Willem Vermaat zoekt verbod op paardensport en fokkerij

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 13:41

liedje89 schreef:
Maar een paard heeft daar verder ook geen idee van natuurlijk, of die kans er ergens is. Die gaat gewoon lekker verder met zijn leven zoals die de hele tijd al deed. Volgt gewoon zijn instinct. Als ik mijn paard loslaat in een enorm natuurgebied waar ze haast nooit de rand van tegen komt maar ik zoek haar (met behulp van GPS ofzo) iedere dag nog even op met een paar wortels en ze moet dan een kunstje doen dan blijft ze het waarschijnlijk gewoon doen en bedenkt ze echt niet dat dat niet hoeft. Als je ze los zou laten in een soort lui lekker land en voor altijd met rust zou laten, is hij zonder jou waarschijnlijk net zo gelukkig inderdaad. Hek is in principe geen bepalende factor, of jij m nog komt manipuleren met voedsel enzo is waarschijnlijk belangrijker.

Precies zoals het is, briljant toch?

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 15:57

Naast instinct bestaat het cognitief leren. Mensen kunnen dat, veel dieren kunnen dat ook. Of paarden bijvoorbeeld een beeld van de toekomst hebben en hoe ze dat zien, weten we natuurlijk niet. Wel kun je dat soms uit hun gedrag gaan begrijpen. Een verhaal van de beheerster van de koniks bij slot Loevesteyn: Een hengst neust wat met een merrie uit een andere harem, hij is zacht en vriendelijk tegen haar. Een investering in de toekomst: als ze later hengstig is, kiest ze hem misschien wel. Alleen instinct? Misschien, ik zou het niet durven zeggen!
Paarden hebben individuele vriendschapsbanden die ze hun hele leven als het mogelijk is, blijven onderhouden. Is het dan logisch te verwachten dat je paard jou zou vergeten? Toch alleen als hij met jou niet die vriendschap heeft. Zonder dieren te willen vermenselijken of mensen te verdierlijken: wat doet het met je als je beseft en erkent dat je paard een vriendschapsrelatie met jou heeft?

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Re: Willem Vermaat zoekt verbod op paardensport en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 16:13

Wat een toffe vragen om over na te denken Josien!

Ik GELOOF zeker dat er speciale connecties bestaan tussen mensen en dieren, net zoals dat in groepen dieren onderling is en zo ook bij ons mensen. Je ziet het ook wel meer bij dieren onderling, katten die innig zijn met honden, en kippen die innig zijn met paarden ect, ect. Dus ik geloof wel dat er naast instinctief "besluiten" maken er ook wel een emotionele band kan zijn, een soort van gevoel voor elkaar.

De beroemde klik.

Alleen vergeet een paard die klik, als die klik niet meer in de buurt is, dan gaat die voor de next best thing en dat is de volgende klik in de rij. Als die klik dan weer terug is dan gaat het paard terug naar waar hij het op dat moment het prettigst bij is en dat is bij de eerste klik. Komt de eerste klik nooit meer terug, dan is tweede klik ook heel prima.

denk ik zo?

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 16:20

Kuggur schreef:
Wat doen je paarden Nikass als er geen hekken zijn?

Dan staan ze te dringen voor de staldeur.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 16:23

josien_m_ schreef:
Naast instinct bestaat het cognitief leren. Mensen kunnen dat, veel dieren kunnen dat ook. Of paarden bijvoorbeeld een beeld van de toekomst hebben en hoe ze dat zien, weten we natuurlijk niet. Wel kun je dat soms uit hun gedrag gaan begrijpen. Een verhaal van de beheerster van de koniks bij slot Loevesteyn: Een hengst neust wat met een merrie uit een andere harem, hij is zacht en vriendelijk tegen haar. Een investering in de toekomst: als ze later hengstig is, kiest ze hem misschien wel. Alleen instinct? Misschien, ik zou het niet durven zeggen!
Paarden hebben individuele vriendschapsbanden die ze hun hele leven als het mogelijk is, blijven onderhouden. Is het dan logisch te verwachten dat je paard jou zou vergeten? Toch alleen als hij met jou niet die vriendschap heeft. Zonder dieren te willen vermenselijken of mensen te verdierlijken: wat doet het met je als je beseft en erkent dat je paard een vriendschapsrelatie met jou heeft?

