Een deken tijdens het uitstappen? Denk goed na!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 11:34

karijn schreef:
Waarom scheert men de paarden dan nog eigenlijk? Meestal toch omdat ze anders zo lang nat blijven met een dikke vacht? Of voor het mooie?

Omdat de mijne binnen 10 minuten trainen al staat te pompen en kletsnat is door zijn dikke vacht en zonder vacht is er niets aan de hand.

Niet perfect is ook goed


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 11:35

karijn schreef:
Waarom scheert men de paarden dan nog eigenlijk? Meestal toch omdat ze anders zo lang nat blijven met een dikke vacht? Of voor het mooie?


Lang nat blijven en het mooie/praktische.. Mijn paard had er echt last van, die dikke vacht zat hem bij zware training echt in de weg.. :j Ik denk toch ivm het niet kwijt kunnen van die warmte..

karijn

Berichten: 5399
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 11:38

En je raakt dus precies de kern van de statement van de TS. We zijn geneigd te denken dat het niet goed is voor een paard om zo snel al te staan pompen en kletsnat is.
Een natte vacht is inderdaad niet mooi maar hoe kan het hem in de weg zitten?
Begrijp me niet verkeerd, ik heb geen bezwaar tegen scheren hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 11:41

karijn schreef:
En je raakt dus precies de kern van de statement van de TS. We zijn geneigd te denken dat het niet goed is voor een paard om zo snel al te staan pompen en kletsnat is.
Een natte vacht is inderdaad niet mooi maar hoe kan het hem in de weg zitten?
Begrijp me niet verkeerd, ik heb geen bezwaar tegen scheren hoor.


Ja, maar in hoeverre krijgt hij het voor elkaar om de warmte kwijt te raken, er zit een max aan de hartslag en het rondpompen van bloed.. Als we dan zwaar gaan trainen met dikke vacht en stoken hiermee enorm de kachel op.. En hij kan het niet kwijt en raakt wel oververhit? Mijn paard werd er echt traag en hangerig van.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 11:44

Ik denk dat als een paard na lichte training al staat te pompen terwijl hij een goede conditie heeft dat zeker niet gezond is.

Mijn paard was ook geschoren. Deed ik dat niet was hij dus ook direct kletsnat en buiten adem, maar hij werd ook dwars. Wilde net werken. Terwijl het een heel meegaand paard is van karakter.
Geschoren is het weer het fijne paard als altijd. Lijkt me dan dat het paard zelf aangeeft het niet fijn te vinden. En zo fanatiek hoefde hij niet eens aan de gang :P


Over de paarden met vacht gewoon weer op de wei zetten na op adem gestapt te zijn.
Leuk paard natuurlijk verhaal. Maar daar ga ik ook niet meer in mee. Paarden in de natuur rennen zich niet zo nat.
Zelfde paard als hierboven. Was toen de kletsnat met wintervacht. Drooggestapt, huid was/leek droog. Hij was in ieder geval goed op adem.
In de wei gezet en dus wel verkouden daarna.
Kan toeval zijn. Maar alle jaren ervoor dat niet gedaan, niet bij hem en 40 jaar ook niet bij andere paarden. En dat heeft nooit een verkouden paard gegeven.
Dus hier gaat de deken weer op in de wei.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.


Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 11:59

karijn schreef:
En je raakt dus precies de kern van de statement van de TS. We zijn geneigd te denken dat het niet goed is voor een paard om zo snel al te staan pompen en kletsnat is.
Een natte vacht is inderdaad niet mooi maar hoe kan het hem in de weg zitten?
Begrijp me niet verkeerd, ik heb geen bezwaar tegen scheren hoor.

Heb je zelf weleens hardgelopen met je skikleding aan? Voel je je dan fijn? Nee dan ben je ook sneller uitgeput omdat je het warm hebt. Bij paarden is dat ook zo. :j

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**

Jorex

Berichten: 9927
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Een deken tijdens het uitstappen? Denk goed na!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 12:02

Mijne zweette al toen ie voor het werk in de binnenbak moest en dan nog voordat hij ging werken. Dus bij het optuigen al, vorig jaar geschoren in december, dit jaar in september en in november alweer geweest omdat ik merkte dat ie minder looplust kreeg. Buiten men ik hem als consequentie daarvan standaard met fleece of 0 gram regendeken, want anders staat ie te rillen als we even twee tellen stappen.

