verdrietig verhaal en wat was Esmee prachtig. Dat je twijfels had is meer dan logisch, het “wat als” verhaal zal altijd door je hoofd blijven spoken maar ik denk echt dat je de beste keuze hebt gemaakt. Ik ga voor je duimen dat je merrie een prachtig veulen gaat krijgen

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Hoe gaat het nu met de boktveulens? Gouden merrieveulen 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 08:57

Heftig verhaal. Esmee was een prachtige merrie. Heel benieuwd naar het nieuwe veulentje.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Hoe gaat het nu met de boktveulens? Gouden merrieveulen 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 09:34

Je verhaal heeft me oprecht geraakt, ik heb de tranen in mijn ogen staan.

Ik ben benieuwd naar je nieuwe baby straks!

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 10:11

Als stille meelezer van het dbt had ik het al meegekregen dat dit topic eraan kwam. Kan me zo goed voorstellen dat je toetsenbord nat werd. Je hebt toen echt den juiste beslissing genomen voor Esmee. En koester die buitenrit die jullie saampjes gemaakt hebben. Ik duim voor een goede dracht en geboorte. En ook voor het zonder grote brokken opgroeien, die jonge dieren zojn helaas vaak zo uitbundig dat ze zich behoorlijk kunnen bezeren. Heel veel geluk!!!!

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Hoe gaat het nu met de boktveulens? Gouden merrieveulen 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 10:32

Wat een verdrietig, maar prachtig verhaal. Het is een prachtig paard geworden. En hoe speciaal dat je weer zelf een veulen aan het fokken bent

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 10:35

Wat een verhaal, je hebt het mooi opgeschreven. Mooi eerbetoon zo.
Bijzonder om nu zelf weer een veulentje te fokken, hopelijk mogen al je dromen uitkomen.

Sterkte met het verlies.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:18

Gedverderrie zeg, rust er een vloek op de veulenverkiezing ofzo?

Anoniem

Re: Hoe gaat het nu met de boktveulens? Gouden merrieveulen 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:25

Pff Fieke :( Wat een verhaal zeg en wat een verdrietig einde.
Wel ergens 'fijn' dat je toch weer een veulentje met Vienna fokt. Hoe gaat het nu? Weet nog dat je heel trots met Vienna over 't laantje mocht stappen weer onder het zadel, heb alleen de foto's er niet meer van.

Ik hoop zó dat het nu eindelijk klaar is met de pech, ellende en vooral het verdriet, want zoveel dat jij aan blessureleed voor je kiezen hebt gekregen gun je niemand..

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:46

Woogy schreef:
Gedverderrie zeg, rust er een vloek op de veulenverkiezing ofzo?


Pff dat vroeg ik mezelf ook af, wat een sneu verhaal :(:)

Heel veel geluk gewenst met Vie en haar baby!

LinsxDot
Berichten: 3393
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 14:53

Jeetje fieke...Weet je nog wel hoe trots je was op vien. En hoe zeer het je deed dat die naar rusthuis ging. En dat esmee je lichtpuntje was, en nu dit het zit je echt niet mee. Vond esmee zo mooi geworden. Hoop dat dit veulen je heel veel geluk brengt

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Hoe gaat het nu met de boktveulens? Gouden merrieveulen 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 11:47

Wat een heftig verhaal! Een verschrikkelijke, maar dappere beslissing en vast en zeker in het belang van Esmee. Het was een prachtig paard en ik hoop dat ze een fantastisch broertje/zusje krijgt waar je meer geluk mee hebt. :(:)

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Re: Hoe gaat het nu met de boktveulens? Gouden merrieveulen 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 16:19

Een dikke brok in mijn keel en tranen in mijn ogen. Ik vind het echt heel triest wat je hebt meegemaakt.

Ik vind je erg dapper en stoer dat je de keuze hebt kunnen maken om haar te laten gaan. Dat rotgevoel dat je achteraf hebt gehad en de enigszins verwijtende vragen die door je hoofd hebben gespookt herken ik als geen ander uit de tijd toen ik ook mijn merrie heb moeten laten gaan maar uiteindelijk, diep vanuit het rationele weet je dat dit het beste is geweest voor haar.

Ik wens je een heel mooi veulen toe en al het geluk van de wereld!

Paardenlolle

Berichten: 9
Geregistreerd: 30-08-17

Re: Hoe gaat het nu met de boktveulens? Gouden merrieveulen 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:25

Ik heb het gelezen, en ik vind het heel erg, ze heeft veel meegemaakt en is heel moedig geweest. Ook jij bent moedig geweest. Je hebt er echt goed aan gedaan om er een topic van te maken. Je hebt het heel mooi geschreven en ik zit hier echt te wenen. Ze was waarschijnlijk een fantastische pony en ze verdient een plaatsje in je hart. Ik hoop dat ze nu geen pijn meet heeft. En ik weet zeker dat ze altijd bij jou zou zijn. Groetjes Myrte !!!

quintusgl

Berichten: 4450
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: Hoe gaat het nu met de boktveulens? Gouden merrieveulen 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:40

Weer raakt het me heel erg.....
Lieve Esmee.... zo niet eerlijk. Ze had nog veel langer met jou samen moeten genieten.