Natuurlijk kan dat zeg! Maar het is niet altijd en automatisch.Als je het eenmaal ervaren hebt dan weet je dat het bestaat.

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 17:06

danzzz schreef:
Wat een toffe vragen om over na te denken Josien!

Ik GELOOF zeker dat er speciale connecties bestaan tussen mensen en dieren, net zoals dat in groepen dieren onderling is en zo ook bij ons mensen. Je ziet het ook wel meer bij dieren onderling, katten die innig zijn met honden, en kippen die innig zijn met paarden ect, ect. Dus ik geloof wel dat er naast instinctief "besluiten" maken er ook wel een emotionele band kan zijn, een soort van gevoel voor elkaar.

De beroemde klik.

Alleen vergeet een paard die klik, als die klik niet meer in de buurt is, dan gaat die voor de next best thing en dat is de volgende klik in de rij. Als die klik dan weer terug is dan gaat het paard terug naar waar hij het op dat moment het prettigst bij is en dat is bij de eerste klik. Komt de eerste klik nooit meer terug, dan is tweede klik ook heel prima.

denk ik zo?


GELOOF je het of weet je het uit ervaring?

Wat doe je zelf bij die klik met een mensenvriend? Ga je door naar de volgende klik zonder rouw of?

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 17:11

josien_m_ schreef:
danzzz schreef:
Wat een toffe vragen om over na te denken Josien!

Ik GELOOF zeker dat er speciale connecties bestaan tussen mensen en dieren, net zoals dat in groepen dieren onderling is en zo ook bij ons mensen. Je ziet het ook wel meer bij dieren onderling, katten die innig zijn met honden, en kippen die innig zijn met paarden ect, ect. Dus ik geloof wel dat er naast instinctief "besluiten" maken er ook wel een emotionele band kan zijn, een soort van gevoel voor elkaar.

De beroemde klik.

Alleen vergeet een paard die klik, als die klik niet meer in de buurt is, dan gaat die voor de next best thing en dat is de volgende klik in de rij. Als die klik dan weer terug is dan gaat het paard terug naar waar hij het op dat moment het prettigst bij is en dat is bij de eerste klik. Komt de eerste klik nooit meer terug, dan is tweede klik ook heel prima.

denk ik zo?


GELOOF je het of weet je het uit ervaring?

Wat doe je zelf bij die klik met een mensenvriend? Ga je door naar de volgende klik zonder rouw of?

volgens mij zeg ik GELOOF, ik denk dat ik dan ook geloof bedoel. Weten doe ik het niet, ik kan alleen redeneren richting een punt met de informatie die wel beschikbaar is en de rest erbij verzinnen, dus geloof inderdaad.

Ik heb hier vier honden, zijn me allemaal even lief, er is er alleen een speciaal. Ik heb honderden vrienden, maar er zijn er maar 4 speciaal en zeker ook wel in volgorde van "belangrijkheid". Heb 7 paarden te verzorgen en er is er een speciaal. Het grappige is dat dit ook altijd wederzijds is. Maar ik ben me er wel van bewust dat dit speciaal zijn voor het dier een heule andere betekenis heeft dan voor mijn vrienden of man.

Wij hebben andere emoties dan dieren, dieren staan veel minder lang stil bij verlies. Maar wij mensen gaan ook altijd door naar de volgende klik. De liefde van mijn leven wilde niet meer verder met mij, neemt niet weg dat ik heel gelukkig ben met mijn huidige partner, de tweede klik. Dus ja, wij mensen blijven niet eeuwig in de rouw en gaan inderdaad door naar de second best thing, de tweede klik. De pest is alleen dat wij een veel te goed werkend geheugen hebben en het verdriet blijven voelen, iets wat een dier gelukkig niet heeft.

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 17:16

Denk je... Je weet het natuurlijk niet.

Nog een vraag: is weten alleen en ratinoneel weten of bestaat er ook een gevoelsmatig weten voor jou?

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 17:19

Daphne__ schreef:
Hebben mijn kapotte fietsen even geluk, die staan op de wei. Maargoed, dat zijn wel 2 driewielers en een kinderfiets... Dat is misschien anders dan het type fiets wat je neemt als je echt serieus wilt fietsen :j


Heerlijk ik ga stuk!!!

