[VIDEO]Para-dressuurpaard slaat op hol tijdens proef

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

[VIDEO]Para-dressuurpaard slaat op hol tijdens proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 00:29

bokt / Facebook Pamela Hardin / Website Pamela Hardin / FEI
Parasport
Ingezonden door bokker Ketaki

Afbeelding
Een video waarin de Amerikaanse Para-dressuur amazone Pamela Hardin, beter bekend als Pam Hardin, valt en daarbij de plantenbak bij de letter C raakt gaat op het moment viral over het internet.

Het paard van Pam, Quarterjack, schrok ter hoogte van de K, draaide zich snel om en ging er vandoor. Doordat hij draaide verloor Pamela haar evenwicht en klampte zich vast aan de hals van het dier. Bij C rolde ze van het paard af, zo de plantenbak omver.

"Vrijdag misten we de letter C al met halthouden" schrijft ze op haar Facebook. "Bij de volgende proef zorgde ik er voor dat ik hem raakte." Hardin voelt zich wat beurs maar is verder in orde. "Ik weet dat het er niet zo uit ziet" zegt ze. "Maar ik koos er zelf voor om hier af te stappen en na de val door te rollen."

De zestigjarige Pam, zelf ook moeder van drie dochters, kwam niet levend ter wereld en heeft daardoor Erbse Parese en hersenschade opgelopen. Haar linkerarm is ongeveer vijftien centimeter korter dan de rechter en ze heeft er bijna geen gevoel en kracht in. Door de hersenschade heeft ze ook een beperking aan haar onderbenen, balans, kracht en haar rechterarm. Ze start sinds 2017 wedstrijden in de Grade IV met aangepaste teugels, hiervoor startte ze in de Grade III.

Klik op onderstaande afbeelding voor de video:

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: [VIDEO]Para-dressuurpaard slaat op hol tijdens proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 00:34

Wauw die valt hard. Wat sneu zeg :( ze is er goed vanaf gekomen met alleen paar blauwe plekken

Joltsje

Berichten: 9024
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: [VIDEO]Para-dressuurpaard slaat op hol tijdens proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 00:38

Ovh wat een smak.

Schrik zat er bij het paard ook erg in zo te zien. Helemaal toen ze zich begon vast te klampen

Getup

Berichten: 8263
Geregistreerd: 27-01-07

Re: [VIDEO]Para-dressuurpaard slaat op hol tijdens proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 07:57

Is ook niet ideaal,je zo vastklampen als ze rennen. Zou ze geen bokriempje mogen,waarbij ze kan blijven zitten en zich toch wat vasthouden? Ze valt best hard,nog een klein "geluk" dat ze er alleen blauwe plekken aan over heeft gehouden.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [VIDEO]Para-dressuurpaard slaat op hol tijdens proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 09:33

Dat is inderdaad een beste smak die ze maakt. Ik snap alleen niet goed de amazone haar reactie toen het paard schrok van iets.

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: [VIDEO]Para-dressuurpaard slaat op hol tijdens proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 09:47

Jeetje, ze heeft wel geluk gehad zeg. Dat had ook heel anders kunnen aflopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 09:50

Ik snap de reactie wel. Ze heeft een handicap. Welke precies weet ik niet. Kan goed zijn (en dat zie ik ook wel terug in het filmpje) dat ze per direct haar evenwicht verloor. Iemand zonder handicap die kan rijden had het wel uitgezeten, paard mooi terug genomen en verder gedaan. Maar als je die fysieke mogelijkheid niet hebt is het enigste wat je kunt doen, jou vasthouden, lijkt mij.


Edit:


Citaat:
Door problemen tijdens haar geboorte, heeft Pam Hardin een beperking. De graad van haar beperking verwondert haar: ‘Ik voel me sterker dan ooit!’ Haar linkerarm is een heel stuk korter dan haar rechterarm, en ze kan die arm ook niet omhoog steken of strekken. Neurologische problemen hebben ook een invloed op haar onderbenen, balans, kracht en haar rechterarm. Ze rijdt met aangepaste teugels.


