[VIDEO]Zo help je je paard door oud en nieuw

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14027
Geregistreerd: 20-04-16

[VIDEO]Zo help je je paard door oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 00:12

*omroep brabant
Overige
Ingezonden door bokker Anniekskie
Afbeelding
Foto door PDPhoto.org, via Wikimedia Commons

Niet alleen huisdieren als honden kunnen last hebben van het harde geluid van het vuurwerk, ook paarden staan niet te wachten op al het geknal. “Elke eigenaar kent zijn eigen paard het beste en weet dus wat hij moet doen”, weet Willem-Jan Piggen uit ervaring. Hij is locatiemanager van Hippische Centrum Deurne.

Net als honden reageren niet alle paarden hetzelfde op vuurwerk. “Een paard schrikt snel, het is een vluchtdier. Maar er zijn wel verschillen. Je hebt koudbloedige rassen zoals een Fries, Fjord of Haflinger. Die zijn van nature rustiger dan Arabisch gefokte paarden en dravers. Die zijn nerveuzer van nature”, weet Willem-Jan.

Bij deze laatste groep worden vaak de benen extra ingepakt om blessures te voorkomen.

Op het centrum in Deurne staan niet de doorsnee manegepaarden. De dieren behoren tot de internationale top en de eigenaren komen van over de hele wereld. Daarom ook zijn er voldoende mensen aanwezig in de oudjaarsnacht om de paarden op stal in de gaten te houden. “De parkbeheerder is hier maar ook de verschillende eigenaren hebben verzorgers, grooms, in dienst die extra rondes zullen lopen."

De belangrijkste tips van Willem-Jan:
- Zet het paard binnen en houdt ramen en deuren zoveel mogelijk dicht om de stal te isoleren.
- Zet een radio aan voor afleiding en doe het licht aan om flitsen te maskeren.
- Voer hooi rond 23.45 uur zodat het paard zich focust op het eten en niet op geluiden.
- Zet een rustig paard of pony naast of tegenover een nerveus paard; onderling contact zorgt voor rust.
- Pak de benen van het paard in met bandages om te voorkomen dat ze zich bezeert.
- Kijk op bokt waar hobbyruiters kennis en ervaringen delen.



Gerelateerd bericht:
[AG] [AG] Vuurwerk en paarden: tips voor de jaarwisseling

Onali

Berichten: 18460
Geregistreerd: 16-03-06

Re: [VIDEO]Zo help je je paard door oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 18:38

Dus ik moet morgen nog even snel op zoek naar bandages en een stal :(

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: [VIDEO]Zo help je je paard door oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 20:15

Hier blijven ze gewoon in de paddock staan, in een kudde van rond de 10 paarden. Het is een kudde met goede rangorde verdeling, die zichzelf gelukkig heel goed in balans houdt. De enige reden om ze toch binnen te zetten zou voor mij het risico op vallende vuurwerkpijlen zijn.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: [VIDEO]Zo help je je paard door oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 20:23

Friezen zijn geen koudbloeden maar warmbloedpaarden :+

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: [VIDEO]Zo help je je paard door oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 10:36

Leuk al die tips,maar niet iedereen kan zijn paard[en] op stal zetten.Op een manege zetten die nacht kan ook niet altijd,die zitten vaak al vol.
Mijn paarden staan 24/7 buiten,sluit je ze op dan breken ze de boel af zonder dat er vuurwerk is.
Ik heb ze in de grote paddock staan én het weiland rechtdoor naar achter is open.De doorgang heb ik breder gemaakt,zodat ze alle ruimte hebben om te 'vluchten'.Hooi hebben ze meer dan genoeg.
Er kan altijd iets fout gaan vanwege vuurwerk,maar dat kan ook als ze op stal staan.