Ik weet niet wat ik er van moet vinden. Aan de ene kant vind ik wel dat hij gelijk heeft. Als je aan een paard vraagt, wat vind je vandaag leuk om te gaan doen, dan denk ik dat hij zegt, hm lekker grazen in het land. ik denk niet dat er veel paarden zullen zijn die zullen zeggen, ik heb zin om een uur lang in een bak training te gaan doen. Dus ja, in dat opzicht gebruiken wij paarden.

Het zou fijn zijn als er een aantal onderdelen van sport nader bekeken zouden kunnen worden, want ook ik vind bepaalde onderdelen van sport niet echt paardvriendelijk.

Het zou ook fijn zijn als het welzijn van paarden onder de loep genomen zou worden en er meer gespecificeerde wetgeving zou komen wat betreft het houden van paarden.

Dus als dit een roep om verbetering is, dan geef ik hem groot gelijk. Hoog inzetten is ook goed, 99% van wat je vraagt wordt toch afgewezen, maar ik vermoed dat het een stuk genuanceerder moet liggen.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 17:28

josien_m_ schreef:
Denk je... Je weet het natuurlijk niet.

Nog een vraag: is weten alleen en ratinoneel weten of bestaat er ook een gevoelsmatig weten voor jou?

Ik denk een mengelmoes waarbij rationeel de leidraad is?

Maar zeker bij filosofische denkdingen zoals deze materie is een stuk gevoel wel nodig. Als ik een antwoord aan het formuleren ben bijvoorbeeld, dan denk ik daar heel serieus over na. En net zoals het antwoord net met de klikjes dan ga ik in mijn gevoel en dan bedenk ik me hoe het toen was toen mijn lvhl mij verliet en hoe ik bounceback mijn nieuwe liefde vond. Dan ga ik me voorstellen dat een dier dat ook kan hebben en houd ik dat gevoel even vast. Dan haal ik de emotie eruit en realiseer ik me dat ik als mens precies hetzelfde doe als een dier. Ik overleef en ga naar de second best thing, dus doet het dier hetzelfde als de mens. (als dit verwarrend is moet je het zeggen, ik heb een beetje moeite met verwoorden wat ik bedoel nu) En dus zijn we in staat een wederzijdse vriendschap op te bouwen met speciale andere gedomesticeerde dieren. Alleen is die vriendschap voor ons belangrijker dan voor het dier, simpelweg omdat die veel makkelijker over de emotie heen stapt.

Op die manier komt gevoel met weten, en rationeel met emotie samen tot een "mening" Daarom vind ik het ook niet zo heel raar dat niet iedereen de columnist begrijpt, je moet best een kronkel in je kop hebben om dat wel te kunnen :D

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 17:38

danzzz schreef:
josien_m_ schreef:
Denk je... Je weet het natuurlijk niet.

Nog een vraag: is weten alleen en ratinoneel weten of bestaat er ook een gevoelsmatig weten voor jou?

Ik denk een mengelmoes waarbij rationeel de leidraad is?

Maar zeker bij filosofische denkdingen zoals deze materie is een stuk gevoel wel nodig. Als ik een antwoord aan het formuleren ben bijvoorbeeld, dan denk ik daar heel serieus over na. En net zoals het antwoord net met de klikjes dan ga ik in mijn gevoel en dan bedenk ik me hoe het toen was toen mijn lvhl mij verliet en hoe ik bounceback mijn nieuwe liefde vond. Dan ga ik me voorstellen dat een dier dat ook kan hebben en houd ik dat gevoel even vast. Dan haal ik de emotie eruit en realiseer ik me dat ik als mens precies hetzelfde doe als een dier. Ik overleef en ga naar de second best thing, dus doet het dier hetzelfde als de mens. (als dit verwarrend is moet je het zeggen, ik heb een beetje moeite met verwoorden wat ik bedoel nu) En dus zijn we in staat een wederzijdse vriendschap op te bouwen met speciale andere gedomesticeerde dieren. Alleen is die vriendschap voor ons belangrijker dan voor het dier, simpelweg omdat die veel makkelijker over de emotie heen stapt.

Op die manier komt gevoel met weten, en rationeel met emotie samen tot een "mening" Daarom vind ik het ook niet zo heel raar dat niet iedereen de columnist begrijpt, je moet best een kronkel in je kop hebben om dat wel te kunnen :D

Je weet toch wel dat er honden zij die jarenlang op hun overleden baasje hebben liggen wachten. In Krakau is er zelfs een standbeeld voor zo'n hondje.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 17:55

anjali schreef:
Je weet toch wel dat er honden zij die jarenlang op hun overleden baasje hebben liggen wachten. In Krakau is er zelfs een standbeeld voor zo'n hondje.