Alex en Jorie <3

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 12:36

Zo leuk , ik doe het al jaren zonder dekens ,oh man wat ben ik vergruist in mijn omgeving zeker in de "wedstrijd tijd"!. Maar nu na Jaren blijk ik dus lang zo gek nog niet bezig geweest te zijn ;).
Het is iedereen vergeven, ze wisten niet beter , Maar nu dus wel....dus bewezen daarom geen deken! :D
Laatst bijgewerkt door kwita op 14-12-17 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 12:37

Ik had de waarschuwing om niet uit te stappen met dekens volgens mij een jaar geleden ergens anders al eens gelezen, maar een wetenschappelijke onderbouwing zou inderdaad fijn zijn. Even met je hand voelen of je paard warmer is dan je hand vind ik bijvoorbeeld een heel erg wetenschappelijk onverantwoorde manier van temperatuur meten,want als je koude handen hebt dan zou je dus uren kunnen blijven uitstappen terwijl als je warme handen hebt je paard meteen klaar is.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 12:50

Misschien ben ik heel cynisch, maar ik denk dat de wetenschappelijke onderbouwing eerder op SEO gebied gezocht moet worden. Het lijkt me een artikel dat speciaal geschreven is om mensen naar een bepaalde website te halen. Wat dus geslaagd is. Je ziet heel veel van dergelijke artikels, het begint met enkele gegevens die ongetwijfeld juist zijn en dan wordt er naar een opmerkelijke conclusie gesprongen. Het middenstuk, nl hoe ze van de begingegevens naar de concusie komen, dat ontbreekt.
Artikels zonder onderbouwing en zonder bronvermelding kan je best met een hele grote korrel zout nemen.

Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 13:01

Ik denk ook dat de waarheid ergens in het midden ligt.
Spieren mogen niet te snel koud worden, die moet je warm houden. Dan worden de afvalstoffen afgevoerd.
Dat paarden zichzelf beter warm kunnen houden geloof ik meteen. En dat goed uitstappen belangrijk is ook. Maar dat zweetdekentje na het rijden zou ik er toch maar op doen. Om ze nat weg te zetten op stal zonder deken lijkt me niet slim.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Yvette01
Berichten: 406
Geregistreerd: 05-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 13:19

Veulen84 schreef:
Er staan geen links, en ik zie ook geen onderbouwde wetenschappelijke informatie.
Denk dat ik mijn dekens voorlopig gewoon maar even hou. Het klinkt leuk allemaal, maar er zitten een paar kanten bij waar ik me niet in kan vinden. Ik ga zeker mijn geschoren spiergevoelige merrie niet buiten uitstappen zonder deken.


De persoon die deze lezing bij Paard & Ambitie heeft gegeven is Carolien Munsters. Zij is gepromoveerd in de sportfysiologie van het paard aan de faculteit Diergeneeskunde te Utrecht Universiteit.

U kunt u er niet in vinden dat een paard géén mens is?

Stichting ruiteren & mennen in Nederland http://www.ruiterenenmennen.nl/ De site voor het recreatief ruiteren en mennen


=====================================================================

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 13:33

Siesjuh schreef:
Ik ben dan ook wel benieuwd naar hoe het dan zit met paarden die 24/7 buiten lopen. Je hebt dan altijd last van tocht en dat lijkt me ook niet bevorderlijk.
Logisch in mijn hoofd klinkt dan om te stappen/draven tot het paard is afgekoeld en dan, om verder op te drogen, een zweetdeken op te leggen. Of zou je ze gewoon weer dekenloos naar buiten kunnen gooien?

paarden die buiten lopen hebben last van wind, dat is zeker niet hetzelfde als tocht.
Tocht krijg je bv op stal als er aan beide kanten een luik op een kiertje staat, dan krijg je een tochtstroom (denk bv aan koude die vanonder een deur komt in je huis). Wind is niet schadelijk en kan eigenlijk geen kwaad.

Fijn stukje! Alleen het laatste stukje, als je hand warmer aanvoelt dan je handen, dan is die nog te warm. Ikzelf heb altijd ijskoude handen buiten, zelfs het metaal van mijn bit voelt nog warmer aan :+.

silversomali

Berichten: 758
Geregistreerd: 21-09-10
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 13:39

Ik stap meestal kort in de binnenbak uit na het rijden, daarna doe ik een deken op en ga ik vaak over het erf uitstappen. Volgens mij werkt dit goed voor mijn paard..

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 13:52

Sclimpre schreef:
Veulen84 schreef:
Er staan geen links, en ik zie ook geen onderbouwde wetenschappelijke informatie.
Denk dat ik mijn dekens voorlopig gewoon maar even hou. Het klinkt leuk allemaal, maar er zitten een paar kanten bij waar ik me niet in kan vinden. Ik ga zeker mijn geschoren spiergevoelige merrie niet buiten uitstappen zonder deken.

Ik zie ook nergens linkjes.
Mij kan het ook niet overtuigen. Uiteraard moet het paard zijn warmte kwijt kunnen, maar dat kan toch ook prima onder een fleecedeken? Langer uitstappen/uitdraven is natuurlijk altijd nuttig.


