Britt Dekker: Eve hielp mij door periode van rouw

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shetjeIris

Berichten: 378
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 08:55

elenaMM77 schreef:
Annet_Dottie schreef:
Tja ik ben ook zwaar depressief geweest en met alle respect mijn familie, hulpverleners of whatever hebben me er niet uit kunnen helpen, mijn paard wel.. Iedereen weet dat ook maar ik heb nog nooit te horen gekregen dat zij zich daardoor tekort geschoten voelden, contact met mensen of familie is voor mij ook heel anders dan een band met een dier.


Ik zeg niet dat zij zich daardoor te kort gedaan, of geschoten voelen (overigens zullen ze jou dat ook niet zomaar zeggen.. juist door die woorden). Dat een paard je kan helpen met verwerken, of een dier.. ja, dat kan zeker en dat mag ook zeker gemeld worden. Maar dat je zonder je dier er niet meer geweest zou zijn, of niet zou opstaan. dat gaat als een mes door de mensen om je heen. En, dat zeggen ze ook niet zomaar tegen je.. immers volgens jou kon niemand je helpen of gaf niets je dan de motivatie om door te gaan behalve het dier.. Wat nu als dat dier straks weg is, en je raakt onverhoopt depressief. Ik heb mij meermaals dodelijk zorgen gemaakt.. omdat ik dezelfde woorden te horen heb gekregen en dat dier in kwestie er dus niet meer is.. Ergo, er is nu geen reden meer om op te staan, of door te gaan als er iets gebeurd.

Natuurlijk kan je dier je er doorheen helpen.. maar ik vraag mij af hoe nodig het is, om de mensen om je heen te laten weten en voelen dat zij er niet toe deden op dat punt en jou geen reden geven/gaven om door te gaan. want dat is wel de keerzijde van de woorden en het zorgt wel voor een bepaalde angst wanneer het dier weggevallen is of ooit zal wegvallen. een angst die je niet meer zult kunnen wegnemen in de meeste gevallen.


Ik lees het in het geval van Britt anders : Een dier (paard, maar ook bv hond) heeft je zorg nodig heeft en daardoor moet je je bed wel uit moet. Anders zou de verleiding om in bed te blijven liggen wellicht groot zijn.
Zo'n stok achter de deur zorgt er in moeilijke tijden wel voor dat je een bepaalde structuur in je leven houdt denk ik.
Ik zou persoonlijk als familie dan ook niet beledigd zijn door zo'n uitspraak.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 09:42

@Elena ik begrijp je reactie ontzettend goed, maar ik denk dat veel mensen met een depressie zich niet bezig houden met hoe een opmerking overkomt. Ze hebben vaak te veel andere dingen in/aan hun hoofd.
Overigens klinkt dit verhaal in mijn oren niet als een zware depressie, maar als iemand in rouw. Daar zitten behoorlijke verschillen tussen (hoewel het wel effect op elkaar kan hebben).

Bedenk ook dat mensen het vaak lastig vinden om over rouw en depressie te praten. Het zoeken naar woorden en het willen begrijpen van andermans leed, dat heeft de persoon in kwestie ook vaak door. Een dier kan andere dingen teweegbrengen, juist omdat die er gewoon ‘is’, ze hebben zorg nodig, maar vragen verder niets (dat kunnen ze tenslotte ook niet ;)). Maar ook kinderen kunnen dit effect hebben; iets of iemand die jou nodig heeft, kan maken dat je doorgaat. In goede zin, dat je het leven weer een beetje oppakt na een verlieservaring, in slechte zin dat je ‘weg kunt rennen’ voor je verdriet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 10:03

elenaMM77 schreef:
Annet_Dottie schreef:
Tja ik ben ook zwaar depressief geweest en met alle respect mijn familie, hulpverleners of whatever hebben me er niet uit kunnen helpen, mijn paard wel.. Iedereen weet dat ook maar ik heb nog nooit te horen gekregen dat zij zich daardoor tekort geschoten voelden, contact met mensen of familie is voor mij ook heel anders dan een band met een dier.


Ik zeg niet dat zij zich daardoor te kort gedaan, of geschoten voelen (overigens zullen ze jou dat ook niet zomaar zeggen.. juist door die woorden). Dat een paard je kan helpen met verwerken, of een dier.. ja, dat kan zeker en dat mag ook zeker gemeld worden. Maar dat je zonder je dier er niet meer geweest zou zijn, of niet zou opstaan. dat gaat als een mes door de mensen om je heen. En, dat zeggen ze ook niet zomaar tegen je.. immers volgens jou kon niemand je helpen of gaf niets je dan de motivatie om door te gaan behalve het dier.. Wat nu als dat dier straks weg is, en je raakt onverhoopt depressief. Ik heb mij meermaals dodelijk zorgen gemaakt.. omdat ik dezelfde woorden te horen heb gekregen en dat dier in kwestie er dus niet meer is.. Ergo, er is nu geen reden meer om op te staan, of door te gaan als er iets gebeurd.