Bron: De Hoefslag

DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:06

petraaken schreef:
Dat is inderdaad een beste smak die ze maakt. Ik snap alleen niet goed de amazone haar reactie toen het paard schrok van iets.


Zoals mijn voorganger zegt is het inderdaad een hele logische reactie van iemand met neurologische beperking. Maar een kleine ongecontroleerde beweging is voor ruiters binnen de parasport vaak al genoeg om uit balans gebracht te worden. Dat lijntje is vaak zo klein.

Wanneer dat het geval is, is dit eigenlijk de enige logische reactie van het brein. Als zij zich niet had vastgepakt was ze waarschijnlijk gelijk al naar opzij of achterover geklapt. Dit was nog een poging om toch te kunnen blijven zitten wanneer het paard zelf weer terug was gekomen. Het is niet voor niks dat ze opzoek zijn naar vrij brave en niet zulke sensibele paarden.

Nare val wel zeg! Gelukkig is ze er goed vanaf gekomen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [VIDEO]Para-dressuurpaard slaat op hol tijdens proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:33

Ik denk dat menig gezonde ruiter niet veel anders zou reageren op zo'n actie. :+

Ze kan er gelukkig zelf wel wat om lachen. :(:) Hoop dat ze niet te lang pijn heeft.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27966
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: [VIDEO]Para-dressuurpaard slaat op hol tijdens proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:42

Wat een sportieve reactie van de amazone! Met 60 ben je toch ook niet meer de jongste, dus maar goed dat ze zo 'goed' wist te vallen en de schade heeft weten te beperken.

Mareintje

Berichten: 235
Geregistreerd: 13-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 14:09

Nieuwsredactie schreef:
bokt / Facebook Pamela Hardin / Website Pamela Hardin / FEI

De zestigjarige Pam, zelf ook moeder van drie dochters, kwam niet levend ter wereld en heeft daardoor Erbse Parese en hersenschade opgelopen. Haar linkerarm is ongeveer vijftien centimeter korter dan de rechter en ze heeft er bijna geen gevoel en kracht in. Door de hersenschade heeft ze ook een beperking aan haar onderbenen, balans, kracht en haar rechterarm. Ze start sinds 2017 wedstrijden in de Grade IV met aangepaste teugels, hiervoor startte ze in de Grade III.

Kwam niet levend ter wereld? Ik denk dat ze bedoelen dat ze zuurstof tekort heeft gehad omdat ze niet goed ademde?
Dat is wel echt een pijnlijke fout...

Punz

Berichten: 8562
Geregistreerd: 04-03-10

Re: [VIDEO]Para-dressuurpaard slaat op hol tijdens proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 14:12

Levenloos ter wereld komen en succesvol gereanimeerd zijn, maar met wel uiteindelijk schade kan natuurlijk wel

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 14:20

Verhaal rond de geboorte staat op haar site in de bronnen. Denk niet dat de amazone problemen zou hebben over de verwoording als ze het zelf zo beschrijft:
Citaat:
"I died at birth, so I don’t have a birth certificate. A weird sentence, huh? It doesn’t seem to make sense but it is true. My mother had what was then called toxemia but is now called gestational diabetes. The medical staff determined that I had no heartbeat, so they focused on saving my mom. In doing so, they pulled me out and handed me to a nurse who was told to take me to the morgue. Morgue tables are frigid. When I hit that cold table, I gasped. Not dead yet, to the ICU I went. Over the next weeks, my heart stopped again and again but I was as stubborn then as now, I guess, because by week 3, I was mostly out of the woods."


Toffe reactie van de amazone inderdaad, het was een flinke smak. Gelukkig geen ernstige gevolgen

Getup

Berichten: 8263
Geregistreerd: 27-01-07

Re: [VIDEO]Para-dressuurpaard slaat op hol tijdens proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:56

Ze beschrijft het wel mooi hihi. En al 60,dat helpt ook niet als je gaat vliegen.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:58

Dat is inderdaad een beste klapper die ze daar maakt!

Ennuh ik denk dat ik niet anders zou reageren!
Daar komt bij dat je heel instinctief reageert als je in een onverwachte situatie terecht komt.
Om nou te zeggen ik snap haar reactie niet nadat paard lief schrok, hoe zou je zelf reageren als je ook nog eens een beperking hebt? Nee hoor kun je nooit van te voren inschatten hoe je zou reageren.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:20

Ik heb echt 4x moeten lezen voor ik door had dat er niet stond "De zestienjarige Pam, zelf ook moeder van drie dochters,"

Maar inderdaad, ik denk dat ik ook ongeveer zo zou reageren. Hoewel ik meestel direct naar de manen grijp :+ Krijg mijn armen never nooit niet rond die dikke nek van de mijne.

nicole_floor

Berichten: 3234
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:47

Granoek schreef:
Ik heb echt 4x moeten lezen voor ik door had dat er niet stond "De zestienjarige Pam, zelf ook moeder van drie dochters,"

Hier nog een :')

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:53

nicole_floor schreef:
Granoek schreef:
Ik heb echt 4x moeten lezen voor ik door had dat er niet stond "De zestienjarige Pam, zelf ook moeder van drie dochters,"

Hier nog een :')


Schuldig. :=

En soms kan je je beter laten vallen dan proberen te blijven zitten en nog ongelukkiger te vallen.

Bamii

Berichten: 1372
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:56

Oef, die vliegt hard tegen de bloembak! :oo

Keell94

Berichten: 4047
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:11

paard draaide zich eerst alleen om en was nog rustig tot ze hem vast greep om zijn nek, niet een geheel slimme actie maar snap dat als je een beperking hebt en niet zoveel balans hebt je dan op dat moment maar probeerd te blijven zitten, beste klap heeft ze gemaakt. gelukkig zo te lezen heeft ze er geen erg letsel aan overgehouden ..

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:19

Keell94 schreef:
paard draaide zich eerst alleen om en was nog rustig tot ze hem vast greep om zijn nek, niet een geheel slimme actie maar snap dat als je een beperking hebt en niet zoveel balans hebt je dan op dat moment maar probeerd te blijven zitten, beste klap heeft ze gemaakt. gelukkig zo te lezen heeft ze er geen erg letsel aan overgehouden ..

Ik kan de gezonde ruiters die ik er naast heb zien kegelen bij 'alleen omdraaien' al jaren niet meer op een hand tellen dus denk dat deze vrouw het nog prima doet in haar omstandigheden.

7ofhearts

Berichten: 2748
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: [VIDEO]Para-dressuurpaard slaat op hol tijdens proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 08:27

Wat een lef, volharding en humor heeft deze vrouw. Respect hoor!!!

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 08:33

Inderdaad.....en ze is ook 60....geen jonge atletische dame meer en ondanks beperkingen. Wat dacht je dat hersenschade met een brein en evenwicht doet in een onverwachte situatie.
Zie het haar nog niet veel na doen om met alles wat ze zelf mankeert toch paard te rijden. Er zijn er zat die er voor minder er vanaf knikkeren. En dan ook nog met veel humor reageren! Respect voor Pam +:)+

Trouwens...respect voor alle sporters met een handicap. Jammer dat de paralympische spelen bijna niet uitgezonden worden. Vind dat dat sowieso echte topsport is.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [VIDEO]Para-dressuurpaard slaat op hol tijdens proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 10:03

Het is pas in het andere topic met meer uitleg over haar aandoening dat ik haar reactie nu wel snap. Ik las in eerste instantie enkel dat haar ene arm korter is dan de andere. Vandaar dus mijn eerste reactie.

Lousje22

Berichten: 894
Geregistreerd: 25-09-07
Woonplaats: Rozenburg (Zuid-Holland)

Re: [VIDEO]Para-dressuurpaard slaat op hol tijdens proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:28

Ik heb zelf ook hersenletsel en problemen met kracht en evenwicht. Mijn reactie is dan ook de nek vastpakken als zoiets gebeurt om je vast te houden. Gelukkig heb ik de mazzel altijd gehad dat het paard uiteindelijk stopte, maar laten vallen is een van de dingen die ook gelijk door m'n hoofd schieten. Vind haar reactie dus heel logisch.