Er zijn ook mensen die 85 jaar een pakje zware shag gerookt hebben en nu op hun honderste nog geen longkanker hebben.

Er zijn geen absoluten

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 18:08

Als ik heel eerlijk ben dan ben ik diep van binnen eigenlijk ook van mening dat mensen eigenlijk geen dieren zouden moeten bezitten.
Maar ja, mijn egoisme blijkt een stuk groter dan mijn wilskracht en geweten ;)

Eigenlijk zou je alleen met dieren samen moeten werken die de vrije keus hebben om te komen en te gaan. Echter kan dat uiteraard niet als je niet in de rimboe woont.

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Willem Vermaat zoekt verbod op paardensport en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 18:48

Ik kwam laatst weer dit filmpje tegen:
https://www.youtube.com/watch?v=ii4Oke8 ... ture=share

Gevoelens van vriendschap, belangstelling voor een ander, maakt dat we oxytocine aanmaken ("gelukshormoon") Maar het leuke is, niet alleen wij maken dat aan, ook het dier, zelf bij wilde dieren is dat dus gemeten. Het zoeken van contact met een andere soort dan je zelf bent, kan dus heel belonend werken. Niet ieder mens, niet ieder dier zal dat doen, alleen de nieuwgierigen die hun angsten overwinnen.

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 19:51

Alane schreef:
vwb lezen van het stuk.... als het stuk op verschillende manieren gelezen kan worden cq begrepen kan worden dan ligt dat nooit aan de lezer, maar aan de schrijver, immers is de schrijver die je iets wil vertellen en dus niet eenduidig in zijn verhaal.
MI is het dus de schrijver vragen hoe hij/zij het bedoelt, hoe hij/zij verwacht dat het gelezen wordt, en niet de lezer beschuldigen van niet begrijpen hoe jij het als lezer leest cq begrijpt.


:j

Als we de weidehekken open laten gaan mijn paarden niet "op zoek naar een betere manier van overleven" waarom zouden ze? Als overleven het enige doel zou zijn, dan is dat totaal niet nodig, en juist veel ingewikkelder dan bij ons blijven, waar met genoeg voeding, onderdak en medische begeleiding het overleven veel meer kans heeft dan wanneer ze de straat op wandelen.

Wellicht zouden ze wel aan de wandel gaan hoor, daar niet van, om andere redenen. Ze zijn nieuwsgierig genoeg en misschien staan er lekkere grasjes in de berm van de weg. Maar als het dan mis gaat en er paniek ontstaat zijn ze denk ik heel blij als wij er weer zijn om hen naar hun veilige thuis te begeleiden. En dan heb ik het alleen nog over de zorg in de relatie, en niet de affectie.

Waarom gaat het hier voortdurend over mensen die paarden gebruiken? Denk je niet dat de paarden - en zeker honden - ons óók gebruiken voor hun welzijn en overleving?
Is de hond die een poot geeft zich aan het aanpassen of ons aan het manipuleren?
Waarom zou dat slecht zijn?

Als je geen oog hebt voor het welzijn van je dieren, ja, dan gaat er iets goed mis.
Maar je kunt elkaar ook gebruiken - of kan het ook een vorm van van dienst zijn? - met wederzijds respect en vertrouwen, om er beide beter van te worden.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 20:08

Sizzle schreef:
Als ik heel eerlijk ben dan ben ik diep van binnen eigenlijk ook van mening dat mensen eigenlijk geen dieren zouden moeten bezitten.
Maar ja, mijn egoisme blijkt een stuk groter dan mijn wilskracht en geweten ;)

Eigenlijk zou je alleen met dieren samen moeten werken die de vrije keus hebben om te komen en te gaan. Echter kan dat uiteraard niet als je niet in de rimboe woont.

Nou,katten komen vaak aanlopen. en liefst hebben ze een kattenluik waardoor ze komen en gaan.Ze zoeken de mensen zelf op en iedere kattenliefhebber weet dat hij eigenlijk het personeel is van zijn kat.Dus hierbij hoef je echt geen gewetensbezwaren te hebben,want de kat gebruikt jou en niet andersom.

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 10:46

Kuggur schreef:
Wat doen je paarden Nikass als er geen hekken zijn?


