Drachtige merrie zwaargewond door vuurwerk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 18:29

Ontzettend naar ongeluk, dat wens je niemand toe maar....

Ik word er een beetje moe van dat mensen de schuld neerleggen bij het vuurwerk. Je wéét dat er vuurwerk wordt afgestoken tijdens de jaarwisseling. Wees verstandig om maatregelen te treffen... Bereidt je zo goed mogelijk voor. Wacht niet op het laatste moment en maak er zelf zeker geen drama van. Dat helpt echt niet mee.
Zo heb ik voor de tijd vuurwerk training met de paarden gedaan. Want ik wéét dat de buren (zwaar)vuurwerk afsteken. Moet ik het hen dan verbieden om mijn paarden?
Ik heb mijn best gedaan, heb de paarden zo goed mogelijk voorbereid. En hebben zij tijdens de jaarwisseling gewoon buiten gestaan terwijl er rondom geknald werd. Met carbid overdag en veel siervuurwerk 's nachts.
Onze kat heb ik binnen gehouden, tot groot ongenoegen van de kat zelf natuurlijk. Die was chagrijnig dat ie niet naar buiten mocht.
De hond boeit het ook geen zak of er vuurwerk is, omdat ik als baas me er ook niet druk over maak. Ik doe net of het er helemaal niet is.
Een andere kat van ons was ook doodsbang voor de knallen. Maar wat moet ik dan? Zijn pootje vasthouden? Zeuren en klagen over het vuurwerk, omdat de kat zo in stress zit? Nee hoor, heb dat dier gewoon lekker met rust gelaten. En na de jaarwisseling lag ie weer heerlijk in het mandje hoor. Niks meer aan de hand. Beest is intussen 10 en het is elk jaar hetzelfde. En elk jaar gaat het weer goed.

Een maand terug is mijn Haflinger 's nachts ook door de draad gegaan. Je schrikt je helemaal wezenloos. Joost mag weten waarom die dat deed. Als het prikkeldraad was geweest had ik hem ook af kunnen maken. Gelukkig hadden wij om die reden de draad al vervangen door koord. Het koord was kapot, maar ons paard was nog heel.
Als je een paard hebt, wéét je dat er een kans is - om wat voor reden dan ook - het paard op de vlucht kan slaan en in blinde paniek door de draad kan rennen. Daarom geen prikkeldraad gebruiken!
Een paard is en blijft een vluchtdier. Als het geen verdwaalde vuurpijl, rotje of wat dan ook is, dan kan die bij wijze van nog op hol slaan door een roofvogel die 's nachts in de boom naast de weide neerstrijkt.

Tja en de buren hier hebben ook prikkeldraad. Ik kan moeilijk zeggen vervang die zooi voor mijn paarden. :Y)
Paard los is gewoon vreselijk. Ik heb het 2 keer meegemaakt. Tot nu toe God zijn dank altijd goed afgelopen. Van beide keren weet ik de reden niet. Dus ook zonder vuurwerk kan er van alles gebeuren helaas. -O-


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _San87_, Amazonbot, Barb, boyca, DemDeempel, Janey1992, Jet, JitskeJeldau, kyrkelover, NadjaNadja, RobinSputnik, spruitje12, Tazzey, XladyX en 67 bezoekers