Bokt.nl en Omroep Gelderland: Polocrosse

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14040
Geregistreerd: 20-04-16

Bokt.nl en Omroep Gelderland: Polocrosse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-17 12:34

*bokt / omroep gelderland
Bokt community

Afbeelding
Polocrosse, foto door Leo

Vorig jaar heeft Bokt.nl in samenwerking met RTVNH onder de naam NHBoktTV een aantal filmpjes gemaakt. Helaas is de samenwerking in verband met veranderingen bij RTVNH gestopt. Wij vonden het echter wel heel erg leuk om iets met filmpjes te blijven doen. Daarom heeft Bokt.nl de afgelopen maanden contact gehad met Omroep Gelderland. Het eerste en tweede filmpje staan al online. Inmiddels is het derde filmpje ook gemaakt en gaat deze keer over Polocrosse.

Paardrijden een individualistische sport? Niet als je aan polocrosse doet! De teamsport, die niet verward mag worden met polo, wint aan populariteit in Nederland.

'Kom op meiden, die bal is voor ons!', roept Fleur Bartels vanaf haar paard over het veld. Twee teamgenoten proberen de bal te vangen met een stick. Scoren tussen de doelpalen lukt niet. Bartels verdedigt haar team tevergeefs.

Na drie keer zes minuten is de wedstrijd voorbij. 'Het is een enorme kick om met zo'n kudde paarden over dat veld te galopperen met je bal', zegt Bartels. Eens in de twee weken doet ze een polocrossetraining in Bennekom. 'Het is een soort verslaving.'

Combinatie van polo en lacrosse

Polocrosse is een combinatie van polo en lacrosse. Het spel wordt gespeeld op een grasveld met twee teams van drie spelers te paard. Elke speler heeft een stick met een netje. Het doel is om te scoren door de bal tussen twee doelpalen te gooien

'Het leuke aan polocrosse is dat je goed moet samenwerken met je paard', vindt Bartels. 'De meeste paarden leren het spel kennen en gaan meedenken en de bal volgen. En het is een teamsport. Daarvan zijn er niet zoveel in de paardensport.'

Ontstaan in Australiƫ

De sport is ontstaan in Australiƫ, net voor de Tweede Wereldoorlog. Het is bedacht om kinderen te leren paardrijden zodat ze niet te angstig werden. Door zich te concentreren op de stick en de bal leerden ze balans te houden.

In Europa wordt polocrosse gespeeld in Ierland en Engeland. Relatief nieuwe polocrosselanden zijn Nederland, Frankrijk, Finland, Noorwegen en Duitsland. Hier wordt de sport nu zo'n tien jaar beoefend.

'De nieuwe landen spelen zo'n beetje op hetzelfde niveau, zodat je ook competitie van elkaar houdt', vertelt Bartels. 'Op dit moment zijn de Afrikanen het beste. Die zijn wereldkampioen.'

Elk jaar spelers erbij


Het aantal ruiters in Nederland dat polocrosse beoefent groeit. Bartels: 'Het zijn er nu zo'n zeventig. Elk jaar krijgen we spelers erbij. Meestal gaat dat via via. Het is heel laagdrempelig. Elk paard kan meedoen. Je ziet dat we ook steeds meer trainingslocaties en toernooien krijgen.'

Het belangrijkste Nederlandse polocrosse-toernooi van het jaar is de Dutch Open in Otterlo. Hier strijden Nederlandse teams tegen andere teams uit Europa.


janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Bokt.nl en Omroep Gelderland: Polocrosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 12:47

Leuk. Ik kende het nog niet

StormMilagro

Berichten: 1760
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 12:48

Leuk! Een stuk over mijn favoriete discipline van de paardensport. Dit is zo geweldig gaaf om te doen!

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Re: Bokt.nl en Omroep Gelderland: Polocrosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 16:48

Leuk filmpje! Ik wist niet dat Horseball zoveel van Polocrosse weg had, kende Polocrosse eigenlijk niet zo goed :D

SsSimonee

Berichten: 2941
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: ergens in de achterhoek

Re: Bokt.nl en Omroep Gelderland: Polocrosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 21:07

Leuk, ik heb polocrosse leren kennen door de manege waar ik lesgeef.
Erg leuk om te doen!

_Salvador
Berichten: 6
Geregistreerd: 20-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 16:17

Alle drie de filmpjes spreken mij tot nu toe aan. Grappig ook dat het polocrosse is bedacht om kinderen te leren paardrijden zodat ze niet te angstig werden. Gewoon gaan, actie, doe en durf!

Chibi2
Berichten: 159
Geregistreerd: 12-07-13

Re: Bokt.nl en Omroep Gelderland: Polocrosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 20:35

In het filmpje wordt gezegd dat polo-paarden (niet polocrosse) vaak een groom hebben die ze verzorgen. Nu weet ik niet alles van alle polo paarden, maar de gene die ik ken, stonden ook gewoon aan huis en werden door degene getraind die er ook polo op speelt.
Desalniettemin is polo en polocrosse allebei een leuke sport, vind ik.