Natuurlijk kan je dier je er doorheen helpen.. maar ik vraag mij af hoe nodig het is, om de mensen om je heen te laten weten en voelen dat zij er niet toe deden op dat punt en jou geen reden geven/gaven om door te gaan. want dat is wel de keerzijde van de woorden en het zorgt wel voor een bepaalde angst wanneer het dier weggevallen is of ooit zal wegvallen. een angst die je niet meer zult kunnen wegnemen in de meeste gevallen.


Even 1 ding hoor :x dat het bij jou zo gegaan is of gaat of bij iemand uit je omgeving (i dont know) is prima, maar wil je geen dingen gaan invullen uit mijn leven? Ik vind het best wel pijnlijk als een wildvreemde over mij gaat zeggen je familie zal dat natuurlijk nooit tegen je zeggen. Waar baseer je dat precies op?
Zoals ik al zei, als ze zich daardoor gekwetst hadden gevoeld had ik dat wel geweten. Hoe wat waar waarom doet er niet toe, maar daar kan je wel uit opmaken dat ze het dus echt wel zouden zeggen.
Wij bespreken gewoon alles, ook als een of de ander zich gekwetst voelt.
Lekker offtopic maar ik wou wel even reageren ;)

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 13:56

ik denk gewoon dat ze heel veel troost gevonden heeft bij haar paard.
net als bv je bij een hond ook kunt vinden, zegt ie niets en voelt je stemming aan en biedt daardoor zoveel liefde.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 14:28

Bellen mensen ook de krant elke dag ofzo vraag ik mij af bij bepaalde reacties.. :Y)
Je ehh, spreek ik met de telegraaf? Dat stuk over Gordon, waarom is dat nieuws? Als ik trouw komt het toch ook niet in de krant?

Ja hallo? Spreek ik met het AD? Dat stuk over Sonja Bakker? Ik lijn al mijn heel leven en ik ben niet de enige, waarom moet dat in de krant en ik niet?

Ik lees elke dag de krant en sommige dingen kijk ik de titel en dan denk ik niets voor mij en ga ik door..een ander leest dat misschien graag.
Waarom zouden er alleen artikelen geplaatst mogen worden die eerst door 100% van bokt goed gekeurd moeten worden. Want stel je voor dat je iets leest wat je niet boeiend vind..

Zo, dat is ook weer van mijn hart.
Waarom vinden sommige mensen hun mening toch altijd het allerbelangrijkste van iedereen. Prima, maar val daar niet elk nieuwstopic mee lastig.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 14:28

Ik snap niet zo goed dat mensen het dan aanklikken als ze al van te voren weten dat ze Britt niet interessant vinden.
Ze is deel van het grootste paarden YouTube kanaal dus bekend is ze zeker wel. :j

Onwijs sneu, ze hebben hun reis naar Afrika door dit verschrikkelijke voorval moet afzeggen... :(

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 14:49

Maflinger_S schreef:
Waarom zou het geen voorpaginanieuws zijn voor Bokt?

Britt Dekker is een redelijk bekende amazone toch? Qua haar "bekende Nederlanderschap" valt me op dat ze het etiket "dom blondje" opgeplakt heeft (gekregen). Moet je eens goed op haar gaan letten, dan valt wellicht op met hoeveel intelligentie zij die rol speelt.

Mee eens. Ze praat soms wat sneller dan ze denkt maar daardoor krijg je de echte Britt en geen voorgekauwd PR praatje. Heerlijk mens, ook de Britt en Imke clinics op Horse Event zijn prachtig.

Sterkte Britt, en die 68%, dat heb je 'm toch maar mooi geflikt _/-\o_

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Britt Dekker: Eve hielp mij door periode van rouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 15:03

Ik vind het een goed topic. Tuurlijk is het niet te doen als er elke keer een bericht komt van iemands vader/ouder die is overleden. Maar ik vind het wel een mooi topic om er iets herkenbaars inzit. De steun die ij uit haar paard heeft gehaald. Vond het heel heftig om te lezen dat haar vader op zo'n manier moest komen te overlijden.

Hilde_92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Britt Dekker: Eve hielp mij door periode van rouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 20:41

Het is juist fijn om te lezen dat anderen ook met deze problemen kampen. Ben zelf ook mijn moeder op jonge leeftijd verloren in februari en ook mijn paard zorgde ervoor dat je toch dagelijks de deur uitkomt. Het effect wat zo'n dier op dit moment heeft is niet te vergelijken met het contact wat je met andere mensen hebt.