Aantal ezels wereldwijd daalt snel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lusitana

Berichten: 22429
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 11:16

In Portugal zijn ezels nog steeds veel meer waard dan een Garrano die er beroerder aan toe is, met uitsterving bedreigd, maar niemand schijnt dat een probleem te vinden. (Dit in verband met de titel)

De toestand in China is natuurlijk absurd.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal



Lusitana

Berichten: 22429
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:21

tamary schreef:
Goof schreef:
Als er nog 44 miljoen ezels zijn dreigen ze dus helemaal niet te verdwijnen.
Slechte titel zeg....

Reken dan maar op max. 22 miljoen merries, waarvan een deel te jong of oud is om veulen te krijgen plus niet alles van de wel goede leeftijd elk jaar veulen krijgt (eigenaar wil niet, merrie wordt niet drachtig door bv geen hengst, te weinig voedsel of aborteerd) en je zakt rap naar onder de 10 miljoen veulens per jaar waarvan er ook nog eens een groot deel nodig is om het aantal fokdieren op peil te houden. Daarnaast zal er nog een deel sterven door ongelukken en roofdieren, dus bij zo'n hoge vraag kom je snel klem te zitten.

Misschien is het niet slecht als er in bepaalde landen geen ezels meer zouden zijn omdat ze toch een onwaardig leven en gruwelijke dood te wachten staat....

Het is in mijn ogen helemaal geen goed idee om dieren op grote schaal te fokken voor consumptie...
Boeren kunnen dan ook wel gaan zeggen dat ze slachtdieren op grote schaal fokken omdat ze anders uit gaan sterven.... :D

De ezel op zich blijft heus wel behouden, door stichtingen en liefhebbers. Net als het paard.
Misschien amper te geloven voor deze generatie, maar die was ook bijna uit Nederland verdwenen als het koningshuis persoonlijk zich niet zo ingezet had voor de paardensport in de jaren 50-60! Want het was voornamelijk een landbouwdier en na de komst van tractoren en meer autos, onnodig. Ik heb zelf de opkomst van de maneges, toen nog manèges, in de jaren 70 meegemaakt die het paardrijden toegankelijker maakte voor de gewone burger en de wildgroei die er uit ontstaan is- elke klojo kan nu een paard kopen en er mee fokken.

Liever heel weinig ezels die het goed hebben dan miljoenen die het gruwelijk hebben. Lijkt mij. Ze moeten gewoon aan uitvoerverbod doen. Laat China maar in hun sop gaarkoken.

Het is erg jammer dat er chinezen zijn die vasthouden aan bepaalde ideeën over geneeskrachtige eigenschappen van producten van dieren. Want het zijn natuurlijk niet alleen ezels die lijden daaronder.
Je wilt niet weten wat ze allemaal gebruiken.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Lusitana

Berichten: 22429
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 13:08

piezze schreef:
Ja want de westerse mens staat er ook echt om bekend enorm diervriendelijk met dieren om te gaan. Vooral die dieren die voor slacht bedoeld zijn. Ik praat het beleid van China zeker niet goed maar verbeter de wereld, begin bij jezelf voordat je ongenuanceerd gaat vingertje wijzen.

Ik weet niet of dat op mij gericht is, maar in mijn post staat ook dat op grote schaal fokken van dieren voor consumptie gewoon niet okee is. Er staat niet bij waar. Gewoon wereldwijd.
Op grote schaal houden is ook niet okee.

Het is niet "vingertje wijzen", het is een vinger op een probleem leggen. Dat wil niet zeggen dat er geen andere problemen zijn, maar we hebben het even over dit specifieke.

Het valt niet te ontkennen dat het geloof in een geneeskracht de grootste rol speelt in dit specifieke probleem.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Facebook en 82 bezoekers