Portugese Young Rider overleden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Portugese Young Rider overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-17 00:55

cmjornal.pt
In Memoriam
Ingezonden door bokker Lusitana

De Portugese ruiter Manuel Vinagre is vrijdag op 18-jarige leeftijd omgekomen door een ongeval met een paard tijdens een buitenrit. Het paard gleed uit en hij werd gelanceerd. Daarbij liep hij ernstig hoofdletsel op. Hij is in kritieke toestand per helikopter naar het ziekenhuis gebracht maar heeft het niet overleefd.

Manuel Vinagre reed dressuurproeven sinds 2015 met zijn Lusitano Almansor. In 2017 won hij de bronzen medaille in het Portugese Young Riders kampioenschap.

Een van de laatste berichten die hij postte op Facebook was een filmpje waarop hij op Almansor buiten reed.

Manuel Vinagre bevond zich op de 59ste plaats van de FEI wereldranglijst. Hij won de G.P. Freestyle op de CDIYR in Segóvia (71,167%). Hij viel op in proeven in Spanje: Medina Sidónia, Valência en Segóvia. Meest recent bereikte hij de derde plaats individueel van de Young Riders, op een wedstrijd die in Lissabon verreden werd.

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Portugese Young Rider overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 00:58

hij werd geprojecteerd?

HaKuNaMaTa

Berichten: 2405
Geregistreerd: 15-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 01:15

nine1987 schreef:
hij werd geprojecteerd?


Dat heb ik ook heel vaak moeten lezen om te zien of ik het wel goed las.

Maar snap het nog steeds niet :+

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Portugese Young Rider overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 01:59

Ik denk dat bedoeld werd dat bij het uitglijden van het paard, hij uit het zadel geworpen werd en daarbij zeer onfortuinlijk is neergekomen.


Wat een vreselijk verlies... heel veel sterkte voor vrienden en familie.

Supervixen

Berichten: 12820
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Portugese Young Rider overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 07:44

Hij werd gekatapulteerd denk ik..

fleurtjeuh
Berichten: 10309
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Portugese Young Rider overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 07:50

Gelanceerd gok ik.

Maar wat een vreselijk bericht..
Zo jong al...

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Portugese Young Rider overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 08:39


Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 08:48

Geen helm!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-12-17 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overdreven opmaak verwijderd uit bericht

DiscoDipp

Berichten: 2867
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 08:52

Levita30 schreef:
Geen helm!


Moet dit nou?
Nergens staat dat hij geen helm op had, met helm kun je ook verdomd hard vallen. En daarbij,'is dit echt de eerste opmerking die je kunt opbrengen bij het lezen van dit bericht?

Vreselijk om zo iemand te verliezen! Veel sterkte voor familie en vrienden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-12-17 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overdreven opmaak verwijderd uit bericht (quote)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 08:56

DiscoDipp schreef:
Levita30 schreef:
Geen helm!


Moet dit nou?
Nergens staat dat hij geen helm op had, met helm kun je ook verdomd hard vallen. En daarbij,'is dit echt de eerste opmerking die je kunt opbrengen bij het lezen van dit bericht?

Vreselijk om zo iemand te verliezen! Veel sterkte voor familie en vrienden.

Dat hij geen helm op had kun je zelf zien.
Maar ik ben het verder met je eens dat het onfatsoenlijk is hier nu over te beginnen ook al zullen ouders en familie het nooit lezen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-12-17 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overdreven opmaak verwijderd uit bericht (quote)

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 09:24

Levita30 schreef:
Geen helm!

Wtf................
Sorry, maar ik vind deze opmerking echt meer dan respectloos. Nergens is te zien of te lezen dat hij op het bewuste moment geen cap op had en buiten dat is dat toch echt de keuze van een persoon zelf en maakt het ongeluk niet minder erg.

Ontopic: jeetje, wat een verschrikkelijk ongeluk! En ook nog zo jong...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-12-17 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overdreven opmaak verwijderd uit bericht (quote)

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: Portugese Young Rider overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 09:29

Siesjuh: in het originele bericht is een foto waarin de ruiter geen cap op heeft

Vreselijk! Sterkte voor de nabestaanden

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 09:55

Yentaah schreef:
Siesjuh: in het originele bericht is een foto waarin de ruiter geen cap op heeft

Vreselijk! Sterkte voor de nabestaanden

De beelden willen niet zeggen dat hij op dat bewuste moment geen cap droeg. Op de eerste is hij in traditionele outfit dus cap stoort dan aan het beeld en verder heeft het geen pas omdat je niet exact weet hoe hij gevallen is.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Portugese Young Rider overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 09:59

In het buitenrij filmpje van die dag heeft hij ook geen cap op. Dus met het ernstige hoofdletsel wat hij heeft kun je er best van uitgaan dat hij wel vaker geen cap op heeft.
Maar dat behoeft hier verder geen discussie. Is ook zijn eigen keuze. En het wil ook niet zeggen dat hij et cap het wel overleefd zou hebben.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Portugese Young Rider overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 10:15

Heb een aantal maanden terug ook een ongeluk gehad met paard (vielen samen in een hindernis). Paard viel boven op mij en rolde nog een keer over me heen, kreeg daarna nog een trap na tegen mijn hoofd maar mijn cap was al stuk op dat moment, lag in 4 stukken langs me. Toch een zware hersenschudding aan overgehouden, een stuk cap dat was afgebroken was door de enorme klap achter in mijn nek geschoten, als die een paar cm naar links had gezeten had ik dit niet meer getypt.
Was een splinter nieuwe charles owen cap btw.

Maargoed ontopic..

Sterkte voor de nabestaande, vraag me af hoe het met het paard is afgelopen. Of lees ik daar nu echt overheen?!

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 10:25

Levita30 schreef:
Geen helm!

Oh dan is het eigen schuld... :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-12-17 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overdreven opmaak verwijderd uit bericht (quote)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 11:05

Siesjuh schreef:
Sorry, maar ik vind deze opmerking echt meer dan respectloos. Nergens is te zien of te lezen dat hij op het bewuste moment geen cap op had en buiten dat is dat toch echt de keuze van een persoon zelf en maakt het ongeluk niet minder erg.

Nee, het maakt het ongeluk veel, veel erger.
Er is niets ' respectloos' aan de opmerking dat deze ruiter geen helm op had tijdens dit tragische ongeluk ( zijn filmpjes laten zien dat hij habitueel zonder reed). Het is zeer relevant gezien de aard van het letsel zou een helm waarschijnlijk zijn leven hebben gered.

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 11:09

Kuggur schreef:
Siesjuh schreef:
Sorry, maar ik vind deze opmerking echt meer dan respectloos. Nergens is te zien of te lezen dat hij op het bewuste moment geen cap op had en buiten dat is dat toch echt de keuze van een persoon zelf en maakt het ongeluk niet minder erg.

Nee, het maakt het ongeluk veel, veel erger.
Er is niets ' respectloos' aan de opmerking dat deze ruiter geen helm op had tijdens dit tragische ongeluk ( zijn filmpjes laten zien dat hij habitueel zonder reed). Het is zeer relevant gezien de aard van het letsel zou een helm waarschijnlijk zijn leven hebben gered.


Precies dit... :j

overzee2

Berichten: 666
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 11:25

nine1987 schreef:
Sorry, maar ik vind deze opmerking echt meer dan respectloos. Nergens is te zien of te lezen dat hij op het bewuste moment geen cap op had en buiten dat is dat toch echt de keuze van een persoon zelf en maakt het ongeluk niet minder erg.

Nee, het maakt het ongeluk veel, veel erger.
Er is niets ' respectloos' aan de opmerking dat deze ruiter geen helm op had tijdens dit tragische ongeluk ( zijn filmpjes laten zien dat hij habitueel zonder reed). Het is zeer relevant gezien de aard van het letsel zou een helm waarschijnlijk zijn leven hebben gered.[/quote]

Precies dit... :j[/quote]



Het is wel in mijn ogen de verkeerde timing voor zo’n opmerking.
Je eerste prioriteit zijn het slachtoffer en zijn familie. Hen bijstaan, hen verzorgen of het overbrengen van je medeleven.
In een later stadium kun je het hebben over dingen als schuldvraag, risico’s en dergelijke.

Het nu hebben over wel/geen cap vind ik niet gepast. Dat is echter slechts mijn mening en de binnen mijn kaders van wellevendheid. Dat is persoonlijk, andere hebben andere kaders zonder dat deze minder/slechter zijn. Ze zijn iig anders dan die van mij.


Heel veel sterkte voor de nabestaanden!

CharleyT
Berichten: 3984
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 11:31

Levita30 schreef:
Geen helm!


Sorry hoor, maar dit vind ik zo misselijke reactie compleet met die rij uitroeptekens. Te triest voor woorden. Ja je mag alles zeggen maar je hoeft niet altijd alles te zeggen. Bah bah bah.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-12-17 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overdreven opmaak verwijderd uit bericht (quote)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 11:33

overzee2 schreef:
Je eerste prioriteit zijn het slachtoffer en zijn familie. Hen bijstaan, hen verzorgen of het overbrengen van je medeleven.

Als gebruikers van een forum in een ander land? Ik denk dat je bokt' s reikwijde een beetje overschat.

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 11:41

Kuggur schreef:
overzee2 schreef:
Je eerste prioriteit zijn het slachtoffer en zijn familie. Hen bijstaan, hen verzorgen of het overbrengen van je medeleven.

Als gebruikers van een forum in een ander land? Ik denk dat je bokt' s reikwijde een beetje overschat.

Er zijn ook hier mensen die hem en/of zijn familie gekend hebben. :)

Judith_VB

Berichten: 619
Geregistreerd: 01-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 13:32

Wel of geen helm op je paard
Wel of geen gordel om in de auto
Wel op geen helm op op je fiets

Feit is dat ongelukken gebeuren. Respectloos om in dit topic hierover te discussiëren. Als je daar een platform voor zoekt open dan een eigen topic.

Heel veel sterkte voor de nabestaanden, vrienden en bekenden Y;(

overzee2

Berichten: 666
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 13:36

Kuggur schreef:
overzee2 schreef:
Je eerste prioriteit zijn het slachtoffer en zijn familie. Hen bijstaan, hen verzorgen of het overbrengen van je medeleven.

Als gebruikers van een forum in een ander land? Ik denk dat je bokt' s reikwijde een beetje overschat.



Het gaat om zijn algemeenheid. Als er iets gebeurt, is het in mijn ogen niet gepast om direct een discussie te voeren. Of iemand nou in Nederland of Timboektoe woont maakt niks uit. Neem de tijd om stil te staan bij het overlijden van iemand en de impact die dat heeft..... . Dat heeft met wellevendheid te maken wellicht maar zo ervaar ik dat.

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 13:52

Hij droeg geen helm en er is in Portugal inmiddels ook weer veel discussie ontstaan betreft dit onderwerp. Het kan geen kwaad om in dit topic stil te staan bij het feit dat het niet dragen van een helm tragische gevolgen kan hebben. Echter, dit hoeft niet in de verwijtende vorm.

Eén portugese prof ruiter, Nuno José Rodrigues Avelar heeft zich er ook over uitgelaten op Facebook:
Citaat:
This amazing and talented "kid" had a very sad accident. Amazing kid with such a special character and education.
Very sad that his horse did slide on the floor and he did end up falling with his head on the hard floor.
" Us professionals" must help educating and giving the example to the next generations. A helmet is necessary. Story's like those mark our lives. IT'S TIME TO "PREVENT" THIS .
RIP Manuel Vinagre. Can't say much more . It's a extreme sad story.


nine1987 schreef:
hij werd geprojecteerd?

Gelanceerd. Ik heb het vertaald uit het portugees en in het engels is projected gewoon weggeschoten, het nederlandse woord betekent wat anders, maar daar had ik zo snel niet aangedacht.
Bedenk dat ik het bericht heb zitten typen toen ik net vernomen had dat hij overleden was en het is een grote schok. Ik was dus niet geheel geconcentreerd.
(Dat het nog dagen heeft geduurd voordat het hier kwam te staan ligt niet aan mij, ik ben twee dagen bezig geweest met aandacht er op vestigen bij de nieuwsredactie.)
Maar je kunt je toch wel voorstellen wat er gebeurd als een paard plots valt?