Ik kan hier uit ervaring (oeps) zeggen dat de enige dieren die hier na een nachtje ontsnappen niet teruggekomen zijn een opgegeten kalkoen, een doodgereden koe, en een stukgereden koe zijn. Verder stond al her harige en gevederde spul 's ochtends gewoon weer op het erf, ook al waren ze wel op sjouw geweest.


Overigens is uit rijden gaan voor niet alle paarden een noodzakelijk kwaad hoor. Zador kon en mocht prima zelf aangeven of hij wilde rijden of niet, als baas het met zadel aan kwam en hij wilde niet drentelde hij opzij. Nou prima, dan ga je maar weer terug in de wei. Het overgrote deel van de keren koos hij echter wel voor het zadel en lekker een rondje door de polder rennen, want ja, paarden kunnen het leuk vinden om met een mens op pad te gaan. Dan moeten wij als mensen wel een beetje nadenken over wat ook leuk is voor een paard. Als ik die beesten door een bak zie lopen met weer eens iemand op de rug die denkt dat ze aan het gewichtsheffen is voel ik ook niet veel anders dan medelijden en gun ik die beesten een volledig verbod op het werken met paarden.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 18:00

julius_juut schreef:
Kuggur schreef:
Wat doen je paarden Nikass als er geen hekken zijn?


Ik kan hier uit ervaring (oeps) zeggen dat de enige dieren die hier na een nachtje ontsnappen niet teruggekomen zijn een opgegeten kalkoen, een doodgereden koe, en een stukgereden koe zijn. Verder stond al her harige en gevederde spul 's ochtends gewoon weer op het erf, ook al waren ze wel op sjouw geweest.


Overigens is uit rijden gaan voor niet alle paarden een noodzakelijk kwaad hoor. Zador kon en mocht prima zelf aangeven of hij wilde rijden of niet, als baas het met zadel aan kwam en hij wilde niet drentelde hij opzij. Nou prima, dan ga je maar weer terug in de wei. Het overgrote deel van de keren koos hij echter wel voor het zadel en lekker een rondje door de polder rennen, want ja, paarden kunnen het leuk vinden om met een mens op pad te gaan. Dan moeten wij als mensen wel een beetje nadenken over wat ook leuk is voor een paard. Als ik die beesten door een bak zie lopen met weer eens iemand op de rug die denkt dat ze aan het gewichtsheffen is voel ik ook niet veel anders dan medelijden en gun ik die beesten een volledig verbod op het werken met paarden.



Mooi gezegd, ik ben het ermee eens dat het leuk moet zijn en blijven voor het paard..wat je ook doet en welke dicipline je ook beoefend. En als het leuk is krijg je vanzelf paarden die graag mee gaan. :)
Hier hebben ze ook altijd een "keuze"..ik vraag of ze komen en mee gaan als ze in de paddock/ wei lopen. Komen ze niet en hebben ze geen zin dan hoeft er ook niks.
Grappig is dat eentje echt altijd bij het hek staat..die noem ik dan ook een work-a-holic :D

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 20:40

julius_juut schreef:
Kuggur schreef:
Wat doen je paarden Nikass als er geen hekken zijn?


Ik kan hier uit ervaring (oeps) zeggen dat de enige dieren die hier na een nachtje ontsnappen niet teruggekomen zijn een opgegeten kalkoen, een doodgereden koe, en een stukgereden koe zijn. Verder stond al her harige en gevederde spul 's ochtends gewoon weer op het erf, ook al waren ze wel op sjouw geweest.


Overigens is uit rijden gaan voor niet alle paarden een noodzakelijk kwaad hoor. Zador kon en mocht prima zelf aangeven of hij wilde rijden of niet, als baas het met zadel aan kwam en hij wilde niet drentelde hij opzij. Nou prima, dan ga je maar weer terug in de wei. Het overgrote deel van de keren koos hij echter wel voor het zadel en lekker een rondje door de polder rennen, want ja, paarden kunnen het leuk vinden om met een mens op pad te gaan. Dan moeten wij als mensen wel een beetje nadenken over wat ook leuk is voor een paard. Als ik die beesten door een bak zie lopen met weer eens iemand op de rug die denkt dat ze aan het gewichtsheffen is voel ik ook niet veel anders dan medelijden en gun ik die beesten een volledig verbod op het werken met paarden.


Haha leuk, je hebt een leuke manier van iets zinnigs zeggen ;)