Hoe in godsnaam kan een paard warmte kwijt onder een fleecedeken? Ben je zelf weleens met een warm lijf onder zo'n ding gaan liggen? Als iets goed isoleert dan is het fleece := Een paardenvacht is gemaakt om zweet af te voeren, het zou wat zijn dat als ze in de natuur moeten sprinten voor een roofdier en vervolgens ziek worden omdat ze gezweet hebben :')

We betuttelen onze paarden teveel en behandelen ze als mensen. En dat is zo ongelofelijk fout. Bij eventing dompelen ze de paarden na de cross ook in een ijsbad. Alles moet zo snel mogelijk afkoelen en daarna kan er weer een deken op. Ik vind het een goed stuk. En het is inderdaad afkomstig van een deskundige, niks SEO bla bla. Er zitten niet eens zoektermen in :')

Overigens heeft De Hoefslag het ook al geplaatst. En er is geen standpunt van de TS want het is van de nieuwsredactie afkomstig.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 13:58

En een geschoren paard wat buiten gereden wordt ? Geen deken op bij instappen of uitstappen ?

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: Een deken tijdens het uitstappen? Denk goed na!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 14:07

Ik vind het eerlijk gezegd maar een heel raar artikel. ‘Met als gevolg dat je je paard uren later kletsnat van het zweet op stal ziet staan’ Dat is mij werkelijk waar nog nooit gebeurd? Terwijl ik wel met een dekentje uitstap?

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 14:32

Maris schreef:
En een geschoren paard wat buiten gereden wordt ? Geen deken op bij instappen of uitstappen ?


Een geschoren paard natuurlijk wel.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 14:36

xMalibu schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd maar een heel raar artikel. ‘Met als gevolg dat je je paard uren later kletsnat van het zweet op stal ziet staan’ Dat is mij werkelijk waar nog nooit gebeurd? Terwijl ik wel met een dekentje uitstap?

Nee inderdaad. Misschien dat ze het zweet OP de deken verward met een nat paard?

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Birgit01

Berichten: 780
Geregistreerd: 12-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 14:39

Heb verdorie vorige week voor het eerst een uitrijdeken aangeschaft!Waterdicht nog wel! :roll:
We gaan nl altijd te voet naar les (4km), dacht dat is wel goed voor de terugweg met dat slechte winterweer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 14:42

bruintje123 schreef:
xMalibu schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd maar een heel raar artikel. ‘Met als gevolg dat je je paard uren later kletsnat van het zweet op stal ziet staan’ Dat is mij werkelijk waar nog nooit gebeurd? Terwijl ik wel met een dekentje uitstap?

Nee inderdaad. Misschien dat ze het zweet OP de deken verward met een nat paard?


Nou ongeschoren kunnen ze idd uren later nog steeds kletsnat staan.. Lijkt me niet dat ze het verward met een deken, denk dat ze wel iets slimmer is dan dat :+

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Een deken tijdens het uitstappen? Denk goed na!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 14:44

Je zou bijna denken van niet :+
Want dat is zonder deken ook.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Noah_Busby
Berichten: 1
Geregistreerd: 16-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 14:47

Mooi stuk! Voor de mensen die het interessant vinden om te lezen. Op Paard Natuurlijk staat een heel artikel over zweten van paarden en zweetdekens. http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm > Heeft mijn paard het koud? > Zweten, gevaarlijk of niet? :)

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 15:05

Birgit01 schreef:
Heb verdorie vorige week voor het eerst een uitrijdeken aangeschaft!Waterdicht nog wel! :roll:
We gaan nl altijd te voet naar les (4km), dacht dat is wel goed voor de terugweg met dat slechte winterweer!


Die terugweg is juist ideaal om hem af te laten koelen. Ik heb altijd geleerd dat je ze niet meteen stil moet zetten en echt droog moet stappen voor zo ver als dat gaat. Dus tegen de tijd dat jij thuis bent is je paard lekker droog, ideaal! Met een waterdichte deken kan hij zijn warmte juist niet kwijt en dat werkt averechts. Hij gaat zweten om zijn warmte kwijt te kunnen en dat ga jij dan tegen met je deken, lijkt me niet de bedoeling :Y)

tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 15:15

Uit de endurance kom ik foto's tegen van koelen op hals/borst/schouders maar deken over de achterhand (al onder de 15 graden ongeveer). Te snel afkoelen en zeker achter geeft een stijve broekspier en dan komt paard niet door de keuring heen om verder te mogen.
Ik heb jaren manegepony gereden en die werd geheel geschoren |o dan moeten stilstaan zonder deken in koude binnenbak om vervolgens overduidelijk stijf te zijn. en vervolgens te horen te krijgen dat hij last had van zijn rug en dus "gespaard" moest worden. Die koelde dus gewoon te snel af en toch elk jaar hardleers weer geheel kaal (en geen extra deken op of uitrijdeken er bij).
Ik heb dus ook mijn twijfels bij dit verhaal, maar ik heb ook ernstig mijn twijfels bij het alles kaal scheren en dat met een uitrijdeken te compenseren bij het rijden.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers